ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון מרץ 2000 - מהדורה מס' 6
גיליון מרץ 2000 - מהדורה מס' 6
גיליון:

ההתייחסות לניהול ידע משתנה בחודשים האחרונים בארצות הברית. סימנים לכך ניתן לראות בכל מיני מאמרי מערכת, ובעיקר בכנסים. בכנס הגדול האחרון באוקטובר 99, כבר נצפו פחות יצרניות תוכנה שהכריזו על עצמן כ"ניהול ידע". עובדה זו יחד עם כתבות שונות, מלמדות שהשוק משנה את פניו. כפי שהגדיר אחד האנליסטים: "ניהול הידע עובר לסיבוב שני". ניהול הידע מתחיל לקבל טיפול בוגר יותר, בשל יותר. המעבר לשלב ב' מלווה, כמו גם בנושאים רבים אחרים, באכזבות. ניתוח שלב א' יכול להסביר אכזבות אלו:

ניהול הידע נישא ברמה מספר שנים, עורר ציפיות גבוהות, וכגודל הציפייה הייתה גם גודל האכזבה, משלא הצליח לממש את כל הציפיות.

מעבר לכך, תפקידה של הטכנולוגיה היה מהותי מידי. ממצב של ניהול ידע תרבותי בלבד, עברו לניהול ידע טכנולוגי בלבד. (עתה לומדים לאזן...)

בואו נקווה, שפעם אחת כישראלים, נרוויח מכך שאנחנו פאזה מאחור. כולי תקווה שנשכיל לקפוץ ישר לסיבוב השני.

והפעם על Personalization

בעולם של עודף מידע וידע, יש צורך באמצעים להפחתת

הכמות, על מנת להבטיח אפקטיביות מינימלית של המידע

והידע. לא ליזום את ההעברה למשתמש (Push) אינו פתרון טוב, שכן הוא מחזיר אותנו לעולם שבו אנחנו כמשתמשים צריכים לבקש (Pull), ולא תמיד אנחנו יודעים מה חסר לנו.

פתרון המשלב ייזום של Pull עם מנוע חיפוש חזק אינו טוב  דיו שכן המאגרים כה גדולים, וכמות ה- False Alarms גדולה בהתאם.

פתרון ה- Personalization, או בשמו העברי "התאמה אישית" מתמודד עם בעיית האיזון בין ה- Pull  ל- Push:

א. הוא מבצע Push מסונן בהתאם לפרופיל האישי שלנו.

ב. הוא "זוכר" פעולות / מקומות / פריטים שכיחים ו/או אחרונים ומקצר את הגישה אליהם.

שיטת ה- Personalization נפוצה למדי ביישומי אינטרנט, אך ניתן לראותה במקומות רבים נוספים, דוגמת גרסת Office 2000.

נכתב ע"י ד"ר עדנה פשר

אחת התופעות המרתקות בעולם העסקים היא הפער העצום בין שווי חברה על פי המאזן החשבונאי לבין שווי השוק שלה. פער זה משקף, למעשה, את שוויים של אותם נכסים בלתי מוחשיים של הארגון אשר אין להם כל ביטוי במאזן החשבונאי. לדוגמא: ידע של עובדים, ידע ארגוני, התמחויות, שביעות רצון לקוחות, פטנטים, תשתית טכנולוגית וכו'. משאבים אלו ואחרים מתקבצים יחד ליצירת ההון האינטלקטואלי (INTELLECTUAL CAPITAL).

מאזן   ההון   האינטלקטואלי   מציג    את   גורמי   המפתח   להצלחה   (המוחשיים והאינטלקטואליים),  המעניקים  לארגון  יתרונות  יחסיים על  פני ארגונים אחרים. כמו-כן, הוא משמש כלי  ניהולי, המשלים את  התכנון  האסטרטגי בארגון: כהמשך לתהליך החשיבה על  עתיד הארגון, חושף המאזן את יכולות הליבה  ואת יתרונותיו היחסיים של הארגון ומספק בסיס להשוואה ויעדים מדידים לשיפור בעתיד.

