ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון מאי 2008 - מהדורה מס' 104
גיליון מאי 2008 - מהדורה מס' 104
גיליון:
סקר מנויים לעיתון 2Know

קוראים יקרים,

אחרי למעלה מ 100 גיליונות שהתפרסמו, נשמח לשמוע את דעתכם לגבי הירחון.
מה הפינות האהובות עליכם במיוחד? באיזה נושאים הייתם מעוניינים לקבל הרחבה? ועוד כהנה וכהנה נושאים שעל הפרק. אנו מבטיחים לעשות שימוש מושכל בתשובותיכם ולהמשיך לחתור לשיפור מתמיד של הירחון עבורכם, קוראינו.
דעתכם חשובה לנו מאד, אנא שלחו את תשובותיכם לכתובת david@kmrom.com .
ניתן להוריד את הסקר באמצעות הקישור הבא - להורדה לחצו כאן

בתודה מראש, 
צוות  2Know.

קורס ניהול הידע - לדעת יותר

מחזור 13 של קורס "לדעת יותר" מבית ROM Knowledgeware  יפתח ב 14/5/2008

קורס "לדעת יותר" הנו הקורס המתודולוגי הנרחב והמעמיק ביותר בישראל.

מטרת הקורס הנה הקניית כלים מעשיים ליישום פיתרונות ניהול ידע בארגון.

הקורס כולל לימוד של תכני הליבה, המתודולוגיות, האתגרים הקיימים וטיפים ליישומם בסביבת העבודה,
המבוססים על ניסיוננו רב השנים בארגונים בישראל.

לפרטים נוספים על הקורס לחצו כאן.

קורס ניהול ידע של המרכז לשלטון מקומי

מחזור ראשון של קורס ניהול ידע של המרכז לשלטון מקומי נפתח לפני כחודש וחצי, ועומד לקראת סיום. בקורס השתתפו 16 נציגים של עיריות ורשויות שונות.ד"ר עדי קפיליוק, מנמ"ר עיריית גבעתיים, ליווה את מוריה לוי המנהלת האקדמית של הקורס והמרצה הראשית.

 

 

ספר חדש בנושא ניהול ידע בעידן ה- WEB2.0

יצא ספר חדש בנושא ניהול ידע בעידן ה-  WEB2.0. נכתב ע"י David Coleman and Stewart Levine. שמו: Collaboration 2.0: Technology and Best Practices for Successful Collaboration in a Web 2.0 World.

בינתיים הביקורות הראשוניות מצוינות (גם באמזון, וגם של אנליסטים בתחום ניהול הידע). מצ"ב קישור: http://www.amazon.com/o/ASIN/1600050719/105-7623169-6438009?SubscriptionId=0FT6YN17KFX0JCZ358R2

מבטיחים לקרוא ולעדכן בפינה הקבועה שלנו.

 

נכתב ע"י קרן טרוסטלר ROM Knowledgeware
מבוא
ניהול פרויקטים הפך בשנים האחרונות לתחום מרכזי ביותר בעולם העסקים. מנהלי הפרויקטים הם מהאנשים העסוקים ביותר ואלו המרכזים באמתחתם כמויות ידע גדולות במיוחד.
לצערנו, העומס הרב בו נתונים מנהלי הפרויקטים גורם לכך שכל אחד עסוק באיסוף וניתוח המידע הספציפי לו הוא נדרש במסגרת העבודה השוטפת. ההתמקדות ב"חלקת האלוהים הקטנה" מובילה למיעוט בשיתוף ידע בינם לבין עצמם, ובינם לבין שאר הארגון.
כיוון שמנהלי הפרויקטים מהווים צמתי ידע מרכזיים בארגון והמידע בו הם מתעסקים הוא ליבתי, חשוב לשתף במידע זה.
קיימות דרכים שונות לשתף בידע, דרכי השיתוף נגזרות מצרכי הידע. בסקירה זו נציג את צרכי הידע בניהול פרויקטים, פתרונות אפשריים למענה על הצרכים ואתגרים העומדים בפני ניהול ידע בעולם ניהול הפרויקטים.
צרכי ידע בניהול פרויקטים

בעולם ניהול הפרויקטים קיימים מספר צרכים עיקריים:


- מידע עדכני על פרויקט ספציפי
- קבלת תמונה אינטגרטיבית על מספר פרויקטים
- תצוגה ויזואלית של סטטוס התקדמות פרויקט יחיד ומספר פרויקטים
- מקום מוגדר בו ניתן לשאול שאלות ולקבל חוות דעת מעמיתים למקצוע
- התבססות על לקחים שנלמדו בפרויקטים קודמים
- שימוש בתבניות ובפורמטים משותפים
- שימוש בתוצרי פרויקטים מקבילים ובתוצרי פרויקטים עברו, לקיצור וייעול תהליכי עבודה
- שימוש במאגרי ידע לקיצור זמן תיקון תקלות בשלבי הפיתוח
- יכולת מעקב אחר התקדמות שלבי הפרויקט ואיתור חוליות חלשות בתהליך, שלא ביצעו את חלקם

 

שיתוף בנתונים, מידע וידע והצגתם באופן נוח וברור יותר עשויה לתת מענה לצרכים אלו, או לפחות לחלקם ולשפר פלאים את עבודת מנהלי הפרויקטים. בצורה זו כל הקלפים גלויים על השולחן, סטאטוס ההתקדמות חשוף לעיני כל, השותפים לעבודה נהנים משיתוף בידע , למידה והפריה הדדית ומתקיימת שקיפות בתהליכים.
כמו כן, חשוב לציין שהחצנת ההתקדמות הפרטנית של כל גורם בפרויקט יוצרת מעין תחרות בין כל השותפים, אשר מהווה תמריץ לשיפור.

