ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון פברואר 2004 - מהדורה מס' 53
גיליון פברואר 2004 - מהדורה מס' 53
גיליון:

והחדשות הפעם בנושא פרויקטי ניהול ידע בצי האמריקאי

מחלקת ה- US Department of the Navy (DoN) eBusiness Operations Office (בצי האמריקאי) הכריזה על תקציב של 3800000 דולר (כמעט ארבעה מיליוני דולר!!) לשנת 2004 עבור פיילוטים בנושאים שהם מבקשים לקדם.

אחד הנושאיםבו מבקשים לבצע פיילוט הנו הקמת מערכת ניהול ידע- the Navy Public Affairs Knowledge Management System (Navy PA KM). המערכת המבוקשת אמורה לספק אוסף פתרונות ניהול ידע וכלי שיתוף ב- WEB המאפשרים לקצינים בעולם כולו לפרזם ידיעות ועדכונים ברמות שונות ולגופים שונים. הפתרון ילווה בפרויקט תהליכי להגברת השיתוף בקרב אוכלוסיות ספקי הידע.

אז-

אם אתם חושבים שיש לכם פתרון טובניתן להציע פרויקט פיילוט לצי. הוא מחכה לכם

בשולי החדשות

חדשות מבית

The Knowledge Academy נפתח ביה"ס הראשון מסוגו בארץ העוסק בניהול ידע ורק בו.

הקורס הראשון מיועד לאילו שכבר מבינים או עוסקים בניהול ידע בדרך זו או אחרת כגון: מנהלי ידע בארגוניםמנהלי תוכןמנהלי קהילות ידע וכו'. הקורס ייפתח בפברואר (ראה כנסים בארץ) ויכלול הפקת לקחיםארגון תכניםפורטל ארגוניBest Practices ופרויקט ניהול הידע בארגון.

נשמח לראותכם!

קטן אך שובב ...

לאחרונה נוספה למנוע החיפוש Google תכונה חדשה – חיפוש הגדרות. באמצעות תוכנה זו ניתן לחפש הגדרות של מילה או ביטוי ברשת.

החיפוש אפשרי בשתי צורות:

1. חיפוש ע"י הקלדת המילה Define ואז רווח ולאחריה המילה או הביטוי ( למשל Define Knowledge Management ). במידה וקיימת הגדרה למילה ברשת Google יחזיר את ההגדרות בתחילת עמוד התוצאותלפני רשימת האתרים.

2. חיפוש ע"י הקלדת המילה Define בלי רווח ואז המילה (למשל Define:Knowledge management ). המנוע יחזיר דף תוצאות עם הגדרות למילה ממקורות שונים.


נכתב ע"י יאיר דמבינסקי, רפא"ל

המשך סיכום הכנס בחתך נושאים (חלק א הוצג בירחון ינואר 2004)

קהילות ידע

 

·        סדנא של Deb Wallace על בניית יכולות אסטרטגיות באמצעות קהילות:

o       הסדנא עצמה הייתה מאכזבת במידה מסוימת, אבל הקהל היה מצוין, וכלל מספר אנשים מרשימים עם פעילויות מאד יפות, בפרט, מנהל הידע של ה DCMA (הגוף האחראי לחוזים של משרד ההגנה האמריקאי), מי שאחראי על פעילות ניהול הידע במשרד ההגנה הסינגפורי, אנשים מNorthrop Grumman, ועוד.

o       מסר מרכזי – קהילות הידע הן אמצעי מצוין להשגת המטרה העיקרית של ארגון – שיפור יכולות לאורך זמן. מודגש שבין סל היכולות של הארגון יש שתי יכולות שהן יכולות על – שיתוף ידע ולמידה, כי הן מאפשרות לשפר את היכולות המקצועיות האחרות.

o       בין הנושאים שקהילות ידע תורמות להם בולטים: תרומה לחדשנות, גיבוש החברה כארגון אחד. 

o       המצב אליו קהילות צריכות להגיע הוא מצב בו מתנהל בקהילה תהליך של productive inquiry, כלומר רבי שיח מעמיקים בנושאי העניין

o       התקיים דיון "הביצה והתרנגולת" – האם קיום אמון בין חברי הקהילה הוא תנאי להקמתה המוצלחת, או שהאמון ייווצר תוך כדי פעילות הקהילה. אנחנו עובדים עפ"י התפיסה השנייה.

o       קיימת הסכמה לכך שחלק מכריע בהצלחה של קהילה זה מידת ההתלהבות (Passion) של חברי הקהילה, ובפרט המובילים שלה, בין אם מדובר בקהילה שצמחה מהשטח, או כזו שייזומה מלמעלה.

o       נציג ה DCMA אמר שהקהילה המצליחה ביותר שלהם היא קהילת המהנדסים שצמחה מ11 מהנדסים שהקימו אותה ביוזמה מקומית ל -  698 מהנדסים כיום. הקהילה הבעייתית ביותר – קהילת המפקדים, לדעתו בגלל התחרות ביניהם.

o       בכל קהילה יש מוביל, צוות מוביל, ובנוסף גם מנחה/מתווך המומחה לקהילות ידע. התפיסה הזו משותפת הן לארגונים אתם עבדה המרצה, והן לארגונים הרציניים שנציגיהם נכחו בסדנה.

o       הודגש הצורך בכלי הערכה טובים, והתרומה באותם מקומות שהם כבר עובדים. אנחנו נמצאים לפני פיילוט בנושא.

o       ב DCMA משתמשים בקהילה כאמצעי לשימור מידע לפני פרישה – דואגים שהותיקים ישמשו כמנהלי תוכן, ויזינו לאתרי הקהילות את הידע והמידע שאגרו במשך השנים.

