ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון מאי 2006 - מהדורה מס' 80
גיליון מאי 2006 - מהדורה מס' 80
גיליון:

Google משדרגת את כלי החיפוש לארגונים

לראשונה את כלי החיפוש שנועד לסייע

לעובדים ומנהלים בחברות לאתר מידע חיוני

בין יישומי התוכנה השונים.

במהלך חודש אפריל 2006 הציגה Google את גרסת הכלי החדשה המאפשרת איתור מידע במאגרי נתונים גדולים והצגתו בחלון אחד במבנה הדומה לתוצאות החיפוש באתר האינטרנט שלהם.

כדי להתאים את הכלי לצרכי הארגונים, הוא פותח בשיתוף עם ספקיות תוכנה כגון אורקל, סיסקו, Salesforce.com, NetSuite, קוגנוס, סאס ו-Employease.

פיתוח הגרסא החדשה מצביע על שתי מגמות ב : Google ניסיון להפחית את התלות בהכנסות מפרסום באינטרנט הנחשב להפכפך, ולדברי וויט אנדרוס, סגן נשיא למחקר בחברת גרטנר , גם שאיפה לשחק תפקיד משמעותי יותר בשוק התוכנות לארגונים.

הידיעה פורסמה במגאזין InformationWeek


הבלוגים הישראלים מרימים ראש

בשנת 2001, עם השקת אתר ישראבלוג, החל בישראל "עידן" הבלוגים. קצב גדילת כמות הבלוגים מאז היא מדהימה. לאחר שנה, פעלו בישראבלוג קרוב ל-200 בלוגרים ישראלים וכיום, כבר פועלים כ- 20,000!!!

תכני הבלוגים השתנו באופן מהותי גם כן. הם הפסיקו להתמקד רק בחייהם האישיים של הכותבים (קמתי, התלבשתי...) ופנו לנושאים משמעותיים יותר כגון החברה, הקהילה, הכלכלה, המדע והטכנולוגיה והתרבות.

מחקר שפורסם לאחרונה קבע כי השפעת הבלוגים על השיח הציבורי ועולם העסקים הולכת וגוברת ולבלוגים כיום פוטנציאל השפעה על השוק הצרכני והפוליטי. אולם, אנחנו עדיין לא בדיוק שם...

הכתבה פורסמה בעיתון YNET ע"י גל מור



קורס ניהול הידע "לדעת יותר"

בימים אלו, מתקיים במשרדי חברת ROM מחזור נוסף של קורס ניהול הידע לדעת יותר.

התלמידים נפגשים פעם בשבוע למשך חמישה שבועות ולומדים הישר מיועצי ROM המנוסים ביותר את עקרונות ניהול הידע בתחומים: ניהול פרויקט ידע, אתרים פורטלים וקהילות, הפקת לקחים, הצד התרבותי, ארגון תכנים ועוד.

בנוסף, התלמידים נהנים מהרצאות העשרה ייחודיות כגון: התרבות הישראלית בראי ניהול הידע, יצירת מצגות אפקטיביות , ועוד.

המחזור הבא של הקורס צפוי בחודשים אוקטובר-נובמבר.

עקבו אחר הפרסומים!


כנס Portals day

פורטל יכול להיות פלופ , או שהוא יכול להיות WOW!

הכול תלוי בטיב המילוי...

ביום ה' 18/5/06 יתקיים במלון הילטון בת"א כנס הפורטלים של 'אנשים ומחשבים' Portals day בהנחייתה של מנכלי"ת חברת ROM Knowledgeware הגב' מוריה לוי.

הכנס יעסוק בכיווני הפורטל, ביכולות הכלים, איך לממשם ויציג CASE STUDIES הלכה למעשה.



סקירה: איתור צרכים
נכתב ע"י עמית סטריקובסקי, ROM Knowledgeware

"הו כמה שרציתי כלב - רק כלב ביקשתי כל הזמן. בכל ערב התפללתי לכלב, ואבא הביא לי חתול קטן" (יהונתן גפן, "הו כמה שרציתי כלב").

