ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון מאי 2005 - מהדורה מס' 68
גיליון מאי 2005 - מהדורה מס' 68
גיליון:

אולימפיאדת החיפוש השנייה באינטרנט

במרץ 05 פתחה מכללת "אפקה" את התחרות השנתית לחיפוש באינטרנט.

בשלב הראשון ניסו מאות מתחרים למצוא פתרונות לחידות כגון "היכן גרה דודתו של אברהם אברמוביץ ששרד..", שדרשו ידע בשימוש במנועי חיפוש, בקיאות והתמצאות במאגרי מידע מיוחדים, תושייה וזריזות, בחלון הזמן של שלוש שעות שנקבע.

לשלב הבא, שיתקיים ב - 1 במאי 05 במעבדות המחשבים של אפקה, עלו 80 מתחרים. השלב האחרון, הגמר, יתקיים ב 1 ביוני 2005 במלון הילטון בתל אביב בנוכחות קהל ובו יוכתר אלוף ישראל לשנת 2005. לפרטים נוספים


Context Portal עבור outlook של מייקרוסופט

חברת התוכנה העולמית Model Technologies המתמחה במוצרי ניהול תכנים, יצאה לאחרונה במוצר חדש (ומורשה ברישיון) עבור תוכנת ה outlook של מייקרוסופט.

המוצר Context Portal או בשמו הציוני "פורטל תלוי הקשר" הוא אפליקציה המסייעת למשתמשי תוכנת הדוא"ל outlook הכבדים להתמצא ב"ים" המיילים שלהם ולמצוא מידע באופן מהיר ויעיל בהקשר הנדרש להם. בניגוד לאפליקציות דומות המאחזרות מידע לא מובנה, אפליקציה זו מאחזרת הודעות תוך הדגשת משפטי מפתח, שיקוף תקציר וביצוע קטגוריזציה למיילים בעלי קובץ מצורף. בצורה זו, Context Portal את הדוא"ל לפורטל ידע.

האפליקציה מסייעת בזירוז קבלת החלטות ובסינון הצפת מידע ע"י איתור המידע הרלוונטי להקשר הספציפי, והצבעה על נושאי מפתח. היא מוצאת עבור המשתמש מידע מבלי שזה יצטרך לחפש אותו או אפילו לדעת שהוא קיים. מידע נוסף על התוכנה נגיש בכתובת: http://www.model.ca

סקר ניהול הידע בפולין

ידעתם שיש ניהול ידע בפולין?!?! מסתבר שיש.

להלן מספר נתונים מעניינים מסקר שנעשה שם ממש לאחרונה ע"י kpmg בקרב חברות בעלות מחזור כספים של לפחות 40 מליון דולר ומעסיקות לפחות 250 עובדים:

* ניהול ידע על המפה!! אומנם רק 15% מהארגונים דיווחו שיש להם מערכת ניהול ידע פעילה, אך 59% דיווחו שהם בתהליכי התקנה או שוקלים זאת. 87% הצהירו שבכוונתם להקים אסטרטגיית ניהול ידע.

* העובדים במרכז! 71% מהארגונים הגדירו "פיתוח עובדים" כסיבה לשימוש בפתרונות ניהול ידע. 63% הגדירו פיתוח חדשנות ויצירתיות. הגדלת רווחים ו/או הקטנת הוצאות קיבלו ציון נמוך.הוכחה שהקשר בין ניהול ידע ליעדים אסטרטגיים ארוכי טווח מתחזק.

* היוזמה בידי הנהלה בכירה ומשאבי אנוש! רק ב- 2% מהארגונים מובל ע"י IT. כמעט בחצי מהארגונים מובל הנושא ע"י HR. המניעים המרכזיים לפעילות ניהול ידע בארגון הם הנהלה בכירה.

* האתגרים בניהול ידע- זמן וכמות! 64% מהארגונים דיווחו במקום ראש את נושא חוסר הזמן כאתגר בניהול ידע. במקום השני, עומס וכמות (57%). האתגרים בניהול ידע- זמן וכמות! 64% מהארגונים דיווחו במקום ראש את נושא חוסר הזמן כאתגר בניהול ידע. במקום השני, עומס וכמות (57%).

* האינטרנט שולט! כלי ניהול הידע הנפוצים הם אינטרנט (98%) ואינטראנט (79%).