·        הרצאה על קהילות ידע בחברת Fluor (חברת ענק גלובלית לבניה. במערכות המתוארות יש 15000 משתמשים):

o       הוצגו מספר פעילויות של קהילות ידע בחברה. הציגו – מוביל ניהול הידע בארגון, נציג משתמשים. מאוסטרליה, נציג מאנגליה ומי שאחראי לאחד מקהילות הידע הדיסציפלינאריות. קיימות 36 קהילות, ו 15000 משתמשים ב57 משרדים ברחבי העולם.

o       תוארו שתי קהילות -  קהילה שרצתה לנהל מסמכי Best practices במגוון תחומים, ואשר עיקר הפתרון היה מעורבות של כלל חברי הקהילה בהערות על ה Best practices הקיימים, ושמירתם מעודכנים (כולל אחראי תוכן לכל תחום עניין), קהילה שנייה שניהלה בעיקר קבוצות דיון, מאגר שאלות ותשובות ומאגר מומחים, כאשר כל אדם יכול לשייך את עצמו כמומחה במספר תחומים. נתון התחלתי אחד מסייע לפעילות – לכל קהילה יש גוף ארגוני לו היא שייכת, ולכן התקצוב לקהילה מגיע מאותו הארגון. גוף ניהול הידע תומך במתודולוגיה, בהנחיה ובתשתית. לטובת 36 קהילות אלו מועסקים 9 אנשים בפונקצית ניהול הידע של הארגון, כולל אנשים טכניים.

o       חלק נכבד מההצגה הוקדש להצגת התועלות, חלקן, כרגיל, ברמת הסיסמאות המוכרות, אבל, וזה הייחוד, חלקן בעזרת סיפורי הצלחה מקומיים מתוך הקהילות. הדוברים הדגישו את הצורך באיסוף ושיווק סיפורי ההצלחה כאחד משני הדגשים העיקריים בפעילות שלהם.

o       צורך אחר שהודגש היטב הוא הצורך לגרום לשיטתיות באיסוף ושיתוף המידע.

o       חלק עיקרי מהפעילות בקהילות התבסס על ניהול טוב של קבוצות דיון. בתשובה לשאלתי, נאמר שלוקח בממוצע כחצי שנה עד שמצליחים לבנות קבוצת דיון ערה, וזאת תוך דחיפה מתמדת של המובילים. טיפים לתחזוקה מוצלחת של קבוצות דיון:

§         אף פעם אל תאפשר ששאלה לא תקבל תשובה.

§         קבל בברכה קלט מחוץ לקהילה

§         יש לתת למומחים זמן להשתתף בקבוצות הדיון

§         יש לקדם את מובילי הידע, ולתת הכרה למשתתפים הבולטים

o       לשאלה כיצד בונים מעורבות ומוטיבציה אצל האנשים לא היה חדש – זה משתנה מאדם לאדם, וזה כולל, בין השאר, הכרה ע"י הארגון והקהילה, וגם תגמול כספי.

·        מיפוי ידע עבור קהילות ידע – הרצאה מצוינת של Kimberly Lopez ו Wesley Vestal מ APQC:

o       אחרי הקדמה קצרה על הצורך בתהליכי מיפוי ידע, לפני כניסה לבנייה של פתרונות, התמקדו בנושא ההרצאה – מיפוי ידע כצעד מקדים להקמת קהילת ידע. עם זאת, הודגש שהם מדברים בעיקר על קהילות המנוהלות בצורה מובנה ופורמלית עם ספונסר וחלוקת תפקידים מוגדרת היטב.

o       הדגש הוא על תהליך המיפוי, אשר חייב להוביל לפעולה, ולא על המפה עצמה. לא מומלץ למפות ארגון שלם, אלא להתמקד בתהליך מסוים, נושא חובק ארגון, או תחום בסיכון.

o       לדעתם, קהילת ידע חייבת לקיים תהליך מיפוי (מקוצר – 3 שעות עם 5-8 אנשים – הצוות המוביל של הקהילה) לפני הקמתה.

o       הוצג תהליך מפורט של מיפוי עבור קהילות ידע, ונשלחה גם המצגת.

·        בהרצאת ה Keynote של Hubert St. Onge הוא ציין (בנוסף למה שכבר הוזכר לעיל):

o       קהילות הידע מהוות מבנה משלים למבנה הארגוני של הארגון.

o       יש להבחין בין קהילות ידע לצוותים וירטואליים.

·        בהרצאה מרתקת של NASA על פורום מנהלי פרויקטים תיארו תהליך שבו השיתוף בין מנהלי הפרויקטים מתבצע באמצעות סדנאות של מספרי סיפורים. שיטה זו מאפשרת לאנשים להעביר את המסרים שלהם בצורה קליטה, הנוחה גם להם וגם לשומעים. לנושא זה הוקדשה הרצאה שלמה, ומאמר גדול ויפה בספר הכנס.

·        במצגת מצורפת של Michael Fontaine מ IBM, שבסוף לא הגיע לכנס, יש סטטיסטיקה מרתקת: נמדד כמה זמן משקיע כל אדם בפעילויות ידע שונות במהלך היום: חיפוש, עיבוד, החלטות, אינטראקציה ותיאומים. ככל שהאנשים בקהילה יותר פעילים, כמות הזמן שלהם המוקדשת לחיפוש יורדת דרמטית, ובמקומה מוקדש יותר זמן לאינטראקציה. יש גם ירידה בזמן שלוקח לעבד את המידע ולקבל החלטות תמורת תוספת זמן לתיאומים.

