ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אפריל 2014 - מהדורה מס' 175
גיליון אפריל 2014 - מהדורה מס' 175
גיליון:

1. פורום פורטלים יצא לדרך. המפגש הראשון התקיים בטבע. מפגש הבא מתוכנן לקראת הקיץ ב- CISCO. פרטים בהמשך.


2. מפגש מינהלות מידע וידע הקרוב ייערך בתאריך 07.04.14 המפגש ייערך הפעם בחברת זאפ גרופ לפרטים והרשמה ניתן לפנות ל yamit@kmrom.com
 
3. מפגש KMI הקרוב ייערך בתאריך 04.05.14 נושא המפגש: הטמעת מדיה חברתית בארגונים. לפרטים והרשמה 03-7330733


4. התקיימה סדנת צילום וידאו וסמארטפון ראשונה מבית רום , הסדנה הייתה מוצלחת ביותר, למידע נוסף אודות סדנת וידאו לחצו כאן

 

5. אנו מאחלים לכל קוראינו ולכל בית ישראל פסח כשר ושמח

למעלה מארבע שנים שאני עוסקת בתחום ניהול הידע. בהתחלה התרגשתי מללמוד תחום חדש, שלא לגמרי בחיתוליו, אך בתנופה. בהמשך, כל פרויקט שעבדתי בו וכל לקוח חדש ריגש אותי בייחודיות ובאתגרים שבו, והמשכתי ללמוד ולהתפתח יחד עם התחום.

 

אני מאוד אוהבת את התחום. יש בו שילוב של יצירה וחשיבה אנליטית, של טכנולוגיה ותרבות, של פעילויות ממוקדות ושגרת עבודה, ובעיקר – יש בו עדיין צורך!

עם זאת, אני מרגישה שאנחנו קצת עומדים במקום. בעידן של הצפת ידע, פיתוח מהיר של אפליקציות וחוכמת המונים, ניהול הידע בעיניי, נשאר בתוך המסגרות המסורתיות שלו (עם חידושים קלים מעת לעת).

 

בארגונים רבים, במיוחד בארצנו הקטנטונת, קיים פער משמעותי בין ניהול הידע ה"חיצוני" (ניהול הידע מול הלקוח) לבין ניהול הידע ה"פנימי" (ניהול הידע של עובדי הארגון). מתישהו, הארגונים יבינו, שכדי לשרוד ולנצח בתחרות הבלתי פוסקת על לב הלקוחות שלהם, הם צריכים לצמצם את הפער, ישתמשו בכלים שבהם הם משתמשים לנהל את הידע ה"חיצוני" ויהרגו לאט לאט ניהול הידע.

 

אבל... יש עוד תקווה. אני רוצה להציע גישה חדשה לניהול ידע (פנימי וחיצוני) – מ"מ.  

גיבשתי אותה אחרי קילומטרים רבים של עבודה עם לקוחות ואחרי מחשבות רבות על "מה הדבר הבא?".

 

הגישה מאוד פשוטה: מ"מ = מהיר ומעניין

בעולם שבו הכל "אינסטנט" גם ניהול הידע צריך להיות כזה. מה שלא מהיר ולא מעניין – לא רלוונטי!

מהיר – מציאת הידע המבוקש באופן מיידי.

מעניין – נדרש, רלוונטי וממוקד (לא תמיד הידע שאנו מחפשים מאוד מעניין אותנו, אבל אנחנו עדיין צריכים אותו).

 

איך מיישמים את זה? לשם כך אציג שתי שיטות:

(1) ניהול ידע רספונסיבי (תגובתי) – השאלתי את המונח "רספונסיבי" מעולם עיצוב האתרים (אתר רספונסיבי, הוא אתר שמתאים את התצורה שלו לגודל המסך שבאמצעותו  צופים באתר). ניהול ידע רספונסיבי מנחה וממקד את המשתמש בתהליך החיפוש, ומציג לו פריטי ידע קטנים מאוד, שנשלפים מתוך"Data Base"  כתוצאות חיפוש. במילים אחרות, מוצאים בקלות (=מהיר) רק את מה שמחפשים (=מעניין).

 

בואו נראה דוגמה:

טיול לתאילנד - כל מה שחשוב לדעת לפני הנסיעה

הכתבה לקוחה מתוך אתר "למטייל" והיא עוסקת בנושאים שונים. הכתבה בנויה כמו פריט ידע טיפוסי, בפורמט "חכם" מחולק לנושאים, עם קישורים ישירים לנושאים מתוך תוכן העניינים.

 

צריך ויזה לתאילנד? כל מה שחשוב לכניסה בטוחה

ממלכת סיאם, כך כונתה המדינה לפני שנים רבות, היא ארץ יפהפייה שהפכה למלכה הבלתי מעורערת של אלפי מטיילים ומשפחות, זוגות טריים, רווקים משועממים, חובבי טיולים וחובבי ים, מסיבות וחיים טובים. אם אתם מתכננים לשהות בתאילנד לתקופה של עד 30 יום אין צורך להוציא ויזה מבעוד מועד, כיוון שמקבלים אוטומטית שהייה של 30 יום עם הכניסה למדינה. לרוב, אין צורך של ממש בשהות ארוכה יותר בתאילנד, אבל אם אתם מעוניינים להאריך את תוקף הויזה, אפשרי להאריך לשבעה ימים נוספים בתשלום לרשות ההגירה. מי שמתכנן לשהות מעבר לחודש צריך להוציא ויזה בשגרירות תאילנד. הויזה היא ל-60 יום כאשר ניתן להאריך ברשות ההגירה ל-30 יום נוספים מבלי לצאת מהמדינה וזה גם נעשה בתשלום.

