ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון דצמבר 2011 - מהדורה מס' 147
גיליון דצמבר 2011 - מהדורה מס' 147
גיליון:

1. ד"ר מוריה לוי הנחתה ב- 10/11/11 את מסלול ניהול הידע בכנס האיכות. מושב אחד עסק בתקן ניהול הידע והיו בו הרצאות על מהות התקן, על איך דורשים תרבות ארגונית כחלק מתקן שכזה, ועל ההיערכות, כולל סיפורי הקמת התקן- מאחורי הקלעים. מושב שני דן ב Case Studies חדשים וחדשניים מאזור הצפון- אלביט, פלסן ומחקר שזה עתה הסתיים בבי"ח גליל מערבי-נהריה בנושא למידה ארגונית. במסלול השתתפו כ- 50 איש.      

 

2. לאחרונה נצפית מגמה חדשה לפיה תוכנות ניהול ידע כוללות Social Collaboration  (האמת שאת זה אנחנו כבר מרגישים...) וכן CRM- ניהול לקוחות (זה קיווינו אך טרם חווינו).
הכיוון הוא בהחלט נכון וחיובי, עכשיו צריך לחכות שבאמת יתממש ונוכל למצות ניהול ידע רחב יותר ואיכותי יותר.
להלן דוגמא- http://www.tmcnet.com/channels/knowledge-management/articles/237739-knowledge-management-tools-include-social-collaboration-crm.htm

 

3. להלן מספר תוצאות שנלקחו מתוך סקר The Knowledge Management Observatory - KMOׁ בתחום ניהול הידע.

לכל המסוקרנים, להמשך הקריאה ראו http://www.kmworld.com/Articles/Editorial/Feature/The-state-of-knowledge-management-A-survey-suggests-ways-to-attain-more-satisfied-users.-78481.aspx

 

4. קורס ניהול הידע של חברת רום, מחזור 22 ייפתח ב25/1/20111 לפרטים והרשמה ניתן לפנות ל yamit@kmrom.com

 

 


 

מונח: טיפוגרפיה
נכתב ע"י גבי בן ציון

אפיון ממשק חווית המשתמש (UI) טומן בחובו עולם מלא. החל  מרמת המבנה והפונקציונאליות וכלה בפרטים הקטנים. טיפוגרפיה (Typography): בהגדרתה (ע"פ Wikipedia) הינה "האמנות והטכניקה של סידור ועיצוב טקסט. סידור אותיות כולל בחירת גופנים, גודל אות, אורך שורה, ריווח בין שורות, בין מילים, בין אותיות ובין צמדי אותיות"
בעולם ה Web 2.0, בו ניתן למצוא אלטרנטיבה כמעט לכל מקור מידע - נראות האתר יכולה להיות הגורם המבדיל בין Use ל No Use. לכן, הרשו לי לציין בפניכם מספר דגשים לעיצוב טיפוגרפיה נכונה לממשק המשתמש:


* ניתן למצוא מקטעי קוד CSS רלוונטיים במקורות המאמר

ישנם שיטענו כי הטיפוגרפיה מכילה רק את בחירת הגופן, גודלו והאם עליו להיות מודגש או נטוי, אולם למעשה ישנם היבטים נוספים שרובנו נוטים לשכוח:
א. רוחב השורה
שורה ארוכה/ קצרה מדי יכולה לעייף או לבלבל את המשתמש ואת המקצב של הפסקה. הרוחב האופטימאלי לשורה הינו בין 40-80 תווים לשורה, במידה והעמוד מכיל עמודה אחת בלבד – רצוי ששורה תכיל כ 65 תווים
למתקדמים: נוסחא לחישוב האורך הרצוי – גודל הגופן X 30 = אורך השורה הרצוי (10px X 30 = 300px) – אורך השורה לא יעלה על 300px

ב. רווח בין השורות
רווח מתאים בין השורות מקל על המשתמש ומשפר את הנראות הכללית של הכתב.
ישנם גורמים רבים שמשפיעים על הרווח בין השורות, כגון: סוג הגופן, גודלו, רוחב השורה, הרווח בין האותיות והמילים.
הרווח בין השורות צריך להיות רחב יותר מהרווח בין האותיות:
ככל שרוחב השורה גדול יותר – כך הרווח בין השורות צריך להיות גדול יותר;
ככל שהגופן גדול יותר – הרווח בין השורות יכול להצטמצם;
הרווח האופטימאלי ביחס לגודל הגופן הינו 2-5pt יותר מגודל הגופן שנקבע, כך שבמידה והגופן שנקבע הינו 12pt – הרווח המתאים הינו 15-16pt

ג. מקצב אנכי
מקצב אנכי אחיד מאפשר קריאה רציפה ועקבית, שומר על האיזון והפרופורציות הנוצרות בעמוד – בהתייחס גם לגודל הגופן, לרווח בין השורות ולשוליים. ניתן לשמור על המקצב ע"י הוספת שורות \ רשת לעמוד ואילוץ הטקסט להתיישר לרישות בקבצי ה CSS.

ד. סוף הפסקה
מילה בודדת בשורה האחרונה בפסקה או מילה קטועה בסוף עמודה, יוצרות תחושת אי נוחות ומפריעות למשתמש בקריאה הרציפה; מומלץ להקפיד על ריווח נכון, גודל גופן וכו', ובמידת הצורך ניתן לאלץ הורדת שורה באופן ידני (Enter).