פתרונות אפשריים למענה על הצרכים

פתרונות אפשריים למענה על הצרכיםקיימים פתרונות שונים אותם אפשר ליישם בכדי לענות על צרכי ניהול הידע שצוינו. את הפתרון יש להתאים לצורך על רוצים לענות.


לוח מחוונים (Dashboard) מציג באופן ויזואלי ומתוחכם מידע ארגוני חיוני במבט חטוף, מעין תעודת זהות מורחבת, ומאפשר בחינה מעמיקה יותר של הנתונים. ה- Dashboard שואב נתונים ממערכות תפעוליות בארגון, מבצע עליהם חישוב או נוסחא, ואת התוצאה מציג בצורה ויזואלית. לדוגמא, לוח מחוונים יכול להציג ב-One stop shop תמונת מצב כוללת על כל הפרויקטים העושים שימוש ברכיב או בטכנולוגיה, מציג את כל התקלות שנרשמו עבור הרכיב או בהקשר של הטכנולוגיה הספציפית, בעיות ידועות וכדומה. המידע המוצג בלוח המחוונים הוא המידע העדכני ביותר, אשר מעניין את העובדים והמנהלים כאחד (לסקירה מגיליון אפריל 2007 על לוח מחוונים).
פתרון זה עונה על הצורך במידע על פרויקט ספציפי, קבלת תמונת מצב אינטגרטיבית על מספר פרויקטים וכן תצוגה ויזואלית של סטטוס התקדמות פרויקט יחיד ומספר פרויקטים.

 

פורום (Discussion Group) מאפשר לכל אחד מהמשתמשים להציג שאלה ולהפנות אותה לעמיתים השותפים בפורום. הפתרון מומלץ בעיקר כאשר לא ידוע מי מהעמיתים יודע את התשובה או איפה ניתן למצוא את התשובה. קיימים סוגים שונים של פורומים: פורום פתוח, בו כל אחד מורשה לפרסם שאלה ולפרסם תשובה, פורום סגור בו נדרש אישור לפרסום השאלה ורק גורם מוסמך רשאי לפרסם תשובה וכן אפשרויות נוספת על פני הרצף. ככל שהפורום פתוח יותר, כך נאפשר שיתוף רב יותר, אולם נסתכן בפרסום תשובות שגויות לשאלות.
פתרון זה עונה על הצורך במקום מוגדר בו ניתן לשאול שאלות ולקבל חוות דעת מעמיתים למקצוע, וכן מאפשר למידה מהתנסויות ומלקחים שנלמדו בפרויקטים קודמים במקום "לבזבז" זמן על יצירה מחדש.

 

מפת מומחים (Experts Map) היא מאגר בו מנהלים את רשימת בעלי הידע והתמחותם. זוהי רשימה מקוונת הכוללת מידע על בעלי התפקידים, היכולות, הכישורים והקשרים ביניהם. מפת המומחים מספקת פרופיל של מומחיות העובד ושטח ההתמחות שלו.
פתרון זה מאפשר שימוש במידע על אנשי מקצוע ובעלי מומחיות בהם נעשה שימוש בפרויקטים קודמים, במקום להתנסות מחדש בספקים שאינם מנוסים.

 

שיקוף אינטגרטיבי מה- MS Project הוא כלי נוסף להצגת נתונים ומידע מכמה פרויקטים במקביל. מדובר על שאיבת הנתונים מהמערכות התפעוליות והצגתם לאחר ביצוע חישוב מסוים, המספק ערך מוסף למשתמש. האינטגרציה יכולה לבוא לידי ביטוי בהצגה משולבת של מספר פרויקטים, או בהצגת נתונים שמקורם במסכים שונים באותה מערכת תפעולית, או בהצגת נתונים ממספר מערכות תפעוליות.
הפתרון מאפשר קבלת תמונה אינטגרטיבית על מצבם של מספר פרויקטים, בין אם ויזואלית (בשילוב עם לוח מחוונים) ובין אם לאו.

 

פתרונות אלו, מלבד מתן מענה לצרכים נקודתיים, מהווים כלים המסייעים לעובד במהלך עבודתו השוטפת. העובדה שהם מספקים ערך מוסף, עוזרת להם להעלות את האטרקטיביות של המערכת בעיני המשתמשים.

