ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון מרץ 2003 - מהדורה מס' 42
גיליון מרץ 2003 - מהדורה מס' 42
גיליון:

והפעם – פרס על מצויינות בניהול ידע

החודשזכתה חברת "TheBrain Technologies Corporation " בפרס "מוצר השנה לניהול ידע" המוענק ע"י המגזין “Call Center” עבור המוצר "BrainEKP for Customer Care". הוותיקים שבינינו זוכרים אולי כי אין זה פרס ראשון של החברהוגם בשנת 2001 זכה המוצר שלהם בפרס "מוצר ניהול ידע מבטיח"במסגרת כנס ניהול ידע העולמי בסנטה קלרה.

לדבריו של עורך העיתון “Call Center” הרושם העמוק שהמוצר משאיר הנו ביכולת הייחודית לפריסת קשריםיכולת ההופכת אותו לאחד הכלים החזקים לבניה וניווט במאגרי ידע.

“BrainEKP for Customer Care” מאפשר לאנשי שירות לקוחות להתיעל ולשפר את תפוקתם ע"י פריסת כל גורמי המידע הרלווטים בתצוגה דינמית המשקפת את הדרך בה הסוכנים עצמם חושבים ומתנסים בנושאים הקשורים ללקוחות.

תפיסת ניהול הידעהעומדת מאחורי המוצרשמה את הדגש לא על הישויות עצמןאלא על הקשרים ביניהם היוצרים את ההקשר הרלוונטי לארגון.

פרטים נוספים על החברה והמוצר ניתן למצוא בקישור להלן.

בשולי החדשות- אופס...

מיקרוסופט חשפה בטעות כנראהלכמה שעות באתר המפתחים שלה את גרסת ה- OFFICE הבאה שתשתחרר כנראה בקיץ הבא. מסתבר ש- SHAREPOINT יהווה חלק מה- OFFICE עצמו. שיווק אגרסיבי בפתח...


נכתב ע"י  ליכטנפלד, CTO בחברת Scepia פתרונות אינטרנט

מה הקשר?

ידע = הבנת המשמעות של מידע/ארועים/תהליכים

 

אני צריך ידע בכדי לנהל?

ככל שמנהל מבין/יודע יותר, משתפרת יכולתו לקבל החלטות מהירות וטובות עם פחות מידע.

מנהלים ללא ידע בתחום יתקשו להחליט החלטה נכונה ומהירה ללא חשיפה לכל המידע בעוד מנהלים מנוסים יוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה והמהירה עם מעט מאוד מידע.

 

למה ארגונים צריכים ידע?

ארגונים המקבלים החלטות באמצעות מערכות המידע הקיימות נמצאים בפני בעיה קשה: זמינות המידע והקלות בה ארגונים מתחרים יכולים להשיגו שמים את כולם על אותו מגרש (Level playing field) ואינם מאפשרים לארגונים מנוסים ובעלי "ידע" לנצל את יתרונם. ארגון מנוסה, בעל ידע, צריך למנף את הידע שלו כדי לפעול מהר יותר ונכון יותר ולהקדים את מתחריו. בנוסף, עליו לשמר את יתרונו דרך הנחלת הידע הטמון בו לדורות הבאים על ידי הטמעתו בתהליכי העבודה וב"תרבות" העסקית.

 

יש לי כבר מערכות מידע, למה להשקיע במערכות ידע?

מערכות המידע בארגון טרודות בעיקר בעובדות: מי הלקוח, מה הוא קנה, מתי הוא קנה, כמה זה עלה לו? כמה מלאי יש לי? המערכות אינן עוסקות בהבנה של השאלות הקיומיות לארגון: למה הוא קנה ממני? כמה מלאי עליי להחזיק? איך לתמחר את המוצר?

 

מה הבעיה?

מערכות המידע משקפות את התהליכים העסקיים אולם אינן מאפשרות לשמר את הידע סביב התהליך. הידע נמצא אצל מומחים ואינו מוטמע בתהליך העבודה. מערכות המידע בדרך כלל פועלות בתחום מסוים כמו למשל: לקוחות, הזמנות, מלאי, משאבי אנוש ואינן מספקות תמונה רציפה וכוללת של התהליך העסקי.

 

צריך למצוא דרך שהכל ידבר עם הכל!

צריך למצוא דרך לשמר ולהפיץ את הידע הרלוונטי במהלך תהליך העבודה. צריך למצוא דרך לקשור את הידע למידע ולמערכות המפעילות את התהליכים העסקיים (Line of Business). צריך לאפשר למנהל ולארגון לראות תמונה כוללת ורציפה של התהליך או האירוע.