* יוזמות בניהול ידע- זרימת מידע ושיתוף! הפעילויות בהן בוחרים רוב הארגונים לעסוק הן שיפור תהליכי זרימת מידע ושיתוף best practices . חשוב לציין שלמרות הכול כמות היוזמות בשוק עדיין יחסית נמוכה.

כמידי חודש אנו שמחים לשתף אתכם בקורות אותנו. החודש היינו שותפים לשני ימי חשיפה של ניהול ידע להנהלות של שני ארגונים ממשלתיים מכובדים. שני הארגונים מבקשים להקים כל אחד מהם יחידת ניהול ידע מפוארת, כאשר הנושא כולו מובל אישית ע"י המנכ"ל.

שני האירועים היו מרגשים. באחד, הודיעה המנכ"לית שהיא רואה בניהול הידע את אחד היעדים המרכזיים של המשרד ל- 2005, ולא יתכן שארגון במאה ה- 21 יתנהל ללא ניהול ידע. בארגון השני, אתגרנו את המנכ"ל וסיפרנו לו על פעילויות ניהול ידע מצליחות בארץ. ללא שום התלבטות, הוא מייד הכריז, שמדובר רק בעניין של זמן וניהול הידע בארגונו יהיה המוביל בארץ, מעבר לכל מה שאנחנו מכירים או יכולים לתאר. אין זה משנה אם יצליח בכך, אך כפי שכבר למדנו בעבר: ניהול ידע המונע ע"י גורמים חזקים בארגון ובהובלה אקטיבית ישירה של המנכ"ל, מחזיקים קלפים מצליחים בדרך לניצחון.

מיותר לציין, שבמשך ימים רבים לאחר מכן, זרמו תגובות חיוביות של בכירים בשני הארגונים על הצלחת ימי העיון. ולנו נותר רק לאחל, לארגונים אלו, לממשלה כולה וליתר הארגונים הנמצאים בתחילת דרכם- הצלחה מכל הלב.


ב- 21 לאפריל התקיים בניו יורק כנס ביוזמת אמיר סטרנהל, בשיתוף המשלחת הכלכלית הישראלית בראשות זוהר פרי ובחסות ארגון american-israel chamber of commerce and industry, שמטרתו להציג למשקיעים ואנשי עסקים יהודיים טכנולוגיות KM שפותחו בישראל.

בכנס נאמו יונתן לוי שדיבר על תפקיד ניהול הידע בעידן המודרני, הגנרל הרולד ג'ונסון, ממייסדי קרן תעוזה, שהציג כללים ואבני יסוד להצלחה בשוק העסקי ולואיס זכרילה שדיבר על קהילות וקשרים מודיעיניים והשפעתן על השוק העסקי.

החברות הישראליות שהציגו את הטכנולוגיות שפיתחו (לפי סדר א-ב): Babylon, ClearForest, Commugen, Interwise, Purchasinginfo וחברת ROM Knowledgeware.

את היום חתם דיון בין כלל המשתתפים על מקומו ועתידו של ניהול הידע.

בכנס נכחו עשרות משקיעים פוטנציאליים בהם מקימי קרנות תעוזה ומופת ומשקיעים אמריקאים, קנדים וישראלים. באותו ערב נערך קוקטייל לכבוד כלל משתתפי הכנס בו ניתנה הזדמנות למשקיעים ולמציגי הטכנולוגיות לדבר ולבדוק אפשרויות להמשך פעילות משותפת.

כנס זה מוכיח שוב, שניהול הידע עולה על סדר היום העסקי והכלכלי ואת החשיבות שקברניטי התעשייה בארץ בחו"ל מקדישים לו. וכפי שאמר מר אמיר סטרנהל:

Viva knowledge management.



נכתב ע"י רמי שטייף, מנהל אגף פיתוח והדרכה, בנק דיסקונט
נכתב ע"י עמית סטריקובסקי, ROM Knowledgeware

תהליך הפקת לקחים ארגוניים הנו חשוב ומרכזי בימינו. ואכן, ארגונים רבים מקיימים אותו במסגרת פעילויות ניהול ידע או בתחקירים פרטניים שלאחר כישלונות/הצלחות יוצאות דופן.

הפקת הלקח בארגון מיישם בפועל את הרעיונות המרכזיים בניהול ידע: שימוש בידע קיים למניעת כשלנות חוזרים, שחזור הצלחות קודמות ויצירת ידע חדש.