אתגרים

נחטא לתמונה המלאה אם לא נציין את האתגרים המלווים את ניהול הידע בכל הקשור לעולם ניהול הפרויקטים.
אתגר גדול ומרכזי קשור לעומס העבודה המוטל על מנהלי הפרויקט. היותם צומת ידע מרכזית בארגון נגזרת מהמעורבות שלהם בפרויקטים רבים ושונים. הדבר משפיע על הידע הרב שהם יכולים להציף למערכת, אבל במקביל ממזער את הזמן אותו הם יכולים להשקיע בפרויקט ניהול הידע.
אתגר נוסף הקשור לחוסר הזמן, הוא העובדה שאין לצפות מעובד להזין נתונים ליותר ממערכת אחת. מסיבה זו ועל מנת שהעבודה תתבצע ביעילות המרבית ותימנע הזנה כפולה עד כמה שאפשר, צריך לאפשר שיקוף מידע מהמערכות התפעולית למערכת ניהול הידע. אמנם יצירת הממשק בין המערכות כרוך בעלות כספית, אבל הזנת המידע במקום אחד ושיקופו במקומות הרלוונטיים חוסכת טעויות והקלדה כפולה. השיקוף מאפשר יצירת שולחן עבודה מקצועי אמיתי.

בכדי להתמודד עם אתגרים אלו למנף את ניהול הפרויקטים להצלחה, חשוב שניהול הידע ישתלב באופן מובנה בתהליכי העבודה. שאם לא כך, סביר להניח שלא ניתן יהיה להניע את המהלך, ולא כל שכן לשמר את המערכת חיה ונושמת.

סיכום
עולם ניהול הפרויקט של ימינו משתנה במהירות רבה והידע לו נדרשים העובדים הוא מגוון ורחב. ניהול ידע בכלל, והכלים שציינו בפרט, מאפשרים להחצין ולהנגיש לעובדים נתונים ומידע בצורה מהירה, אינטואיטיבית ופשוטה וכך לסייע לעובדים לבצע את עבודתם בצורה הטובה ביותר.
אנו ממליצים על השימוש בכלים אלו בכדי לספק ערך מוסף למשתמשים, אולם חוזרים ומדגישים שכדי להשיג את התוצאה הרצויה והעדכנית ביותר, על ההצגה להיות ברורה ולהתבסס על נתונים אמינים ומדויקים.
נכתב ע"י מוריה לוי ROM Knowlegdeware

הרבה ספרים קראתי בנושא ניהול ידע. בהכללה, ניתן לחלק אותם לספרים של Key Thinkers, אותם הוגים המכווינים את ניהול הידע; ולספרים של Knowledge Doers, ספרים של יועצי ניהול ידע, או מנהלי ידע בארגונים, המתמקדים בפן המעשי. אזהר בדברי; תמיד ה Key Thinkers כוללים גם עשייה, ואילו ה Doers כוללים גם חשיבה. אך המיקוד ברור.
ספר זה, Knowledge Management מאת Carl Frappaolo, שנכתב ב- 2006, הנו ללא ספק, ספר של Doers. אם הייתי נותנת אני שם לספר הייתי מכנה אותו: The Knowledge Management Handbook. לא במקרה, לדעתי, הוא גם ספר קטן בממדיו הפיזיים והוא חלק מסגרת Express Exec.com, סדרה של ספרי ניהול בתחומים משלימים. הספר הנו מדריך, הכולל מעט תיאוריה; מעט היסטוריה; הרבה הפניות, לשמות של הוגי ניהול הידע, לספרים, לאתרים ומגזינים; ואפילו מילון מונחים לתחום ניהול הידע. בין לבין, כולל הספר את שיטתו המומלצת של פראפאולו לניהול ידע ומספר Case Studies של ארגונים גדולים.
בסקירה זו אציג הגיגים מדבריו, המחדשים, מבהירים או מחדדים את תפיסת ניהול הידע. איני מתחייבת להסכים עם כל שנאמר; היא מייצגת את הכותב. הסקירה ערוכה כאוסף של הגיגים, חלקם קצרים מאד, חלקם מאריכים. כולם תורמים להבנת ניהול הידע.

 