חשבו רגע על אותו ילד, שכה רצה כלב, ואבא הביא לו חתול קטן: הילד רצה חיית מחמד, אז אבא קנה חתול. מה יותר טבעי מאב שמביא לילדו מה שהוא רוצה או צריך ? אך האבא, במקרה הזה, לא ממש הצליח. חתול הוא אמנם חיית מחמד, אבל ממש לא מה שרצה הילד...

כחלק משגרת היום-יום בארגון, נבנים ומותאמים פיתרונות ליחידות ארגוניות, קטנים כגדולים. בחלק מהמקרים, לאחר אפיון הפיתרון ובנייתו, אנחנו נתקלים בבעיות אצל המשתמשים. בדרך כלל, הבעיות עולות בשלב ההטמעה ומתבטאות בשימוש נמוך של המשתמשים בפיתרון שנבנה עבורם ו/או בשביעות רצון נמוכה, בניגוד למצופה, ממש כמו אותו הילד שרצה כלב, וקיבל חתול.

על מנת שנוכל להתאים את הפיתרון שאנו בונים, חשוב ביותר לבצע איתור צרכים שהוא תהליך של פנייה לקהל היעד אליו מיועד הפיתרון, על מנת לבחון את צרכי הידע שלו ולשקפם בפיתרון שייבנה. איתור הצרכים הנו אבן הבסיס של תהליך האפיון שתוצריו הם הגדרה מפורטת של צורכי המשתמש ואופי הפתרון המתאים.

חשוב לציין כי התהליך הוא אינטגראלי לכל פיתרון שנבנה במסגרת פרויקט ניהול הידע (וגם הרבה מעבר) – החל מפורטל ארגוני ו/או מקצועי, עבור במאגרי תובנות ובתהליכי הפקת לקחים. התהליך נשמע טריוויאלי, אך ממש אינו כזה: אם נרחיב יתר על המידה את השקעת המשאבים בו, הרי שגם ניצור ציפיות מול משתמשים ש"יפנטזו" אך לא יקבלו מאיתנו בסופו של דבר שום דבר מעבר לסימפטיה (הלא לא ניתן לספק מענה לכולם בו זמנית..); אם נרחיב יתר על המידה את המשאבים המושקעים בשלב זה, הרי שנבזבז זמן בחלון ההזדמנויות הלא ארוך שקיבלנו מהארגון להוכיח שניהול הידע אכן יכול לסייע בידם; כנ"ל כסף. לכן, כמו ביתר תהליכי ניהול הידע הארגוניים, צריכים להיות ממוקדים מאד, אך להבטיח שאנחנו בדרך לכלב המיוחל ולא לחתול.

תהליך איתור הצרכים מבוצע מול ספקי התוכן והמשתמשים הפוטנציאליים כאחד. בסקירה זו נתמקד במשתמשים הפוטנציאליים – צרכני הידע, זאת מאחר ועימם מדובר בתהליך מורכב ורגיש יותר.

לתהליך איתור הצרכים שני שלבים:

§         השלב הראשון בביצוע בתהליך הוא הגדרת קהל היעד.  למי מיועד הפיתרון שאנו בונים? מהם מאפייני קהל היעד? האם יש להם אוריינות מחשובית?

מענה מדויק לשאלות אלו ימנע מצב של אי התאמה קיצונית, למשל, הקמת פורטל לעובדי ייצור, שלא רק שאינם נגישים למחשב במסגרת עבודתם אלא אפריורי בעלי אוריינות מחשובית נמוכה.

§         בשלב השני חשוב לבחור את השיטה בה נדגום את צרכני הידע הפוטנציאליים. מניסיוננו, ישנן שלוש שיטות אפקטיביות למטרה זו: שאלון, ראיון וקבוצות מיקוד. כמובן, ישנן שיטות לגיטימיות נוספות, אך בקוצר היריעה נתמקד בשיטות אלו.

שאלון:
השאלון הוא כלי שימושי לדגימת קבוצת משתמשים גדולה ורחבה. הוא מאפשר איסוף נתונים רב בזמן קצר ובמאמץ קל יחסית, כאשר עיקר האנרגיה מכוונת לבנייה נכונה שלו. את הנתונים הנאספים ניתן לנתח בקלות, על ידי תוכנות סטטיסטיות מתאימות כדוגמת
SPSS ו-SAS, ואפילו ניתן להסתפק בניתוחים בסיסיים בעזרת ה-Excel.