מי שמתכנן לשהות מעבר לחודש ורוצה לצאת מתאילנד וגם לחזור אליה, עדיף שיוציא ויזה הכוללת מספר כניסות (אפשר עד 3 כניסות). ביציאה מתאילנד הויזה הקודמת בטלה, גם אם לא נוצלה עד תומה ובכניסה מחדש החישוב נעשה לפי הויזה החדשה, לדוגמא קיבלתם ויזה ל-60 יום ויצאתם אחרי יומיים, בחזרה תקבלו לפי הויזה הבאה. ויזה אפשר גם להוציא גם בשגרירויות תאילנד בכל מדינה. למידע נוסף על הוצאת ויזה לתאילנד.

בפורמט הרספונסיבי, הנושא יאורגן כך "מאחורי הקלעים" (התוכן מבוסס על הפסקה שלמעלה) :

עולם תוכן

נושא

תת נושא

הסבר

תגיות

ויזה

שהייה של עד 30 יום

שהייה של עד 30 יום

אין צורך להוציא ויזה מבעוד מועד.

ויזה, 30 יום, שהות קצרה

ויזה

שהייה של 30-60 יום

הארכת השהות במהלך הטיול

יש לפנות לרשות ההגירה. הארכת הויזה כרוכה בתשלום.

ויזה, הארכת שהות, רשות הגירה

ויזה

שהייה של 30-60 יום

תכנון מוקדם לשהייה ארוכה

יש להוציא ויזה בשגרירות תאילנד.

ויזה, שהות ארוכה

 

שהייה של 30-60 יום

יציאה וחזרה לתאילנד במהלך הטיול

מומלץ להוציא ויזה הכוללת מספר כניסות (אפשר עד 3 כניסות). ביציאה מתאילנד הויזה הקודמת בטלה, גם אם לא נוצלה עד תומה ובכניסה מחדש החישוב נעשה לפי הויזה החדשה.

ויזה, שהות ארוכה, יציאה וחזרה לתאילנד

ויזה

שהייה של למעלה מ- 60 יום

הארכת השהות במהלך הטיול

ניתן להאריך ברשות ההגירה ל-30 יום נוספים מבלי לצאת מהמדינה בתשלום.

ויזה, שהות ארוכה, הארכת הטיול

*השדות של מסד הנתונים, יוגדרו על פי צורכי הארגון. ניתן להוסיף שדות של: פעולה, תהליך עבודה וכל פרמטר לשליפה.

 

בממשק המשתמש, המשתמש יראה חלונית חיפוש אחת בלבד (הדוגמה פונקציונאלית, אך לא מעוצבת):

(2) ניהול ידע יישומי –ניהול ידע יישומי הוא הפיכת הידע לפונקציונאלי (=מעניין). לדוגמה, אם יש נוהל, שמסביר על הטבות שניתנות ללקוח (לקוחות זכאים, סוג ההטבה, אופן חישוב ההטבה), במקום להסביר על ההטבות לחשב אותן!

דוגמה נוספת, במקום לתאר תהליך עבודה > לבצע אותו. המשמעות היא שמשתמשים יותר בטפסים ממוכנים, מחשבונים, זרימות עבודה אוטומטיות וכיו"ב. ידע יישומי, חוסך זמן (=מהיר) שמושקע בקריאה והבנה של הסברים, ומונע טעויות אנוש של הבנה.


האתגרים המרכזיים ביישום הגישה הם:

  • שינוי תפיסה.
  • עיבוד הידע - פיצוח התוכן והתרגום לפעולה פונקציונאלית ו/או ל Data Base הוא משימה לא פשוטה.
  • העלות ליצירת כלים פונקציונאליים וליצירת Data Base (לפחות ההקמה הראשונית) עשויה להיות גבוהה.

 

לסיכום, העתיד של ניהול הידע הוא גישה חדשה ופשוטה: מהיר ומעניין – רספונסיבי (תגובתי) ויישומי.

מה דעתכם?

נכתב ע"י ענת ביילסקי

השימוש במכשירים הניידים , כגון: הטלפונים הסלולאריים ומכשירי הטאבלט,  הפכו לחלק משגרת יומנו. גם שגרת העבודה עוברת אט אט מתוך המחשבים הנייחים במשרד אל תוך עולם המכשירים הניידים.
אנו יכולים לקבל מיילים מהעבודה לתוך המכשיר הנייד שלנו, להתחבר ללוח הפגישות שלנו בארגון, לצפות באתרים פנים ארגוניים מתוך הנייד , לקרוא  ולכתוב מסמכי עבודה ועוד. מגמה זו גם לא פסחה על עולם ה BI.