 

 

אסטרטגיה וארכיטקטורה

·        בהרצאה מאלפת (Keynote) של אחד ממומחי ניהול הידע הגדולים בעולם (Hubert St. Onge), הוא הדגיש מספר נקודות חשובות:

o       ארגון צריך להגיע לאיזון נכון בין Productivity ל Conductivity, כאשר פרודוקטיביות זה היכולת של ארגון לייצר רווח, וקונדוקטיביות זה היכולת של הארגון לייצר יכולות והתנהגות שתאפשר לו להיות ברמת ביצועים טובה לאורך זמן. הסיבה – דרישות השוק גדלות אקספוננציאלית, והארגונים משתפרים לינארית. על מנת לעמוד בדרישות השוק, הארגון צריך להיות במצב בו הוא משפר את יכולותיו באופן אקספוננציאלי, מקדים את מתחריו, ומייצר את דרישות השוק.

o       אם יש אסטרטגיית ידע בארגון, אז הידע הארגוני גדול בהרבה מאשר אם היא איננה, וזאת למרות שאין הבדל בידע ברמת הפרט. אסטרטגיית הידע כוללת את המרכיבים הבאים: נגישות לידע (הפיכת אובייקטי הידע לנגישים לכל אחד בארגון), שיתוף ידע (באמצעות אינטראקציות שהן חלק מהעבודה) ויצירת ידע חדש (במסגרת אותן אינטראקציות).

o       ארגונים קונדוקטיביים "נושמים" דרך הלקוחות, גמישים להיות ראשונים, בעלי מיקוד, יוצרים רשת אפקטיבית של מחויבות, עובדים טוב גם אופקית וגם אנכית, ובעלי יכולת גבוהה לשיתוף ולמידה.

o       בעיות אופייניות בארגונים שאינם כאלו: טעויות חוזרות, תלות באנשי מפתח, עבודה נעשית שוב ושוב, אין שיתוף של רעיונות טובים, הפצה איטית של פתרונות טובים, מתחים עם הלקוחות, תחרות המבוססת על מחיר, ואיבוד היכולת להתמודד עם מובילי השוק.

o       תפקידו של מנהל הידע "לעלות ולרדת במעלית" האסטרטגיות: אסטרטגיה עסקית שמהווה בסיס לאסטרטגיית הלקוח, שמהווה בסיס לאסטרטגיה הארגונית, שהווה בסיס לאסטרטגיית הידע.

o       המנועים האסטרטגיים של כל עסק: חדירה מהירה לנתח שוק מוגדר כדי להוביל, יצירה ושימור יתרון יחסי בנתחי שוק משמעותיים, חיפוש אגרסיבי של הזדמנויות חדשות ואימוץ תרבות שדורשת מצוינות. מטרת אסטרטגיית הידע היא לתמוך במנועים אלו.

o       במצגת מוצג המשך הניתוח מרמת העל ועד הפעילויות הנדרשות: קהילות ידע, כלים ותהליכים לשיתוף וירטואלי, אינטראנט,...

·        בפאנל שכלל את מנהל הידע של מיקרוסופט (האחראי על שיתוף ההון האינטלקטואלי), מנהלת הידע של SAP (האחראית על ההון האנושי), וסנכ"ל לאסטרטגיה של Documentum, עלו הנושאים הבאים:

o       ניהול הידע בארגון כולל מגוון גדול של פעילויות.

o       הודגש, יותר מפעם אחת הצורך בפתרון המשלב מגוון כלים בתפיסת Best of breed.

o       התפיסה שהוצגה ע"י מנהל הידע של מיקרוסופט דומה הנו "מודל השכבות" – שימוש בתשתיות כבדות (כולל SAP) כבסיס, ומעליהן לבנות אפליקציות גמישות, כולל כאלו שיהיו ספציפיות ליחידות עסקיות.

o       SAP רואים בניהול הידע הזדמנות לשיפור הביצועים העסקיים וחושבים שיש לשלב את ניהול הידע בתהליכים העסקיים.

o       צוין שיש למיקרוסופט קבוצת ספריה שמרכזת תכנים על מוצרים מתחרים שותפים וכו – עם נגישות לכלל העובדים (על פי התיאור זה נשמע כמו פיתרון בסגנון שמש אצלנו).

o       נאמר שבמיקרוסופט מנסים ליצור מצב של שינוי המניעים של העובדים לשיתוף בידע – ע"י תגמול והערכת אנשים על פי הערך של תרומתם לידע הארגוני.

 

ROI

 

·        במהלך הכנס היו מספר התייחסויות מעניינות לנושא ה ROI:

·        Hubert St. Onge ציין שלא רק שזה "קשקוש" לנסות למדוד השפעת ניהול הידע על התוצאות העסקיות בתהליכים מורכבים, אלא זה גם מסוכן – אם מכוונים את הפעילות על פי מה שניתן למדוד, לא נעשה את מה שחשוב (חדשנות, תמיכה בפרויקטים מורכבים,...).

·        Michael Fontaine מ IBM ציין במאמרו שמדד טוב ל ROI זה סיפורי הצלחה.

