ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון דצמבר 2006 - מהדורה מס' 87
גיליון דצמבר 2006 - מהדורה מס' 87
גיליון:
מתודולוגית אפיון והקמת פורטל זכתה בתחרות החדשנות של ROM

שניים מערכיה של חברת ROM הם חדשנות ופיתוח מקצועי ומתודולוגי מתמיד!

כחלק מיישום ערכים אלו, החלה לפני 4 חודשים בחברה תחרות מיוחדת במינה בה העובדים התחלקו לצוותים, בחרו נושא הקשור לתחומי עיסוק החברה והתחרו ביצירת מתודה/חשיבה חדשנית כשמשימת התחרות היא כיצד לתת ללקוח יותר (ערך) בפחות (משאבים).

  

המתודות החדשניות שהוצעו בתחרות:

  • אפיון והקמת פורטל בשלושה ימים.
  • שיווק ככלי מובנה בתהליך ניהול ידע.
  • מיפוי צרכי ניהול ידע.
  • חבילת פורטל משאבי אנוש,שכר ורווחה.

התחרות היתה צמודה ובסופה ניצח הפרויקט אפיון והקמת פורטל בשלושה ימים!
חברות הצוות נעמה ברקוביץ, קרן טרוסטלר ונגה צי'פמן-שטינורץזכו ב 3,000 ש"ח ועכשיו נותר להם לחשוב על דרכים חדשניות כיצד לבזבז אותם.

 

והזוכים האמיתיים:
לתחרות החדשנות שניהלה ROM זוכים נוספים : ראשית, הלקוחות ושוק ניהול הידע שבקרוב יחלו ליהנות מפיתוח התוצרים החדשים. שנית, כלל עובדי החברה שהשתתפו וחתרו למצויינות ובכך המשיכו את תהליך הפיתוח האישי המקצועי.

חודש שלישי לאתר חברת ROM Knowledgeware

3 חודשים לאחר השקת האתר החדש של חברת ROM ,אנו שמחים לבשר שרמת השימוש ממשיכה לעלות:

  • החודש נוספו 1009 מבקרים חדשים לאתר, כך שמספר המבקרים עד כה חצה את קו ה- 3000.
  • ממוצע הצפיות בדפים למבקר עומד על 16 עמודים. עושה רושם שמי שנכנס לאתר  ROM  מבלה בו זמן מה וקורא את התכנים המוצעים בו.

בהתחשב בהיות האתר פונה לנישה מסוימת מאוד בשוק העסקי הרחב, מדובר בנתונים מרשימים ביותר ל- 3 חודשי פעילות.

(הנתונים מתייחסים עד לתאריך 26/11/06).

 

נשמח לשמוע את תגובתכם על האתר.

לוח דרושים ומחפשי עבודה

מאז הקמתה, משתדלת חברת ROM Knowledgeware לסייע לעובדי ידע המחפשים עבודה.

בנוסף, אנו משתדלים לסייע גם לארגונים המחפשים עובדים למצוא את העובד המתאים עבורם.

לשמחתנו, לא פעם, העלו "שידוכים" אלו פרי לשביעות רצון כל הצדדים.

לעיתים, גם אנו ב ROM מחפשים יועצים.

ראו את לוח הודעות הדרושים ומחפשי עבודה של אתר חברת ROM

 

תערוכת מוצרי ניהול ידע בצד כנס ניהול הידע KM WORLD 06

בצד כנס ניהול הידע KM WORLD 2006, שהתקיים בסוף אוקטובר, התנהלה, כמידי שנה, תערוכת מוצרים בנושא ניהול ידע.התערוכה כללה מוצרים ותיקים, מוצרים מתחדשים (ותיקים עם יכולות חדשות) ומוצרים חדשים.