 

מהו  Mobile BI?
היכולת לאפשר למכשירים הניידים  לגשת לנתונים הקשורים ל BI  (כדוגמת ה KPI, Dashboards)  מתוך הארגון וזאת על ידי שימוש  באפליקציות המותאמות למכשירים הניידים.
כיום הגישה ליישומי ה - BI במכשירים הניידים מתבצעת ב 2 דרכים מרכזיות:
1. שימוש בדפדפן לכניסה ליישום ה BI דרך ה WEB.
2. שימוש באפליקציה ייעודית אשר תוכננה ספציפית למערכת ההפעלה של המכשיר הנייד.

אתגרים מרכזיים הקיימים ב Mobile BI-

  1. גודל המסך - הקושי הנובע מהצגת מידע על מסך קטן של הטלפונים הסלולאריים
  2.  אי התאמה לשאילתות אד הוק וגמישות גבוהה בתפריטים ובאופציות שמאפיינת יישומי BI ופחות מתאימה לנייד


מגמות בשימוש ב Mobile BI
TEC פרסמה לאחרונה סקר אשר בדק אצל כ 250 משיבים את הצרכים, דרכי השימוש והמגמות המסתמנות ב BI למכשירים הניידים.

 

להלן ממצאים עיקריים מתוך הסקר-

א. השימושים המרכזיים המבוצעות ביישומי ה Mobile BI-

מהסקר עולה כי השימוש המרכזי לBI במכשירים הניידים מתבצע לצפייה ב Dashboards  וניתוח  נתונים (השימושים הנפוצים ביותר). בנוסף, משיבי הסקר העניקו חשיבות רבה לאפשרות לקבלת התראות על נושאים בסיכון ,נושאים הנמצאים במיקוד וזיהוי הזדמנויות.
האפשרות לקבלת ההתראות הינה חיונית למשתמשים בימים אלה בהם יותר ויותר פעילויות המתבצעות בזמן אמת הופכות להיות יותר קריטיות לארגונים.

 


Top functionality (Source: TEC Mobile BI Survey 2014)
מקור: קישור כבר לא קיים
level-satisfaction

ב. מידת שביעות הרצון בשימוש ב Mobile BI-

למרות שלא נראו רמות גבוהות של חוסר שביעות רצון מיישומי ה BI ל Mobile,   עדיין נראה כי המשתמשים לא מתרשמים כ"כ מהיכולות שהMobile BI מספק להם.
נראה כי בעולם הטכנולוגי בו אנו חיים,  מכשירים ניידים הינם שם נרדף לחדשנות
וחווית משתמש. המשתמשים מעניקים חשיבות גדולה  למידת החדשנות של היישומים הניידים ולא רק ליעילות של יישומים אלה.
כמו כן, חשוב לזכור כי  ישנן עדיין מגבלות רבות  על יישומי BI למכשירים הניידים הנוגעות בעיקר לסוגיות הקשורות לאבטחת המידע , אשר משפיעות על אופי האפליקציות הקיימות קיימות בשוק.

General satisfaction level (Source: TEC Mobile BI Survey 2014)

מקור:
 http://smartdatacollective.com/jgptec/192766/bi-go-about-functionality-and-level-satisfaction

ג. השחקנים המרכזים בשוק ה Mobile BI-
ממצאי הסקר מראים כי השחקנים המרכזיים בשוק הינם: מיקרוסופט, SAP, אורקל ו IBM. תוצאות אלו צפויות למדי שכן, חברות אלו מספקות יישומי BI ברחבי העולם. והארגונים נוטים לבחור שירותי BI למכשירים הניידים מספקית שירותי הBI הפועלת בארגונם.
Top 10 Mobile Apps Used by Respondents to TEC’s 2014 Mobile BI Survey
מקור: 
http://www.technologyevaluation.com/research/article/BI-on-the-Go-So-Who-s-Using-Mobile-BI.html

ד. יישום  Mobile BI בארגונים-

עוד מהסקר עולה כי  8% מהמשיבים עדיין לא ישמו או אינם משתמשים ביישומי  . Mobile BI   אי יישום פתרונות אלה בארגונים עלול לנבוע מהסיבות הבאות:

  • מגבלות טכניות ליישום תוכנות למכשירים הניידים
  • מגבלות תקציב
  • אין צורך לארגון בשימוש בישום BI למכשירים הניידים.

לסיכום,  ממצאי הסקר מצביעים על כך שמשתמשי  ה Mobile B מכירים בחשיבות של שלוש תכונות עיקריות  ליישום אמין ב  :Mobile Dashboards, גילוי וניתוח נתונים, והתראות. אך, עדיין יש להם ציפיות של אבולוציה נוספת של פונקציונאליות המוצעת תוך שימוש ברכיבים חדשניים המאפיינים את הטכנולוגיה הניידת. 
כחלק ממגמת שיפור היכולות של ה BI  Mobile,  ניתן יהיה אולי בעתיד לראות  ביישומי ה BI ל Mobile את ההתפתחויות הבאות-

  • המכשירים הניידים לא רק יציגו את הנתונים בצורה ויזואלית אלא יהפכו להיות ממשק לפעילויות עסקיות.
  • המכשירים הניידים יאפשרו  כריית נתונים סטטיסטיים או  חישוב מיני אלגוריתמים  ישירות על המכשיר הנייד ללא קשר לשרת.
  • המכשירים הסלולאריים כבר מתחילים לזהות את שפת הדיבור של המשתמש.  לכן ,יתכן ובעתיד נוכל לשאול את המכשיר הנייד לגבי מגמות המוצגות בדוחת ה-BI. ועוד
איך הצבע האדום גורם לך להרגיש? התרגשות, תחכום?

