ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון מרץ 2006 - מהדורה מס' 78
גיליון מרץ 2006 - מהדורה מס' 78
גיליון:

כנס ניהול הידע השנתי של חברת ROM בשיתוף 'אנשים ומחשבים' 2006KM Experts Summit המופק זו השנה הרביעית ברציפות מתקרב בצעדי ענק! חודש לפני, וישנם כבר מעל 400 נרשמים. אנו צופים כ- 1,000 משתתפים.

בכנס נפרסם את תוצאות סקר ניהול הידע של ישראל 2006 המתקיים בימים אלו זו שנה שנייה ברציפות. השתתפו גם אתם בסקר! בין המשיבים תוגרל השתתפות בקורס ניהול הידע "לדעת יותר" מבית חברת ROM.

במקביל להרצאות בכנס, יתקיים KM HYDE PARK , בימת נואמים בחדר מקביל, בה יוכל כל אחד שיירשם, לדבר 10 דקות ככל העולה על רוחו, בנושאי ניהול ידע.

חברת ROM מזמינה אישית כל אחד ממנויי וקוראי עיתון 2know להירשם ולקחת חלק בחגיגת ניהול ידע זו. נפגש בכנס ב- 20/03/06!



נכתב ע"י עמית סטריקובסקי, ROM Knowledgeware

מרכיב חשוב בכל תהליך ניהול בכלל וניהול ידע בפרט הוא תהליך המשוב (Feedback), או בשמו האחר,"היזון חוזר":

 

המשוב אינו נחלתו הבלעדית של עולם ניהול הידע. משוב מהווה כלי יעיל ואפקטיבי המאפשר למשתמש להעביר באופן בלתי אמצעי, בכל מצב ובזמן אמת, צורך ידע שלא קיבל מענה או תגובה, ללא קשר להימצאותו הפיזית של מקבל המשוב.

ולכן כיום, כמעט כל אתר אינטרנט מאפשר לגולשיו להעביר משובים (talkback או "צור קשר") להבעת דעה אישית, בקשות ושאלות ספציפיות למנהליו.

בתחום ניהול הידע, שמטבעו מבצע פעילויות פרו אקטיביות לאיתור צרכי משתמשים (קבוצות מיקוד, סקרי צרכי ידע, ראיונות) ותפירת פתרונות למידותיהם, משוב הוא כלי לקבלת אינדיקציה ברורה וישירה לצרכים בכל כלי ניהול ידע שהוא (פורטל, מנהלת מידע, מאגר תובנות, פרטי ידע).

היות ובכלי ניהול ידע רבים אין הדרכה יחידנית, אלא רק פעילויות שיווק, המשוב הוא הדרך היחידה להבין מה המשתמשים באמת צריכים, ומכאן עיקר החשיבות לשימוש במשובים בעולם ניהול הידע.

מספר עקרונות שיסייעו לנהל שימוש מושכל במשובים:

§   פתיחות לביקורת: לקבל שהפיתרון שהותאם אינו מושלם, ושהמשוב הוא אמצעי לשיפור מתמיד.

§   חופש ביטוי: לאפשר למשתמש לבטא את דעתו ללא סייגים, כמובן, בשמירה על קודי התנהגות.

§   שמירת חיסיון: משתמש שיחשוב שמשוב עלול לשמש כנגדו, יימנע מהעברתו. ניתן, לאפשר גם שליחת משוב אנונימי, אם כי פחות מומלץ.

§   תגובה עניינית: לעולם יש להגיב למשוב בתגובה עניינית, סתמי ככל שיהא, , כדי לעודד המשך העברת משובים.

§   זמן תגובה מהיר: משתמש שהעביר משוב ולא קיבל התייחסות תוך זמן סביר ישתמש בעתיד בצינורות אחרים לקבלת מענה לצרכיו. זמן המענה המקובל הוא עד 72 שעות. מומלץ לעשות שימוש בנוסח אוטומאטי: "תודה על משובך, המשוב יטופל תוך 72 שעות".

מה עושים עם משובים?

