מי מכם המנהל תוכן ברשת או בארגון, ודאי מבין עם הזמן את החשיבות להגיע לצרכן המידע בכל דרך ולכל מקום.
בעולמינו הדינמי והמתפתח, נדרשים גיוון וגמישות שיתאימו לטכנולוגיות רבות כגון: טלפונים חכמים מסוגים שונים, מחשבי לוח (TABLETS), BOTs (קוליים וטקסטואליים) ועוד.
מערכות ניהול התוכן המסורתיות - CMS (Content Management System), מספקות פיתרון של תאימות לאותם התקנים. כלומר, התוכן נבנה על בסיס טכנולוגיה ותבנית עיצובית של התקן מסוים (לרוב על בסיס PC), אבל יודע להתאים את עצמו גם להתקנים אחרים.
החיסרון בפיתרון זה הוא שהתוכן נבנה מלכתחילה עבור אותו התקן, ולכן הצגתו בהתקן אחר, לא תמיד יוצג באופן מספיק טוב עבור הצרכים של מנהל התוכן או צרכן המידע.
בניית תוכן ללא גבולות
למערכות ה-CMS המסורתיות, נוצרה אלטרנטיבה - Headless CMS (מערכת ניהול תוכן ללא ראש).
החוסר בראש במערכות אלו, הוא בעצם החוסר בשכבת תצוגה – אותן דרישות טכנולוגיות, אותו קו עיצובי ואותן תבניות שיתאימו לרוב רק למספר מוגבל של פלטפורמות, טכנולוגיות ו/או משתמשים.
מערכות Headless CMS, מאפשרות לנהל תוכן ומידע ללא גבולות וללא תבניות.
המערכת משמשת בעצם כבסיס נתונים (data base) של כל מידע שהיינו רוצים להציג באתר, או אם תרצו, בסיס מידע - base content, אליו ניתן להגיע דרך כל פלטפורמה ובכל עיצוב או תבנית בה אנו מעוניינים.
בעבר יכולנו להיתקל רק ברכיבים בודדים מסוג "headless", למשל - רשימות ההזנה (RSS) שספקים שונים מציעים כידע גולמי, אך מאפשרות להציג אותן בתצורה הרצויה למי שעושה בה שימוש.
כיום קיים שפע של מערכות הבנויות כולן על תוכן גמיש ומודולרי נקי מעיצוב.
יתרונות Headless CMS
- גמישות
- פלטפורמות מגוונות - PC, נייד, טאבלט, שעון וכו'
- מיקומים שונים - נגישות מכל מקום (לרוב גם מאוחסן בענן)
- משתמשים שונים ומגוונים
- חיסכון בזמן - אי ההתעסקות בנראות, מאפשר להתמקד בתוכן. בנוסף, ניהול המידע ב"מחסן" אחד, חוסך כפילות בכתיבת המידע.
- יצירת שיתופי פעולה – התוכן שלעיתים משמש גורמים שונים של הארגון ונוהל עד היום לחוד, מייצר שיתוף ידע כאשר כל הגורמים משלבים כוחות ליצירת התוכן האחיד.
- מידע מאובטח יותר - המידע אינו מאוחסן באתר הסופי החשוף למשתמשים, מה שמציב חומת הגנה נוספת מפני התקפות סייבר
חסרונות Headless CMS
העקב אכילס של הטכנולוגיה, נובע מאותן בשורות שהיא מתיימרת להביא לעולם:
- הקושי בתאימות למספר רב של פלטפורמות - אי אפשר תמיד לדעת במדויק כיצד ייראה המידע בפלטפורמות השונות. הדבר זה מצריך היכרות עם אותן פלטפורמות מצד המפתח / מנהל המערכת
- איבוד הפרסונליזציה - התוכן נבנה כמשהו דיי אחיד וכללי ועלול שלא לפגוש בצורה האופטימלית אוכלוסיות מסוימות
haedless CMS אל מול CMS מסורתי
על מנת לבחור בדרך המתאימה לנו ביותר, כדאי שנבחן מספר פרמטרים:
- מגוון הפלטפורמות בשימוש
- מגוון אוכלוסיית היעד
- מורכבות המידע (עלולה להשפיע על האופן בו מידע יוצג בכל פלטפורמה)
ככל שהמגוון רחב יותר והמידע מורכב יותר, כך נעדיף לבחור בטכנולוגיה הגמישה של "haedless CMS".
ברגע שקיים קהל יעד ברור וטכנולוגיות בודדות בהן נעשה שימוש, נעדיף להשתמש במערכת CMS מסורתית.
לאן הטכנולוגיה מובילה אותנו?
ידע אחיד – אותו מידע, יכול לשמש ארגונים במקומות בהם אותו ידע נוהל במספר מקומות. למשל ידע עבור העובד וידע עבור הלקוח.
כלי תאימות - הגמישות הנדרשת בעולמינו, מאלצת גם את אותם אתרי CMS הקיימים (כדוגמת wordpress) לייצר כלי haedless CMS המבוססים על התוכן הקיים בפלטפורמת ה-cms המסורתי.
טכנולוגיות מתקדמות – מחסני המידע יוכלו לשמש יותר ויותר אמצעים רובוטיים. הן ויזואליים והן קוליים.