ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אפריל 2005 - מהדורה מס' 67
גיליון אפריל 2005 - מהדורה מס' 67
גיליון:

בחודש מרץ, פרסם מגאזין KMWORLD , מהחשובים שבעיתוני ניהול הידע בעולם, את רשימת 100 החברות החשובות ביותר בעולם בתחום ניהול ידע לשנת 2005.

ובתהליך סינון קפדני שהחל עוד בדצ' 2004, ובו החלו מעל 1,000 חברות, נבחרו 100 החברות בעלות המוצרים והשירותים המתקדמים ביותר בתחום ניהול הידע.

לא נפרט את הקריטריונים לקביעת הרשימה אך נציין שלכל החברות מאפיין משותף: הקשבה ללקוח! חברות אלו מסמלות את סוף עידן פיתוח המוצרים בוואקום וכניסת עידן ההקשבה ללקוח בפיתוח מוצרים.

בין החברות, להלן כמה מאלו המוכרות בשוק הישראלי:Adobe , Autonomy Clearforest (ישראלים) Convera, Documentum, Entopia (ישראלים) !!Filenet , IBM/Lotus , KANA , Opentext , Plumtree , Stellent

ברשימה המלאה תמצאו לא רק את שמות החברות אלא גם את סיפור ההצלחה שלהן כפי שהוא מסופר ע"י מנהליהן. להלן רשימת 100 החברות החשובות ביותר בעולם בתחום ניהול ידע לשנת 2005

תיהנו!


כל שנה בוחר מגאזין INFOWORLD את הטכנולוגיות המשפיעות ביותר לדעתו על אסטרטגיות ומוצרים בעולם העסקי בשנה שחלפה.

השנה, נבחרה חבילת הפורטל הארגוני 5.0 של חברת Plumtree כטובה ביותר לשנת 2005 כשהיא גוברת על מתחרות קשות כמו IBM ומיקרוסופט.

איחולינו לחברת Plumtree !

רום ממשיכה להרחיב שורותיה, דבר המעיד הן על הצמיחה במשק, אך גם על מיקומה בפעילות ניהול הידע בישראל. הפרויקטים המרכזיים הנם פורטלים ומנהלות ידע, אך למרות זאת לא נפקד מקומם של הפתרונות האחרים דוגמת ניהול לקחים, ניהול מסמכים, קהילות ואתרי תוכן, העברת תפקיד ועוד.

אין ספק, שמבחינת ההתעניינות הדבר החם הבא הולך להיות "ניהול לקחים ותובנות ושימוש חוזר בידע הנצבר". חכו ותיווכחו!



נכתב ע"י עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware Ltd

את זה שפתרונות ניהול ידע בסביבת העבודה מועילים לפרודוקטיביות, הבנו בתיאוריה כבר מזמן.
הקושי מתחיל כשאנו מתבקשים לתרום את חלקנו במהלך העבודה עצמה. אתם מכירים את זה: פתאום, בגלל "שמישהו החליט" צריך לשנות הרגלים ולהתחיל לעבוד עם פורטל חדש, או לשאול שאלות דרך קב' דיון ולא בטלפון, או לשמור מסמכים עם הוספת מאפיינים דרכם יוכלו לעשות חיפוש בעתיד. פתאום, בלי שהכינו אותנו, מפילים עלינו "עיזים" ומבלי שנבין למה. ויותר גרוע, מי שיזם את השינוי, משוכנע שכולנו מבינים...

ארגונים רבים המשקיעים זמן ומשאבים רבים בהשקת פורטלים ואתרים, נכשלים בשלב החדרת הפתרון לסביבת העבודה. ולא מכיוון שלא השקיעו בשיווק, אלא מכיוון שלא ידעו כיצד לעשות זאת נכון.

למאמצי ההטמעה מספר עקרונות שהוכיחו עצמם בעבר ושביכולתם לשפר נפלאות את תוצאות ההשקה. להלן תהליך הטמעה הדרגתי לפורטלים ואתרים בקרב משתמשיו, צרכניו ובעליו:

הערה: לא כל הפתרונות דורשים את כל השלבים. לעיתים, בהתאם לפתרון ואופי הארגון, שימוש חלקי עשוי להספיק. 