·        בפאנל המנהלים הבכירים:

o       מנהלת ההון האנושי של SAP טוענת שרק בשנים הקרובות יתחילו להבין את הערך של ניהול הידע לביצועים של הארגון, והיא חושבת שיש בעיה להבין איך פעילות ניהול הידע משפיעה, למשל, על ערך המניה. היא גם מדגישה שהורדת ההוצאות בזכות ניהול הידע הוא רק חלק קטן מהמשוואה.

·        בהרצאה של Cindy Hubert מ APQC שיוחדה לנושא ה ROI, היא תיארה תהליך מחקר של APQC מול מגוון חברות, שמטרתו הייתה לאתר חברות שמודדות ROI, למצוא מכנים משותפים ולהסיק מסקנות לגבי הפעילות ולגבי ה ROI. במסגרת התוצאות צוינו הדברים הבאים:

o       במקומות בהם נמדד החזר על השקעה מצאו החזר של שני דולר על כל דולר, כאשר המדידה הייתה רק של "כסף קשה" (הקטנה בהוצאות, שיפור איכות, פרודוקטיביות, ועליה במכירות), ולא ב"כסף רך" (הימנעות מהוצאות, שביעות רצון לקוחות, הקטנת זמן מחזור, פתרון מהיר של בעיות, התפתחות מקצועית, מורל), ובוודאי לא בדברים רכים עוד יותר כגון תמיכה בחדשנות.

o       הארגונים שנבדקו (אחרי סינון בראי הבדיקה של ROI) הם IBM, FORD, Caterpillar, Italiburton, ו Schlumberger.

o       לטענתם, ניתן למדוד ROI (אם כי בתשובות לשאלות התברר שההתמקדות הייתה בתהליכים יחסית פשוטים שהמדידה בהם היא אפשרית). המדדים בהם השתמשו היו המדדים הרגילים שבהם הארגון מודד את עצמו (לא הובהר איך מבודדים את השפעת ניהול הידע על התוצאות לעומת תהליכים אחרים).

o       כל הארגונים שנבדקו מקיימים קהילות ידע ופתרונות של ניהול תכנים. רובם, למעט אחד, מטפלים באיתור מומחים ובהעברת Best practices (מדריכים מקוונים)

o       הניתוח מופיע באתר www.apqc.org תחת "Measuring the impact of KM".

·        בסיסקו יש מדדים ברורים לכל נושא (מדדים עסקיים רגילים), אבל לא הובהר איך מבודדים את ההשפעה של ניהול הידע מול תהליכים וגורמים משפיעים אחרים בארגון.

·        ב NASA בדקו ומצאו שעובדים משקיעים 2.5 שעות ביום בחיפוש מידע ורק ב 40% מהמקרים מוצאים את מה שחיפשו. מצאו ש 26% מהזמן אנשים יוצרים מחדש תוכן קיים, ורק ב 9% מהזמן מייצרים תוכן/ידע חדש

 

 

טקסונומיות

 

·        סדנא על טקסונומיות בכלל, ועל טקסונומיות ב IBM, בפרט. נקודות מרכזיות:

o       הבעיות העיקריות במימוש טקסונומיה: תחזוקה, פרפקציוניזם ארגוני, וריבוי טקסונומיות קיימות.

o       קיים ויכוח אם ניתן ואם נכון לבנות קטגוריות בצורה אוטומטית.

o       קושי מרכזי בבניית טקסונומיה הוא בממשק בין קבוצות משתמשים שונות, שמדברים ב"שפה" אחרת.

o       תהליך בניית הטקסונומיה לא נגמר לעולם – כל הזמן יש צורך לשנות, להוסיף, לנקות ולארגן.

o       הטיפול בטקסונומיות מבוסס על דיסציפלינת  הספרנות

o       מטופל רק בהקשר של פעילות ניהול תכנים ספציפית – יש להגדיר את הבעיה, למפות את התהליכים, להבין את זרימת המידע, ורק אז לייצר את הטקסונומיה המתאימה.

o       נושא המחייב משאבים – ב IBM מושקעות 2.5 משרות באופן ישיר לטובת הטקסונומיה (לשם השוואה – אנחנו מייעדים לנושא בשנת 2004 – 3 ח"א). באופן ישיר הם רואים תועלת כתוצאה מההשקעה (שיפור בהגעה למידע בניווט ובחיפוש, בפרט בין יחידות ארגוניות שונות בחברה שבעבר ניהלו טקסונומיות נפרדות ולא עקביות , וזיהוי תחומי העניין בחברה). הטיפול ב IBM ממומש דרך מאגר ה XML הארגוני, שכל האפליקציות מחויבות להשתמש בו. זה היה אמצעי שמאד הקל עליהם את היישום וההטמעה. עד היום הוגדרו 3000 קטגוריות, ובכל רבעון יוצאת גרסה חדשה. השימוש בטקסונומיה מתחיל במערכת זיהוי המומחים, בה כל אדם מגדיר את תחומי המומחיות שלו ותחומי העניין שלו באמצעות המונחים שבטקסונומיה

o       הקבוצה שעוסקת בנושא ב IBM כוללת חוקרים, מפתחים ומומחי תוכן (כולם במשרה חלקית) ו 2.5 משרות של מומחי טקסונומיה. התהליך מנוהל ע"י צוות היגוי (כ-40 איש) כולל משתמשים, וצוות ליבה (14 איש).

o       חשוב יותר ליצור מסגרת וכלים מתאימים מאשר לדייק בטקסונומיה הראשונית.

o       יש ויכוח אם השינויים והעדכונים צריכים להתבצע בצורה ריכוזית או מבוזרת. אנחנו מאמינים בביזור עם מידה מסוימת של בקרה מרכזית.