 

לדוגמא, נניח שיש לנו מידע לגבי הזמנות ומלאי במערכת ה-ERP שלנו, כמו ארגון מתקדם, יש לנו גם מידע אודות הלקוח במערכת ה-CRM שלנו ויש לנו גם פתרון BI (תובנה עסקית) שמאפשר לנו לראות ולדווח על מגמות צריכה שונות.

איך נקשור את הקשר בין כמות הזמנות חריגה (שהוצפה מדו"חות ב-BI) לתמחיר חריג שנבע מעודף מלאי שהגיע מלקוח מסוים שבדיוק זכה בחוזה ממשלתי שמן? אין מערכת בה נוכל לדווח את המסקנות מאירוע שכזה או אפילו את סיפור האירוע כפי שבאמת היה. כך יקרה שבפעם הבאה שיהיה אירוע דומה שוב נצטרך לחקור ולתאם אותו דבר שייקח זמן ויגביר את הסיכון של טעויות בניתוח.

 

מה עושים?

צריך לאפשר לשמר קשר בין עסקה, לקוח, מוצר, עובד, תהליכים ואירועים וכן לאפשר לציין פרטים אודות הקשר כדי לוודא שכל הידע – הקונטקסט ישמרו. לאחר קליטת הידע יש לצרוך אותו בהקשר לישויות הרלוונטיות הן באמצעות חיפוש כללי והן בהטמעה לתהליכי העבודה.  

איך עושים את זה?

=    מבינים את מהות הבעיה.

=    מזהים את הישויות העסקיות אותם רוצים לקשור יחד.

=    מזהים את הקונטקסטים הרלוונטיים לתהליכים העסקיים.

=    מטמיעים את תהליכי הקליטה והטיוב של הידע בתהליכי העבודה של הארגון באמצעות מערכת טכנולוגית הולמת.

=    ממשיכים לקדם ולרענן את הידע סביב התהליכים באמצעות תרבות ארגונית תומכת, שיפורים טכנולוגיים, וייצר התחרותיות.

כבר שנתיים ויותר בישראל שנושא הפורטל הוא אחד הנושאים החמים בניהול ידע בפרט ובמערכות מידע בכלל. מדברים, בונים, מתעסקים ואפילו רבים מי אחראי. ועם זאת, כמות ההצלחות לא מסעירה. קיימים פורטלים לא מעטים ב- Production, אך לא קיימים רבים המהווים דוגמא ומופת.  ROI- הס מלהזכיר.

לאחרונה, עם צימוד הולך וחזק בין ניהול ידע לתהליכים העסקיים בארגון, וביצוע פרוייקטים ממוקדים בניהול ידע, עולה וצפה שאלת הפורטל.

פורטל למה? הרי פורטל הנו כלי שמטרתו העיקרית לאגד נתונים, מידע וידע של מערכות אחרות. על פי רוב, אין הוא אחראי על ייצור וניהול תכנים חדשים, שלא נוהלו במערכות אחרות. שאלת הצורך והכדאיות מתעצמת לאור כל ההבטחות שהפורטל הוא הוא ה"נס" של ניהול הידע. הפתרון הנו פשוט. מערכות מידע (תפעוליות, ניהוליות ומסמכים) לא חסר. יתר על כן, עובדי הארגון, לא עושים בהם כנראה שימוש מספק. דווקא הפורטל הוא זה שיכול לקדם את השימוש בהם.

ואיך? על ידי שילוב תלוי הקשר של חלקי מערכות שונות (על פי רוב ברמת חלונות ומסכים). המשתמש, המתיירא, או לעיתים חסר זמן (ואולי אפילו ידע וסבלנות) לפתוח כל מערכת בנפרד, יכול לקבל לנגד עיניו תמונת מצב רלוונטית לצרכיו המשלבת מידע מהמערכות השונות. אולם, כדי שההקשר יהיה רלוונטי עליו להיות חכם. אי אפשר, סתם כך, לאגוד מסכים, מסמכים וחלקי חלוניות. יש לבצע תהליך ניתוח המתחקה אחר התהליכים העסקיים של עובד הידע, ולנתח את צורכי הנתונים-מידע-ידע שלו בכל אחד מהתהליכים העסקיים. עבורם, ורק עבורם יש להקים מסכי פורטל.

וכמה? אוסף התהליכים העסקיים של עובדי הידע השונים (כמעט) אינסופי. לכן קשה כל כך להתחיל. לכן ברחו תמיד למכנה המשותף. אך אין צורך לתת פתרון לכל התהליכים בבת אחת. אפילו את רומא לא בנו ביום אחד. ניתן, לבצע את המימוש באופן הדרגתי. להלן הצעה לאופן מימוש אפשרי:

א.      לבחור מספר קבוצות ידע עיקריות להן רוצים לתת פתרון ראשוני.