ה. הדגשה
מומלץ לבצע הדגשות באופן שלא יפריע לקורא וינתק אותו מרצף הקריאה. ניתן להשתמש בגורמים שונים להדגשה, כגון הבלטה, כתב נטוי, גופן מודגש, שינוי צבע, קו תחתון, שינוי גודל או שינוי גופן (באנגלית ניתן להשתמש גם ב Caps Lock) שלושת האחרונים פחות מומלצים מאחר והם קוטעים את המקצב באופן קיצוני, ובקו תחתון מומלץ להשתמש לסימון היפר-קישור (סימן אוניברסאלי). בכל מקרה, לא משנה איזו שיטה נבחרה – חשוב להשתמש רק באחת מהן בכל פעם ולהישאר עקביים לכל אורך האתר (לא להדגיש + כתב נטוי + גופן אחר, ולא להדגיש פעם בכתב נטוי ופעם אחרת בצבע אדום בולט)

ו. שוליים
חשוב לשמור על שוליים נקיים, "יציאה מהשוליים" מעניקה תחושת אי נוחות ואף מסיחה את דעת המשתמש, במידת הצורך מומלץ הורדת שורה באופן ידני (Enter) מאשר לחרוג באופן בולט ממתאר העמודה

ז. רשימות וציטוטים
כאשר המלל אינו מתחיל בתחילת השורה – נוצרת תחושה של חוסר רצף ופגיעה במקצב. לכן חשוב להקפיד ולהשאיר את סימני הפיסוק בעת ציטוט \ הוספת "בולטים" לרשימה – מחוץ לשוליים, כך שהמלל יישאר מיושר לפסקה ולא יתחיל מאמצע השורה.
נושא זה לרוב נתקל בקשיי יישום – מאחר ומרבית התוכנות (כדוגמת Office) מציבות את היישור במקרים הללו כחלק מיישור הטקסט – וכך פוגעות בהיבט הטיפוגרפי.

 

 

להלן מספר דוגמאות ל"עשה ואל תעשה" (Does & Don'ts)

 

רוחב השורה

 

 

רווח בין השורות

 

 

מקצב אנכי

 

 

סוף הפסקה

 

 

 

הדגשה

 

 

 

שוליים

 

 

רשימות וציטוטים

 

 

נכתב ע"י גלית ליבר

  מדי יום אנו קוראים וכותבים הרבה ולכן חשוב להיות מודע ליתרונותיה של הכתיבה התמציתית, ולהשתמש בה כמה שיותר. ללא כתיבה תמציתית הכותב מסתכן שהקורא לא יקרא את הכתוב  או במקרה הטוב רק ירפרף, מה שעלול להיות רפרוף של תהליכי עבודה ומסמכים חשובים וכתוצאה מכך לגרום לנזק בארגון .

 

  הכתיבה התמציתית מחייבת אותנו לחשוב על כל מילה שנכתבת ומאפשרת להעביר מידע ומסרים קצרים עד כמה שניתן, ברורים ומדויקים, ללא דו משמעות, סרבול וגרימת עייפות לקורא.
כתיבה תמציתית היא תוצר של חשיבה מוקדמת, קפדנית ורבה על כיצד לפשט את המידע וכיצד להציגו, על כן היא לא מסתכמת רק בניסוח, אלא גם בארגונו.

  במאמר זה אשתף אתכם במספר טיפים ורעיונות לכתיבה תמציתית ומאורגנת, שיבטיחו קריאה נוחה ופשוטה, תוך הדגשת המסר (השורה התחתונה) שמעוניין להעביר:

• השתמשו במשפטים קצרים ופשוטים.

  • הימנעו ממילים שמאריכות את המשפט ולא תורמות למשמעותו.
    לדוגמה: "היא מתלבשת באופן מוזר" > "היא מתלבשת מוזר".
    "במסגרת הטיול דיברנו רבות" > "בטיול דיברנו רבות"
  • תנאים וסייגים הציגו בצורה מסודרת עם משפט פותח / מסכם, ולא במשפט ארוך.
    לדוגמה:
    "ניתן לבטל הוראת קבע, אם לא קיים חוב ללקוח
    ולא בוצע שימוש בשירות ב-14 יום האחרונים" >
    ניתן לבטל הוראת קבע בתנאים הבאים:
     1. לא קיים חוב ללקוח
    2. לא בוצע שימוש בשירות ב-14 יום האחרונים

• הציגו תהליך באחת מהדרכים הבאות:
-   שלבים ממוספרים (1, 3 ,2)
-   תרשים זרימה
<  בחרו באפשרות הרצויה בהתאם לכמות המידע בכל שלב בתהליך, ובהתאם למקרים בהם אמורים להשתמש בתהליך (במהלך שיחה/עבודה או במהלך לימוד תיאורטי).
< אם המידע רב בכל שלב, ניתן לבצע קישור בכל אחד מהשלבים למידע המורחב.
< במידה ומטרת התהליך היא להפעיל את הקורא, התחילו כל שלב בציווי / שם פועל  (לדוגמה: שמור / יש לשמור ולא "שומרים"). 

 

• השתמשו בטבלאות במקרים של השוואת / פיצול מידע. 
הטבלאות תופסות את העין ו"מאווררות"  את הכתוב.

• השתמשו בתמונות / צילומי מסך בצורה מושכלת, כשיש להם ערך מוסף.
אם החלטתם להוסיפם, ניתן לקשר אליהם וכך הם לא יעמיסו על המידע ולא יתפסו את מלוא תשומת הלב.