• שווי חברות: חברות מוערכות ומצליחות לא רק בגלל הידע שיש ברשותן, אלא ביכולתן למנף באופן פרו-אקטיבי ויצירתי את הידע שלהן. זהו הנכס שהופך את הערכת השוק שלהן מעבר להערכת השווי.
• ניהול מידע לעומת ניהול ידע: ההבדל בין תחום הטיפול של מערכות מידע (מערכות מחשוב קלאסיות) לבין תחום הטיפול של ניהול ידע הוא שמערכות מידע עוסקות בתגובה למתוכנן וגירויים צפויים; ניהול ידע עוסק בכל מה שאינו מתוכנן או אינו צפוי.
• כלים לניהול ידע גלוי וסמוי: ידע גלוי (Explicit) הרבה יותר קל להעביר ולשתף באמצעים מחשוביים; ידע סמוי (Tacit) הרבה יותר קל להעביר ולשתף פנים אל פנים.
• סוג שלישי של ידע בין גלוי וסמוי: בין ידע סמוי (Tacit) לידע גלוי ומפורש (Explicit), ניתן להגדיר סוג חדש של ידע- ידע מרומז (Implicit). זהו ידע סמוי שנאסף מבעליו והובנה באופן חלקי, המאפשר את שיתופו. הוא אינו קל להבניה ואינו בחזקת ידע גלוי, אלא מהווה שלב ביניים על הרצף בין הסמוי לגלוי.
• ניהול ידע מחייב דינאמיות: ניהול ידע מנחי דינאמיות של הארגון, ומחייב דינאמיות באופן ניהולו. גם כדי להתמודד עם הדינאמיות של הארגון המוביל לחדשנות, וגם כדי למצוא את הנתיב הנכון לניהול ידע בארגון, שכן זה משתנה מארגון לארגון ובתוך הארגון, מקבוצה לקבוצה.
• ניהול ידע מסתמך על יכולות: ניהול ידע אינו מסתמך רק על ניסיון ומוצרים המסמלים את העבר. הוא חייב לצאת מהם ולהסתמך על יכולות, כדי לבנות את העתיד.
• שרשרת הידע: ישנם ארבעה קישורים בשרשרת הידע הקובעים את הייחודיות ואריכות הימים של כל ארגון:


  o מודעות פנימית: היכולת של ארגון לנצל היכולות הליבתיות ומיומנויותיו.
  o תגובה פנימית: היכולת לנצל מודעות פנימית כדי לעמוד בדרישות וצרכים משתנים.
  o תגובה חיצונית: היכולת להתאים באופן מיטבי לדרישות השוק.
  o מודעות חיצונית: היכולת של ארגון לקלוט איך השוק תופס את הערכים הקשורים למוצרים ולשירותים הנמכרים ע"י הארגון, כדי להבין מי הלקוחות, מה הם רוצים, מי מתחריהם ומה יכולותיהם, מה מגמות השוק ואת יתר הכוחות המשפיעים על התנהלות השוק, מעבר לגדולות הארגון.
ההצלחה של ארגון אינה נובעת מהצטיינות יתרה באחד מארבעת קישורי השרשרת, אלא בשילובם, וביכולת של הידע לזרום ביניהם.
• אבי טיפוס של יישומי ניהול ידע: כותב בספר מונה ארבעה אבי טיפוס של יישומי ניהול ידע, שמימושם המשותף מסייע לקבלת החלטות טובה ויעילה ולחדשנות ארגונית:
  o תווכה ((Intermediation: יישומים התומכים בקישור אנשים וידע. דוגמא: מאגר ידע, קהילות ידע, פורטלים.
  o החצנה ((Externalization: יישומים התומכים בקישור ידע לידע. דוגמא: מערכות קטלוג, או ארגון תכנים.
  o הפנמה ((Internalization: יישומים התומכים בקישור ידע לשאילתות. דוגמא: מנועי חיפוש, פורטלים.
  o הכרה((Cognition: יישומים התומכים בקישור בין ידע ותהליכים. דוגמא: לקחים המוצגים בעת שימוש בטופס, עצי החלטה, פורטלים.
כפי שנקל לראות, לעיתים יישומים מסוימים מממשים יותר מאב טיפוס אחד. בין אם בהגדרתם, ובין אם בשימוש מסוג שונה באותו יישום.
• הפורטל: אין ספק, שהפורטל נחשב ל Killer Application מספר 1 של טכנולוגיות ניהול הידע, עפ"י פראפאולו.  הוא ממכן את הקישור של כל רכיבי סביבת העבודה. הוא מאפשר נקודת גישה אחת המממשקת א הידע והמידע הלא מובנים, יחד עם המידע המובנה והנתונים.

מרכיבי תוכנת פורטל:

 

 


• Vortals- פורטלים ורטיקאליים חוצי ארגון: Vortals, המהווים פורטלים לאוכלוסיות בעלות תפקיד דומה בארגונים שונים, הנו ללא ספק יישום ניהול ידע הצובר תאוצה ופופולאריות. דוגמא ישראלית ל Vortal הנו פורטל בטיחות ארצי, שנכון לסו 2007, נמצא בשלבים מתקדמים של הקמה (מ.ל.).
• הצדקת תהליכי ניהול ידע: מנכ"לים ומנהלים כספיים דורשים יותר ויותר לראות ROI (החזר על ההשקעה). הדרך להצדיק תהליכי ניהול ידע, שמעצם טבעם, ארוכי טווח ומבוססים תהליכים רכים, מורכבת משלושה חלקים:


  o ציפיות: בקשה מהמנהלים שיגדירו מדדים, או הצלחות אותם הם מצפים לראות.
  o הערכה: הערכה (סדורה) של מצב ניהול הידע הקיים בארגון והחלטה על כיוונים אליהם הארגון צריך לשאוף.
  o הגדרת Critical Success Factors המבוססים על שני הסעיפים לעיל.