במאמרים קודמים דנו בנושא הפקת לקחים על מורכבותו התהליכית והתרבותית, כמו גם הצענו מספר פתרונות להתמודדות עם מורכבויות אלו. בין השאר, הצענו לתרגם את התוצרים שנאספו למאגר תובנות חי, עדכני, שמיש ורלוונטי בכל רגע נתון. כעת נציג נדבך פעילות משלים לתהליכי הפקת הלקחים ומאגר התובנות ככלים לניהול הידע: מעגלי למידה חוצי ארגון.

תהליך מעגלי למידה חוצי ארגון פירושו איתור נושאים ותהליכים הדורשים פעולה מתקנת, וארגונם לפי קריטריונים החשובים לארגון, הגדרת אופן, אחראים ולו"ז לטיפול, ועדכונם במאגר התובנות הארגוני.

זהו כלי עבודה אופרטיבי המאפשר לא רק לייצר שימוש חוזר בידע אלא נוגע גם בשלב הביצועי בתהליכים אלו.  זהו תהליך חוצה ארגון הניתן ליישום מרמת יחידת העבודה הפרטנית ועד רמת הארגון כולו. להלן סקירת התהליך:

מטרת התהליך:

מעגלי למידה חוצי ארגון מכוון לטפל בנושאים ותהליכים מרכזיים הטעונים שיפור שמקורם פנים ארגוניים (תלונות/הצעות של עובדים וחברי הארגון) או חוץ ארגוניים (תלונות/הצעות של לקוחות, ספקים וכו').  מטרת העל היא איתור וטיפול ממוקד בכשלים להגדלת שביעות רצון ונאמנות העובדים והלקוחות כאחד.

הנושאים המרכזיים המטופלים בד"כ במסגרת התהליך:

1.      מדיניות – החלטות אסטרטגיות של החברה.

2.      הנדסת תהליכיםבעיות/קשיים הנובעים מתהליכי העבודה הקיימים.

3.      הדרכה –  פערי ידע, הטמעה חסרה/חלקית.

4.      מערכות המידע והידע הארגוניות – מידע חסר/לא ברור במערכות הקיימות.

מקורות המידע לתהליך:

איתור נושאים ותהליכים דורשי פעולה מתקנת נעשה ע"י:

1.      משוב מלקוחות המצביעים על כשל "מערכתי", שאינו נקודתי. המשוב לא חייב שיוגדר כ"תלונה", אם כי כך זה על פי רוב.

2.      משוב מעובד המזהה תהליך מסורבל (פנים ארגוני או ישיר מול לקוח) המעכב את הזרימה הארגונית.

3.      תחקירים ותהליכי הפקת לקחים מובנים – ההמלצות ליישום שעלו מהתחקיר.

מקורות המידע השונים מעידים על שתי גישות שונות לתהליך:

הגישה הפאסיבית לפיה נושא יימצא כמתאים ללמידה חוצת ארגון בעקבות משוב חיצוני, והגישה האקטיבית המעודדת עובדים להגביר את מעורבותם, ליזום ולהציף נושאים הדורשים התערבות ניהולית ושיפור כלל ארגוני. ככל שיטיב הארגון להטמיע את המהלך וחשיבותו בקרב עובדיו ואלו יקחוו בו חלק פעיל, כך יהיו תוצרי התהליך ממוקדים, ישימים ומוצלחים יותר.

ביצוע התהליך:

השלב הראשוני בבניית תהליך מעגלי למידה חוצי ארגון דומה לבניית מאגר התובנות, אך בדגשים שונים:

א.      אוספים, באמצעות משובים, את כל המקרים החריגים שטופלו בארגון בתקופת זמן מוגדרת ממקורות המידע שצוינו לעיל, כאשר חשוב להגדיר פרק זמן רלוונטי היחסי לדינאמיות הארגון (ארגון שירות המשתנה במהירות לא ימצא רלוונטיות לנושאים מלפני חצי שנה, בעוד בארגונים סטאטיים יחסית קיימת לו רלוונטיות). האיסוף יכול להתבצע הן באמצעות דיונים, הן באמצעות מפגשים יחידניים והן באמצעות טופס "למידה חוצת ארגון" המופץ בין כל הנוגעים בדבר, כאשר כל שותף ממלא סעיפים הרלוונטיים לפעילותו.