• "ברשימת מכולת", כשצריכים לכתוב מספר נקודות ולא תהליך,השתמשו בבולטים (נקודות) וסדרו אותם  לפי עקרון מנחה: 
מהחשוב לפחות חשוב, לפי סדר הא"ב וכו'.
לדוגמה: לרישום לאתר עדכן:
-  תעודת זהות
-  מספר טלפון

• בצעו בקרה על מה שכתבתם, בקשו שיקראו את הטקסט כדי לוודא את הבנתו.
לסיכום נאמר, שכתיבה תמציתית עם שימוש מושכל ונכון של כותרות, תמונות והבלטות מקרבת את הקורא לטקסט, הקורא מבין ומתמצא בקלות ובמהירות.
הטקסט נתפס רציני, עניני, וניכר שנכתב לאחר תכנון ומחשבה.
מומלץ ליישם כתיבה תמציתית ביומיום, ולא רק בתכנים מקצועיים, כגון: בכתיבת מיילים, מכתבים ומודעות.

 

 

נכתב ע"י קרן הראל

נכון לתחילת שנת 2011, משתפים גולשי facebook ברחבי העולם במיליון לינקים, מיליון וחצי אירועים, מיליון וחצי פוסטים, 1.3 מיליון תיוגי תמונות, 1.8 עדכוני סטאטוס, נשלחות שני מיליון הצעות חברות, מועלות 2.7 מיליון תמונות חדשות, נשלחות 2.7 הודעות דואר ונכתבות עשרה מיליון תגובות – וכל זה קורה כל עשרים דקות!

המדיה החברתית הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו – אין בכך בשורה חדשה. גם הכניסה של המדיה החברתית לתוך המרחב הארגוני, וניהול הידע באמצעות המדיה החברתית, אינם בשורות חדשות, על אף שאינם בשימוש בארגונים רבים, ובמובן זה מהווים חדשנות וקידמה לארגונים.

תחום מעניין, אשר נולד מתוך התאוצה של המדיה החברתית, הוא הבינה העסקית החברתית.
גם כאן אינני אשת בשורה, אך התחום "בחיתוליו" ואינו ממומש במלואו (אם בכלל) בארגונים.
בכתבה זו אנסה להמחיש כמה דוגמאות לבינה עסקית חברתית ואופן היישום שלהן בארגון.


בינה עסקית חברתית (Social Business Intelligence) היא שילוב של בינה עסקית מסורתית, ניהול ידע, רשתות חברתיות  וכלי מדיה חברתית נוספים.
לבינה העסקית החברתית שני מאפיינים עיקריים:
1. ממשק משתמש ידידותי בעל look and feel של מדיה חברתית.
2. מקור המידע – שימוש במאגרי מידע חלקיים/ מובנים למחצה וברשתות חברתיות, לעומת שימוש במאגרי מידע מובנים בשימוש בכלי BI מסורתיים.

בינה עסקית חברתית משקפת שני טרנדים: האחד – כלי BI הופכים ליותר שיתופיים ביכולות הפונקציונאליות ודרך ממשק המשתמש. השני – ארגונים משתמשים בכל BI כדי "לחקור" מידע הקיים במידה החברתית, לשם קבלת מידע על ארגונים אחרים ומתחרים.

 

בינה עסקית בfacebook


כדי להבין כיצד כלי BI באים לידי ביטוי ברשת החברתית, נשתמש בדוגמאות נבחרות מתוך אתר facebook.
חלק מההצלחה של facebook (לדעתי האישית) היא השימוש בכלי BI, המעודדים את השימוש ברשת. כבר מימיה הראשונים של הרשת (או לפחות מימיי הראשונים ברשת) נראה שימוש בכלי BI. בכל שינוי גרסה (שאגב, אינה אהודה כל כך על המשתמשים בגלל שינוי בממשק המשתמש) ניתן לראות גם שדרוג ביכולות של הרשת לעבד מידע מהרשת.

באחת הגרסאות האחרונות של התוכנה, התווספה פונקציונאליות של "ניהול רשימות".
במקרה שלי, גיליתי בפרופיל האישי שלי מספר רשימות, המבוססות על מידע ששיתפתי ברשת ועל מידע של חלק מחבריי הוירטואליים.

למשל, רשימת בנק הפועלים נוצרה עבורי מכיוון שציינתי את הבנק כמקום עבודה קודם או כי חבריי שייכו אותי לקבוצת בנק הפועלים בפרופיל שלהם. חבריי מהבנק שויכו אוטומטית לרשימה זו

 

 

למה משמשות הרשימות הללו? מבחינת המשתמש, הן מארגנות לו את החברים לפי קבוצות. מבחינת הרשת – נוצר פה מאגר נתונים מובנה למחצה שמשמש מקור מידע.

ניתן לראות את אחד השימושים של אותו מאגר ביכולת להוסיף חברים לרשת – כיצד?
facebook מעניק מגוון אפשרויות להוספת חברים, שתיים מהן משקפות את השימוש בבינה העסקית.

Find Friends – באמצעות פונקציה זו אני יכולה לאתר חברים באופן אקטיבי. לשם מציאת חברים עליי לגשת לטאב הרלוונטי ולהתחיל במלאכת החיפוש. אני יכולה לאתר חברים על סמך המידע שמילאתי על עצמי בפרופיל האישי שלי או על סמך אותן הרשימות שציינתי קודם לכן. כל מי שמילא נתונים דומים לשלי (למשל עיר מגורים, השכלה וכיו"ב) יעלה כחבר פוטנציאלי בתוצאות החיפוש שלי.