o       מינוחים -  המינוח המקצועי ל"רשימות ערכים אחידות" היא Controlled vocabulary. אחרי הטיפול בטקסונומיות וברשימות הערכים האחודות, השלב הבא הוא אונתולוגיות (למשל, ההבנה של "כלב הוא יונק" וכו'...)

o       הוזכר, במספר רב של מקרים (לא רק בסדנה) Dublin Core כסטנדרט של Metadata למסמכים.

o       ככלל, מומלץ להשתמש בטקסונומיות קיימות כבסיס, בין אם אלו טקסונומיות שקיימות ועובדות בארגון, ובין אם אלו טקסונומיות חיות ועובדות באינטרנט.

o       ניתנה הפניה לאתר מעניין – http://www.loc.gov/flicc/wg/taxonomy.html

 

·        הרצאה שכללה שלוש הצגות שונות בנושא טקסונומיה:

o       הרצאה ראשונה, מאלפת, הייתה של Jane Dutra מנאסא. נקודות עיקריות מההרצאה:

·        ל70% מהמידע יש Metadata. ל45% יש Metadata סטנדרטי, אבל בסטנדרטים שונים (מוכר...)

·        קהל היעד שונה ומשתנה (צרכים מנהלתיים, צרכים מדעיים, צרכים שיווקיים,...). ב60% מהמקרים משתמשים ברשימות ערכים, אבל יש הרבה מאד רשימות ערכים כאלו (מוכר מאד...)

·        הטקסונומיה מיועדת עבור  NASA כולה כארגון. יש "מבטים" שונים על הטקסונומיה לקהלי יעד שונים, אבל הטקסונומיה אחידה. המבטים הם בראיית תפקיד, דיסציפלינה, שלב בפרויקט, תהליך, ועוד...

·        הטקסונומיה נבנתה בצורה הירארכית, אבל כל "עלה" יכול להופיע במספר "ענפים". במצגת יש מספר דוגמאות של החלוקה ברמת העליונה, של דוגמא לדיסציפלינות (מדעים, מדעי החברה), ודוגמא של פירוק המדעים לשתי רמות.

·        מומלץ להשתמש בסטנדרטים קיימים במקום להמציא חדשים (ויש במצגת מספר דוגמאות כאלו).

·        אחד המנופים לתהליך הטמעת הטקסונומיה, הוא חוק שיצא בארה"ב על פיו לכל גוף ממשלתי חייבת להיות טקסונומיה עד סוף 2003.לא ברור אם זה יקרה , אבל להם זה נתן דחיפה בתוך הארגון.

·        המימוש של הטקסונומיה באמצעות XML ו Web services. 

נכתב ע"י סיון הלוי, ROM Knowledgeware

המחקר על המוח מתפתח כל הזמן ומצטבר ידע רב אודות חלקיו השונים. למשל ה"תלאמוס" הממיין את הידיעות ומחליט מתי להעבירן להכרה, מערכות תת הכרתיות, מערכות בקרה וכמו כן מרכזים ראשוניים ומשניים לזכירה. אלו מאפשרים מניעת הצורך ללמוד כל פעם מחדש את הפרטים שכבר נלמדו. מנגנונים "ביצועיים" אלו מעניינים כשלעצמם כאשר עוסקים בתהליך ניהול הידע, אך לענייננו די לי להתרכז במטאפורה של שתי אונות המוח ובמעברים ביניהן. תוך כדי קריאה בספר "סערת נפש" נחשפתי לקטע הדן בתפקיד השונה של הימוספרות המוח. האינפורמציה הייתה ידועה לי אך משום מה אולי בגלל ההגדרות הבהירות ואולי מסיבות אחרות ראיתי הפעם את המידע הזה באור חדש תוך מציאת נקודות דמיון בין התפקודים השונים של שתי האונות, לבין תהליך ניהול הידע בארגון.

בעמוד 318 בספרו כותב  ד"ר יובל (שם): " ...לא רק  שההימסופרות אינן זהות מבחינה תפקודית, הן גם עובדות ע"פ חוקיות שונה...".בהמשך דובר על אפיון ההימוספרה הימנית כתחושתית וכתופסת את העולם כ"אוסף של עצמים שלמים" שמיוחסת להם גם משמעות רגשית. לעומתה, בהימוספרה השמאלית נתפס העולם "כשרשרת סדורה של סמלים ומילים". מעבר המידע בין שתי אונות המוח מתבצע ב"קורפוס קולוסום" (corpus callosum) או "כפיס המוח" זהו מבנה המחבר בין שתי ההימוספרות המכיל סיבי עצבים המחליפים ללא הרף אותות ביניהם.

במקור אחר הדן בקינסיולוגיה חינוכית כתוב "...האונה הימנית שלנו דואגת ליצירתיות בעוד האונה השמאלית שולטת על ניתוח ופירוק ורק כאשר שתי האונות עובדות ביחד, הן מעבירות אינפורמציה אחת לשנייה ואז יש לנו את היכולת לראות את התמונה השלמה..."