החסרונות הבולטים בשימוש בשאלון הוא העובדה שעל פי רוב, על מנת להקל על מילוי השאלון, אנו משתמשים במספר מוגבל בלבד של שאלות סגורות, החושפות טפח ומסתירות טפחיים. התוצאה במקרים אלו היא שהמידע שנאסף הנו שטחי ולא מעמיק דיו. בנוסף, קיימות הטיות רבות הקשורות במשיבים שיכולות לתת כיוון לא נכון.

אך החיסרון המרכזי הנו איכותי. אנשים שאינם יודעים ניהול ידע מהו, נוטים לענות בשאלון, שהנו שטחי יותר מטיבו, תוך הצגת "תפיסת העמדות" שלהם כלפי הנושא. ותפיסת העמדות שונה פעמים רבות מהמצב בפועל.

ובכל זאת, כשמדובר באוכלוסיה גדולה ומבוזרת, יכול השאלון להתאים למטרות מוגדרות ובמיוחד כיריית פתיחה, שתסייע במתן כיוון כללי של הצרכים (כאשר הם מגובים בראיונות עומק). המלצתנו לא להסתפק בשאלון ככלי יחיד לביצוע איתור צרכים, אלא ככלי משלים.

מספר טיפים חשובים:

§         הקפידו לציין בפתיח לשאלון את מטרת השאלון, מטרת התהליך והרקע לו.

§         שאלו שאלות בצורה פשוטה ובניסוח חד משמעי.

§         מספר השאלות המומלץ – לא יותר מ-10 שאלות.

§         ככלל, מומלץ להשתמש בשאלות סגורות, אך השאירו מקום גם להוספת מלל חופשי של המשתמשים.

§         הקפידו להודות למי שהשיב על הראיון על זמנו ותרומתו. הדרך הטובה ביותר היא משלוח מכתב/דוא"ל תודה לאותו אדם, תוך כיתוב מנהלו הישיר לידיעה.

ראיון:
שיטת הראיון, ובמיוחד כאשר אנו מיישמים אותה בצורת ראיונות עומק, היא המתאימה מכולם לביצוע איתור צרכים.

מומלץ לפני הראיון לתכנן אותו: להגדיר את התוצרים המקווים מהראיון, ובהתאם לבנות שאלון שיוביל את הראיון להשגתם. חשוב להשתמש בשאלון כמתווה לראיון, ולא כראיון עצמו, שכן לעיתים מתברר כי הכיוון שחשבנו עליו אינו הכיוון האמיתי, ועלינו להשתמש בו בתבונה, כך שלא יקבע אותנו וימנע מאיתנו לאתר את הצרכים האמיתיים.

במסגרת הכנת הראיון, חשבו על מקומות שבהם צפויות להתעורר התנגדויות מצדם של המרואיינים. תכנון נכון של ההתנגדויות יאפשר התמודדות עמן בזמן אמת, ולטפל בהן כבר בשלב זה של הפעילות. זכרו: התנגדויות שלא נתמודד עמן עלולות לשוב ולעלות בשלבים מאוחרים יותר, ולכן חשוב מאוד להתמודד עמן כבר בשלב זה.

חשוב במיוחד לבצע תיאום ציפיות לפני הראיון: מומלץ להעביר למרואיינים מכתב קצר, הכולל תיאור של התהליך המבוצע ומסביר מדוע אנו מעוניינים להיפגש עמם. בנוסף, כדאי לצרף עד 5 שאלות מנחות כנקודות למחשבה, שיאפשרו למרואיינים להתכונן מראש. מומלץ גם שעל המכתב יחתום מוביל הפעילות או דמות ניהולית מוכרת למרואיין, כדי ליצר מידה מסוימת של מחויבות.

