לא מזמן, אבל ממש לא מזמן (5 שנים), נחשפנו לסוג חדש של אמצעי תקשורת באינטרנט ה- blog / בלוג - יומן אינטרנטי שיתופי.
אמצעי מהפכני זה שימש (ועדיין משמש) כ-"יומני היקר..." לכל משתמשי האינטרנט מכל הסוגים. כל מי שרצה, פתח לעצמו blog על כל נושא ודיבר עליו. בלוגים אלו, שהיו הכול חוץ מאישיים, עסקו (ועדיין עוסקים) בנושא ספציפי לפי בחירתו של הכותב (או בשמו ה"מקצועי" bloger) והיו פתוחים לכל משתמש באינטרנט לקרוא ולהתעדכן בכל עת.
ה blogs היוו מהפכה אמיתית. תוך זמן קצר קמו אין ספור יומנים בכל נושא אפשרי, מעיתונות, עסקים, הומור, שיווק, אופנה ועד ליומנים חושפניים ברמות האישיות ביותר. הם היו כה פופולאריים עד שהפכו (ועדיין) לגורם המשפיע על דעת קהל (לפחות הטובים שביניהם) ולכוח עסקי מניע.
אולם, מסתבר שכלי טרי זה, כבר הפך למיושן. היום, יש Vlog- blog באמצעות ווידיאו. העיקרון הוא אותו עיקרון רק שה- Vlog אינו מסתפק בתכנים כתובים ומשתמש בווידיאו ומצלמות רשת כתוכן המרכזי של היומן, והתכנים הכתובים בו הם בד"כ נלווים ומשמשים כחומר רקע ומטא-דטה.
ה- Vlog מחליף את הפופולאריות של אחיו הבכור ה blog במהירות מסחררת. אתרים קמים ללא הרף (לדוגמא http://videoblogging-universe.com/) ובמקרים רבים הם מחליפים אתרי blog קיימים.
לשאלה מדוע זה קורה, התשובה ברורה: עם האוכל בא התיאבון, החשיפה הגבוהה שאפשר הblog- ענתה על צורך קיים, אך באותה מידה, הגבירה אותו. החשיפה ליומני טקסט הייתה חלקית וההתפתחות האבולוציונית הייתה בלתי נמנעת. בתחילה, קמו ה- audio logs שאפשרו בנוסף לטקסט הכתוב, גם לשמוע את ה- bloger, אולם יומנים אלו היו לא יותר משלב ביניים לקפיצת המדרגה לקראת ה- Vlog המאפשר חשיפה מלאה, כמעט ללא צנזורה.
(דוגמא: http://stevegarfield.blogs.com/videoblog/)
גורם נוסף שהעלה את הפופולאריות של ה Vlogהייתה כניסת ה IPOD של חברת אפל הכולל יכולות שמירת קבצי ווידאו ו- sound המתאימים (ומיועדים לשימוש) ל- Vlog.
ה- Vlog אינו נטול בעיות, אם נניח לרגע בצד את בעיית המוסר וסכנת ההתמכרות למדיה, בעיקר בקרב בני נוער, ישנה בעיה טכנולוגית שלא נמצא לה עדיין פתרון. ה- Vlog הוא ווידאו, ובאופן טבעי כולל מעט מאוד מידע כתוב, מה שמקשה מאוד את שילוב התכנים שבו במנועי חיפוש האינטרנטיים. אם אין טקסט כתוב, קשה לחפש...
הפתרון בינתיים הוא שימוש במטה-דטה ובתכנים הנלווים, אך זה פתרון מוגבל היות והתוכן המעניין באמת עדיין נמצא בקבצי הווידיאו עצמם. אולם, אין מה לדאוג, ניתן להאמין שאם מדיה זו תמצא כרווחית וכדאית כמו ה- blog, יקומו פתרונות חיפוש מתקדמים עבורה תוך זמן קצר כמו פטריות אחרי הגשם...
השאלה האמיתית היא מה הלאה? MLogs (בלוג קורא מחשבות...) J