(http://www31.brinkster.com/freearth/hebrew/Educational%20Kinesiology.html)

וממילון מונחים באינטרנט: " ... ההימסופרות "חושבות אחרת" האחת בדרך אנליטית פרטנית ורצופה והשנייה באורח סינטטי כוללני..." : (http://web.mscc.huji.ac.il/techedu/techedu/milon.htm)

 

זיהוי הדמיון בין שני התהליכים (תהליך ניהול הידע והתהליך המוחי) הייתה חוויה מרתקת עבורי וזאת כאשר עדיין לא יכולתי להגדיר לעצמי בדיוק מהו המשותף ומהי מהות הדמיון שאני רואה בין שני "המכרים הוותיקים". בהמשך התבהר לי שבהימספרה הימנית קיימת היכולת המופלאה של זיהוי פנים וזאת כתבנית ולא עי ניתוח של פרטים. ואכן זיהיתי את הפנים הדומות אך נזקקתי לאונה השמאלית שלי כדי שאוכל ע"י ניתוח וחשיבה לזהות את הדומה והמשותף. וכך, ככל שנחשפתי ליותר מידע אודות המוח גיליתי יותר ויותר מן המשותף.

 

 

שתי ההימוספרות עוסקות בקליטה, עיבוד,זיכרון ובקרה. בשתיהן התמחויות שונות וחלוקת תפקידים ובין שתיהן קיימת אנטראקציה הדוקה שאינה מאפשרת לוותר על אף אחד מן המרכיבים. קליטת המידע לא תהיה משמעותית ללא מטרה כלשהי שתפעיל את מערכת הדליה תוך הסתמכות (באמצעות מנגנונים שונים) על מערכות מידע שנאגרו במוח והופכות לזמינות במקריי הצורך.

עובדות אלו עוררו אצלי אסוציאטיבית זיהוי של מאפיינים שונים של קליטה ועיבוד הידע בתהליך ניהול הידע בארגון. בחלקו האחד של התהליך קיימת פתיחות לאינפורמציה המכילה דימויים וזיכרונות של העובד שנצברים אצלו תוך כדי עבודתו- תחושות, פרטים שונים, תמונות ומידע בעל אופי רגשי. כך, למרות שליועץ ניהול הידע ברורה מטרתו, תשאול העובד נעשה בתחילה בפתיחות ותוך הפניית תשומת ליבו של העובד לפרטים אשר לכאורה אפילו לו עצמו נראים אולי בלתי רלוונטיים או אפילו בלתי הגיוניים. כבר בהבאת פרטים אלו לתודעתו של העובד והיכרותו עמם מתקיימת אינטראקציה בין שני חלקי המוח שלו. העובד מעלה את האינפורמציה לרמה מילולית וליכולת אנליטית בהקשר למערכת המידע הכללית של הארגון.

כשם שמתרחשת אינטראקציה במוחו של העובד אפשר להמשיל את מערכת המידע הכוללת בארגון למוח אחד אשר בו יש עובדים שונים, פרטים עם ידע רב אך שמבחינת המערכת אינו משובץ ואינו מצטבר להכללה כלשהי ולנכס של הארגון כולו. בניהול ידע קיים קודם כל קשב לכל "הקולות" הנשמעים בארגון (בהקשר לתחומי הליבה שאופיינו). כל עובד ועובד פועל כיחידה אוטונומית שבה אינטגרציה בין שני חלקי מוחו. לכל עובד יש ידע קודם, מומחיות ומיומנות אך זאת לא תמיד עם תשומת לב לכך שפעילותו המסוימת עלולה להיות מנותקת מ"המוח" הכללי הארגוני. עובדה זו בהקשר כזה משולה למידע שנקלט בהימספרה הימנית וכפי שכותב ד"ר יובל "...מידע כמעט אקראי ולא מחובר...". תשאול העובד בדרך שכבר הזכרתי מאפשר לו להשתמש ב"הקורפוס קולוסום" ולגשר בין הידע שלו ובין המערכת המעבדת, המנתחת והמאחסנת את הנתונים שנקלטו ברמה המתאימה לארגון כולו ולמטרותיו וזוהי כמובן אנלוגיה להימוספרה השמאלית.דרך אותו גשר מתרחש המעבר גם בכיוון ההפוך שהרי האינטרקציה בין ההימוספרות היא תמידית ודו כיוונית. כך, העובד שהיה שותף לתהליך ניהול הידע נהנה רגשית מתרומתו למערכת הכוללת, הוא מפתח ראייה מערכתית ומרגיש שייך יותר. כמו כן נהנה מהאתגר, מהמאגרים שעומדים לרשותו שנאגרו ע"י תרומתו ותרומת חבריו ומרגיש סיפוק, קשר ויכולת התקדמות בכך שלא צריך להמציא את הגלגל מחדש. כל זה משול שוב למתרחש בהימספרה הימנית.

ניתן להדגים את הנאמר על מספר כלים לניהול ידע;

 

בניית מאגר תובנות         

תהליך ראשוני של בנית גרעין התוכן במאגר מבוסס על שיחות פתוחות בין יועץ ניהול הידע והעובד בארגון. בשלב זה יש דגש על פעילות בהימוספרה הימנית, העובד מתרכז בחוויותיו מהפעילות האחרונה, בכישלונות כמו גם בהצלחות, מנסה לייצר ולבטא תמונה של ההתנסות. במהלך התשאול הידע הופך ע"י שימוש בהימוספרה השמאלית למעובד יותר ויותר –הידע נקשר לתהליכים ארגוניים, הוא הופך מסמוי לגלוי מפורש ואנליטי ולכזה הניתן להכליל למצבים דומים נוספים. הידע באמצעות התהליך, הופך להיות רשום ומבוטא בשפה אחידה הנהירה לכל המוחות העוסקים בתחום (גם אם לא היו שותפים ביצירת נכס הידע). וכפי שכותב ד"ר יובל: " היכולת המילולית האדירה של ההימספרה השמאלית מאפשרת לנו לתאר את עולמנו הפנימי לאחרים ולהבין את עולמם." כך ניתנת לעובדים אפשרות להשתמש בנכסי הידע החדשים, לקלוט אותם בצורה חווייתית תוך כדי התנסות חווייתית וחוזר חלילה- ושוב ליצירת ידע מפורש ומאורגן מתוך ההתנסות היצירתית והחווייתית הבאה.