החיסרון המשמעותי בשימוש בשיטה זו הוא המשאבים שהיא דורשת, בעיקר בהיבט הזמן הפיזי של שיחת ראיון. ראיון של פחות משעה עלול שלא להיות אפקטיבי, כאשר ראיון של מעל לשעה וחצי עלול להיות מלאה, בעיקר למרואיין. במסגרת הכנת הראיון, חשוב להתכנס לפרק זמן סביר, שיאפשר ניצול יעיל של הזמן ללא הלאאת המרואיין.

מספר טיפים חשובים:

§         מומלץ שיהיו יותר ממראיין אחד. עם זאת, הימנעו ממצב של 5 מראיינים מול מרואיין אחד.

§         אפשר ואף רצוי לקיים ראיונות עם יותר ממרואיין אחד, במיוחד כאשר מדובר במרואיינים מאותו עולם תוכן, עם זאת, לא מומלץ יותר מ-4 מרואיינים במקביל.

§         הקפידו לבצע תיאום ציפיות בראשית הראיון, גם אם נשלח מכתב מקדים, לא כולם טורחים לקרוא ולהתכונן.

§         חלק מהמרואיינים נלחצים מכך שאנו מתעדים את דבריהם. הקפידו לציין בפניהם כי מה שנאמר בראיון ישמש במסגרת האפיון ותו לא.

§         היו קשובים לטון ול"מוזיקה" של הדברים, במיוחד להתנגדויות סמויות. ציניות היא סימן ראשון לכך. עם זאת, הימנעו משאילת שאלות ישירות ותוקפניות לבחינת נושאים אלו.

§         הקפידו להודות למי שנטל חלק בראיון על זמנו ותרומתו. הדרך הטובה ביותר היא משלוח מכתב/דוא"ל תודה לאותו אדם, תוך כיתוב מנהלו הישיר לידיעה.

קבוצת מיקוד:

שיטת קבוצת המיקוד מתאימה במיוחד כאשר אוכלוסיית היעד הנה גדולה, הטרוגנית ומבוזרת. מכל השיטות, דומה כי היא המורכבת מכולם, אולם היא מסייעת להשיג תמונה מדויקת יותר של הצרכים של אותה אוכלוסייה, אם כי בצורה מעט ממוקדת פחות.

מורכבות שיטה זו נובעת מהצורך בהכנה מדוקדקת, ולכן מומלץ להשתמש בה רק לאחר שקיימנו ראיונות עם יצרני/ספקי הידע ויש לנו תמונה טובה וממוקדת של הארגון ותשתית התוכנית של הפיתרון אותו אנו מבקשים לבנות.

יתרונות מרכזיים לשימוש בשיטה זו: ניתן, כאמור, לדגום במקביל קבוצה גדולה של משתמשים פוטנציאליים, כאשר הדינאמיקה הקבוצתית הקיימת מאליה יוצרת סיעור מוחות משותף ומאפשרת להגיע לצרכים רבים יותר, חלקם גם כאלה שלא שערנו כי קיימים.

יתרון נוסף הוא העובדה שקבוצת המיקוד מייצרת נראות ארגונית, ומהווה פעילות שיווקית בפני עצמה לקראת הקמת הפיתרון המבוקש.

מספר טיפים חשובים:

§         וודאו שהקבוצה הטרוגנית ומקיפה את כל היחידות השונות, כדי שהצרכים יקיפו כמה שיותר משתמשים.

§         גודל מומלץ – לא יותר מ-10 איש לקבוצה. מעל לזה, מומלץ לקיים מספר פגישות.

§         במידה וקיימים אנשי מפתח שידוע על התנגדותם, מומלץ לזמן אותם. השתתפותם בקבוצה עשויה לתרום לרתימתם למהלך, בעיקר מאחר והדינאמיקה הקבוצתית על פי רוב ממתנת, אם כי במקרה של אווירת התנגדות כללית, היא עלולה להקצין. במקרים כאלו, מומלץ להימנע משימוש בשיטה זו.

§         הקפידו לתת לאנשים להביע את דעתם, אך וודאו כי הדיון אינו סוטה ממטרתו.

§         חלקו את המפגש לפחות ל-3 חלקים: עבודה בקבוצות, דיון וסיכום.