השימוש בצבע לטובת שיווק ומכירות מחזיק מאחוריו תורה שלמה המשלבת פסיכולוגיה ותחושות בטן. האם באמת שימוש בצבע מסוים ישפר את מצב רוחו של הלקוח? האם ניתן באמצעותו להשפיע על הרגלי הצריכה ולייצר מיתוג ייחודי?


במהלך השנים נעשו ניסיונות רבים לסווג את תגובות הצרכנים לצבעים השונים אבל האמת הפשוטה היא כי הצבע מייצר חוויות אישיות ומושפע מגורמים כגון מין, רקע, והבדלים תרבותיים וכמעט בלתי אפשרי לתרגם אותו באופן אוניברסאלי לרגשות ספציפיים.


יחד עם זאת, לצבע תפקיד חשוב בכל הקשור למיתוג. מחקרים מראים כי קיימת מערכת יחסים בעלת השפעה הדדית ומכרעת בין מיתוג וצבע או במילים אחרות – עד כמה הצבע מתאים למסר או למוצר אותו רוצים לשווק.
כלומר, בחירת צבעים למותג, אתר אינטרנט או ניוזלטר חייבת להיות מבוססת על ההתאמה, האישיות והרגשות אותם יש בכוונתך להציג.


אך מה לעשות, בעולם תחרותי נרצה לבחור בצבע שיעזור לנו להתבלט ולהיות ייחודיים. איך נצליח ליישב את שני הדברים? אם הצבע מגביר את זיהוי מותג באחוזים ניכרים, הרי שהמפתח ליצירת זהות מותג הוא הבידול.


איך ניצור את הבידול? האם, בעוד כל המתחרים שלי משתמשים בצבע כחול לטובת המיתוג שלהם, אני יכול להמיר אותו לסגול ועדיין לשמור על ההקשר? האם ניתן להמיר אדום בירוק?


אין לכך תשובה אחת. עיקרון פסיכולוגי הידוע בשם אפקט הבידוד המתייחס לנטייה של אנשים לפשט את הבחירה בין אפשרויות שונות על ידי התעלמות מהתכונות המשותפות שלהם קובע כי, לפריט ש - בולט כמו עצם בגרון - יש יותר סיכוי להישאר בתודעה. מחקרים מראה בבירור כי משתתפים היו מסוגלים לזהות ולהיזכר בפריט (טקסט או תמונה) הרבה יותר טוב כאשר הוא מופיע בצורה שונה מסביבתו. 



ואם נחזור לרגע לראשית המאמר... כפתור אדום יבלוט ויניע לפעולה באתר המבוסס על גווני כחול בלי כל קשר לרגשות שאנו נוטים לייחס לו כצבע.


אז מה אנחנו מציעים?
ליצור ערכת המבוססת על 3 צבעים שונים ביחס של: צבעי הדגשה 10%- בסיס 30%-  רקע 60% ולהשתמש ב- 10% (בדרך כלל הצבע הנועז ביותר שלך) כדי להדריך את הלקוחות לנקוט פעולה מסוימת.
חשוב לזכור, שימוש מוגזם בצבעי הדגשה מאבד את האפקט שרצינו ליצור ויותר "תחרות" בין אזורים שונים בדף. מוטב להחליט איזו מהפעולות היא בעלת החשיבות הגבוהה ביותר עבורך ולהדגיש אותה באמצעות אותו הצבע הנועז שבחרת.

סוקר בגובה העיניים את ערוצי השימוש השונים ביישומי מחשב בכלל וב- BI בפרט, וממליץ איפה להשקיע בהתאמה ליישומי BI על טלפונים חכמים, ואיפה חבל על המאמץ. בהחלט שווה קריאה
לקריאה לחצו כאן

סקירה מקיפה על מהו ניהול ידע, פתרונות אופייניים, שלבים בהקמה, ובסוף... מענה לשאלה המטרידה את כולנו- האם ניהול הידע הוא כאן כדי להישאר. אגב, התשובה מבוססת נתונים ולא רק הבעת דעה. לא נהרוס לכם את הסקרנות- לכו לקרוא

לקריאה לחצו כאן

בלוג מעניין בנושא ניהול ידע של ננסי דיקסון

והחודש, על הפרדוקס שבידע מרומז, חלק ב'

לקריאה לחצו כאן

כנסים בארץ

 

שם האירוע: כנס KMI

מיקום האירוע: מלון שרתון, רח' הירקון 115 תל אביב

תאריכים: 04/05/2014

פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: כנס האיכות 2014

מיקום האירוע: דיויד אינטרקונטיננטל, תל אביב

תאריכים: 18-20/11/2014

פרטים נוספים: לחצו כאן

 

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: APQC's 2014 Knowledge Management Conference

מיקום האירוע: Houston, United States

תאריכים: 07-11/04/2014

פרטים נוספים: לחצו כאן

 

 

ספר: Focus
נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

מעטים יודעים, אך Daniel Goleman שכתב את הספר שזכה להפוך ל- Best Seller  כתב עוד 12 ספרים בנושאים הקשורים ברגש ובמנהיגות. ספרו זה, Focus: The hidden driver of excellence, פורסם בשנת 2013, ואין ספק שהוא נבנה על אותם יסודות של רגש ומנהיגות, אך לא רק. הספר עוסק בהרבה היבטים קוגניטיביים שכליים ושילובם עם הרגש באיזון עדין ליצירת אותו קשב (Attention) ואותו מיקוד המאפשרים לנו להצליח יותר בחיים האישיים ובעסקים.