 

פיתוח מומחים

כפי שהזכרתי לעיל, העובדים שמגיעים לארגון אינם מגיעים עם "לוח ריק" כולם למדו תכנים רלוונטיים, שיטות ואסטרטגיות פעולה ורקע תיאורטי כזה או אחר. בין כל אלו ניתן לזהות את ה"מומחים בתחומם" אלו שיודעים ומבינים יותר, בעלי הניסיון. כחלק מתהליך ניהול ידע, אנו מעוניינים לפתח את יכולותיהם של עובדים אלו, להקנות להם כלים לעבד ולהעלות למודע את מה שהם יודעים (כי לא תמיד קל לדעת מה אנחנו יודעים), לנתח את הידע הזה ולבטאו בצורה שתהא נהירה לשאר העובדים בתחום. תהליך כזה יכול להתבצע ע"י שיחות אישיות, סדנאות שמעניקות כלים לארגון ועיבוד ידע וכו'.

 

בניית קהילה מקצועית

בקהילה ניתן לזהות בנקל את שני החלקים שמזינים זה את זה. מן הצד האחד ישנם המסמכים הכתובים המסודרים בתוך תיקיות ע"פ נושאים. מסמכים מפורשים אלו משמשים בסיס אנליטי לביטוי הדעה החופשית והאינטואיטיבית יותר באמצעות קבוצות הדיון, שם ניתנת לחברים הזדמנות לבטא באופן יצירתי את מה שהם חושבים. כחלק מעיבוד משני של הידע הנאסף במסגרת הדיונים. ניתן ליצור תובנות או FAQ'S שבהן מעובד הידע המפוזר והאינטואיטיבי לכדי תובנות מקודדות ומאורגנות שמייצגות את תמצית הידע. אלו מהוות בסיס ליצירת נכסי הידע החדשים מתוך רמת ידע אחת גבוהה יותר.

 

כמובן שאלו הן רק חלק מן הדוגמאות שניתן להשתעשע איתן כאשר משווים בין המודל המוחי וזה של ניהול הידע.

במקור הדן בקינסיולוגיה חינוכית (שם)  כתוב: " ...מוח שעובד בצורה מוצלבת יכול לעשות כל פעילות בצורה המושלמת ..."

בניהול ידע איננו מדברים על "מושלמות" אלא על שלמות שבה כל החלקים חוברים יחד ומשכללים את יכולות הארגון כולו והופכות אותו לארגון לומד בארגון כזה, הנתונים המידע והידע מזינים זה את זה וזורמים בין כל ספקי וצרכני הידע.

הפקת לקחים בארגון מיישמת בפועל את הרעיונות המרכזיים בניהול ידע: שימוש חוזר בידע קיים – באמצעות חזרה על הצלחות ומניעת חזרה על כישלונות ויצירת ידע חדש. אולם כידוע הפקת לקחים הנה משימה לא קלה לביצוע אשר עומדים בדרכה קשיים לא מעטים, בעיקרם תרבותיים. יתרה מכך, גם כאשר הצלחנו להתגבר על הקשיים התרבותיים והתחלנו בתהליך של הפקת לקחים על כל שלביו אנו מגלים עצמנו "תקועים" ביישום החלק העיקרי – הסקת המסקנות והפקת הלקחים. על מנת ליישם חלק זה עלינו להיות פתוחים ויצירתיים אולם לעיתים קרובות הנסיבות והסיטואציה בה אנו נמצאים גורמים לנו להרגיש "תקועים" ואנו נתקלים בקשיים. קשיים אלו נובעים מכך שאנו נמצאים בתוך הסיטואציה אותה אנו מתחקרים ומעורבים בה מדי, מכך שאנו מקובעים בדעות ובתהליכי עבודה מסוימים וקשה לנו להתפתח לכיוונים ורעיונות חדשים, ומכך שהראיה שלנו היא לעיתים קרובות סובייקטיבית.

מה אם כן ניתן לעשות כל מנת כן להשיג את המטרה העומדת לעינינו - יצירת ידע חדש? איך למרות הקשיים ניתן להפיק לקחים ולהתגבר על המכשולים?

דרך אחת יכולה להיות ע"י עזרה מבחוץ – הבאת יועצים או אנשים חיצוניים לארגון. יועצים אלו יוכלו לספק לנו רעיונות חדשים וכיווני חשיבה חדשים. מהיותם חיצוניים הם אינם מקובעים בתהליכי העבודה של הנושא הנחקר, הם לא מעורבים רגשית ונקודת מבטם אובייקטיבית יותר. אולם הסתייעות בדרך זו אפשרית בד"כ רק למספר מועט של תחקירים והפקת לקחים שכן לא תמיד ניתן להביא אנשים מבחוץ לצורך התחקיר, הן מכיוון שהעלות הנה גבוהה והן כי לעיתים אנו מתחקרים עניינים רגישים או סודיים.