שלב הפרסום

חשבו על כך, עם מי קל לנו יותר בד"כ ליצור שיחה ראשונית? עם זר מוחלט או עם אדם מוכר? מחקרים מראים שאנו מפגינים יותר התנהגות חיובית כלפי אדם הנתפס בעינינו מוכר, גם אם הוא זר ורק "ראינו אותו איפשהו...".

זה העיקרון היישומי בשלב הראשון בתהליך ההטמעה: פעילות המתמקדת ביידוע קהל היעד בקיום כלי חדש מבלי לצפות לתוצאות מיידיות. בשלב זה, (המיושם לעיתים עם שלב השיווק) קהל היעד מקבל את המידע באופן פסיבי, חד כיווני וללא דרישה לפעילות מצידו. צעד זה יסייע  מאוחר יותר בקבלה חיובית של הפתרון בקרב אוכלוסיית היעד.
כלים אפשריים לפרסום:

1.       שליחת מייל/מכתב יידוע/חוזר

2.       הודעה בישיבות/פגישות/מפגשים חברתיים

3.       מודעות קיר/לוח עדכונים

4.       הוספת קישור לאתר מאתרים אחרים

5.       הודעה/פרסום בעיתון הפנימי/אתר קיים של היחידה (אם יש)

בעת הפרסום נקפיד על הכללים הבאים:

1.       שימוש בכותרת קצרה ומזמינה להמשך קריאה.

2.       שימוש בתת כותרת תמציתית המתארת עניינית את מהות הכלי ויתרונותיו.

3.       הקפדה בתוכן על מתן מידע משמעותי על הכלי, מאפייניו ועל הרעיון שמאחוריו.

4.       השארת רושם חיובי- השימוש בכלי יהיה יעיל יותר אם המשתמשים ירצו בכך מאשר יחויבו לכך.

5.       הימנעות מהצפת מידע בפרסום-  על הפרסום להיות תמציתי כדי לא להתיש את הקורא.

6.       לדבר אמת- הפתרון הוא כלי עבודה, לנסות למכור אותו כמשהו אחר עשוי ליצור ציניות.

7.       להישאר בסביבה- על הפרסום לכלול דרכי התקשרות לשאלות ופרטים נוספים.

שלב השיווק

שלב זה מתמקד ב"מכירת" הכלי ובשכנוע קהל היעד להשתמש בו. הפעילות מיועדת להפוך את הקהל לאקטיבי ע"י שימוש או  הבעת עניין בכלי.

להלן  4 שיטות שיווק עיקריות:

שכנוע רציונאלי: הוכחה למשתמשים שהכלי החדש מהווה שיפור מול הכלים הקיימים ושהשימוש בו יועיל להם (אישית) ולסביבתם (יחידה). שכנוע מושג בצורה הטובה ביותר ע"י הסבר פרונטאלי הכולל הדגמות ומענה לשאלות, או ע"י מתן במה להעלאת שאלות/התנגדויות ומענה להם (מי שמפקפק בהתחלה ומשתכנע - יהפוך לשגריר הכלי). בנוסף, מומלץ לפרסם סיפורי הצלחה של הכלי במקומות אחרים

התנסות ישירה: חשיפת המשתמשים להתנסות פעילה בכלי כדי שייווכחו "דרך האצבעות" ביתרונותיו ובחדשנותו. מומלץ לבחור פעילות ליבה משמעותית ולהסב אותה (ורק אותה) לכלי החדש (יצירת אין ברירה). דרך נוספת היא הטמעתkiller ap'  שימשוך קהל ויחשוף משתמשים לכלי כולו (לדוגמא- ספר טלפונים, שימוש בדוא"ל וכו').

שיווק ישיר:  כשם שחברות פרסום חיצוניות מקשרות מוצרים עם תחושה פסיכולוגית ע"י שימוש בלוגו , סיסמאות ומסרים סמויים (בגדים עם פופולאריות, שתייה חריפה עם מין, רכב עם סטאטוס) כך ניתן לעשות גם עבור שיווק הכלי החדש. קישור אסוציאטיבי חיובי לכלי נעשה ע"י: סלוגן: משפט מושך ומעניין בהקשר לכלי ובתדירות גבוהה, שיש בו מסר של כדאיות שימוש. לוגו: מתן סמל לכלי מאפשר הטמעתו בכל מקום (פוסטרים/ מסמכים/מיילים/ וכו') ללא מילים. פעילות: מהנה ושוברת שגרה הממחישה סמלית את יתרונות הכלי (דוגמא: טיול ניווט קב' להמחשת היתרון שבשיתוף ידע).

