הפסיכולוגיה מאחורי השימוש בצבע – מה באמת עובד?
מאת: מירב בר שדה
איך הצבע האדום גורם לך להרגיש? התרגשות, תחכום?

השימוש בצבע לטובת שיווק ומכירות מחזיק מאחוריו תורה שלמה המשלבת פסיכולוגיה ותחושות בטן. האם באמת שימוש בצבע מסוים ישפר את מצב רוחו של הלקוח? האם ניתן באמצעותו להשפיע על הרגלי הצריכה ולייצר מיתוג ייחודי?


במהלך השנים נעשו ניסיונות רבים לסווג את תגובות הצרכנים לצבעים השונים אבל האמת הפשוטה היא כי הצבע מייצר חוויות אישיות ומושפע מגורמים כגון מין, רקע, והבדלים תרבותיים וכמעט בלתי אפשרי לתרגם אותו באופן אוניברסאלי לרגשות ספציפיים.


יחד עם זאת, לצבע תפקיד חשוב בכל הקשור למיתוג. מחקרים מראים כי קיימת מערכת יחסים בעלת השפעה הדדית ומכרעת בין מיתוג וצבע או במילים אחרות – עד כמה הצבע מתאים למסר או למוצר אותו רוצים לשווק.
כלומר, בחירת צבעים למותג, אתר אינטרנט או ניוזלטר חייבת להיות מבוססת על ההתאמה, האישיות והרגשות אותם יש בכוונתך להציג.


אך מה לעשות, בעולם תחרותי נרצה לבחור בצבע שיעזור לנו להתבלט ולהיות ייחודיים. איך נצליח ליישב את שני הדברים? אם הצבע מגביר את זיהוי מותג באחוזים ניכרים, הרי שהמפתח ליצירת זהות מותג הוא הבידול.


איך ניצור את הבידול? האם, בעוד כל המתחרים שלי משתמשים בצבע כחול לטובת המיתוג שלהם, אני יכול להמיר אותו לסגול ועדיין לשמור על ההקשר? האם ניתן להמיר אדום בירוק?


אין לכך תשובה אחת. עיקרון פסיכולוגי הידוע בשם אפקט הבידוד המתייחס לנטייה של אנשים לפשט את הבחירה בין אפשרויות שונות על ידי התעלמות מהתכונות המשותפות שלהם קובע כי, לפריט ש - בולט כמו עצם בגרון - יש יותר סיכוי להישאר בתודעה. מחקרים מראה בבירור כי משתתפים היו מסוגלים לזהות ולהיזכר בפריט (טקסט או תמונה) הרבה יותר טוב כאשר הוא מופיע בצורה שונה מסביבתו. 



ואם נחזור לרגע לראשית המאמר... כפתור אדום יבלוט ויניע לפעולה באתר המבוסס על גווני כחול בלי כל קשר לרגשות שאנו נוטים לייחס לו כצבע.


אז מה אנחנו מציעים?
ליצור ערכת המבוססת על 3 צבעים שונים ביחס של: צבעי הדגשה 10%- בסיס 30%-  רקע 60% ולהשתמש ב- 10% (בדרך כלל הצבע הנועז ביותר שלך) כדי להדריך את הלקוחות לנקוט פעולה מסוימת.
חשוב לזכור, שימוש מוגזם בצבעי הדגשה מאבד את האפקט שרצינו ליצור ויותר "תחרות" בין אזורים שונים בדף. מוטב להחליט איזו מהפעולות היא בעלת החשיבות הגבוהה ביותר עבורך ולהדגיש אותה באמצעות אותו הצבע הנועז שבחרת.