§         מומלץ לשלב במסגרת קבוצות העבודה גורם מנחה, שיוודא כי הדיון מתנהל בכיוון הרצוי.

§         הקפידו לקיים את קבוצת המיקוד קרוב ככל האפשר לשלבים הסופיים של האפיון. חשוב לזכור כי השתתפות בקבוצת מיקוד יוצרת ציפיות אצל המשתמשים ולכן חשוב לשמור על המשכיות. פרק זמן ארוך מדי יפגע במומנטום שנוצר.

§         הקפידו להודות למי שנטל חלק בקבוצת המיקוד על זמנו ותרומתו. הדרך הטובה ביותר היא משלוח מכתב/דוא"ל תודה לאותו אדם, תוך כיתוב מנהלו הישיר לידיעה.

אם כן, כיצד נדע באיזו שיטה לבחור ?

להלן מספר פרמטרים להתייחסות בעת בחירת השיטה:

§         גודל האוכלוסייה- באוכלוסיה גדולה, מומלץ להשתמש בקבוצת מיקוד. שאלון יכול להוות כלי משלים.

§         שיתוף פעולה- כאשר מידת שיתוף הפעולה של המשתמשים הפוטנציאליים גבוהה, מומלץ להשתמש בקבוצת מיקוד. כשהיא נמוכה, מומלץ להימנע משאלון, שכן סביר שיתקבלו בו תשובות לקוניות ולא מקדמות.

§         זמינות- במידה ומדובר באנשים שאינם זמינים, מומלץ להימנע מראיונות ולנסות להשתמש בקבוצת מיקוד, שהיא היעילה מכל השיטות במקרה זה.

§         פתיחות- במידה וקיימת אווירה של פתיחות בארגון, מומלץ לקיים קבוצת מיקוד. בארגונים בהם מידת הפתיחות היא נמוכה מומלץ להשתמש בשאלונים, בהם אלמנט האנונימיות יסייע באיתור המידע המבוקש.

לסיכום, תהליך איתור הצרכים הוא תהליך קריטי ומהותי בכל מהלך של בניית פיתרון חדש בארגון. אנו ממליצים בחום שלא להימנע ממנו, ולתקשר אותו ככל הניתן בארגון.

כולנו רוצים להימנע מהקמת "פילים לבנים". וביצוע תהליך איתור צרכים ממוקד, שיטתי ומובנה יסייע בבניית פיתרון שיהא לא רק אפקטיבי אלא גם מענה לצרכים אמיתיים.

איתור הצרכים לא נגמר בהקמת הפיתרון. מדובר בתהליך מתמשך, שנועד להבטיח את השימוש של המשתמשים ושביעות רצונם. על כך – בהמשך...

נכתב ע"י נעמה ברקוביץ, ROM Knowledgeware

אחת התופעות בה אנו נתקלים לעיתים קרובות עוסקת בקושי של הזנת תכנים על ידי מומחי התוכן לפורטל, אתר או קהילה.

הפעילות מתחילה על פי רוב בקול תרועה רמה: מצגות, מסמכים רלוונטיים, טיפים ושאר תובנות נאספים כחלק משלב בניית גרעין תוכן. בשלב זה המומחה עדיין נלהב ומחפש בשמחה את מקורות המידע המצויים על פי רוב בתיקיות האישיות שלו.

הקושי מתגלה בהמשך הדרך, משפטים כגון "אין לי חומר חדש להכניס" או "כלום לא מתחדש בתחום.." הופכים לשכיחים יותר ויותר. על פניו דומה כי מדובר במצב שאינו מתקבל על הדעת. הייתכן כי בעידן הידע בו אנו עוסקים בשאלת הצפת המידע לעיתים תכופות, אפשרי מצב בו תחום תוכן אינו מתחדש כלל ?

בהנחה כי אין מדובר בסוגיית מוטיבציה של מומחה התוכן, עלינו להניח כי אכן מדובר במצוקה אמיתית. מצוקה זו ייתכן ונובעת מהגדרה מצומצמת של מקורות מידע אפשריים בהם עושה המומחה שימוש. באופן טבעי אנו נוטים לחזור לשטח המוכר לנו, לחומרים המצויים "מתחת ליד", יחד עם זאת קיימים מקורות מידע נוספים בהם ניתן לעשות שימוש. הפניית תשומת ליבו של המומחה כבר בשלב הראשוני למקורות מידע אלו תאפשר לנו לא רק להימנע מ"תקופת יובש" אלא אף להעשיר את הפורטל בתכנים מגוונים. אם כך איפה כדאי לחפש ?