מפת הספר:

וידוי קטן: הספר כולל עיסוק בכל הנושאים לעיל, אולם לקח זמן לעבד את הנושאים ולארגנם כמפורט כאן.

הספר בהחלט מעורר למחשבה, וכן גם לשיפורים עצמים שאנו יכולים לבצע, ואולי בזכותם גם לשפר את הקשב, את יכולת הלמידה, ואת יכולת ההצלחה בפועל. כדאי לקרוא וליישם.

מיקוד

למידה דורשת מאתינו מיקוד. בכך אין חדש. אולם, כך מתברר ממחקרים, יכולתנו להתמקד, תוך התעלמות מדברים המסיחים את דעתנו, הינה גורם שלא רק מנבא את יכולתנו ללמוד, אלא הוא בפני עצמו גורם מנבא להצלחתנו כבוגרים במדדים של רווחה (well being) על מגוון היבטיו.

 

מיקוד (Focus) הוא למעשה קשב סלקטיבי (Selective Attention). היכולת שלנו להסב את הקשב שלנו לדבר אחד ולא למשנהו. לכן, ניתן לבחון את המיקוד והקשב במשולב.ובהמשך הספר והסיכום, אלו משמשים בערבוביה.

קשב אינו מצרך כה פשוט וקל להשגה בימינו. העולם מסביבנו ובתוכנו רועש, ואנו חווים שני סוגים של היסח דעת: חושי ורגשי, החושים שלנו ממשיכים לעבוד כל הזמן, ומוחנו מסייע בידינו שלא להתייחס אל כולם בכל מצב. למשל- אם ניתן דעתנו,  הרי שבכל רגע נתון לשוננו נוגעת בחך העליון. ובכל זאת, אנו מצליחים שלא לעסוק או אפילו לתפוס שאנו חשים את הלשון, לפחות לא בכל רגע.

יותר קשה להתעלם מהסחים רגשיים. הסחים אלו יכולים לנבוע ממעבר ליד בית קפה אהוב, או לחילופין ממועקה ממשהו המטריד אותנו; משהו שנאמר לנו אפילו אתמול, ועדיין אנו הופכים והופכים בו.

היכולת שלנו להתמקד מחייבת אותנו לכוונן את עצמנו ולהצליח להיות חסינים בפני הסחים אלו. ככל שאנו מצליחים להתמקד יותר, כך מוחנו מצליח טוב יותר לחבר מידע בו אנו נתקלים כעת, בכזה שכבר קיים אצלנו ולפתח קשרים בין הנוירונים, וכך לשפר את אפקטיביות הלמידה.

 

האתגר של מיקוד וקשב הינו יותר מורכב משהיינו חושבים, היות ומדובר במשאב מוגבל. אנו יכולים להתמקד במספר מוגבל של דברים בו זמנית. בשנות החמישים לימדו אותנו את מפר הקסם שבע (2-+7), אולם כפי הנראה מספר זה אופטימי, וכנראה שאנו יכולים להתמקד בכ-ארבעה נושאים שונים, ובתת נושאים הקשורים אליהם.

החדשות הטובות הינן שניתן לאמן את מוחנו ולשפר את יכולת המיקוד והקשב  הסלקטיבי; למשל- על ידי פיתוח עיקשות בהשגת מטרות והתעלמות מהסחים בדרך.

חדשות טובות נוספות הינן שכדאי. לא רק  בגלל יכולת הלימוד וההצלחה האובייקטיביים שנשפר, אלא, היות  שמיקודמסייעים לזרימה (flow) וזרימה, מקרבת אותנו למצב רוח טוב ולתחושת אושר.


חזרה

קשה מעלה ומטה
אלו שנחשפו לתורתו של Kahneman, חתן פרס נובל, ולתורות נוספות בתחום הקוגניציה, מכירים את תפיסת שתי רמות החשיבה, מה ש- Kahneman מכנה: system one & system two *.
System one, המכונה כאן bottom-up הינו מסלול חשיבה מהיר, מקבילי ואינטואיטיבי. זוהי הרמה הראשונה, בזכותה אנו מגיבים נכון לעשות הסחים בשנייה. זו רמה מהירה, הפועלת מהר ומנהלת עבורנו את השגרה ואת המודלים המנטאליים שלנו, אולם יש לה גם חסרונות. היא מוגבלת ונוטה לפזיזות ושגיאות.
System two, המכונה גם top-down מייצג את מסלול החשיבה האיטי והשקול. זו הרמה השנייה הנכנסת לפעולה כאשר מוחנו מחליט שלא נכון לפתור סוגיה ברמה הראשונה. היא מייצגת את שיקול הדעת והשליטה העצמית, וכן את תהליך הלמידה. מובן שגם לה חסרונות, העיקרי שבהם, הינו מוגבלותה בקצב וכמות.

 

באופן טבעי קשב ומיקוד קשורים ב system two.