השקה מפוארת: אירוע שובר שגרה ליצירת גירוי להיכנס! אמצעים לאפקט פתיחה מרשים הם: השקה המונית במיקום לא שגרתי בנוכחות הנהלה בכירה ונשיאת דברים על ידם, הכרזה פורמאלית על תחילת פעילות, הצגת שותפים ומתן כתבי מינוי, הרחבה על דגשים וציפיות.

המלצות לפעילויות שיווקיות מתמשכות:

1.       עדכון רציף של מידע- מעביר תחושה שהכלי חי ומשקף את סביבת העבודה העדכנית.

2.       עריכת תחרויות- מלהיב את המשתמשים לשימוש בכלי, תוך חשיפתם ליתרונותיו.

3.       מינוף משובים- מתן תחושה למשתמשים שהם שותפים לכלי. יוצר מחויבות והזדהות.

4.       הפצת ערכת חומרי פרסום ברחבי קהל היעד כגון חוברות, עלונים, ידיעונים, קטלוגים.

5.       שימוש ברשימות תפוצה לשליחת עדכונים וקישורים מהכלי בדוא"ל- יעיל להפיכת הכלי למרכזי בתהליכי העבודה. רשימת התפוצה מסייעת ביצירת תחושה שחבריה הם חלק מקב' עימה ניתן להזדהות.

ההטמעה/הדרכה הכללית

בפתרונות מכווני מטרה, שכנוע לשימוש בכלי חדש לא יספיק אם המשתמשים לא ידעו להפעילו. לכן, החלק השלישי בתהליך ההטמעה הוא פעילות בקרב אוכלוסיית היעד שתפרט את מבנה הכלי, אופן השימוש בו, ציפיות ותהליכי העבודה החדשים. זהו החלק העיקרי בהטמעה והוא מאופיין בפעילות אקטיבית ואינטנסיבית היורדת בהדרגה עד לסיומה. תהליך ההטמעה המומלץ:

הטמעה כללית לכל קהל היעד

רמת האינטנסיביות הגבוהה ביותר. לימוד קהל היעד את השימוש בכלי, התמצאות, הכנסת/שאיבת תכנים וכו'. סוגי הפעילות המומלצים הם: הדרכות פרונטאליות כולל התנסות, מדריך למשתמש ו/או לומדה הכוללת התנסות ותרגול. שלב זה מתחיל החל מחודש לפני השקה ועד לכל היותר חודש לאחר השקה.

ליווי אישי של אנשי מפתח בקהל היעד

לאחר ההדרכות, מומלץ לבחור בעלי תפקידים המהווים "צמתי ידע" (מקור התייעצות לשאר קהל היעד) ולהדריכם אחד על אחד תוך התמקדות בתפעול מעשי ובהתנסות ישירה בכלי. הפעולות המומלצות הן: להזין/לשאוב עמם תוכן באתר, להדגים שיטות שימוש, לשלוח משוב וכו'.

הפגנת נוכחות בסביבת קהל היעד

בשלב זה, אוכלוסיית היעד כבר עברה הדרכה על הכלי, אך חשוב להפגין נוכחות ע"י "הסתובבות" בשטח ושידור זמינות למשתמשים לשאילת שאלות. מומלץ גם לפנות אקטיבית למשתמשים ולשאול האם הם מסתדרים עם הכלי. ל"הסתובבות" זו משמעות כפולה: היא מאפשרת שאילת שאלות שהמשתמשים לא היו שואלים בדרך אחרת, והיא תורמת בהפגנת חשיבות הכלי בעיני הדרגים הגבוהים למשתמשים ולקהל היעד.

פניות טלפוניות לאנשי מפתח ומשתמשים מזדמנים

בשלב זה, רוב תהליך ההטמעה הכללית בסיומו. כעת מומלץ לפנות למשתמשים ברמות שונות ולשאול על השימוש בכלי: "האם את/ה משתמש בכלי?" "מה הפעילות האחרונה שביצעת ומתי?" "האם את/ה שבע/ת רצון "? שאלות אלה יסייעו באיסוף מידע רוחבי על נקודות חוזקה וחולשה של הכלי.