• הובלת ניהול הידע בארגון: פראפאולו מציג קטגוריות של בעלי תפקידים, היכולים, חלקם או כולם יחד להוביל את ניהול הידע בארגון. על כל ארגון לשקול אילו מבעלי התפקידים הבאים מתאים עבורו:
  o מהנדס ידע: בעל תפקיד טקטי פרוצדוראלי היודע לתרגם ידע גלוי להנחיות, תוכניות ופעולות.
  o מנתח ידע: בעל תפקיד האוסף, מארגן ומפיץ ידע, בדרך כלל על פי דרישה.
  o מנהל ידע: בעל תפקיד עם ראיית על, המתאם  מאמצים של יתר השותפים כדי להוביל לניהול ידע. התפקיד נדרש בארגונים גדולים.
  o  בעל תפקיד בכיר האחראי להובלת תהליך ניהול הידע בארגון. מומלץ בעירבון מוגבל ע"י מחבר הספר.CKO.
  o דייל ידע: מתן תמיכה שוטפת, אך מינימאלית, לקיום פעילויות ניהול ידע, בארגונים בהם אין ניהול ידע פורמאלי, המנוהל top down.


• פרדוקס ניהול הידע: אם ידע קיים בראשם של אנשים, כיצד ניתן לנהלו? יש רבים שיאמרו שאכן לא ניתן. ניהול ידע, לדברי פראפאולו מטרתו לעודד את שיתוף ומינוף מאגר הידע המשותף, ולא להשתלט עליו. הידע לא מנוהל, אלא מטופח ומפותח.
• פרדוקס ארגון התכנים:  ארגון תכנים הנו חשוב כדי לאפשר הנגשת המידע והידע לעובד. הקושי המתעורר נובע מכך שספק הידע יודע את התשובה, אך לא יודע את השאלה, ואילו התכנים צריכים להיות מאורגנים על פי השאלות, אותם מקטלגים על פיהם יחפשו מבקשי הידע את התכנים. 
• חשיבות התוכן: ע"י אינטגרציה של תהליכים עסקיים עם נתונים, תוכן הופך להיות בעל חשיבות גבוהה. הוא יכול לסייע במינוף מאגר הידע הארגוני ובהנחייתו של תהליכי קבלת ההחלטות התהליכיות עסקיות. מערכות ניהול תוכן יכולות לשמש באופן פרו-אקטיבי ולדחוף את התוכן הרלוונטי בהתבסס על תרחישים או מטרות עסקיות.
• ניהול ידע ע"י E-learning: E-learning נכון משלב ידע סמוי וידע גלוי להוראה מקוונת המתאימה לצרכי הפרט. עד כמה שאנו משייכים אותה לעולם ההדרכה, היא ממחישה ניהול ידע ברמה גבוהה ביותר.
• הצלחת ניהול ידע בזכות מעורבות: מעורבות של כל גורמי הניהול, הבכירים והזוטרים, הנה מפתח להצלחת מימוש תוכנית ניהול הידע הארגונית.
• הון לקוחות: הון לקוחות אינו רק עניין של נאמנות הלקוחות לארגון. הון לקוחות לוקח בחשבון עד כמה הארגון מסוגל להבין את לקוחותיו, צרכיהם המשתנים ודרישותיהם. חשיבות הבנת לקוח קיים, חשובה לפחות כהוספת לקוח חדש.
• ניהול ידע בארגונים קטנים: בארגונים קטנים יש פחות שותפים להובלת והנחיית תהליך ניהול הידע והפיכתו לפרקטיקת ניהול ידע, אך הם מתמודדים עם אותן בעיות ניהול ידע כמו של הארגונים הגדולים.
• 10 שלבים לגרום לניהול ידע לעבוד: פראפאולו מונה 10 שלבים, שלדעתו מבטיחים את ההצלחה של יוזמת ניהול ידע:


  1. הגדרת קהל יעד.
  2. הגדרת אסטרטגיה לניהול ידע וגורמים קריטיים להצלחה. דגש על רווחיות ולא רק על גידול.
  3. אבחון מצב ניהול הידע הקיים. הבנת האילוצים כבסיס להגדרת כיוון השיפור. מצב ניהול הידע נבחן בהיבטים הבאים: חדשנות, תקשורת, צוותיות, פרקטיקות ניהול ידע, תהליכים, תרבות, מבנה וטכנולוגיה.
  4. הגדרת ROI.
  5. הגדרת מבנה ניהולי לניהול הידע הארגוני (בעל/י תפקידים מוביל/ים).
  6. זיהוי והסכמה על יכולות הליבה של הארגון.
  7. מינוף מצאי מקורות הידע הקיימים.
  8. החלטה על איכות פרקטיקות הידע הלא פורמאליות (על סמך האבחון לעיל). ניתוחם אל מול הגורמים הקריטיים להצלחה לעיל.
  9. בניית מערכת אקולוגית בשלה הכוללת תגמול.
  10. העמדת תשתית ואמצעים לשינוי ושיפור מתמידים של ניהול הידע.

ניהול ידע אינו פתרון אחד. הוא דרך חיים, ובאמצעות ההגיגים המתוארים, נפרשת רוחה של דרך החיים המוצעת. כמו תמיד, אין הסקירה מהווה תחליף לקריאת המקור. מעצם היותו ספר של Doers, הוא כתוב באנגלית ברורה ונהירה המקלה על ההבנה.