 

באופן מפתיע, ישנן פעולות שאם נבצע תוך כדי חשיבה עליהן (ריצה או נגינה בפסנתר), יש מקרים ונפגע בביצוענו, במקום לשפרם. היכולת של מוחנו לפעול, לעיתים ללא הסבר, אפילו לנו, איך ולמה הוא פועל, מסייעים לפעולה המהירה או הנכונה. דוגמא ידועה המוזכרת בספר היא סיפורה של רצה במשחקי האולימפיאדה בלונדון 2012, שהפסידה.כך את המדליה.

קשב ומיקוד הם משאב מוגבל; ניסיון לעודף קשב ומיקוד, משיג, פעמים רבות תוצאה הפוכה.

 

למעלה כבר צוין שקשב ומיקוד הם גורם מנבא להצלחה.

כאן אנו רואים כי גם ההיפך הוא הנכון,

המתכון להצלחה מורכב יותר. צריך קשב ומיקוד...אולם צריך גם את ההיפך- צריך גם זמנים בהם המוח לכאורה לא עובד, ולא קשוב לבעיות/אתגרים. דווקא אז, פעמים רבות צפות תשובות לשאלות.

 

* לקריאת סיכום ספרו של Kahneman כל רמות החשיבה: Thinking Fast and Slow.

 

חזרה

                                          

נדידת מחשבות
נדידת מחשבות (
mind wandering), היא ההפך ממיקוד. היא שייכת לעולם הרגיעה. לכאורה, לא ברור מה מקומו של סעיף "רגיעה" בספר העוסק במיקוד וקשב, ואכן, הספר לא דן בנושא זה לעומקו, אך מכיר בחשיבותו.

כדי להצליח, ובפרט, כדי להצליח במשימות בהם נדרשים תהליכי חשיבה יצירתיים, לא תמיד מספיק להשקיע בטיפוח הקשב הסלקטיבי. פעמים רבות, כך מספרים מומחים, וכך חווים גם אנחנו, הפתרון ה"גאוני" נוחת עלינו, דווקא בשעות בהם לא חשנו שאנו משקיעים בו את מיקודנו: בהליכה על שפת הים, במהלך חופש, או אפילו תוך כדי אמבט חם.

רעיונות אלו צצים גם כאשר אנחנו במשימות של עבודה, אך הלה, בעת ביצוע משימות רוטיניות או כאשר אנו משתעממים.

העניין הוא, שאותם רעיונות, אינם צפים באותה מידת קלות, כאשר אנחנו מבקשים בכך;

יתר על כן,  לוחות זמנים צפופים ומתח, נחשבים כ"חונקי" רעיונות ויצירתיות ומרחיקים אותם מאיתנו.

ברגיעה מתחולל תהליך של נדידת מחשבות. תהליך זה הוא שמאפשר למוח לפעול ללא ההנחיה המפורשת מאיתנו, ואולי אפילו ללא המודעות שלנו, אך באופן שהכרחי ליצירתיות ומקדם אותה.

 

האמירה הנובעת מכאן אינה לוותר על המיקוד.

מה כן?

1.       להגדיר יעדים גדולים ברורים, לפרק אותם למטרות קונקרטיות, וברמה הקונקרטית כן לאפשר גם את היצירתיות והחשיבה הפתוחה, כולל גם שעות הפסקה ורגיעה.

2.       כדאי להיות מודעים לעצמנו ולזמנים בהם אנחנו קשובים. כדאי ללמוד איך להיות קשובים יותר, אך גם להיות מודעים לאותה נדידת מחשבות, בהם המוח נח מעבודת המיקוד, ופועל באופן אחר.

להתאמן באופן חוזר ונשנה על החזרת המחשבה והמיקוד.

זהירות- יש לזכור שהמוח גם צריך את הרגיעה, ויש לאמנו במידה.

3.       כדאי ואפשר לעודד גם נדידת מחשבות לשיפור היצירתיות. איך? על ידי מיקוד מלא אך במשהו מרגיע. הדבר המרגיע יכול להיות נשימות, יכול להיות ריכוז בפרצוף שמח, אך יכול להיות גם חשיבה על רעיון מופשט.

 

חזרה

מודעות עצמית
אחד הכלים לשיפור המיקוד הינו שיפור המודעות העצמית (
self awareness).

כדי להבין מהי מודעות עצמית יש להבין כי אנו רואים את עצמנו באור אחר משרואה אותנו זולתנו.

מחקרים מלמדים, שרוב האנשים חושבים שהם נוהגים / מתנהלים/ .. טוב יותר מאשר ממוצע האוכלוסייה (החליפו את הפועל הלא-שלילי כרצונכם).

מודעות עצמית מתייחסת ליכולתנו לראות את עצמנו נכוחה, כפי שהאחר רואה אותנו. להכיר ביכולותינו, אך לראות בה במידה גם את חולשותינו וחסרונותינו.

ועובדה מתמיהה היא, שככל שדרגתנו עולה, כך יורדת המודעות העצמית שלנו; למנהלים יש מודעות עצמית ירודה, ביחס לעובדיהם.

אנו מתקשים לשמוע ביקורת, ואנו מוצאים פעמים רבות הצדקות להתעלם ממנה, אם בכלל תפסנו שזו נאמרה (כאשר היא נאמרת בקול מרגיע- גדלים הסיכויים שאפילו לא נפנים את קיומה).