בקרת פעילות מרחוק

השלב האחרון בהטמעה הכללית, מתחיל כ- 3 חודשים לאחר ההדרכות והוא סמוי מעיני המשתמשים. בשלב זה, מומלץ לבצע בדיקות יזומות על רמת השימוש בכלי של בעלי תפקידי מפתח. ניתן לבדוק תאריכי עדכון אחרונים של מידע, תאריכי משובים אחרונים ותאריכי שאלות ודיונים אחרונים בפורמטי שיתוף ידע. הכלי המומלץ ביותר הוא דוחות סטטיסטים אך גם "שוטטות" מכוונת באתר עשויה להספיק. הממצאים יזהו את נקודות החולשה בכלי ואת בעלי התפקידים הלא פעילים ויאפשרו טיפול פרטני ומותאם בהם (סעיף הבא).

הערה: רובנו מעדיפים להשתמש בסביבת העבודה בתהליכי העבודה אליהם אנו מורגלים. זאת בעיקר אם הכלי החדש הוא מורכב וחדש יחסית. בהינתן לנו ההזדמנות לחזור ולהשתמש בתהליכי עבודה ישנים, רובנו נעשה זאת. לכן, בכדי שתהליך ההטמעה יצליח יש לעזור למשתמשים להפסיק ולהשתמש בהרגלי העבודה הישנים שלהם ע"י סגירת ערוצים ישנים לתהליכי העבודה, אי קבלת תוצרים ופניות מגורמים שאינם דרך הכלי החדש ומתן זמינות ותמיכה גבוהות למתקשים בתפעול הכלי.

ההטמעה היחידנית ומותאמת

גם לאחר ההדרכות הכלליות, עדיין נוכל למצוא מתקשים ומתנגדים לכלי. בכדי לוודא שגם הם ישתמשו בו, חשוב לאתרם ולתת להם מענה. תהליך ההתאמה היחידני הוא כוונון סופי להטמעה וחשוב לשתף בו את מנהל היחידה הרלוונטית. כמו בתהליך ההדרכה הכללי, גם כאן ישנה פעילות אינטנסיבית היורדת בהדרגה עד לסיומה:

פגישות פורמאליות

האינטנסיביות הגבוהה ביותר. ביצוע  פגישת הדרכה אחד על אחד (או לכל היותר עד 4 משתתפים) בין מוביל הפעילות לקב'/יחיד. במסגרת זו, מוביל הפעילות יקבע את ההטמעה המתאימה ביותר לנמענים הספציפיים. ההדרכה תתמקד בתפעול פונקציונאלי, תהליכי עבודה, מבנה הבית והתמצאות, הכנסת/שאיבת תכנים ושכנוע רציונאלי (למתנגדים). מומלץ להתחיל בפעילות זו מיידית מרגע זיהוי היחיד/הקב'. לכל היותר 4 פגישות.

 

תיאום עם מנהלי  היחידות

מומלץ לפנות למנהלי היחידות של היחיד/קב' ולבדוק שתהליכי העבודה ביחידתו אינם מתנגשים/ מנוגדים לציפיות מהיחיד/קב'. על דיאלוג זה להסתיים באחת משתי החלטות: הסכמה על שת"פ לצורך קידום ועידוד פעילות היחיד/קב' או הסכמה הדדית על הפסקת פעילות היחיד/קב' בכל הקשור לפתרון הידע.

פניות טלפוניות

לאחר ההדרכות האישיות ותיאום עמדות עם מנהלי היחידה, מומלץ  לפנות למשתמשים לבירור שביעות רצונם ובדיקה האם חל שינוי. חשוב לעשות זאת לכל היותר כשבועיים לאחר ההדרכה המותאמת.

בקרת פעילות מרחוק

בשלב האחרון, נשוב ונבדוק באופן סמוי את רמת השימוש של היחיד/קב' לצורך זיהוי שינויים בדפוסי התנהגות.  נחזור ונשתמש בכלים סטטיסטים ו/או בשוטטות וחיפוש אחר עדכניות פריטים. כמספר שבועות לאחר תחילת ההדרכה המותאמת על הפעילות להפסיק. אם נמשיך, לא בטוח שה ROI מההשקעה יהיה עדיין כדאי.