כך נראה המסך לאחר שלחצתי על הטאב "Find Friends".
בצד שמאל יש פרמטרים שונים שנלקחו מהפרופיל האישי שלי, למשל אוניברסיטת בן גוריון (אותה ציינתי כמוסד אקדמי בו למדתי).
כאשר אסמן את המשבצת הרלוונטית,
יעלו בתוצאות החיפוש כל האנשים שציינו כי למדו באוניברסיטת בן גוריון

 

People You May Know - "מציאת חברים לעצלנים". הרשת מאתרת עבורי חברים פוטנציאליים על סמך מאפיינים שונים ו"ממליצה" לי לצרף אותם כחברים (מידע push).

 

 

שימש נוסף בכלי BI נוגע במידע שיווקי ברשת.
ישנם שני סוגים של מידע שיווקי, המוצג בצד ימין של המסך:
Sponsored Story – פריטים פרסומיים/ שיווקיים ממומנים על ידי המפרסמים, שהחברים שלי ברשת אהבו או שיתפו ברשת מידע הקשור לחברות המפרסמות (ההנחה היא שאם החברים שלי אוהבים אותם, אז סביר שגם אני אוהב).
פריטים אלה מופיעים בראש המסך, כדי שאהיה חשופה אליהם יותר (אבל זה כבר לכתבה אחרת בנושא ממשק משתמש....).
Sponsored - פריטים פרסומיים/ שיווקיים ממומנים על ידי המפרסמים ללא קשר ישיר אליי (לא כזה שידוע לי בכל אופן).

בצד ימין של המסך מופיע מידע שיווקי לפי "סדר חשיבות עבורי" – מפריטים שאולי יהיה לי קשר אליהם דרך החברים שלי לפריטים "אקראיים"

 

הבינה העסקית מבוססת גם על מידע שמוזן על ידי המשתמשים וגם על ההתנהגות שלהם ברשת (מה הם מחפשים, מה הם אוהבים (like), על מה הם מגיבים, איך הם מגיבים וכיו"ב)

 

ברמת המשתמש - הבינה העסקית באה לידי ביטוי על ידי התאמה מדויקת של התכנים עבור כל משתמש.
ברמת ארגון המשווק עצמו ברשת – ארגונים למדים מהמגמות שיש ברשת (כמה גולשים חברים בעמודים שלהם, כמה אוהבים אותם, כמה אוהבים את המתחרים, מה כותבים עליהם ברשת ובסוף – איך כל זה תורם (או שלא במקרה מחאת הקוטג') למאזן הכספי של החברה...

 

בינה עסקית במדיה החברתית בשירות ניהול הידע הארגוני

כיצד כל זה בא לידי ביטוי בארגון?
השימוש ברשתות חברתיות בתוך ארגונים במגמת עליה. יותר ויותר ארגונים רואים ברשתות החברתיות מנוף להעצמת הידע הארגוני באמצעות הגברת השימוש בכלים שיתופיים המקובלים ברשת. הרשתות החברתיות בארגון מאפשרות "שיתוף בידע ללא גבולות" ומהוות פלטפורמה ליצירת רשתות מומחים וקבוצות עבודה. לרוב לכל עובד יש פרופיל אישי, בו מוצגים פרטים אישיים ארגוניים (תפקיד, יחידה, פרטי התקשרות) וכן פרטים שמילא העובד על עצמו (תחומי עניין, כישורים, מומחיות וכיו"ב).

 

איך זה קשור ל BI?
ראשית, ניתן לייבא תוצרי BI מסורתיים (דוחות, דשבורד) לתוך הרשת החברתית, לפרופיל מסוים או לקבוצה מסוימת. שנית, בדומה ל"מציאת חברים" בfacebook, ניתן לחשוף את העובדים לעובדים אחרים, בעלי אותם תחומי עניין או כישורים מקצועיים וכך ליצור ולהרחיב רשתות מומחים בארגון. בדומה לחשיפה למידע שיווקי בfacebook, ניתן לחשוף את העובדים לתכנים מקצועיים על פי היחידה הארגונית אליה שייכים, תחומי עניין שציינו, תפקיד וכך להפיץ את הידע הארגוני ולחזק את מקצועיות העובדים (ואלה רק כמה דוגמאות)...

 

היתרונות
ראשית, מדובר בידע שלא יסולא בפז, ולא תמיד ניתן להשיגו בדרכים המסורתיות. שנית, אחד האתגרים בניהול ידע הוא חוסר בזמן של העובדים לנהל את הידע. היכולת של הבינה העסקית החברתית לייצר מידע מעובד  מתוך פיסות מידע ו"מידע ספונטאני" שעודכן על ידי העובדים, "חוסכת" לעובדים זמן ומפשטת את תהליכי ניהול הידע, שכן מידע יכול להתקבל גם אם העובד לא טרח להזין נתונים במסד הנתונים, מספיק ששלח סטאטוס לעמית או שתייג פריט מידע כזה או אחר.
כמו כן, הבינה העסקית החברתית מהווה מנוף להטמעת הרשת החברתית בארגון. היא אמנם שואבת נתונים מתוך הרשת, אך החזרת מידע מעובד לתוך הרשת יכול להעניק לחברים ברשת ערך מוסף, שיעודד אותם לשתף ולהיות פעילים.