 

הבהירות המחשבתית מתחילה בהבנה לגבי מה שאנחנו לא שמים לב אליו, ואפילו לא מודעים לכך. ההבנה המחשבתית, מתחילה בשמיעת האחרים (שכן מצליחים לראות אותנו) והקשבה להם.

מומלץ לבקש משוב; מומלץ לקיים חשיבה קבוצתית (שם שומעים רעיונות ומחשבות שונים משלנו); מומלץ להרחיב את חוג הקשרים מעבר לאלו של אזור הנוחות.

 

כל אלו יסייעו לקשב סלקטיבי נכון יותר, ויאפשרו מיקוד מחשבתי ראוי.

חזרה

שליטה עצמית
כלי נוסף לשיפור המיקוד הינו שיפור השליטה העצמית.

כאשר מחשבותינו נודדות או כאשר יש הסחת דעת, יכולתנו להחליט שעכשיו אנו חוזרים להתמקד תלויה מאד ביכולתנו לשליטה עצמית: הכוח לכוון את המיקוד שלנו בדבר אחד ולהתעלם מדברים אחרים.

 

כפי שכבר הוזכר בפתיחת הסיכום, ניתוחים סטטיסטיים מלמדים שיכולתו של ילד לשליטה עצמית הינו מדד מנבא להצלחה פיננסית, לבריאות ולרמת (אי) פשיעה. מדד זה מנבא לא פחות טוב תוצאות אלו, ממדדים מוכרים של מעמד חברתי, ביסוס משפחתי או מנת משכל. לגבי הצלחה כלכלית, מתברר שמידת שליטה עצמית כילד הינה מנבא יותר טוב, מהמדדים האחרים (מנת משכל ומעמד חברתי).

שליטה עצמית של הילד, מנבאת גם פרמטרים נוספים של ציונים בבית ספר (כן- יותר מאשר מנת משכל), יכולת התאמה רגשית, מיומנויות תקשורת בין-אישית, תפיסת ביטחון ויכולת הסתגלות.

 

מוחנו עובד בשתי רמות חשיבה: האיטית ההתנדבותית, והמהירה האינטואיטיבית. מודעות עצמית יכולה לסייע ביכולתנו להבחין כי עזבנו את המערכת האיטית המייצגת את החשיבה הסדורה. זה יכול לקרות וזה קורה לנו, כי כאמור מערכת זו מוגבלת במשאביה.

שליטה עצמית מסייעת לנו לבצע צעדים לחידוש המיקוד וחידוש החשיבה הסדורה.

שליטה זו בחשיבה, הנקראת Executive Function, או Cognitive Control, היא מיומנות נרכשת. ניתן ללמד אותה, וניתן לשפר בזכות כך את יכולת המיקוד.

 

חזרה

אמפתיה
אמפתיה קוגניטיבית (
cognitive empathy) היא חוויית האחר. האמפתיה הקוגניטיבית היא היכולת שלנו לקחת את הפרספקטיבה של האחר, להבין את המצב המנטאלי בו הם נמצאים, ותוך שאנחנו מנהלים את רגשותינו אנו, לתת מקום לרגשות האחר. מדובר במיומנות של מערכת החשיבה הסדורה (system two).

מדובר בהבנה; ביכולת להבין כיצד האחר רואה את הדברים וכיצד הוא חושב. בראיה דרך עיני הזולת.

אמירה לא מפתיעה היא שכדי שנוכל לפתח אמפתיה קוגניטיבית כלפי הזולת, עלינו להיות בעלי מודעות עצמית, לדעת מה קורה לנו, ולראות זאת נכוחה.


בצד האמפתיה הקוגניטיבית, ישנה אמפתיה רגשית (
emotional empathy): היכולת שלנו להתחבר לתחושות הזולת, ואפילו לחוש בעצמנו חלק מהשמחה או הצער אותו חווה האחר. באופן טבעי מדובר כאן המיומנות של מערכת החשיבה המהירה (system one).

היכולת להשיג אמפתיה רגשית מתקבלת כאשר שני אנשים נמצאים במיקוד משותף, המוביל לסנכרון ביניהם ברמה הפיזית הלא מודעת. סנכרון זה מוביל לתחושה טובה ביניהם.

אמפתיה רגשית היא מיומנות שאנו מפתחים בגיל צעיר מאד (מתחיל בגיל של כשישה חודשים), עוד לפני שאנו מפתחים יכולות חשיבתיות סדורות משמעותיות.

אמפתיה רגשית תלויה בשריר הקשב. היכולת שלנו לכוון עצמנו לתחושות הזולת.


דאגה אמפתית (
empathic concern), הבנויה על שני סוגי האמפתיה האחרים, מתבטאת ברצוננו לדאוג לזה שמעורר בקרבנו אמפתיה. בקרב תינוקות היא יכולה להתבטא בכך שכאשר תינוק שומע תינוק אחר בוכה, הוא יכול להצטרף אליו לבכיו; בקרב מבוגרים, היא יכולה לבוא לידי ביטוי בכך שאנחנו מזהים שעמית במצוקה או במתח, ורוצים להיחלץ לעזרתו.

דאגה אמפתית כוללת מיזוג של שתי רמות החשיבה. היא כוללת מרכיבים של חוסר נוחות מקשיי הזולת; הערכה עד כמה הזולת חשוב לנו; ובהתאם- החלטה (לא מודעת) על דאגה נגזרת לזולת במצבו.