לסיכום:

תהליך הטמעת פורטלים ואתרים בסביבת עבודה הוא מורכב וחייב להצליח כדי להצדיק את ההשקעה. אי שימוש בכלי או שימוש חלקי עשויים להסתיים בכישלון  הפתרון כולו.  עמידה בשלבי ההטמעה שתוארו עשויה למנוע זאת.
זכרו, שלבי הטמעה הם עוקבים והדרגתיים, אך למעשה אף שלב לעולם אינו נגמר ונעשה בו שימוש לאורך כל חיי הפתרון. ההבדל הוא ברמות האינטנסיביות: בתחילת חיי הפתרון, העבודה היא אינטנסיבית ויורדת בהדרגה עם השגת התוצאות. האינטנסיביות תגבר שוב בתקופות שפל או בצורך להודיע על חידושים ועדכונים  בכלי.

השלבים המתוארים, מדורגים בסדר עולה מהראשוני ביותר ועד האחרון בתהליך ההטמעה. בהצלחה!

נכתב ע"י student accountant, מגאזין של ACCA לונדון. תו

להלן מס' עצות שלא בהכרח קשורות באופן ישיר למתודות של ניהול ידע, אך ללא ספק יעילות לעובד הידע לא פחות:

עבור רובנו, ערכנו נמדד במה שאנו יודעים ומי שאנו מכירים ולא במה אנו מסוגלים לעשות. יותר ויותר אחריות לרכישת המידע עוברת לעובד והוא פחות יכול להרשות לעצמו להיות תלוי במעביד שלו. אם אנו עושים משהו טוב יותר מאחרים, אנו בדילמה. האם לשתף או לשמור את הידע לעצמנו?

מצד אחד, לשתף וליהנות: שיתוף ידע מגדיל ומרחיב אותו. בתנאים אידיאלים  שיתוף יותר מחזק מאשר הורס את מעמדנו. הסבירות שנצליח להעביר את כל מה שאנו יודעים היא נמוכה.  ולכן, כל עוד יש תגמול וסיכוי טוב שמקבל הידע יחזור למידע נוסף, שיתוף הידע יכול להועיל לנו ביצירת שמנו כ"מומחה".

מצד שני, לשתף ולשלם את המחיר: בהתאם לקלישאה, ידע הוא כוח. ולכן, אם סביבת העבודה רואה בעובד כנכס לזמן קצר, מומלץ להיזהר בשיתוף הידע היות והוא יחליש ממעמדנו ויחזק את מעמדם של אחרים. שיתוף ידע יכול למנף אותנו אך גם ללכוד אתנו בעמדה של נשיאה באחריות רבה וללא גיבוי. להחביא מה שאנו יודעים זה מתסכל. לכן חשוב למצוא מעסיק שיעודד לחגוג ולא להסתיר יכולותינו.

להלן 3 טיפים כיצד להפוך לעובד ידע טוב יותר:

ללמוד להקשיב

פיתוח יכולת הקשבה מחזק קשרים  עם עמיתים ולקוחות. ע"י הקשבה ניתן להראות לבן השיח שאנו מעריכים את דעותיו ובכך לתרום לסביבת עבודה הרמונית.
יש מספר דרכים להראות הקשבה:

1.       קשר עין: להסתכל על בין השיח ולא על דברים אחרים (מחשב, הדלת) נותן תחושת התעניינות בדבריו.

2.       קבלה: הנהון ראש, חיוך ושאילת שאלות במקומות הנכונים עוזרים להראות מעקב אחר השיחה והתעניינות בה.

3.       רישום הערות: נותן תחושה לבן השיח שדבריו חשובים. אולם אל לזה לבוא על חשבון קשר עין.

4.       שיקוף: חזרה על דברי בן השיח או כוונתו מראה קשב הן למילותיו והן למסר שלהן. 

הקשבה יכולה להיות אקטיבית (שאילת שאלות ושיקוף)  או פסיבית (אי התערבות בדברי בן השיח אך מתן סימני עידוד ע"י סימנים לא מילוליים) . שתי השיטות יעילות אך יש לדעת מתי להשתמש בכל אחת בהתאם לנסיבות. לרוב, הקשבה פסיבית המשולבת עם מעט שיקוף ושאלת שאלות היא היעילה ביותר.