·         "הרשת החברתית": פתרון זה מציע פנייה לקבוצת העמיתים  של המומחה העוסקת בתחום תוכן דומה/זהה. קבוצה זו יכולה לסייע למומחה לא רק בהספקת מקורות המידע, אלא אף בהפחתת העומס הקיים. המסר המועבר בצורה חזקה הוא "אתה לא לבד במערכה.. " והוא משדר למומחה שלא מצופה ממנו לייצר בלעדית את כלל המידע.

·         כתבי עת וספרות מקצועית: לפעמים קיימת "בריחה" של המומחה ממקור זה הן בשל סוגיות משפטיות העוסקות בזכויות יוצרים והן בשל מורכבות המידע, המחייב את המומחה לקריאה מעמיקה יותר. דווקא כאן יש להדגיש עבורו את היתרון היחסי הקיים במקור מידע זה (זמינות וחדשות המידע הם רק שניים מהם...).

·         אתרי מידע באינטרנט: "החוק מספר 1  באינטרנט קובע שהתשובה נמצאת באינטרנט, לכן השאלה היא כבר לא 'איפה נמצא את התשובה' אלא 'איך ננסח את השאלה'". הדרכה נכונה של מומחה התוכן על עקרונות חיפוש נכון והפנייתו לאתרי מידע רלוונטיים, יכולה לסייע לו רבות. בארגונים רבים קיימת כיום פונקציה של "מידענ/ית" ורתימתו/ה לטובת העניין יכולה לשמש כקרש קפיצה מצוין.

·         מוביל האתר: מוביל האתר עצמו הוא על פי רוב גורם שנבחר בשל מקצועיותו וניסיונו הרב בתחום. אוירה של פתיחות ונכונות לסייע יכולה להפוך אותו למקור מידע מצוין בבחינת "זקן השבט".

·         "צמתי ידע": אצל מרביתנו כולל שבוע עבודה ממוצע, ישיבת עבודה אחת או שתיים, השתתפות בפורומים פנימיים כאלו או אחרים, ולפעמים גם יציאה לכנס או לקורס. דווקא מתוך השגרה היום-יומית יכולים לצוץ מקורות מידע לא מעטים. הרצאה בה נכחת בכנס ואפשר לבקש מהמרצה לקבל העתק שלה, מצגת מעניינת שערכה מחלקה מקבילה בארגון במהלך ישיבת עבודה וכו'. חשוב לזהות את הצמתים הללו בעבודתו השוטפת של כל מומחה ולמנף אותם לטובת תחום המומחיות שלו.

אלו הם רק מקצת ממקורות המידע האפשריים, חשוב בעיקר לפקוח את העיניים ולהסתכל מסביב : המידע כבר יגיע אליך !!

נכתב ע"י קרן טרוסטלר ומוריה לוי

עיצוב מידע הנו תחום העוסק בתכנון ועיצוב של התוכן וה"סביבה" בה הוא מוצג, במטרה לשפר את העברת תכני המידע באופן אופטימאלי לקורא.

התחום עוסק באופטימיזציה של נתונים, מידע וידע כך שניתן יהיה להפיק ממנו תועלת באופן נוח ופרודוקטיבי בחיי היום יום בארגונים, ואל מול הלקוחות, הספקים והשותפים.

מטבעו, עיצוב מידע מסתכל דרך עיני המשתמש ככלי מרכזי להשגת מטרה זו.  לכאורה, נדמה שמדובר על תורה המבוססת על הצורה החיצונית של המידע בלבד, אך לא כך הדבר. עיצוב מידע אמיתי מתמקד בשני צדדים משלימים במטרה ליצור פתרון תוכן המתאים לארגון: עיצוב מידע חיצוני ועיצוב מידע פנימי.