דרך שנייה יכולה להיות ע"י עזרה מבית – הבאת אנשים מתוך הארגון, כאלו שאינם מעורבים באירוע או בפרויקט הנחקר. דרך זו ישימה יותר מהראשונה כיוון שהיא זולה יותר, מצד אחד העובדים הפנימיים מכירים את הארגון ומצד שני הם אובייקטיביים כי הם לא מעורבים ישירות בנושא הנחקר. אבל גם כאן קיים סיכוי מסוים של קיבעון וחשש מפתיחות יתרה שכן מדובר בעמיתים לעבודה.

דרך שלישית הינה ע"י שימוש באלגוריות – כאשר אנו מתחקרים פרויקט או אירוע מסוים שקרה ואיננו מצליחים להפיק את הלקחים ולהגיע לסיבות הגלויות והסמויות אפשר לנסות להגיע אליהם ע"י יציאה מהמסגרת. יציאה מהעולם והסביבה בה אנו נמצאים למסגרת אחרת, לעולם אחר. ניתן לעשות זאת ע"י שימוש באלגוריה מעולם אחר. קל יותר לצאת מהקיבעון ולחשוב מה היינו עושים בסיטואציה הקיימת מעולם אחר ואח"כ להשליך מכך על העולם שלנו. קל יותר להיות יצירתיים ופתוחים במחשבה.

האלגוריות יכולות להיות מעולם החי, למשל החיים בכוורת דבורים – ניתוח הפעולות של הפועלות ותפקידה של המלכה, דוגמה אחרת מעולם החי יכולה להיות למשל טורף ונטרף ודרך ההתמודדות של כל אחד מהם אם ע"י הסוואה ואם ע"י התאמת מבנה הגוף. ניתן להשליך מחוקי הטבע על החוקים בעולם שלנו.

אלגוריות אחרות יכולות להיות מהעולם הפרטי, למשל ניהול כלכלת הבית – מה אנו עושים כאשר כמות הכסף אינה סופית אבל דרישות הילדים הנן אינסופיות, איך מתמודדים עם הבעיות. ניתן להשליך מכך על הפרויקט תוך הקבלה: הסתכלות הילדים היא אישית לעומת הסתכלות ההורים שהיא רחבה יותר ולוקחת בחשבון את כל המשפחה.  דוגמה נוספת יכולה להיות "פרויקט" ארגון החתונה ומכך להשליך על הפרויקט שלנו.

על מנת לעשות שימוש באלגוריות יש להציע לשותפים לתהליך הפקת הלקחים לעצור, ולנסות להציע עולמות אחרים "חיצוניים" אליהם דומה המצב המנותח. יש לתת מקום לכמה רעיונות שונים, כאשר תוך כך, כבר יוצאים מה"קיבעון" ברמתו הראשונית. על המנחה לברור בין ההצעות את זו הנראית לו רלוונטית ביותר, ולנסות, לאחר העלאת ההצעות האסוציאטיביות, למקד חזרה את הדיון באחד העולמות, ולפתח דיון קצר של הפקת לקחים בעולם ה"חיצוני". השלב האחרון, כמובן, הוא חזרה לנמשל, לעולם העסקי/ארגוני שלנו, השלכת הלקחים חזרה לעולם זה, ובחינת תקפותם בחיים המציאותיים. תופתעו מהתוצאות.

בהצלחה!

מונח: ויקי- Wiki

WiKi הנו מושג חדש בעולם אתרי האינטרנט. זהו למעשה כינוי לאתר אשר נכתב ע"י קוראיו. זהו קונפסט חדש של כתיבת מידע באינטרנט. האתר פתוח לחלוטין לעריכה של הקוראיםכל קורא יכול להוסיף ולשנות מידע בהתאם לראות עיניו. הרעיון מאחורי ה WiKi הוא לנצל את הידע של הקוראים בכדי ליצור תכן עשיר ללא השקעה בעריכה. פרויקט WiKi שאפתני במיוחד הוא פרויקט WikiPedia זהו הניסיון הראשון ליצור אנציקלופדיה פתוחה לעריכה בשפות שונות.

תהיתם מהי האיכות של ערך פתוח לעריכה באנציקלופדיהאתם מוזמנים לבדוק את הערך Knowledge Management .

שימו לב כי אתם יכולים לערוך מחדש את העמוד.

משוב

כתגובה למונח מחודש שעבראנדרגוגיהלהלן מקור קריאה נוסף שהומלץ ע"י זמירה גוטסמן מאינטל:

The Adult Learner : The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development

by Malcolm S. Knowles (Author)et al (Paperback - 1998)



The Mechanics of Human Trust

כמנהגנו מידי חודש אנו מביאים מאמר מהעולם המתאר מימוש ניהול ידע בארגון.

המאמר החודש מדבר על אמון ושיתוף ידע – מציג את האתגר של שיתוף הידע בארגון תוך עקיפת מכשול האמון.


אתר העוסק בניהול ידע מזווית קצת אחרת – נקודת מבט בה המשותף לכל בעיות הידע הארגוניות היא התקשורת האנושית. האתר מכיל מידע על ניהול ידעמקורותהפניות וקישורים למקורות נוספים העוסקים בנושא ומידע על המודל התקשורתי בהיבט ניהול הידע.

צפייה מהנה.


כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


***א.ב. מהנדס מערכות מידע עם תואר שני במנהל עסקים. בעל הכשרה מקצועית בניתוח ועיצוב מונחה עצמיםיסודות התקשורת וב – VB. עם ניסיון רב בהגדרת דרישותאפיוןניתוחפיתוח ותחזוקה של מערכות מידעאפיון מערכת ניהול ידע ואתרי אינטראנט וניהול פרויקטים ללמידה מרחוק. מחפש עבודה.


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135