משוב הוא ידע. וככל ידע אחר בארגון, גם אותו יש לנהל. מומלץ להתחיל בחלוקת המשובים לשלושה סוגים:

1.      משוב טכני: דורש התייחסות לתיקוני הגהה או בעיות מחשוב. משוב זה דורש תיקון טעות מקומית.

2.      משוב תוכני: דורש התייחסות לבעיות הנוגעות לתוכן פריט הידע:

o        תוכן חסר – המידע המופיע אינו שלם.

o        אי דיוקים בתוך פריט המידע.

o        חוסר בהירות – התוכן אינו חד משמעי.

o        חוסר עדכניות – התוכן אינו עדכני.

o        קושי במציאת התוכן – התוכן אינו נגיש מספיק או אינו מאורגן כנדרש.

במקרים אלו, מלבד התיקון הנדרש, חשוב לתת לשולח המשוב קרדיט ציבורי. קרדיט זה מייצר מוטיבציה להצבעה על בעיות נוספות בעתיד ונראות כלפי שאר המשתמשים המחזקת את האמון בתהליך המשוב כולו.

3.      משוב תהליכי: דורש התייחסות לתהליכים, למשל: הצעות שיפור/ייעול, מדיניות, תהליכי עבודה וכו'. טיפול במשובים אלו דורש מעורבות גורמי ניהול לתיעדוף הנושאים, ושל אנשי הנדסת תהליכים ומערכות מידע ליישום ההצעות. באשר לאופן הטיפול במשובים אלו, הצענו את תהליך מעגלי למידה חוצי ארגון. נזכיר רק כי הדגשים המרכזיים בתהליך זה הם מינוי רפרנט מוביל ומעורבות הנהלה לקידום הטיפול בנושאים אלו.

כדי לקיים ניהול אפקטיבי של המשובים, דרושים מספר כלים תומכים. ראשית, תמיכת ההנהלה שבלעדיה לא ניתן להוביל ניהול משובים, שכן מדובר בהקצאת זמן שחובה שתהא מוסכמת. שנית, כלי טכנולוגי המכיל אפשרות לניהול המשובים משני היבטים:

§         ההיבט הכמותי: ספירת המשובים המועברים על ידי משתמש זה או אחר, קבוצת משתמשים (לפי שיוך ארגוני, עולם תוכן מקצועי) עולם תוכן ספציפי וכו'.

§         ההיבט האיכותי: ביצוע ניתוח על פי מטא-דאטה - דורש שתילת שדות חובה של נושא ותת נושא בחלוניות המשוב כדי לדעת לאיזה תחום מכוון המשוב. בהינתן האפשרות, מומלצת שתילת השדות באופן אוטומאטי על ידי המערכת עם שליחת המשוב, על ידי שיקוף הנתיב שבו נמצא המשתמש בעץ הניווט.

ניהול משובים גוזר מספר תועלות בטווח המיידי והרחוק לארגון:

תועלות בטווח הקרוב:

§         איתור בעיות: ניתוח תמונה המתגבשת ממשובים ואיתור קשיים אופייניים כגון מומחה תוכן שמתקשה בכתיבת מסרים, קשיים רוחביים בתקשור מסרים ספציפיים וכו'.

§         איתור פערי ידע: ניתוח כמותי ואיכותי של נושאים נפוצים המסייע להצביע על פערי ידע בקרב המשתמשים, פערי ידע אותם יש לתרגם לתכנית הדרכה, על מנת לתת להם מענה ראוי.

§         בקרת איכות: המשוב הוא מקור נוסף לבקרת איכות על התכנים, בעיקר בכל הנוגע להתאמתם למשתמש.

§         קבלת עצות שיפור וייעול: קיום ערוץ ישיר להעברת עצות לשיפור וייעול על ידי המשתמשים. בשלב ראשון, עיקרן של ההצעות נוגע ישירות לפריטים הקיימים בפורטל/אתר/מנהלת/מאגר, שאין מקור טוב להן מהמשתמשים עצמם. בשלב מאוחר יותר, עם "התבגרות" קהל היעד,  אפשר להכלילו גם לתהליכי העבודה ולכל כיוון שהארגון חפץ בו. ניהול המשובים בשלב זה יתרכז ב"ברירת המוץ מן התבן", איתור ההמלצות הטובות והישימות הועברתן למגרש "מעגלי למידה חוצי ארגון".