 

החסרונות
מהימנות המידע עשויה להיות מוטלת בספק, שכן מידע התקבל משלל גורמים בארגון, שאינם בהכרח ברי סמכא בתחום המקצועי. נוסף על כך, הטמעת רשת חברתית וטיפוח תרבות של שיתוף מהווה אתגר גדול לארגון, שכן תלויה בתרבות הארגונית ובסגנון ניהולי המאפשר פתיחות ושקיפות. אם כבר נוצרה פתיחות ועובדים משתפים בידע באמצעות הרשת החברתית הארגונית, כלי BI עשויים לפגוע ברמת השיתוף מכיוון שהם עשויים להיתפס כ "אח הגדול" שעוקב אחרי כל פיסת מידע שמפורסמת ברשת וכל "קליק" שהעובדים מבצעים בתוך הרשת.

 

לסיכום, נושא הבינה העסקית החברתית מרתק ובעל פוטנציאל עסקי גדול לארגון.  עם זאת, לצד הפוטנציאל יש גם סיכון לפריצת גבולות ומוסכמות. על כן, יש להשתמש בכלי ה- BI החברתיים בתבונה, בהתאמה לתרבות הארגונית, ולא פחות חשוב, למצוא את המסר הנכון לתקשר לעובדים, על מנת לטפח את השיתוף ולנצל באופן מקסימאלי את הידע המשותף.


מקורות מידע והשראה לכתבה זו:


Social Business Intelligence - What Is It, and Do You Need It?

מחקר שנערך לאחרונה ע"י חברת Howard Dresner מנתח מגמות מעניינות ביותר בתחום הבינה העסקית, החל מנתונים על ריבוי הולך וגדל של מספר כלי BI באותו ארגון, דרך אימוץ של יותר ארגונים קטנים את תחום ה- BI ועד המעבר ההדרגתי של העיסוק ב- BI מעיסוק טכנולוגי לעיסוק בצרכנים.

להרחבה לחצו כאן

אתר המכיל הפניות לכלים ומאמרים בתחום ניהול הידע ושייך לחברה שמרכזה בבריטניה, שווה עיון.

לצפייה לחצו כאן

 

כנסים בארץ

 

שם האירוע:  מפגש וירטואלי של הפורום הישראלי לניהול ידע בנושא CrowdSourcing.
תאריכים: 20.12.11  בשעה 10:00
פרטים נוספים : הרשמה במייל: yamit@kmrom.com

 

שם האירוע:  כנס פורום ניהול הידע השנתי

תאריכים: 22.3.12 

פרטים נוספים : ניתן לפנות ל yamit@kmrom.com

 

 

 

כנסים בחו"ל

 

שם האירוע:  Knowledge Management Conference 2012
מיקום האירוע:   University Of Stellnbosch Business School, Cape Town, South Africa
תאריכים:  16-18.1.2012

פרטים נוספים: קישור כבר לא קיים

 


שם האירוע:    Henley KM Forum 12th Annual Conference
מיקום האירוע : Henley Business School, Henley on Thames, United Kingdom
תאריכים: 29.2-1.3.2012

פרטים נוספים:  http://www.henley.reading.ac.uk/executiveeducation/excellence/The-Henley-Knowledge-Management-Forum/cl-12th-Annual-Henley-KM-Forum-Conference.aspx

 

שם האירוע:   KM Middle East 2012
מיקום האירוע:   Rotana Beach Hotel  Abu Dhabi, United Arab Emirates
תאריכים:  13-14.3.2012

פרטים נוספים: http://km-me.com/index.php?la=en

 

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר Executive Intelligence: What all great leaders have  נכתב בשנת 2005  ע"י Justin Menkes . מדובר בספר ניהולי הקורא תיגר על שיטת בחירת מנהלים וקידומם המקובלת בארגונים רבים בעולם, על פי מדדים קלאסיים דוגמת ראיונות, מבדקי אישיות ובחינת אינטליגנציה רגשית. בהנחת היסוד הנה שהצלחתו של ארגון תלויה באיכות אנשיו, ובפרט באיכות מנהליו, בכל הדרגים, הרי שישנה חשיבות מכרעת לאופן בחירת המנהלים, ובהמשך, לאימונם ושיפור יכולותיהם.

מפת הספר:

מעניין, שסקרים מלמדים ש- 80% מהמנהלים חשים עמיתיהם נכשלים באופן תדיר בהשגת יעדיהם, ו- 50% מהנשאלים אינם בטוחים שעמיתיהם ישאלו את השאלות הנכונות בבואם לקחת החלטה. אגב, לגבי עצמם, כל אחד חושב שהוא מתפקד טוב למדי...

 

יש מה ללמוד. קריאה מהנה.

ואל תשכחו- סיכום זה אינו תחליף לספר עצמו, אם כי רק סיכום של רעיונותיו ללא הפירוט והדוגמאות.

חשיבות המנהלים להצלחה העסקית

ארגונים כוללים עובדים רבים ואין ספק שאיכות העבודה של כולם תורמת להצלחה העסקית והמקצועית.

עם זאת, ברור מעל כל ספק שאופי ההחלטות שהמנהל, האיש הבכיר ביותר בארגון, מקבל, הן שמכוונות את הארגון כולו ומכתיבות על כן את אופן פעולתו.

על המנהלים לדעת לשאול, לדעת להפעיל חשיבה ביקורתית, כדי להבין היכן יש טעויות בארגון, והיכן צריך לשנות את הכיוון.