ב.      בוחנים האם ואילו המלצות גובשו והוצעו בעקבות אותם אירועים/משובים קודמים, ולמי הופנו להמשך טיפול.

ג.       מרכזים את כל ההמלצות שעלו למאגר אחד ובוחנים אותן לפי מספר קריטריונים:

ü      רלוונטיות – האם ההצעה/המלצה עוד רלוונטית לארגון? במידה ומדובר בהצעה שיושמה, הרי שניתן להעבירה למאגר התובנות הארגוני.

ü      ישימות – האם ניתן ליישם את ההצעה/המלצה.

ü      הכללה – האם רלוונטי למקרים נוספים או נקודתי.

הצעה/המלצה שעומדת בכל הקריטריונים הללו, ראויה לטיפול במסגרת התהליך, שכן מדובר בנקודת תורפה ארגונית שטרם טופלה. הבחינה נעשית בסיוע מומחי התוכן האחראים לכל נושא.

ד.      לאחר גיבוש רשימת ההצעות הרלוונטיות, קובעים אחראים לטיפול ולו"ז לכל אחת מן ההמלצות.

ה.      מקיימים פגישות סטאטוס סדירות לבחינת עמידה בלו"ז ואופן הטיפול במשימות, ובוחנים את תקפות ההמלצות שיושמו כלקחים חדשים/משופרים למאגר התובנות הארגוני.

בעלי תפקידים בתהליך:

לתהליך זה מומלץ למנות אחראי מבצע (ומעליו מנהל מבקר) שתפקידיו:

1.       קבלת המשובים המועברים מכלל העובדים ומענה עליהם.

2.       איסוף הממצאים וגיבוש רשימת הנושאים הרלוונטיים.

3.       פגישות עם מומחי תוכן רלוונטיים לבחינת הנושא, שכיחותו וישימותו, וניסוח וגיבוש ההמלצות.

4.       הפצת המשימות השונות לאחראי הטיפול.

5.       ריכוז ההתייחסויות המתקבלות ומעקב אחר סטאטוס ביצוע ההמלצות.

6.       הכנת דו"ח מסכם להנהלה.

מעורבות ניהולית:

התהליך דורש מעורבות ניהולית רבה. אך שכרו בצידו היות והוא מאפשר להנהלה איתור ממוקד של נקודות התורפה הארגוניות, ולמעשה, מסייע במיפוי "הגנום הארגוני".

על ההנהלה לשלב את התהליך בכל תהליכי העבודה הקיימים ולגלות מחויבות רבה לתהליך על ידי:

1.       מינוי גוף אחראי לתהליך הלמידה כחלק מתפקידו הקבוע: בד"כ מומלץ גוף מטה, הנתפס מחד כמקצועי יותר ומאידך כאובייקטיבי יותר. חשוב להעניק לגוף זה סמכויות, אחרת, לא יוכל לבצע את התהליך באפקטיביות.

2.       קביעות אחראי טיפול: במקרים בהם לא ברור באחריות מי הטיפול בנושא, נדרשת הכרעה ניהולית. במעשה זה יוצרת ההנהלה מחויבות של אחראי הטיפול לא רק כלפי התהליך אלא גם כלפי ההנהלה ומעצימה את חשיבותו.

3.       לדרוש סטאטוס פעילות: לדרוש מתן דין וחשבון על הטיפול ואיכותו. הטלת סנקציות על אי ביצוע. סנקציות חיוביות מומלצות, ודאי בתחילת התהליך. מומלץ להימנע מסנקציות שליליות בתחילת התהליך, אך אין לעבור לסדר היום על אי ביצוע/זלזול בתהליך.

4.       עידוד העובדים למעורבות בתהליך: הרי הם המקור העיקרי לאיתור נושאים טעוני שיפור ושיתוף פעולה מצידם יבטיח איתור הנושאים. ביכולת ההנהלה להגביר מעורבות העובדים על ידי:

א.      הבטחת אנונימיות: עובד המזהה כשל ביחידתו לא ישוש לדווח עליו מחשש ממנהלו. אפשרות פנייה אנונימית תאפשר לו להעביר משוב בלב שקט.

ב.      הקפדה על התייחסות למשוב: מומלץ להחזיר תשובת תודה על עצם שליחת המשוב עצמו. עוד בטרם החל טיפול. דוגמא:  "תודה על משובך, הנושא ייבחן במסגרת תהליך מעגלי למידה חוצי ארגון". טיפול יעיל ובפרק זמן סביר במשובים: משובים שהטיפול בהם יתעכב ישדרו חוסר רצינות.