מתן תחושה לבן השיח שדבריו הופנמו עוזרת לו לחוש מוערך. שימו לב לדברים אלו בשיחתכם הבאה, ואל תחששו לבקש ממישהו שאתם סומכים עליו משוב על יכולות ההקשבה שלכם.

איך לנהל פגישה נכון?

נתבקשתם להוביל פגישה בפעם הראשונה בחייכם?
כך תעשו זאת באפקטיביות:

§   היזכרו בישיבות טובות ורעות שנכחתם בהן. רשמו דברים שמצאו חן בעיניכם ודברים שלא.

§   ודאו שלכולם ברורה האג'נדה של הפגישה וכל המידע הנדרש לה.

§   ודאו שאתם שולטים בחומרים שידונו בפגישה.

§   אם אתם מכירים את המשתתפים, חשבו כיצד יגיבו לנושאים והכינו מראש מענה עבורם.

§   אם כל המשתתפים חדשים, "רחרחו" קצת בסביבתם ונסו לתהות על קנקנם.

§   ודאו שהחלטות מתקבלות ומתועדות.

§   תכננו את הפגישה כך ש:

1.       יהיה זמן בתחילתה לסבב הצגת משתתפים.

2.       תהיה הפסקת התרעננות (בפגישות מעל לשעה)

3.       יהיו קינוחים, אנשים זוכרים לטובה פגישות שיצאו מהן עם טעם טוב...

4.       השתדלו לסיים את הישיבה לפני הזמן...

§   השאירו את השיחה בתנועה ואל תיתנו לויכוחים לסטות או להתארך מעבר לרצוי.

§   אם משתתף בדיון מתקשה להסכים עם הרוב, הציעו להמשיך את השיחה בפרטיות בזמן מתאים יותר.

§   ככל הניתן השתדלו שכל הנוכחים יחושו שאמרו את שלהם.

איך לעזוב עבודה?

התקבלתם לתפקיד חדש? מצאתם מקום עבודה חדש?
מזל טוב!! להלן מספר טיפים לפני שתעזבו את מקום העבודה הישן:

§         לעולם אל תעזבו עבודה ברוח רעה: אף אחד מאיתנו לא חושב שאולי יצטרך את הקשרים שיצר שוב, אבל אסור לנו לשלול זאת. ודאו שכשאתם עוזבים, שאתם משאירים פתח לחזרה. מי יודע? אולי תצטרכו את זה?

§         שימו לב מה אתם אומרים: במילות פרידה פומביות או אישיות הימנעו מלומר דברים רעים על החברה או על עובדים אחרים. זה מעמיד את כולם בעמדה לא נוחה ואתם תצטיירו כממורמרים וכפוי טובה. הכי טוב לומר שזה פשוט הזמן לעבור הלאה...  

§         אל תחפפו: עד כמה שזה מפתה לחפף בעבודה בימים האחרונים, זכרו שזה הרושם האחרון שיהיה עליכם. אם תמצאו עצמכם בעתיד עובדים עם אותם אנשים או באותו תפקיד עשויה להיווצר לכם מבוכה רבה. אי תפקוד בימים האחרונים עשוי לפגוע קשות בסיכוייכם לחזור או להתקדם אם התוכניות שלכם לא ילכו בדיוק כפי שתכננתם.

§         ואם כבר חזרתם לנקודת ההתחלה: ואם בכל זאת מצאתם עצמכם חוזרים שוב לתפקיד הישן, אל תסתכלו על זה כעל צעד אחורה. ראו זאת כהזדמנות נוספת לעשות את התפקיד טוב יותר ובדרך חדשה. בצעו הערכה מחודשת לתפקיד ואפשרויות שבפניכם, נסו לקבוע יעד חדש וכוונו עצמכם למימושו.

ביכולתכם לנצל את הזמן שהייתם מחוץ לחברה לטובתכם: גרמו לחבריכם תחושה שרכשתם גישה חדשה ולמדתם משהו חדש, אולם היזהרו מלתת תחושה שדרכי העבודה הקיימות מיושנות...