 

מדידת ההון האינטלקטואלי בארגון מבוססת על מודל שפותח ויושם על ידי לייף אדבינסון, לשעבר סגן נשיא לניהול ההון האינטלקטואלי בחברת "סקנדיה", חברה שבדית המתמחה בשירותים פיננסיים. המודל שפיתח לייף אדבינסון, הידוע כ- SKANDIA NAVIGATOR מאפשר קבלת תמונה מאוזנת של ההון הפיננסי וההון האינטלקטואלי בארגון.

 

מודל SKANDIA

המודל מתאר את מוקדי ה- IC השונים הקיימים בארגון ואת מערך הקשרים ביניהם. בנוסף לכך ממקם המודל את המוקדים השונים במערך הזמן מבחינת השפעתם על הארגון. המודל בנוי במבנה של בית המורכב מ-  5 מוקדים, אשר אינטראקציה פורייה ביניהם מובילה ליצירת ערך וידע בסביבה התחרותית.

להלן המודל:

 

 


על פי המודל, ניתן לראות כי ההון הפיננסי (המתבטא במאזן הפיננסי) מרכיב את גג הבית ומהווה את ההיסטוריה ואת ביצועי העבר, שאינם בהכרח מלמדים על ביצועי העתיד. עמודי התווך הם ההון התהליכי והון הלקוחות, שהם מוקדי ההון עליהם מתבססת פעילות ההווה של החברה. ביסודות הבית ממוקם הון ההתפתחות והחדשנות, המודד כיצד הארגון מכין את עצמו לעתיד ובמרכז הבית, באינטרקציה עם כל המוקדים, ממוקם ההון האנושי.

על פי המודל, ניתן לראות כי ההון הפיננסי (המתבטא במאזן הפיננסי) מרכיב את גג הבית ומהווה את ההיסטוריה ואת ביצועי העבר, שאינם בהכרח מלמדים על ביצועי העתיד. עמודי התווך הם ההון התהליכי והון הלקוחות, שהם מוקדי ההון עליהם מתבססת פעילות ההווה של החברה. ביסודות הבית ממוקם הון ההתפתחות והחדשנות, המודד כיצד הארגון מכין את עצמו לעתיד ובמרכז הבית, באינטרקציה עם כל המוקדים, ממוקם ההון האנושי.

מהו הערך המוסף של מאזן ההון האינטלקטואלי ?

 

פוטנציאל צמיחה

המאזן מאפשר ללמוד על פוטנציאל הצמיחה של הארגון באמצעות המחשת תהליכי החדשנות והפיתוח המתרחשים בו.

 

הערכת שווי מאזן

ההון מאפשר לבצע הערכות שווי של חברות בצורה מדויקת ומהימנה יותר בשל קבלת מידע טוב יותר על הפוטנציאל בעתיד.

 

יתרונות יחסיים

מאזן ההון מבליט את יכולות הליבה של הארגון המקנים יתרונות יחסיים על פני ארגונים אחרים.

 

השלמת תכנון אסטרטגי

מאזן ההון הוא כלי המשלים את התכנון האסטרטגי, מכיוון שמלבד הגדרת חזון, יעדים ומדדים לביצוע, המאזן מסייע למנהלי הארגון לנווט למימוש האסטרטגיה, תוך מעקב ובקרה תקופתיים.

 

כלי שיווקי

מאזן ההון הוא כלי שיווקי רב עוצמה עבור הארגון בשוק המקומי ובשוק הבינלאומי. מאזן ההון מאפשר לארגון המעונין במשקיעים ובשותפים אסטרטגיים להציג את סך נכסי הארגון, הסמויים והלא סמויים, המצביעים על פוטנציאל הצמיחה בעתיד.