ג.       מינוף הצלחות: אין כמו הצלחות כדי לעודד אנשים ולרתום אותם למהלכים חדשים. חשוב לפרסם הצעות עובדים שיושמו במסגרת התהליך ולתת להם את הקרדיט המגיע להם.

ד.      תעדוף משימות: באחריות ההנהלה לתעדף נושאים לטיפול לפי מספר קריטריונים:

ü      ישימות – עד כמה הנושא ישים.

ü      דחיפות – עד כמה הנושא דחוף.

ü      כדאיות כלכלית – לוודא שהעלות לא גדולה מן התועלת.

ü      כלליות –  ניתן להכליל את הפיתרון המוצע עד כמה שאפשר.

לסיכום, תהליך מעגלי למידה חוצי ארגון הנו פעילות ניהול ידע שניתן ליישמה בכל ארגון. כדי שיצליח, חשוב שהארגון יכיר בתהליך זה כמרכזי ויהא נכון להשקיע את המשאבים והתשומות הנדרשות הימנו. מובטח לארגון שכזה שימהר לקצור את פירות השקעתו.

הצלחת תהליך זה תוכל לתת לארגון תמונת מצב אמיתית בכל רגע נתון על האתגרים ונקודות התורפה שלו, כאשר תנאי הכרחי הוא שיתוף פעולה של כלל חברי הארגון מזוטר העובדים ועד בכיר המנהלים.

חשוב לא פחות בסופו של התהליך לתרגם את ההצלחות הרלוונטיות לתובנות במאגר התובנות של הארגון, כך נבטיח את השימוש החוזר בידע הארגוני שנצבר. מכלל מרכיבי ניהול הידע, יש הרואים ב"מאגר התובנות" את הקצפת שבניהול הידע.

אם הוא הקצפת, הרי שלטעמי, תהליך מעגלי למידה חוצי ארגון הוא הדובדבן שבקצפת. ומניסיון- בהחלט טעים!

נכתב ע"י עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware

בסדר בפסח האחרון, קראה משפחתי בהגדת הפסח על בני ישראל (המסכנים...) שצעדו 40 שנה במדבר הלוהט אל הארץ המובטחת. וחשבתי לעצמי, אם הם היו יודעים למה הם נכנסים, האם היו עושים את זה?!?!

נדמה לי, שלו ידעו שיצעדו 40 שנה בחום רק כדי להגיע לארץ זבת חלב ודבש שכמעט אינה מוכנה לקלוט אותם, הם היו מנסים לחשוב על פתרונות אחרים... אולי לא היו מוותרים על הארץ המובטחת אך בוודאי היו מתכננים את המסע אחרת.

כך גם בפורטל הארגוני. ארגונים רבים המעוניינים בפורטל לא תמיד יודעים למה הם נכנסים. רבים תופסים זאת כפרויקט ל 3-4 חודשים וזהו, יש פורטל באוויר. אך לא כך הדברים. פורטל בעל תשתית חזקה וסיכוי לשרת את משתמשיו לאורך זמן,  דורש עבודה רבה וקשה בדרך הקלאסית:

1.      לתחום את קהל היעד: קב' המשתמשים אותה ישרת הפורטל. גם כאשר מגדירים קבוצה, אין זה אומר שהיא קהל היעד. בכל קבוצה, עשויים להיות קהלי יעד שונים בתוכה.

2.      להגדיר את התוכן ב-3 רמות:

א.      הגדרת מטרות עסקיות- לא במונחי שיתוף ידע, אלא הגדרת הרווח שיצמח לארגון מהפורטל והכנת רשימת פריטים שישרתו מטרה זו (ע"י ביצוע ראיונות והקשבה לצרכנים).

ב.     איתור  Killer Applications: שילוב תכנים "אהובים", "מסקרנים" או שימושיים שיגרמו למשתמש לרצות להפוך את הפורטל  לחלק מעבודתו. בד"כ יהיו אלו יישומים כלליים כגון אלפון, מידע על מכרזים פנים ארגוניים, מידע על חדר האוכל.

ג.       הכנת רשימת מצאי של תוכן: איסוף תוכן קיים מהפורטל הקודם או ממערכות קיימות.

