אני, אתה ומקור המידע...
מאת: נעמה ברקוביץ, ROM Knowledgeware

אחת התופעות בה אנו נתקלים לעיתים קרובות עוסקת בקושי של הזנת תכנים על ידי מומחי התוכן לפורטל, אתר או קהילה.

הפעילות מתחילה על פי רוב בקול תרועה רמה: מצגות, מסמכים רלוונטיים, טיפים ושאר תובנות נאספים כחלק משלב בניית גרעין תוכן. בשלב זה המומחה עדיין נלהב ומחפש בשמחה את מקורות המידע המצויים על פי רוב בתיקיות האישיות שלו.

הקושי מתגלה בהמשך הדרך, משפטים כגון "אין לי חומר חדש להכניס" או "כלום לא מתחדש בתחום.." הופכים לשכיחים יותר ויותר. על פניו דומה כי מדובר במצב שאינו מתקבל על הדעת. הייתכן כי בעידן הידע בו אנו עוסקים בשאלת הצפת המידע לעיתים תכופות, אפשרי מצב בו תחום תוכן אינו מתחדש כלל ?

בהנחה כי אין מדובר בסוגיית מוטיבציה של מומחה התוכן, עלינו להניח כי אכן מדובר במצוקה אמיתית. מצוקה זו ייתכן ונובעת מהגדרה מצומצמת של מקורות מידע אפשריים בהם עושה המומחה שימוש. באופן טבעי אנו נוטים לחזור לשטח המוכר לנו, לחומרים המצויים "מתחת ליד", יחד עם זאת קיימים מקורות מידע נוספים בהם ניתן לעשות שימוש. הפניית תשומת ליבו של המומחה כבר בשלב הראשוני למקורות מידע אלו תאפשר לנו לא רק להימנע מ"תקופת יובש" אלא אף להעשיר את הפורטל בתכנים מגוונים. אם כך איפה כדאי לחפש ?

·         "הרשת החברתית": פתרון זה מציע פנייה לקבוצת העמיתים  של המומחה העוסקת בתחום תוכן דומה/זהה. קבוצה זו יכולה לסייע למומחה לא רק בהספקת מקורות המידע, אלא אף בהפחתת העומס הקיים. המסר המועבר בצורה חזקה הוא "אתה לא לבד במערכה.. " והוא משדר למומחה שלא מצופה ממנו לייצר בלעדית את כלל המידע.

·         כתבי עת וספרות מקצועית: לפעמים קיימת "בריחה" של המומחה ממקור זה הן בשל סוגיות משפטיות העוסקות בזכויות יוצרים והן בשל מורכבות המידע, המחייב את המומחה לקריאה מעמיקה יותר. דווקא כאן יש להדגיש עבורו את היתרון היחסי הקיים במקור מידע זה (זמינות וחדשות המידע הם רק שניים מהם...).

·         אתרי מידע באינטרנט: "החוק מספר 1  באינטרנט קובע שהתשובה נמצאת באינטרנט, לכן השאלה היא כבר לא 'איפה נמצא את התשובה' אלא 'איך ננסח את השאלה'". הדרכה נכונה של מומחה התוכן על עקרונות חיפוש נכון והפנייתו לאתרי מידע רלוונטיים, יכולה לסייע לו רבות. בארגונים רבים קיימת כיום פונקציה של "מידענ/ית" ורתימתו/ה לטובת העניין יכולה לשמש כקרש קפיצה מצוין.

·         מוביל האתר: מוביל האתר עצמו הוא על פי רוב גורם שנבחר בשל מקצועיותו וניסיונו הרב בתחום. אוירה של פתיחות ונכונות לסייע יכולה להפוך אותו למקור מידע מצוין בבחינת "זקן השבט".

·         "צמתי ידע": אצל מרביתנו כולל שבוע עבודה ממוצע, ישיבת עבודה אחת או שתיים, השתתפות בפורומים פנימיים כאלו או אחרים, ולפעמים גם יציאה לכנס או לקורס. דווקא מתוך השגרה היום-יומית יכולים לצוץ מקורות מידע לא מעטים. הרצאה בה נכחת בכנס ואפשר לבקש מהמרצה לקבל העתק שלה, מצגת מעניינת שערכה מחלקה מקבילה בארגון במהלך ישיבת עבודה וכו'. חשוב לזהות את הצמתים הללו בעבודתו השוטפת של כל מומחה ולמנף אותם לטובת תחום המומחיות שלו.

אלו הם רק מקצת ממקורות המידע האפשריים, חשוב בעיקר לפקוח את העיניים ולהסתכל מסביב : המידע כבר יגיע אליך !!