כמו כל בן אנוש, גם מנהלים יכולים לטעות. מה שחשוב הוא שהם יחפשו באופן יזום מידע, המסייע גם לזהות שגיאות וכשלים בתהליך החשיבה ובפעולות שלהם עצמם. הנכונות לחפש את המידע, והיכולת אכן לבצע זאת, אינן טריוויאליות כלל ועיקר.

החשיבות של תכונות אלו גבוהה אצל כל עובד, אך חשובה שבעתיים בקרב המנהלים, היות ואין אף אחד מעליהם. אין אף אחד שיבחן ויעיר על טעויותיהם.

נובע מדברים אלו שחשיבות פעילות המנהלים הנכונה כפולה:

א.       כי הם שמכוונים את הספינה כולה.

ב.       כי אם יטעו, לא יהיה מי שיהין ויעיז לתקנם.

 

המציאות מלמדת, כי קשה למצוא אנשים כאלו, שחשיבתם בהירה, והם יכולים אכן לבצע חשיבה ביקורתית. אך כאשר מנהל הופך לכזה, האפשרויות הנן כנראה בלתי מוגבלות.

 

ועוד עובדה מעניינת: היות ולא ניתן לפעול ביחידות, אזי, כאשר מנהלים מצליחים לפתח תחתיהם מנהלי משנה עם תכונות דומות, ההצלחה גואה והארגון מצטיין.

חזרה

שגיאות ניהוליות טיפוסיות

מהתחקות אחר אופי פעילותם של מנהלים, ואופי הלחצים המופעלים עליהם, נלמד כי ישנן

שגיאות טיפוסיות בקרב מנהלים.

נקדים ונאמר שרוב המנהלים אינם עצלנים או טיפשים. נתוני הבסיס בהחלט טובים והמנהלים משקיעים את זמנם ומרצם להצלחת ארגונם. ועם זאת, ישנן שגיאות טיפוסיות כמתואר להלן:

1.     קבלת החלטות מהר- מנהלים רבים הפכו את רעיון קבלת ההחלטות במהירות לערך בפני עצמו. מהירות ההחלטה, באה פעמים רבות, על חשבון זמן הנדרש לאיסוף נתונים וניתוח חלופות.

יש לציין שקבלת החלטות מהירות אינה בהכרח שלילית; על המנהל להשכיל ולנתח עבור אילו החלטות ניתן ונכון לקבל החלטה מהירה, ואיפה נכון להתמהמה. בעיה זו גוררת אי הצפת חלופות לפעולה, ואי הצפת נתוני עזר היכולים לסייע בבחירת החלופה המיטבית.

2.       ניתוח בעיה מורכבת ופירוקה- מנהלים לא נלמדים, ברוב בתי הספר למנהל, כיצד להתמודד עם בעיה מורכבת (complex problem) ואיך לפרק למרכיבים ברי ניהול. אתגר זה מקשה על המנהל לבחור את החלופה המתאימה היות והתמונה מורכבת מכדי לנתחה באופן סדור ופשוט.

3.       ניסוי וטעייה- דרך קבלת ההחלטות השכיחה ביותר, הנה בדרך הניסוי, טעייה ופניה לכיוון אחר, תוך למידה והימנעות משגיאה חוזרת. מחבר הספר מסביר ששיטה זו היא אכן תכונה ייחודית המאפיינת את מוחו של האדם, ועל כן, כה קל להיתפס אליה. ניסוי וטעייה יגרמו למנהל להטיה לפעולה ופחות לחשיבה לפני קבלת החלטה.

4.       התקפה כדרך הגנה- גם תכונה זו של אנשים נובעת מאופיינו כבני אדם. אנו מתקשים לקבל ביקורת, וכאשר מבקרים, כל האינסטינקטים מכוונים אותנו להתקפה נגדית. בדרך זו מוחמצת ההקשבה לביקורת שיתכן ונכונה, ופעמים רבות הדבר מונע גם ביקורות עתידיות.

5.       בחירת פתרון על בסיס ניסיון העבר- לכאורה מדובר בתכונה חיובית, אך למעשה, מוח האדם, העובד על סקירת הזיכרון, מאתר את התבנית הקרובה ביותר, ומציף אותה כפתרון מועדף. הבעיה הינה שלא תמיד התבנית אכן מתאימה, אך המנהלים טועים לחשוב כי יש בידם תשובה.

6.       אינטרסים- המידע המובא בפני מנהלים, ברובו המכריע של המקרים, מוטה. הוא מוטה בגלל אג'נדות של אנשים, הוא מוטה בגלל שמציג את ראייתם הסובייקטיבית של האנשים, ואת האינטרפרטציה שלהם למצב. הבעיה של מנהלים שקשה לסנן את המידע האובייקטיבי מתוך הנאמר, וקשה על כן לבחור את החלופה הנכונה, בהיעדר מידע אובייקטיבי.

7.       אופטימיות יתרה/ עודף ביטחון- מחבר הספר מצטט את רוסו ווסקומיקר הגורסים כי עיקרם של המנהלים נוטה להיות אופטימי יתר על המידה, ובטוח בעצמו ובהחלטותיו. הדבר נובע מהניתוח החסר, ואמונות המפותחות בעקבות, לגבי הפתרון העדיף. הדבר מועצם, כאשר המנהל שולף מזיכרונו זיכרון עבר דומה המגביר את ביטחונו בהחלטתו הוא (סעיף 5 לעיל). עודף הביטחון מקל על המנהל להזדרז בקבלת ההחלטות, ולטעות על כן יותר, בבחירת החלופה המתאימה.