3.       לתכנן ולארגן את התוכן:

א.      לתכנן מסגרת: עוגן קבוע לפורטל שיאפשר התמצאות מהירה ויכלול: לוגו + חזרה לדף הבית, חיפוש, משוב, אזורי תפריטי ניווט, כפתורים חמים.

ב.      לתכנן תפריטי הניווט: להגדירם מנקודת מבטו של המשתמש. בד"כ חלוקה לפי תהליכי עבודה או  נושאי תוכן, תוך שמירה על איזון נכון בין עומק ורוחב עץ התכנים.

ג.       לתכנן את דף הבית: שילוב של פונקציונאליות ושיווק: גם מידע שחשוב למשתמש לראות בכל כניסה וגם כזה שיגרום לו לרצות לצלול פנימה ולחזור שוב.

4.       למנות בעלי תפקידים:

 יש להגדיר מומחה תוכן לכל חלונית ופריט שאינם מתעדכנים אוטומטית ולמנות מנהל כולל לפורטל שיהיה אחראי לפעילות איכותית ורציפה של מומחי התוכן והפורטל. יש להבנות אוכלוסיה זו ולטפח אותה, שכן הצלחת הפורטל תלויה בעיקר בה.

.5.   להקים את הפורטל:

א.      הקמה טכנולוגית ותשתיתית הכוללת תבניות הזנת והצגת מידע, הרשאות וכו'.

ב.      להכין בפועל את פריטי התוכן: לאסוף, לטייב, להבנות ולהזין מסמכים.

6.       לשווק להדריך ולהטמיע את הפורטל בשלושה רבדים:

א.      שיווק ראשוני עם השקת הפורטל: יצירת "רעש" כדי לסקרן אנשים.

ב.      הבטחת רעננות והתעדכנות כדי ליצור רצון להיכנס לפורטל ולא רק באופן חד פעמי.

ג.       Teasersיצירת  ויתר אמצעים כדי לגרום למשתמש לצלול לתוך הפורטל.

7.       למדוד ולהפיק לקחים

למדוד את רמת השימוש, אך יותר מכך, את רמת המענה למטרות שהוגדרו.

למרות שזו הדרך הנכונה להקמת פורטל יעיל, ארגונים רבים לא היו נכנסים לזה לו היו יודעים זאת מראש. ארגונים אחרים נוטשים את הפרויקט באמצע הדרך היות והם חשים שזה "גדול עליהם" או לא מצדיק את ההשקעה.

ארגונים אלו, בהחלטותיהם לא להקימו, מאבדים את הפורטל ואת הפוטנציאל העצום להתפתחות עסקית הטמון בו.

אז מה עושים? איך מקימים פורטל שמצד אחד נותן תוצאות בזמן סביר ומצד שני נבנה במתודולוגיות שיבטיחו הישרדות ואיכות לאורך זמן? או בהשאלה מחג הפסח, איך מגיעים לארץ המובטחת מבלי לצעוד 40 שנה בחום של המדבר?

הפתרון הוא אינטגרציה בין מסלול הפיתוח הקלאסי לבין המסלול המהיר:

מאתרים את קבוצת הליבה, עבורה הפורטל ייתן את הערך הגדול ביותר ומקימים עבורה פורטל בדרך הקלאסית, עבודת מחקר ופיתוח שיבטיחו פורטל איכותי ובעל ערך מוסף למשתמשיו. לשאר הקבוצות בונים פורטל במסלול המהיר:

1.       מגדירים מטרות עם מנהלי היחידות וקבוצת עובדים מייצגת.

2.       מבצעים מחקר מהיר לאיתור צרכי ידע עיקריים (קבוצת מיקוד) ומי יתרום אותם (גיוס מומחי תוכן)- דגש על דברים קיימים או חדשים שמהירים וקלים לפיתוח- לא ממציאים את הגלגל...

3.       מוותרים על אפיון מורכב, ובונים תיאור מבנה ותוכן הפורטל בהסתמך על כלי טכנולוגי הקיים בארגון.

4.       מכניסים את התכנים לפורטל בדגש על הסבת תכנים קיימים ויצירת כמות קטנה של תכנים חדשים.

5.       משיקים את הפורטל בהודעה רשמית.

התוצאה: הארגון מקבל תוצר מהיר יחסית (2-3 חודשים לכל הפחות בעבודה אינטנסיבית) המציג ROI בזמן סביר, ובמקביל נבנה מאחורי הקלעים פורטל יציב וחזק במתודות סדורות, עבור קבוצת הליבה.