ב.      לבחור מתוכן קבוצה שבה הקטנת פערי הנתונים, מידע וידע הנן גורם מרכזי לשיפור השגת היעדים העסקיים/ארגוניים.

ג.       לנתח את התהליכים העסקיים/ארגוניים העיקריים שלהם ולאבחן את הנתונים, מידע וידע המסייעים להם בביצוע הפעילות.

ד.      להגדיר את המערכות התומכות בניהול הנתונים, מידע וידע הנ"ל.

ה.     לבחון ישימות שילוב מערכות אלו (לפחות רובן) בפורטל. יש לזכור שלא תמיד הטכנולוגיה מאפשרת לעשות זאת במאמץ סביר.

ו.        לאפיין את החלוניות שישולבו ויתמכו בתהליכים העסקיים.

ז.       לפחת את הקישורים וההתאמות בפורטל.

ח.     להטמיע ולקצור הצלחה.

אז בהצלחה!

 

עוד על פורטלים ניתן לקרא בגיליונות: אוגוסט 02, פברואר 02, פברואר 01

פעמים רבות אנו מתלבטים לגבי הוספת תובנות הנראות ברורות מעליהן. בכל ארגון, בכל נושא, יש אוסף לא מבוטל של תובנות, שידיעתו הכרחית לביצוע טוב של העבודה, אך נראה שהוספתן תגרע למאגר, שכן בדיעבד, למכיר את המלאכה, הן ברורות מעליהן.

הוספתן, כך נראה, תפגע בזוהרו של המאגר, וברמת השימוש של העובדים המיומנים.

 

המלצתנו היא כן להוסיף אותם למאגר, אך תוך שימוש בתשתית פשוטה משלימה:

כל מאגר תובנות מכיל, בנוסף לתובנה עצמה, מאפיינים. חלקם טכניים (תאריך הוספת התובנה, תורם התובנה) וחלקם תוכניים (קטגוריזציה המאפשרת סינון של תובנות רלוונטיות לפי חתכים רלוונטיים לארגון). ניתן בקלות להוסיף מאפיין נוסף: רמת רגישות.

לכל תובנה יוצמד ערך המציין את רגישותה. תובנה, שלכאורה טריוויאלית, תהיה בעלת ערך גבוה (נניח 3). תובנה שאינה ברורה כלל ועיקר, גם לא למיומנים, תהיה בעלת ערך נמוך (ערך 1). המשתמשים יגדירו לעצמם רגישות מרבית אותה מבקשים לראות. המאחזרים את התובנות, יקבלו תמיד תובנות בעלי ערך רגישות  המתאים לידע ומיומנות שלהם. כך, הן הוותיקים והן הצעירים ימצאו את מה שמתאים להם, ולהם בלבד.

הסבר: מאגר תובנות הנו מאגר המכיל לקחים, הנחיות טיפים, ו-

Best Practices שנרכשו במהלך העבודה.

לעיתים קרובות אנו מזכירים כי ניהול ידע בארגון לעולם לא נגמר. כמות המידע היא בדרך כלל ביחס ישר לגודל הארגון ולוותק שלו, ככל שארגון גדול יותר כמות המידע גדולה יותר וככל שהארגון וותיק יותר כך הן כמות המידע שנצברת והן התובנות והניסיון שנצברים גדולים אף הם.
Virtual Product, מונח שצמח מתוך קהילת המהנדסים, מתייחס לתוצר לוואי הנוצר בצד פיתוח המוצר. הארגון כולו מתמקד במוצר המפותח, וכאילו, בלי להרגיש, נצבר ידע ומידע רב המלווים אותו. לאחר מסירת המוצר ללקוח, נשאר תוצר לוואי זה, מעין מוצר וירטואלי, בתוך הארגון. חבילת התיעוד, כמו גם הידע בראשם של האנשים, יכולים להיות רלוונטיים הרבה אחרי שהמוצר יסיים את חייו. המידע והידע משמשים בסיס לפיתוחים נוספים. המידע והידע הנם נכס קנייני של הארגון, והם בעלי ערך עצמאי, גם ללא קשר למוצר הפיזי. רעיון זה, של מוצר וירטואלי, ניתן להכליל גם למידע וידע הנצברים בפרוייקטים שאינם דווקא פיתוח מוצר פיזי. אם ארגון טלקום מוכר חבילות שיחה, הרי שגם מתודולוגית יצירת החבילות הנה מוצר וירטואלי הנלווה לפיתוח השירות. והשמיים הם הגבול.

כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


'If money is your hope for independenceyou will never have it. The only real security a man will have in this world is a reserve of knowledgeexperience and ability'

– Henry Ford


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135