8.   מידע זמין- מידע זמין שנגיש, נדמה לנו כמידע נכון, ומנהלים רבים לא ילכו לחפש מידע אחר, אם יש מידע מתחת לאפם שנשמע לכאורה רלוונטי לצורך. הבעיה גוררת, שוב, קבלת החלטות מהירה.

חזרה

ניתוח שיטות בחינת מנהלים מקובלות

כיום קיימות ומקובלות שיטות שונות לבחינת ובחירת מנהלים חדשים לארגון.

שיטות אלו אמורות לעסוק באינטליגנציה הניהולית, היות ומטרתן לחזות את הצלחתו של המנהל בתפקידו.

לפני שמציעים שיטה חדשה, כפי שיתואר להלן, בפרק האינטליגנציה הניהולית, ראוי לבחון את השיטות הקיימות, את מידת הצלחתן, ולנתח מדוע אינן טובות דיין, אם אכן כך הדבר.

 

כנקודת מוצא, ניתן להזכיר את העובדה שתוארה לעיל, כי רוב המנהלים מתרשמים כי הם עושים עבודה טובה, אך עמיתיהם המנהלים, ככלל, לא מתפקדים באופן ראוי ומספק.

מכאן ניתן להניח כי יש מקום לשיפור, אך לא ניתן להסתפק באמירה כללית זו, ולהסיק ממנה מסקנות.

 

שיטת בחירת המנהלים, הייתה שנים רבות, בהיעדר שיטה אחרת, מבוססת על מנת משכל (IQ) בלבד.

הבעיה בשיטה זו, היא שמבחני מנת משכל, נבנו מלכתחילה עבור העולם האקדמי, ומטרתם לנבא הצלחה אקדמית. מחקרים רבים מלמדים שאכן הם יכולים לנבא הצלחה אקדמית, אולם לגבי הצלחה ניהולית, יש מקום סביר להניח, שהצלחתן תהיה פחותה. זאת, מאחר, והכישורים הנדרשים למנהלים כוללים יכולות נוספות הקשורות ליכולות התנהלות בין אישיות, תפיסת מערכת ועוד.

עם השנים התפתחו שיטות בחינה נוספות:

השלב הראשון היה מבחני אישיות; בהמשך הוסיפו ראיונות פסיכולוגיים; לבסוף הוסיפו ראיונות הבוחנים כיצד התנהגו מנהלים בסיטואציות דומות בניסיונם בעבר.

המפתיע הוא, שמחקרים (בעיקר בריק ומאונט) מלמדים שמכל השיטות, דווקא למבחני מנת המשכל היה הסיכוי הטוב ביותר לנבא הצלחה של מנהלים בתפקידם:

מבחן

מבחני אישיות

ראיונות פסיכולוגיים

ראיונות התנהגות עבר (PBI)

מבחני משכל IQ

אחוזי ניבוי

כ- 3%

כ- 8%

25%

קרוב ל 35%

 

אין כאן כוונה לומר כי אינטליגנציה (אקדמית) הנבחנת במבחני IQ הנם מתאימים. הם חוזים קרוב לשליש ועדיין מפספסים שני שליש. קריאה נכונה של הנתונים מלמדת כי המתאם בינם לבין הצלחה רק גבוה יותר מן המנבאים המוכרים האחרים.

אגב, אינטליגנציה רגשית, בוחנת נושאים הקרובים מאד למבחני אישיות, ולא מנבאה יותר טוב מהם וכריזמה מזמן הוכחה כתכונה שאינה דווקא מרכזית למנהלים מצליחים ולעיתים אף מכשילה אותם.

לסיכום והבהרה, ניתן לומר, כי אם במקום מבחני אישיות, בהם אנו משקיעים כל כך הרבה כסף, אם פשוט נבחן את מנת המשכל של המועמדים, הרי שנצליח פי עשר בבחירתנו!!
ואפילו הראיונות המקובלים כיום (PBI) ששיפרו, מפי 3 את ההצלחה בניבוי אל מול הראיונות הפסיכולוגיים שקדמו להם, מיותרים אף הם, כי פשוט אפשר לברר מנת משכל ועדיין להצליח יותר.

חזרה

הידע 

הידע של מנהל לגבי הנדרש והמצופה ממנו בתפקידו, הנם בהחלט מרכיב חשוב להצלחה בתפקיד.

אם מנהל לא יודע שעליו לתקשר נושא ולנהל שינוי, ולא רק להנחית החלטות, אזי סיכויי הצלחתו לא גבוהים.

אם הוא לא יודע, שבמקרים של בעיה עסקית כדאי להרגיע את השוק, אזי הארגון נתון בבעיה.

ידע, אם כן, תיאורטי ופרקטי, על דמותו והתנהלותו של מנהל מצליח, חשובים ביותר להצלחה.

ההערכה היא שידע לגבי התפקיד- מנבא 25% מההצלחה.

מה שרבים לא מודעים לו, הוא שהראיונות על דרך התנהגות העבר (PBI), עוסקים בעיקר בידע של המנהל ולא ביכולותיו.

כאשר שואלים את המנהל בריאיון: "ספר על הדרך בה היית מתמודד עם סוגיה X" או אפילו, "ספר על איך התמודדת בעבר עם סוגיה Y" שואלים אותו למעשה שאלות הקשורות לידע שלו, על מה מצופה ממנו כמנהל טוב, ולא מה באמת התגובה הטיפוסית שלו לסוגיה.