קריאה מהנה!

נכתב ע"י מוריה לוי ROM Knowledgeware
כולנו מסתכלים על עולם ה- WEB2.0 נפעמים. נפעמים מהשיתוף, נפעמים מהתוכן, נפעמים מהתרומה (החוכמה הקולקטיבית). כתוצאה מכך, ארגונים רבים מבקשים להתניע פעילות של WIKI's ובלוגים בארגון פנימה. הקמת WIKIPEDIA ארגונית נשמעת פעילות פשוטה (אגב, היא לא פשוטה כמו שהיא נשמעת, אך על כך בפעם אחרת). הקמת בלוגים ארגונים הנה אתגר לא קטן. להלן מספר טיפים לארגונים המתלבטים אם ואיך להתחיל בהקמת בלוגים שכאלו:
תיחום
ישנם מספר סוגי בלוגים שארגון יכול לקדם: בלוגים חיצוניים הכתובים ע"י עובדים (כמו אלו שיש ב Microsoft ועשו פלאים לשיפור תדמיתה) ובלוגים פנימיים החשופים לעובדי הארגון (כמו אלו שיש במוטורולה ו- IBM). נתמקד בכאן בבלוגים פנימיים.
פרופיל הבלוגר (כותב הבלוג)
כותבי הבלוגים צריכים להיות בעלי מספר תכונות מובהקות: בעלי חזון (יש להם מה לומר ולא ברמה רדודה); רהוטים בדיבורם (יודעים להתנסח), לא חוששים מלכתוב ובעצמם, וכאלו היודעים ליהנות מפעילות הכתיבה ולהתמיד בה. בלוגר צריך להיות מוכן להיחשף. בבלוג אישי וניהולי נחשפים יותר, אך גם בלוג מקצועי, מטבעו של ז'אנר כתיבה זה, מחייב חשיפה ופתיחות אישית.
אופי הבלוג

כדי להחליט האם להקים בלוגים ארגונים, יש להקדים ולהבין שישנם מספר סוגי בלוגים, שונים בתכלית זה מזה. ישנו בלוג מקצועי, יש בלוג ניהולי ויש בלוג אישי. כמובן שישנו ערבוב, וגם בלוגים מקצועיים וניהוליים נוטים לשלב פן אישי, אך לבלוג שמאופיין מלכתחילה כאישי, התנהלות שונה לחלוטין.
בלוג ניהולי הנו בלוג נהדר. בארגונים בהם המנכ"ל, או סמנכ"ל בכיר הקשור לכלל העובדים, כותב בלוג בו הוא מסביר את אופן ניהול החברה, רציונאל לקבלת החלטות, או איך הוא רואה ומסביר אירועים הקשורים לחברה, אין טוב מזה. השאלה המרכזית הנה האם ישנו בכיר המתאים לפרופיל הבלוגר כפי שהגדרנו לעיל.
בלוג מקצועי הוא חסר סיכון. רמת החשיפה האישית לא גבוהה; ניתן בדרך כלל לאגד התעניינות רחבה סביב חלק מהנושאים הפוטנציאליים (במיוחד בבלוג הדן בטכנולוגיות נושקות ו/או חדשניות). לבלוג יכולה להיות תרומה גם להבנה של העובדים, ובזכות החשיפה שלהם, שנעשה בדרך כלל, באופן קליל ולא מעמיק למידע המקצועי, יכולה להיות תרומה לעבודתם הם. כדי להקים בלוג מקצועי נדרש עובד בעל ידע בתחום המתאים, שהנו בעל פרופיל כמפורט לעיל ונחשב בארגון לסמכות מקצועית. לעיתים, אנו נתקלים כאן בבעיה שברי הסמכה הנם ותיקים יותר, ולעיתים גם שמרנים יותר. אך דווקא כאן, ניתן לנסות לאתר, גם עובדים צעירים יותר, הנחשבים כבעלי פוטנציאל, בעלי ידע, גם אם אינם ה"מומחים". צעירים אלו נהנים משני יתרונות: ראשית, הטכנולוגיה קלה להם יותר (בם נולדו לתוכה ומפעילים אותה כנראה גם בבית). שנית, הם בעלי אמביציה להתבלט ולהצליח. שילוב זה יכול להוליד בלוג מעניין, מתחדש ומושך קהל.
הבלוגים האישיים הנם בהחלט חלום של כל אחד היוזם בלוגים ארגוניים: מארג של בלוגים הנכתבים בהתנדבות ע"י העובדים. בלוגים כאלו בהם אכן חלום מבורך, אך יש לזכור שגם בארגונים מתקדמים, כמות הבלוגים הנה במקרה הטוב אחוזים בודדים מכלל העובדים (2% נחשב להרבה). בלוגים פנימיים של עובדים יצלחו רק בארגונים שאין להם מה להסתיר; ארגונים בהם יש פתיחות ותחושה של שקיפות. ולמרות זאת, מומלץ שתהיה מדיניות, בין אם כתובה, ובין אם בעל פה, על מה נכתב, ומה אינו נכתב בבלוג. לא משחררים סודות חברה, לא מעליבים ועוד.
ביציאתכם לדרך, מומלץ לשקול את כל ההיבטים כפי שתוארו לעיל ולהחליט האם ארגונכם בשל לבלוג. לא מדובר פה בניסוי וטעייה. אם לא נצליח, יהיה קשה בהרבה להניע מהלך כזה בשנית. עדיף לחכות קמעה, להיות סיכוניים פחות ולהתחיל באופן מדורג.
לא קל להקים בלוגים ארגוניים. כולנו מסתכלים על ה- WEB2.0 נפעמים, ולא בכדי.

