זה לא מטוס, זו לא ציפור, זה super user!!
רובנו מכירים את המונח super user מעולם ה-IT כמתאר את משתמש העל עם ההרשאות המקסימאליות ובלתי מוגבלות לכל יישומי וחלקי המערכת כולל רמת התכנות. אך לא בו עסקינן כעת.
יש סוג אחר של super user בעולם ניהול הידע שהשפעתו על המערכת מכרעת לא פחות:
רובנו מכירים מצבים בהם אנו מחפשים מידע בפורטל הארגוני ופשוט לא מוצאים אותו. אז אנו פונים למישהו, בד"כ בסטאטוס דומה לשלנו, שנתפס בעינינו ל"מומחה" בפורטל ומבקשים עזרה. אם נסתכל במבט על, נגלה שברוב הארגונים, רוב העובדים פונים לאותו אדם, וזה לא במקרה.
כמעט תמיד נוכל למצוא בכל מערכת טכנולוגית בסביבת העבודה, מישהו שבאופן טבעי מתחבר אליה, נהנה מהעבודה עמה ומכיר אותה טוב יותר מאחרים. זה טבעי ומוכר בכל תחומי החיים. זהו מבחינת עולם ניהול הידע super user האמיתי וכוחו נובע לא ממתן הרשאות, אלא מתכונותיו, נטייתו האישית והתלהבותו. אם משתמש כזה קיים בכל מקרה, אז למה לא לאתר אותו ולהשתמש בו לטובת הטמעת פתרון ניהול הידע כולו?
כך נוכל להיעזר ב- :super user
1. נהפוך אותו למוקד הדרכה רשמי - כחלק מתפקידו הוא יוכל להדריך קבוצות ואנשים.
2. נאפשר לו מתן תמיכה באמצעות כלי שיתוף- ניהול קבוצות דיון, מענה למשובים, פרסום FAQ וכו'.
3. נפרסם את נקודת מבטו האישית על המערכת ויתרונותיה בעיתון ארגוני/ מכתב/ הדרכות כדי שיחלוק התלהבותו עם האחרים.
4. נתגמל אותו תגמולים רכים (מוניטין, הערכה, קרדיט) על שימוש בפתרון ונהפוך אותו לדוגמא חיובית (כמעין "שעיר לעזאזל" אבל הפוך... ).
5. נלמד ממנו. כיצד הוא משתמש בפתרון בדרכים יעילות ונשתף זאת אחרים.
שימוש ב super user הוא situation win win – הארגון מרוויח הטמעת פתרון ניהול ידע טוב יותר והעובד מרוויח הזדמנות לבטא את עצמו, לעסוק ולתרום יותר במה שהוא אוהב ולקבל הערכה על כך.
אך בכל זאת חשוב לזכור:
• לכל פתרון super user משלו (בד"כ), לא נוכל בהכרח להשתמש באותו אדם במערכות שונות.
• לא להעמיס על super user יותר מדי, בכל זאת, בד"כ זו תהיה תוספת לתפקיד, לא תפקיד חדש.
• זאת דרך הטמעה נוספת. לא דרך חלופית להטמעות הפורמאליות.
אז בפעם הבאה שתראו מישהו עם S גדולה על החזה, אל תתפלאו, יש super חדש בארגון. רק אל תנסו לזרוק אותם מהחלון, הם עדיין לא למדו לעוף... J