המסלול המהיר והקלאסי אינם סותרים, אלא משלימים. על ארגונים לשאוף שכל פורטל יהיה באיכותו כפורטל הנבנה בדרך הקלאסית, אך אין זה אומר שכל הפורטלים בארגון צריכים להתחיל מכך. מטרת המסלול המהיר היא לא קיצור דרך אלא לייצר תוצאות ביניים בהשקעה נמוכה יחסית ולהכין את הארגון תהליכית, "נפשית" ותרבותית ל"דבר האמיתי". בנוסף זהו פתרון שעשוי להיות הולם לשיפור תהליכים ביחידות השוליים לאורך זמן.

לו בני ישראל היו משלבים את הדרך הקלאסית והמהירה, סביר להניח ש- 40 שנות ההליכה במדבר לא היו נחסכות מהם, אך אולי הם היו מוצאים דרכים להבטיח שהארץ המחכה להם בסוף המסלול היא אכן ארץ  זבת חלב ודבש.

אל תשאלו אותי למה חשבתי על זה באמצע ליל הסדר... כנראה יותר מדי יין...

נכתב ע"י עומר בן יהודה ROM Knowledgeware

עץ הידע הוא מנגנון היררכי בו  נאספים יחד פריטים בעלי מכנה משותף ונוצרים "ענפי ידע" בנושאים שונים המיוצגים ברמת ענפים, תת ענפים ועלים. בסיס עץ הידע הוא "גזע" הנושאים המרכזיים, ה"ענפים" הם ייצוג שמות הפריטים השונים לפי סדר לוגי בתיקיות, ו"העלים", כלומר, סוף כל ענף הוא פריט/פריטי תוכן בסיסיים.

עץ הידע אינו רק מושג לוגי, הוא כבר גוף אמיתי בכל פתרון ידע ממוחשב כגון פורטלים, אתרי תוכן וקהילות, ומשמש כ"עמוד השדרה" האוצר בתוכו את כל הידע הארגוני בתחום עיסוק מסוים.

אז למה בעצם לבנות עץ ידע?

1.      הוא מהווה מסגרת ניווטית נגישה, טבעית ונוחה לידע הארגוני.

2.      הוא משמש לפתרונות ידע מגוונים.

3.      למרות שהוא בד"כ משתנה תכופות (תיקיות מתווספות, מתחלפות, מוסרות) בסיסו והרציונאל עליו מבוססים נשארים יציבים.

4.      הוא היררכי מספיק כדי להגיע לכל מקום בארגון- ולא משנה מהיכן נכנסים אליו הוא יוביל לאן שצריך.

5.      הוא זהה למחפש ולמעדכן כך שלוגיקת חיפוש מידע ועדכון מידע זהות.

6.      הוא מאפשר לסוגי מידע שונים לחיות זה לצד זה. לדוגמא, מידע וקישורים למערכות יישומיות.

7.      הוא יכול לעמוד בזכות עצמו, או להיות חלק מ"יער" גדול יותר של מידע.

למעשה, עץ התכנים הוא לא רעיון חדש. הרעיון של היררכיה קיים כבר מאות שנים ונעשה בו שימוש בכל תחומי החיים. אולם, רק עכשיו, בזכות  הטכנולוגיה המודרנית , אנו מתחילים לחשוף את  הפוטנציאל האדיר של שימוש בהיררכיה יחד עם רב ממדיות כפתרון יעיל להתמודדות עם כמות המידע העצומה שסובבת אותנו.

ואם נבנה את עץ התכנים בצורה טובה, אז כמו עץ היער, הוא יישאר הרבה אחרינו....

itsa הוא ארגון רווחה אוסטרלי למען פושטי רגל, שלמרות שהוא מונה רק 270 עובדים, הוא משיג תוצאות מדהימות בכל יבשת אוסטרליה. וכל זאת בזכות ניהול ידע.?


בכל חודש אנו ממליצים לכם על אתר הכולל חומרים מגוונים בנושא ניהול הידע. החודש, בחרנו להפנות אתכם אל www.kmnews.com

מידעון עולמי על החידושים וחדשות בתחום ניהול ידע.

תיהנו!



כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


"universities are full of knowledge; the freshmen bring a little in and the seniors take noneaway, and knowledge accumul"

Abbott L. Lowell


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135