 

IBM ידוע כארגון אשר עוסק בניהול ידע כבר יותר מעשור ועושה זאת בהצלחה כבירה.
לכן, מאמר המציג את אבולוציית ניהול הידע בארגון זה לכיוון web 2.0 יכול להשכיל את כולנו.
דרך בלוגים ו wikis ככלים ללכידת ידע עד ל RSS, Bookmarking ו Tags ככלים המנגישים את הידע הנלכד, נראה  ש IBM אימצו את תפיסת KM 2.0 הלכה למעשה.
לאחר הטמעת הכלים הנ"ל בארגון, פונה IBM ללקוחותיה ומספקת כלים מבוססי web 2.0  מבית היוצר שלה ובכך קוצרת את פירות השקעותיה. 
---------------------------------------------------------------------------------------------
ד"ר אשר עידן, 01/05/2008 11:26
בסופו של דבר ניהול ידע יעבוד רק בווב 2.0, אבל רק עבור ארגונים שיוותרו על הקונטרול

לשם כך צריך: (על פי הספר המהפכני החדש של Clay Shirkey על העידן הפוסט-ארגוני והפוסט-מנמר"י:




א. מיקרו-ניהול: עיקר הניהול מתרחש ברמות הנמוכות של הארגון ביחידות קטנות (סמויות בדרך כלל)

ב. פרדיגמה פוסט-ארגונית, דהיינו: אי.ארגון eOrganization

ג. התיחסות לטכנולוגיות מידע בתור דלת ולא בתור חדר

ד. פרדיגמה פוסט-מנמרי"ת, דהיינו שבדלישיוס לדוגמה, לא צריך מנמ"ר או מנהל ידע כדי ליצור קהילות ידע

ה. העדפת "חיישנים פריפריאליים" על פני בסיס נתונים ריכוזי, מה שיוביל לBI (Business Intelligence) עם ויקי-קאלק, שכל עובד יוכל להזין נתונים ישירות למחסן הנתונים.

ו. גישה מלמטה למעלה

ז. לא צריך לכנס תמיד עובדים כדי לעשות בריינסטורמינג. הבריינסטורמינג בווב 2.0 הוא תהליך מתמיד ורציף של כלל עובדי הארגון. מה שמאפשר זאת כיום הוא כלים כמו ויקי, בלוגים, רשתות חברתיות אינטרא-נטיות (S-Intranet).

ח. כבוד לכלל העובדים, כי המנהלים לא יודעים איפה החוכמה נמצאת.

ט. רתימת האינטליגנציה הקולקטיבית CI, של מקסימום עובדים, ושל מקסימום לקוחות. יש צורך בתובנה שעיקר החדשנות לא תבוא מהמו"פ ומהאקדמיה אלא מעובדים ומלקוחות.

י. מהפכת ווב 2.0 בארגונים תואץ אם יהיה משבר כלכלי בכלכלה בכלל או לפחות בפירמה או בענף משום שרק אז יחשבו את עלויות הקונטרול מול הרווח מביזור

The traditional factors of production- land, labor and capital- have not disappeared. But they have come secondary. Knowledge is becoming the only meaningful resource"  Drucker, 1993

הבלוג החודשי דן בנושא חשיבות הטקסונומיה הארגונית.

כותב הבלוג מתייחס לתועלות הטקסונומיה בארגונו העוסק במסחר בין ארגונים (B2B) ברשת, אולם גם סוגי עסקים אחרים יכולים לצאת נשכרים מאימוץ התפיסה המוצגת בפוסט.

נכתב ע"י נטע-לי סנדומירסקי, ROM Knowledgeware

במאמר "סיפור סיפורים" מעיתון 2know מחודש מרץ 2007 פורטו היתרונות והתועלות לסיפור סיפורים (story telling) כדרך להטמעת הידע הארגוני. המאמר מסתיים בשאלות מתי סיפור סיפורים אכן שימושי ומתי הוא מיותר ומסורבל? וכיצד ניתן להעבירו בצורה מעניינת ובלתי נשכחת?

סיפור סיפורים הוא אמצעי יעיל להעברת מידע וידע וככזה כדאי לשלבו בפעילות ניהול הידע בארגון. באפשרותו לעודד שיתוף בידע, לסייע בהטמעת שינויים ארגוניים, וליצור תרבות ארגונית ותחושת שייכות.