תועלות בטווח הרחוק:

§         שותפות של המשתמשים ויצירת מחויבות לשימוש ושיפור: המשוב הוא כלי לדיאלוג ולכן מומלץ לראות בו ערוץ תקשורת נוסף לקבלת מסרים מהעובדים. הוא עשוי לשמש פלטפורמה ליצירת שותפות של המשתמשים שתיצור מחויבות לשימוש ולשיפור כלי ניהול הידע. ארגון שישכיל לתרגם כהלכה שותפות זו ליצירת מחויבות יוכל למנף אותה גם לתחומים נוספים הנוגעים לפעילותו העסקית. התוצאה היא לא רק ביצועים טובים, אלא יצירת נאמנות של עובדים.

§         איתור משתמשים פעילים: ניהול המשובים מאפשר לאתר את המשתמשים הפעילים בכלי ניהול הידע. אמנם, נתון זה ניתן לאתר גם באמצעות דו"חות השימוש הקיימים במערכת, אך במקרה זה אין אנו מעוניינים בנתון כמותי, אלא איכותי. איתור המשתמשים הפעילים בהיבטי המשוב יאפשר להשתמש בהם כמובילי דעה בכל הנוגע לשיווק כלי ניהול הידע. בנוסף,  איתור הגורמים לשימוש הרב בקרב אוכלוסיה זו יכול לשמש בסיס ל"שכפול" בשאר האוכלוסיות הארגוניות.

§         שיפור תהליכים: כמות גדולה של משובים בנושא מסוים יכולה להצביע על קשיים הקיימים ברמת התהליך ועל הפער המתקיים דה פאקטו בין תכנון התהליך לביצועו על ידי העובד. התאמת התהליך בעקבות כך עשויה לחסוך לארגון כסף רב ולשפר את ביצועיו.

לסיכום, משוב הוא אינו מילה נרדפת לתלונה. משוב הוא ידע. ניהול יעיל של המשובים יכול לשמש את הארגון הן בטווח הקצר ובטווח הארוך, כאשר בטווח הקצר הוא מכוון לשיפור ביצועים ובטווח הארוך הוא נוגע להיבטים תרבותיים המחזקים נאמנות ושותפות בין העובד לארגון.

נכתב ע"י עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware

אומרים שהלקוח הישראלי "רואה" מוצרים דרך הידיים.
כשאנו בוחרים לחם במאפייה, המישוש הוא חלק מהרכישה. גם משפטי מכירה מתוחכמים ע"י המוכר כגון "
זה לחם שיפון מיוחד שנאפה באהבה באיטליה..." בד"כ לא עוזרים ובעודנו מקשיבים לו, אנו מחזיקים את הלחם, מועכים ומריחים אותו ורק אז מחליטים.

וזה לא רק בלחם, מישהו מאיתנו לא מכיר את השלט "שברת, שילמת" בחנויות כלי בית ומזכרות? כי מה לעשות, לפעמים ה"ראיה" שלנו דרך הידיים מצליחה גם לשבור משהו...

מה עומד מאחורי הצורך שלנו לגעת במוצר?

חוסר וודאות. ואולי אפילו, חוסר ביטחון. אנו רוצים לחוש את המוצר ולעמוד על טיבו. למעשה, זה מבחן האם המוצר מתאים לנו או לא. והרבה תלוי במבחן הזה. אם לא נחוש את מה שאנו מצפים לחוש, או שנופתע ממשהו שלא ציפינו לו, המוצר יחזור למדף. מעבר לראיה, אנו זקוקים למגע כדי לקבל הוכחה ש:

1.      המוצר ינפק לנו את התועלת שאנו מצפים לה.

2.      המוצר איכותי לפחות כמו שמבטחים לנו.

עיקרון דומה עומד מאחורי פרומואים (קדימון) בסרטים:

פרומו מציג ב-2 דקות את עלילת הסרט בצירוף תמונות ומשפטי מפתח נבחרים. זאת כדי לגרות אותנו לראות את הסרט.