עיצוב מידע חיצוני עוסק בנגישות וכולל את המרכיבים המסייעים לקרב את המשתמש לדף המידע הרצוי:

§         טקסונומיה, הוא מילון המונחים הארגוני, השפה בה הארגון "מדבר", הז'רגון המקצועי. משמש בסיס לשני המרכיבים הבאים שיתוארו להלן.

§         עץ התכנים, הוא תוכן העניינים של האתר/תפריט. עץ תכנים, הנקרא לעיתים גם עץ ידע, או עץ הניווט, צריך להיות מאורגן כך שהמשתמש יוכל להתמצא, ולהגיע במינימום הקלקות, לתכנים ופריטים רצויים, גם אם לא נתקלו בו בעבר ויודעים היכן מוקם. עץ תכנים הנו מרכיב חשוב בעיצוב המידע שכן מוח האדם נוהג לחשוב באופן היררכי, בדומה למבנה העץ.

§         מאפייני המידע הארגוני, הם הנושאים לפיהם מקוטלג המידע הארגוני. המאפיינים הם אוסף הערכים שנמצאו בטקסונומיה מאורגנים לקבוצות, כאשר שמות הקבוצות הם המאפיינים הארגוניים. משמשים כמסננים ומסייעים בחיפוש חופשי מהיר ישיר, וממוקד.

עיצוב מידע פנימי עוסק בהצגת המידע אליו הגענו, והצגתו באופן המקל ומקצר את הבנת תוכנו. כולל שני מרכיבים:

§         תבניות מידע: חוקים קבועים על משטח העבודה. היתרון בתבניות מידע הוא החיסכון הקוגניטיבי במיפויו הגירויים המתקבלים. קיימים 2 סוגי תבניות:

o        הצגת המידע באופן מובנה, באמצעות שדות קבועים ובהתאם ללוגיקה מוגדרת. תבניות חכמות גם מאפשרות קירוב ידע נוסף לקורא, ע"י קישורים פשוטים או מורכבים, וע"י Macros השואבים מידע ממערכות משלימות.

o        שימוש בתבניות וירטואליות שהם מסמכים ללא שדות קבועים, הבנויים לפי הגיון מסוים המקל על המשתמשים להתמצא בהם ולאתר מידע במסמך.

o        כתיבה תמציתית, שיווקית ואפקטיבית: עוסק בהגדרת כללי הכתיבה כדי להבטיח שהתוכן הנקרא גם יובן ויוטמע באופן מהיר.

אין ספק, שבעידן שבו אנו מוצפים במידע, וקצרים בזמן, עיצוב המידע הנו הכרחי כדי להקל עלינו בקליטת התכנים.

מהמעצב נדרשת יכולת גבוהה בתחומים ונושאים מגוונים: עליו להיות בעל יכולת חשיבה שיטתית וחדשנית בו בזמן; עליו לשלוט בתיאוריות, סטנדרטים, עקרונות וחוקים בתחום הלשוני והגראפי, בסממנים התקשורתיים המשפיעים על הקורא, וביכולות התקשורת האנושיות בהתייחס לפרטיות, תהליכים קוגניטיביים, ותגובה לגירויים ע"י כל החושים; עליו להיות בעל יכולות עיצוב שהוא גם רשמי, גם מעניין וגם מושך; עליו להכיר היטב את האוכלוסייה שהוא משרת, את התכנים עמם הם עובדים ואת הטכנולוגיה העומדת לרשותם כדי להעמיד בפניהם את הידע הנכון בעיצוב הנכון.

וכפי שאמר ריצ'ארד גריף, מנהל המוסד האמריקאי לאומנויות העיצוב, "עיצוב הוא המתווך בין המידע להבנה".

רבים הם האתרים בעולם העוסקים בניהול ידע. מעטים מהם ידידותיים כמו האתר העולמי KM INSTITUTE

באתר תמצאו מאמרים, קטעי וידאו, לוח חדשות, לוח כנסי עולמי, מידע על הדרכות ועוד, ועוד, ועוד... תיהנו!



כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


ציטוט: ציטוט

"Winners don't do different things, they do things differently".

לא ידוע


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135