ננסה לענות על השאלות שהועלו בסוף המאמר על ידי הצגת מספר אלמנטים שיהפכו סיפור שגרתי לשיתוף ידע אמיתי:

  • על הסיפור להיות מתומצת, אך יחד עם זאת להכיל מספיק פרטים ותיאורים בכדי שלקהל יהיה קל להבין אותו.
  • מומלץ שהסיפור יהיה מחובר לעולם התוכן והמושגים של קהל היעד, אך יציג פן חדש ומרענן שירתק אותם לאירוע המסופר.
  • על הסיפור להיות אמין ואותנטי במידת האפשר ועליו לשלב אלמנטים ה"קרובים לבית", כגון בעלי תפקידים או שמות צוותים וסניפים אשר לוקחים חלק בארגון.
  • מסר השינוי או מוסר ההשכל צריכים להיות מרומזים ולא ברורים מאליהם. קהל המגיע לתובנה תוך חשיבה עצמאית יזכור אותה לטווח ארוך יותר והסיכוי להטמעתה בעבודה השוטפת רב יותר.
  • רצוי שהסיפור יעורר תגובה או הזדהות מצד הקהל. ניתן לעורר הזדהות על ידי עידוד הקהל לשתף את תחושותיו ודעתו על המקרה המסופר ולדון בחוויות ומקרים דומים איתם השומעים התמודדו.
  • על מנת להשרות תחושה חיובית ובונה כדאי לסיים את הסיפור בסוף טוב, אשר יעורר תקווה ואופטימיות בקרב הקהל וישפיע עליו להיעזר בתובנה הנלמדת מהסיפור.

ונסיים באמרה הידועה: Practice makes perfect!. ככל שתשתמשו יותר בסיפור הסיפורים בארגון תכירו את אופי הקהל שעומד מולכם וכן תפתחו מיומנויות לסיפור סיפורים בצורה אפקטיבית ומותאמת לקהל זה.

 

לקוח מתוך הספר: Knowledge Management in Theory and in Practice מאת Kimiz Dalkir

 

 

 

  

 

 

נכתב ע"י ענת קצנלבוגן ROM Knowledgeware
לעיתים נרצה להשתמש באותו פורמט של עמודה במספר רשימות/ספריות. לשם כך אין אנו צריכים ליצור שוב ושוב את אותה עמודה בכל רשימה  בנפרד אלא ניתן להגדירה פעם אחת כעמודת אתר.
כיצד נגדיר עמודה כעמודת אתר?

 

1. נקליק על "פעולות אתר"->"הגדרות האתר"

 

 

 

 

 

2. מתוך תפריט "גלריות" נקליק על  "עמודות אתר"

 

 

 

3. נלחץ על "צור"  וניצור את העמודה המבוקשת עם ההגדרות הייחודיות לה  ובסיום נלחץ על אישור.
לאחר  יצירת העמודה ברמת האתר ניתן להוסיף את עמודה זו לכל רשימה שנחפוץ מתוך האתר.

 

כיצד נוסיף את עמודת האתר לרשימה?

1. נכנס לרשימה אליה נרצה להוסיף את העמודה. ונקליק על הגדרות-> הגדרות רשימה

 

 

2. ב"עמודות"  נקליק על "הוסף מעמודות אתר קיימות"

3. במסך שנפתח נבחר ב"עמודות מותאמות אישית"

 

4.  בחלק "עמודות אתר זמינות" נבחר בעמודה המבוקשת ונלחץ על "הוסף" ובסיום נלחץ על "אישור".

 

 

 

4. כעת , העמודה הופכת להיות חלק מרשימה זו.

ידע צריך לשתף!

לכן, חברת ROM Knowledgeware מעדכנת אתכם באירועי ניהול ידע המתקיימים בארץ ובעולם.
המידע מתעדכן אחת לחודש.
הערה: פרסום כנס/קורס באתר אינו מהווה המלצה וחברת ROM אינה אחראית לתכנים וארגון הכנסים.

 

כנסים בארץ

כנסים בארץ

שם הארוע מקום הארוע ת. התחלה ת. סיום פרטים
הפורטל הארגוני, מחזור 8 ג'ון ברייס, תל אביב 28/4/2008 20/5/2008 לחצו
From Search Engine to Search Agent בית חה"א, הרצליה 27/5/2008 --- לחצו

 

 

 

 

 

 

כנסים בחול

 

שם הארוע מקום הארוע ת. התחלה ת. סיום פרטים
KMICE'08: Knowledge Management International Conference Langkawi, Malaysia 10/6/2008 12/6/2008 ---
Special Libraries Association Annual Conference Seattle, United States 15/6/2008 18/6/2008 ---
KM Australia 2008 Melbourne, Australia 21/7/2008 23/7/2008 לחצו
KM Brazil 2008 Sao Paulo, Brazil 27/8/2008 29/8/2008  

יש לכם מידע על כנס קרוב?

השתתפתם בכנס בנושא ניהול ידע בארץ או בעולם?

שתפו אותנו!
נשמח להוסיף סיכומים ורשמים של הקוראים!

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135