הפרומו פועל על הרגש. הוא יצור מתח, סקרנות, צפייה, עניין. הוא מתאר לנו את אופי הסרט, את הקצב שלו, את האיכות, וזאת, מבלי שנדע עליו הרבה. בדיוק כמו הרצון שלנו לגעת במוצר, הפרומו משרת עיקרון דומה עבור מוצרים לא מוחשיים. הוא נותן לנו הוכחה לאיכות המוצר והתאמתו לרצוננו, מבלי להיכנס לפרטים. פרומואים רבים חורצים את גורלם של סרטים. פרומו טוב יכול להבטיח צופים רבים.

 

ומה כל זה קשור לניהול ידע?

אם הלקוח אוהב "לגעת" במוצר, ופרומו יכול לספק צורך זה במוצרים שאינם מוחשיים (כמו ניהול ידע),  אז למה לא לחבר אותם יחד?

בבואנו להציג פתרון ניהול ידע לראשונה, התורה שמאחורי הפרטים הקטנים יכולה לחכות. במקום להתחיל בפרטים הרציונאליים כגון  המתודולוגיה, תהליך או אפילו יתרונות, אפשר להתחיל בלתת ללקוח "למשש את המוצר" ע"י הצגת דמו או פתרון דומה ממקום אחר ובכך לחוש בעצמו ובאופן מוחשי את הפתרון.

בדרך זו אנו מרוויחים מספר דברים:

1.      חסכון בהסברים תיאורטיים- דרך ההתנסות, הלקוח יבין אינטואיטיבית דברים שקשה להסביר תיאורטית.

2.      קישור רגשי של הלקוח לפתרון- התלהבות, סקרנות, חזון. כעת הטמעת המתודולוגיה תהיה פשוטה יותר.

3.      יצירת חזון לשאוף אליו. הלקוח יוכל לדמיין את "קו סיום" ולחתור אליו.

הפתרון הנ"ל מתאים לכל הדרגים - הן כדי למכור להנהלה רעיון לפתרון ניהול ידע והן כדי לחבר עובדי שטח לפרויקט במהלך ראיונות צרכים או צורך בשיתוף פעולה.

אפקט הפרומו, שמשמעותו להתחיל מהתוצאה, אומנם דורש לעיתים עבודת הכנה רבה בהכנת ההדגמה, אך יש ביכולתו להחזיר את ההשקעה במהירות יחסית. ברגע שקנינו את הלקוח, הוא קנה את הפתרון.

אז זכרו, פתרון ניהול ידע הוא אומנם לא לחם ואי אפשר ממש לגעת בו, אבל הצורך ב"לגעת" עדיין שם. תנו ללקוח דוגמא מלהיבה אחת (בגדר "תמונה אחת שווה 1000 מילים") ותזכו באפקט הפרומו, אם הפרומו טוב, הלקוח כבר ירוץ לראות את ה"סרט"...

נכתב ע"י עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware

לא מזמן, אבל ממש לא מזמן (5 שנים), נחשפנו לסוג חדש של אמצעי תקשורת באינטרנט ה- blog / בלוג - יומן אינטרנטי שיתופי.

אמצעי מהפכני זה שימש (ועדיין משמש) כ-"יומני היקר..."  לכל משתמשי האינטרנט מכל הסוגים. כל מי שרצה, פתח לעצמו blog על כל נושא ודיבר עליו. בלוגים אלו, שהיו הכול חוץ מאישיים, עסקו (ועדיין עוסקים) בנושא ספציפי לפי בחירתו של הכותב (או בשמו ה"מקצועי"  bloger) והיו פתוחים לכל משתמש באינטרנט לקרוא ולהתעדכן בכל עת.

ה blogs היוו מהפכה אמיתית. תוך זמן קצר קמו אין ספור יומנים בכל נושא אפשרי, מעיתונות, עסקים, הומור, שיווק, אופנה ועד ליומנים חושפניים ברמות האישיות ביותר. הם היו כה פופולאריים עד שהפכו (ועדיין) לגורם המשפיע על דעת קהל (לפחות הטובים שביניהם) ולכוח עסקי מניע.