ב- 31/4/00 ייפתח קורס חדש באוניברסיטה הפתוחה, בבית הספר למנהלים, תפנית, לניהול ידע משולב IT. להרשמה ניתן לפנות למילי פרי מתפנית 03-7660631.

בעולם:

 

תאריכים

מקום

נושא

פרטים

28/2/00 to 2/3/00

London

The 2nd Annual Knowledge Management & Organizational Learning,

http://www.linkageinc.com/

/kmol2000uk/

1/3/00 to 2/3/00

 

New York

Benchmarking your Knowledge Management Intranet

mailto:joorourke@ark-group.com
 19/3/00 to 23/3/00

Washington, DC

DAMA & Meta-Data Conferences

20/3/00 to 21/3/00

 

Walt Disney World

Measuring & Managing Your Intellectual Capital

http://www.iir-ny.com/
27/3/00 to 28/3/00

 

Atlanta, GA

Tacit Knowledge Roundtable

http://www.iir-ny.com/
30/3/00 to 31/3/00

 

London

Benchmarking your Knowledge Management Intranet

mailto:joorourke@ark-group.com
30/3/00 to 31/3/00

 

Cambridge, MA

Corporate Culture and Transformative Change

http://www.learnmaster.com/

/workshops/index.html

בארץ:

תאריכים

מקום

נושא

פרטים

 2/3/00

 

יום עיון של חברת MicroSoft:

עובדי ידע ללא גבולות

 


 

לקבלת מידע על כנסים מאוחרים יותר (לאחר המועדים לעיל) ניתן לפנות לעורך העיתון

  אנחנו משוכנעים בחשיבות ניהול הידע. אנחנו בטוחים שהוא המפתח בעולם כשלנו לקפיצת מדרגה בהשגת היעדים הארגוניים. יתר על כן, הידע הקיים בחברה הנו גורם מספר 1 לצמיחה של חברה, הכל ברור כל כך.

עם זאת, לא בכל נושא, לא בכל פעילות מומלץ להתחיל ולנהל ידע. לפחות לא בשלבים הראשוניים. לפחות אם אנחנו רוצים גם להצליח, ובזמן סביר...

להלן רשימה חלקית של מקומות מועדים:

 

לא כדאי לנהל ידע, היכן שתוחלת החיים של פריטי הידע קצרה למדי. קצב עדכון גבוה של פריטים מצריך השקעה גבוהה מאד בתחזוקה, וסיכוי גבוה מאד של חוסר אמינות, במידה ותחזוקה זו אינה מושלמת.

 

לא כדאי להתחיל בניהול ידע, אם אנחנו לא יכולים להגדיר מראש תהליכי עבודה ו/או אמצעים ממוכנים לעדכון. מאגר  ידע סטטי חשוב כמת.

 

לא כדאי להתחיל בניהול ידע, בסביבה בה המידע לא מנוהל. אם אין יסודות, אין משמעות להתחיל בקומות העליונות. במקומות שכאלה, מומלץ להפשיל שרוולים ולפעול למען ניהול המידע. התוצאות תהיינה מפתיעות.

 

לא כדאי להתחיל בניהול ידע כפיילוט ראשון, אם לא ניתן לאתר בתוך הקבוצה המנוהלת Inside Salesman. לא כדאי להתחיל בפיילוט, במקום עם סיכון גבוה. לא כדאי להתחיל בפיילוט במקום שייקח יותר מחצי שנה להראות תוצאות ולהוכיח תועלת. לא כדאי להתחיל בפיילוט אם קשה יהיה להסביר לאנשים חיצוניים את ההצלחה ולהשתמש בפיילוט כמנוף לפעילות ניהול ידע נוספת בחברה.

 הכל טריוויאלי כל כך, אך קל כל כך ליפול בחיי היום יום. מומלץ להחזיק את הרשימה במקום נגיש, ופשוט כל פעם לוודא שאנחנו לא בכיוון הלא נכון.

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135