בטוח שחלק מהסיבות שגרמו לכם  לרצות לעזוב בפעם הקודמת עדיין קיימות. חשבו על דרכים כיצד לפתור אותן כדי למנוע מרירות בהמשך. אם תתקנו את הדברים בהתחלה, תיהנו שוב מתפקידכם ותעשו צעד נוסף לקראת קידמוכם.

נכתב ע"י עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware Ltd

זה לא מטוס, זו לא ציפור, זה super user!!

רובנו מכירים את  המונח super user מעולם ה-IT  כמתאר את משתמש העל עם ההרשאות המקסימאליות ובלתי מוגבלות לכל יישומי וחלקי המערכת כולל רמת התכנות. אך לא בו עסקינן כעת.

יש סוג אחר של super user בעולם ניהול הידע שהשפעתו על המערכת מכרעת לא פחות:

רובנו מכירים מצבים בהם אנו מחפשים מידע בפורטל הארגוני ופשוט לא מוצאים אותו. אז אנו פונים למישהו, בד"כ בסטאטוס דומה לשלנו, שנתפס בעינינו ל"מומחה" בפורטל ומבקשים עזרה. אם נסתכל במבט על, נגלה שברוב הארגונים, רוב העובדים פונים לאותו אדם, וזה לא במקרה.

כמעט תמיד נוכל למצוא בכל מערכת טכנולוגית בסביבת העבודה, מישהו שבאופן טבעי מתחבר אליה, נהנה מהעבודה עמה ומכיר אותה טוב יותר מאחרים. זה טבעי ומוכר בכל תחומי החיים. זהו מבחינת עולם ניהול הידע super user האמיתי וכוחו נובע לא ממתן הרשאות, אלא מתכונותיו, נטייתו האישית והתלהבותו. אם משתמש כזה קיים בכל מקרה, אז למה לא לאתר אותו ולהשתמש בו לטובת הטמעת פתרון ניהול הידע כולו?

כך נוכל להיעזר ב-  :super user

1.       נהפוך אותו למוקד הדרכה רשמי - כחלק מתפקידו הוא יוכל להדריך קבוצות ואנשים.

2.       נאפשר לו מתן תמיכה באמצעות כלי שיתוף- ניהול קבוצות דיון, מענה למשובים, פרסום FAQ וכו'.

3.       נפרסם את נקודת מבטו האישית על המערכת ויתרונותיה בעיתון ארגוני/ מכתב/ הדרכות כדי שיחלוק התלהבותו עם האחרים.

4.       נתגמל אותו תגמולים רכים (מוניטין, הערכה, קרדיט) על שימוש בפתרון ונהפוך אותו לדוגמא חיובית (כמעין "שעיר לעזאזל" אבל הפוך... ).

5.       נלמד ממנו. כיצד הוא משתמש בפתרון בדרכים יעילות ונשתף זאת אחרים.

שימוש ב super user הוא situation  win win – הארגון מרוויח הטמעת פתרון ניהול ידע טוב יותר והעובד מרוויח הזדמנות לבטא את עצמו, לעסוק ולתרום יותר במה שהוא אוהב ולקבל הערכה על כך. 

אך בכל זאת חשוב לזכור:

          לכל פתרון super user משלו (בד"כ), לא נוכל בהכרח להשתמש באותו אדם במערכות שונות.

          לא להעמיס על super user יותר מדי, בכל זאת, בד"כ זו תהיה תוספת לתפקיד, לא תפקיד חדש.

          זאת דרך הטמעה נוספת. לא דרך חלופית להטמעות הפורמאליות.

אז בפעם הבאה שתראו מישהו עם  S גדולה על החזה, אל תתפלאו, יש super  חדש בארגון. רק אל תנסו לזרוק אותם מהחלון, הם עדיין לא למדו לעוף... J

בכל חודש אנו ממליצים לכם על אתר הכולל חומרים מגוונים בנושא ניהול הידע. החודש, בחרנו להפנות אתכם אל http://www.ejkm.com/

מגאזין on line מאנגליה המפרסם מאמרים שלדעת עורכיו תורמים להתפתחות התיאורטית ומעשית של עולם ניהול הידע



כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


"ידע הוא כמו תינוק - מאחד ועוד אחד נוצרים שלוש. ההבדל, שהוא לא בוכה בלילה."

-- לא ידוע


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135