אולם, מסתבר שכלי טרי זה, כבר הפך למיושן. היום, יש Vlog- blog באמצעות ווידיאו. העיקרון הוא אותו עיקרון רק שה- Vlog אינו מסתפק בתכנים כתובים ומשתמש בווידיאו ומצלמות רשת כתוכן המרכזי של היומן, והתכנים הכתובים בו הם בד"כ נלווים ומשמשים כחומר רקע ומטא-דטה.

 

ה- Vlog מחליף את הפופולאריות של אחיו הבכור ה blog במהירות מסחררת. אתרים קמים ללא הרף (לדוגמא http://videoblogging-universe.com/) ובמקרים רבים הם מחליפים אתרי blog קיימים.

לשאלה מדוע זה קורה, התשובה ברורה: עם האוכל בא התיאבון, החשיפה הגבוהה שאפשר הblog- ענתה על צורך קיים, אך באותה מידה, הגבירה אותו. החשיפה ליומני טקסט הייתה חלקית וההתפתחות האבולוציונית הייתה בלתי נמנעת. בתחילה, קמו ה- audio logs שאפשרו בנוסף לטקסט הכתוב, גם לשמוע את ה- bloger, אולם יומנים אלו היו לא יותר משלב ביניים לקפיצת המדרגה לקראת ה- Vlog  המאפשר חשיפה מלאה, כמעט ללא צנזורה.

(דוגמא: http://stevegarfield.blogs.com/videoblog/)

גורם נוסף שהעלה את הפופולאריות של ה  Vlogהייתה כניסת ה IPOD של חברת אפל הכולל יכולות שמירת קבצי ווידאו ו- sound המתאימים (ומיועדים לשימוש) ל- Vlog.

ה- Vlog אינו נטול בעיות, אם נניח לרגע בצד את בעיית המוסר וסכנת ההתמכרות למדיה, בעיקר בקרב בני נוער, ישנה בעיה טכנולוגית שלא נמצא לה עדיין פתרון. ה- Vlog הוא ווידאו, ובאופן טבעי כולל מעט מאוד מידע כתוב, מה שמקשה מאוד את שילוב התכנים שבו במנועי חיפוש האינטרנטיים. אם אין טקסט כתוב, קשה לחפש...

הפתרון בינתיים הוא שימוש במטה-דטה ובתכנים הנלווים, אך זה פתרון מוגבל היות והתוכן המעניין באמת עדיין נמצא בקבצי הווידיאו עצמם. אולם, אין מה לדאוג, ניתן להאמין שאם מדיה זו תמצא כרווחית וכדאית כמו ה- blog, יקומו פתרונות חיפוש מתקדמים עבורה תוך זמן קצר כמו פטריות אחרי הגשם...

השאלה האמיתית היא מה הלאה? MLogs (בלוג קורא מחשבות...) J

ניהול תוכן הוא כלי מפתח לשיפור תהליכים ופיתוח מוצרים ושירותים בארגונים. הפתרונות הטכנולוגיים (מערכות ניהול מסמכים,(data warehouse הם אינם בעלי אחוזי הצלחה מרשימים. מאמר זה, מציע 10 עקרונות בסייסים לניהול תוכן מההיבט התרבותי והאסטרטגי.


והחודש אנו מפרסמים אתר עם מטרה!

KmWiki קיים מ-1997 ודן בנושאי מפתח בניהול ידע. ניתן למצוא בו מידע, קישורים ופורומים על שאלות מפתח.

בזכות הדיונים שיהיו בו, האתר יפתח את ה wikipedia הראשונה העוסקת בניהול ידע בלבד!!

יש תמורה לאגרה KmWiki



שם: ר. ב

תחום: ניהול ידע

השכלה: אקדמאי ,הטמעת מערכות SAP. ERP

ניסיון: מידענות, הזנת פורטלים ותחזוקת מערכות ניהול ידע, קטלוג מידע,הכנת תבניות למסמכים, הדרכה והטמעת מערכות מידע,הכנת נהלי עבודה,ניהול צוות שירות ותמיכה


כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


"החכמה היא מחשבה שיש בה ספק, ומעשים שיש בהם בטחון".

הרמן הסה


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135