 

מכל אלו נובע שלאמפתיה יש מחיר. אמפתיה לזולת יוצרת מתח ואי נוחות, לא רק כאשר המקור נעוץ בנו, אלא גם כאשר מקורו בזולתנו. אך לאמפתיה יש יתרונות. הקשב לזולת משפר את יכולתנו להתמקד הן היחס אליו, אך גם ביחס לעצמנו (מ.ל.).

קיימות כיום תוכניות לבניית האמפתיה ופיתוחה, ואלו ממומשות בעיקר בבתי ספר לרפואה.

העולם כפי הנראה מבין, כי יש אולי מחיר, אך יש בהחלט תמורה.

 

חזרה

נקודות למחשבה

מספר נקודות למחשבה לגבי קשב לעצמנו ולזולת:

1.       רגישות בין-תרבותית: רגישות בין תרבותית היא יכולתנו להקשיב ולהבין את התנהגותו אך יותר מכך, את כוונותיו ודפוסיו של הזולת שחי בקוד תרבותי שונה משלנו. היא מבוססת על קשב כפי שתואר בסיכום לעיל.

2.       הבדלים בין מעמדות: אנשים קשובים יותר לאלו שהם מעריכים. נובע מכאן שעניים, שנזקקים לאחרים יותר, ואולי אף מעריכים אחרים שאינם במצוקה דומה לשלהם, יותר קשובים מאשר אנשים אמידים. אנשים אמידים, שיכולים לקנות את רוב צרכיהם בכסף, לא נזקקים לאחרים, ולכן קשובים להם פחות.

3.       אהבה ואכפתיות: ככל שאנו אוהבים אנשים יותר, כן אנחנו קשובים להם יותר. יש מתאם ישיר בין אהבה וקשב.

4.       עיוורון מערכת: פעמים רבות, כאשר ישנן מערכות מורכבות והבנת על, יש לנו תחושת כזב או אשליה של הבנה מעמיקה לכאורה. אשליה זו גורמת לנו להיות עיוורים ולא להקשיב, לא להתמקד, וכמובן להיכשל בהתנהלותינו. המודעות העצמית לעיוורון יכול לסייע בפתרון (מ.ל.).

עיוורון מערכת נוסף מתרחש דווקא כאשר אנחנו מודעים רגשית, והחששות מסיחים את דעתנו ויכולתנו להגיב באופן אפקטיבי. רגשות שליליים, במקרים רבים, מרפים את ידינו ויכולתנו לפעול. הפתרון במקרה זה נעוץ בשליטה העצמית (מ.ל.).

5.       תחושות חיוביות ושליליות: תחושות חיוביות מרחיבות את פריסת הקשב, ומאפשרות על כן לשפר את מכלול הקשב והמיקוד. Boyatzis, חוקר שמצוטט בספר, כותב: "אתה צריך מיקוד שלילי כדי לשרוד, אך מיקוד חיובי כדי לשגשג".

6.       משחקי מחשב/ וידאו: משחקי מחשב ווידאו, נראה שמשפרים את יכולתנו לריכוז וקשב; את יכולתנו להתעלם מהסחים שבדרך. האם הם מועילים, או מזיקים כפי שנהוג לחשוב? האמת, היא בשני הכיוונים גם יחד. הם מזיקים כי גורמים למתח ודיכאון מה שפוגע בחיים בכלל, ובקשב בפרט. הם מועילים- כי הם מאמנים את שרירי הקשב. איך מתגברים? על ידי משחקים חכמים בהם יש שיתופיות בין אנשים שונים. כך נמנעים מתופעות הלוואי, אך מרוויחים את האימון.

7.       מנהיגות: קשב הינו גורם מפתח במנהיגות מצליחה. הנושאים בהם מתמקד המנהיג הם אלו המובילים את כפיפיו קדימה. הביטוי המשמעותי ביותר לכך הינה האסטרטגיה, שמשמעותה הנושאים בהם הארגון מתמקד. ברמה המעשית על מנהיג לפתח לא רק מודעות עצמית, אם כי גם מודעות מערכתית, ולהוביל אסטרטגיה דרך שליטה עצמית ושליטה ארגונית כך שהארגון יתמקד בערכים ובקווים המנחים אך יתעלם מן ההסחים ויצליח להוביל לכיוונים המוגדרים. מנהיג שמעורר השראה הינו כזה שגם אמפתי ומצליח להבין את עובדיו ולדאוג להם.

השורה התחתונה: כל היבטי הקשב הינם משמעותיים להצלחתו.

מחקר של Accenture טוען כי יש גורמים רבים להצלחת מנהיגים. אלו משתנים ממנהיג למנהיג, אולם, רק תכונה אחת משותפת לכלל המנהיגים שהשתתפו במחקר- המודעות העצמית.

 

חזרה

סיכום:

יכולתנו לקשב הינה מיומנות חשובה להצלחה. מדובר במיומנות נרכשת, מיומנות של מערכת החשיבה הסדורה (system two).

כדי לשפרה ניתן להתאמן; ניתן לקבל משובים ולבצע למידה. אולם, יש להקפיד על מנוחה ורגיעה. רק כך יהיה אפשר להשיג אימון אפקטיבי, ויכולת מיקוד שאכן מוגברת. מומלץ.
המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135