אף מועמד הנבחן לתפקיד ניהול, שיישאל לגבי אופן התנהלות של עובד הבא עם בשורה לא טובה, לא יבוא ביוזמתו ויספר על המקרה (אולי אפילו המיצג) שאיבד את שלוות רוחו והתפרץ על העובד, מביא הבשורה. הם ישלפו מזיכרונם דוגמת התנהגות טובה, ואולי, במודע או בתת מודע, אפילו ייפו מעט את התנהגותם, בהתאם למה שהיו מצפים הם לשמוע ממועמד המגיע אליהם.

יוצא מכאן שהראיונות ההתנהגותיים (PBI) בוחנים בעיקר את הידע של המנהל ביחס למצופה ממנו בתפקידו.

יש להם חשיבות, אולם עלינו להבין ולהפנים כי הם לא מעידים על ביצועי העובד בעבר או בהווה, אלא לגבי הידע שלו על התפקיד והמצופה.

חזרה

האינטליגנציה הניהולית

נלמד כי ידע הנו בסיס להצלחה, אך ברור לכל שאין הוא מספק.

כאן באה התורה המוצעת המציגה מונח חדש- אינטליגנציה ניהולית.

אינטליגנציה הקשורה לא בידע, אם כי בפוטנציאל של אדם, להצליח בתפקידו כמנהל,ואינטליגנציה ניהולית טמונה בחשיבה ביקורתית.

 

המפתח להבנת האינטליגנציה הניהולית היא הבנה שכל הפרמטרים הקודמים שהוזכרו, היו מדדים עקיפים. הם מדדו כולם תכנות/ יכולות שבעקיפין יכולות לנבא הצלחה בתפקיד, אך לא מדדו את ההצלחה עצמה.

כיצד ניתן למדוד את האינטליגנציה הניהולית עצמה?

להעמיד את המנהל בפני תרחישי אמת ולראות כיצד מתמודד ובעיקר כיצד מפעיל חשיבה ביקורתית.

לכאורה, בחינת ההתנהלות,  דומה למה שנעשה בראיונות המשווים.

עיקר ההבדל הנו בשני דברים:

א.       במיקוד בחשיבה ביקורתית והבאת סוגיות הבוחנות את קיומה של חשיבה זו.

ב.       בבקשה לנמק כל החלטה וכל דרך התנהלות.

כאשר מנהלים מקבלים החלטות, פעמים רבות, יותר מדרך אחת הנה דרך לגיטימית. בניגוד למבחני היסק לוגי שם רק תשובה אחת היא הנכונה, הרי שבחיים ניתן לפעול בדרך אחת ולכל דרך היתרונות והחסרונות שלה.

מילת המפתח כאן היא: למה?

מה תהיה תשובתו של הנשאל לגבי שאלה מסוימת פחות חשובה, מהנימוק אותו הוא נותן למה הוא בחר דווקא בתשובה זו. מתוך התשובה, ועוד יותר מתוך ההנמקה, ניתן ללמוד על דרכי החשיבה, על רמת החשיבה הביקורתית, על הפתיחות לחשיבה ביקורתית עצמית (המנהל לגבי טעויותיו הוא) ועוד.

 

מחבר הספר,  טוען, כי מחקר שביצע, מלמד, כי אינטליגנציה ניהולית יכולה לנבא עוד לפחות 25% הצלחה, שאינם תלויים בידע הקיים, ויחד עם הידע, שני אלו יחד מנבאים 50% הצלחה!!!

 

אם נבחן היום ארגונים, נראה שישנם ארגונים גדולים המבצעים מרכזי הערכה לעובדים שהינם פוטנציאל לקידום לניהול. מרכזים אלו בוחנים מספר היבטים ורבים מהם מתייחסים גם לבחינת החשיבה הביקורתית, וחלק מארגונים אלו מעידים, כי הם אכן מרוצים מאחוזי הניבוי של מרכזים אלו (מ.ל.)

חזרה

קידום מנהלים

אינטליגנציה ניהולית הנה פרמטר חשוב לבחירת מנהלים חדשים, אולם היא יכולה לשמש את הארגון גם למטרות נוספות:

היות וחשיבה ביקורתית הינה מיומנות שגם נרכשת, הרי שניתן לפתח אותה.

ניתן לפתח, אם כן, מנהלים קיימים, ועובדים בעלי פוטנציאל ניהולי עתידי, על ידי פיתוח החשיבה הביקורתית שלהם.

אותו כלי המשמש לבחינת מועמדים, יכול לשמש גם לשיפור, הנו הסימולציות. מנחה שהוכשר לכך, יכול לעבוד עם צוותים קטנים (או אף ביחידות עם המנהל- מ.ל.) , על סימולציות של סוגיות הקשורות בהתנהלות בארגון, תוך פיתוח היבטי החשיבה הביקורתית והכוונת המנהלים אליהם.

העיסוק בנושא החשיבה הביקורתית מכוון את האנשים לשם. לימוד ה"למה" , שהנה הבסיס ללמידה הסוקרטית (שדגל בשאילת למה על כל דבר שראה) מחזק את החשיבה הביקורתית הלכה למעשה.

 

השלב המתקדם יותר עוסק בהעברת החשיבה הביקורתית לתוך הארגון והפיכתו לחלק מארגז הכלים השוטף.

 

סוקרטס לימד אותנו ידע רב. מסתבר שיש הרבה מה ללמוד ממנו גם על דרך פיתוח האינטליגנציה הניהולית, המביאה לעוד ידע, אך יותר מכך, מביאה גם להצלחה ניהולית.

חזרה

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135