בחרנו לשתף אתכם במקצת הרשמים ממוצרים שאינם מוכרים בשוק ניהול הידע הישראלי:

  • Coveo מאת חברת Coveo 
    מנוע חיפוש פדרטיבי ואינטגרטיבי. כולל, מעבר ליכולות התחברות למקורות מידע מגוונים, גם יכולת דירוג נתונים טובה, תמצית חכמה ויכולות אבטחת מידע. משתלב טוב מעל סביבת Sharepoint ומקבל תשבחות של אנליסטים בתחום.
    מידע נוסף:
    www.coveo.com
  • BrainEKP מאת חברת TheBrain
    תוכנה שבמקור החלה ככלי לסיעור מוחות והתפתחה לכלי תומך ניהול ידע רחב. ממשק ויזואלי גרפי שמאפשר הנגשה של מידע וידע על בסיס תרשימים. עוסק בקשר בין פריטי המידע, ולא רק בתכנים עצמם. זכו בפרסי ניהול ידע רבים.
    מידע נוסף:
    www.thebrain.com
  • MetaCarta מאת חברת MetaCarta
    כלי המאפשר שילוב נתונים, מידע וידע בסביבת GIS- סביבה עתירת מידע גיאוגרפי. מקל על חיפוש ואחזור אפקטיבי של מידע ממפות, הנתונים והמסמכים המלווים אותם.
    מידע נוסף:
    www.metacarta.com
  • Aerotext מאת חברת Lockheed Martin
    כלי לניתוח מסמכים וטקסטים. מאפשר ניתוח המידע ושליפה ממוכנת מהטקסטים של עד 15 ישויות מידע מקובלות דוגמת אנשים, מוצרים וארגונים. השליפה מתבצעת על בסי מנוע חוקים עסקי, חלקו מן המוכן וחלקו נבנה ע"י הארגון.
    מידע נוסף:
    www.aerotext.com
  • Inxight מאת חברת Inxight Systems
    מוצר המהווה רובד מעל מנוע החיפוש Google- מארגן את תוצרי החיפוש. ארגון העצים הנו הן ברמת עצים מובנים קבועים ומשתנים, הן ברמת אינדקס פנימי (מעין תוכן) שנבנה למסמכים עצמם, והן ברמת קישור מהיר מהמידע ליישומים ארגוניים, בהתאם למילות המפתח שנמצאו.
    מידע נוסף: קישור לא זמין - אתר inxight
  • Teragram TK240 מאת חברת Teragram corporation
    כלי לניהול טקסונומיות (מילוני מונחים ארגוניים). מאפשר תיוג אוטומטי של המסמכים על פי הטקסונומיות, כולל אפשרות תיקוף. מאפשר הבנה מהירה וממוקדת של הפסקאות המגדירות את המסמך. 
    מידע נוסף:
    www.teragram.com
  • Mind Server מאת חברת Recommind
    מוצר תוכנה לקטלוג אוטומטי של מידע על פי טקסונומיות מוכנות או משתנות. כולל רכיב למידה ושיפור.
    מידע נוסף:
    www.recommind.com
  • Velocity מאת חברת Vivisimo
    סוויטה של מוצרים הכוללים מנוע חיפוש, מנוע תיוג ומנוע חיפוש פדרטיבי הניגש למקורות מידע ומאגרים סגורים ומאפשר שילוב התוצאות השונות עפ"י הקטגוריות שהוגדרו לעיל.

    מידע נוסף:
    www.vivisimo.com
  • Seamark Navigator מאת חברת Siderean Solutions inc
    ממשק ניווטי להצגת מידע פנים וחוץ ארגוני. משמש כ- webservice ולכן ניתן קשור לפורטלים קיימים.
    מידע נוסף:
    www.siderean.com
  • Schemalogic מאת חברת Schemalogic
    ניהול סכמות נושאיות וארגוניות עפ"י טקסונומיה ארגונית. הסכמות הנן תרשימים של ישויות והקשרים ביניהם והקשרים ביניהם ומקלים על ההבנה העסקית של המידע והידע.
    מידע נוסף:
    www.schemalogic.com

ניתן לעיין גם בקטלוג המלא של מוצרי ניהול ידע של Kmworld- Tools and Products for improving Business Performance.

זוכי פרס הידע MAKE

בחודש אוקטובר דיווחנו שבמסגרת תחרות MAKE (ראשי תיבות של most admired knowledge enterprises)

של חברת TELEOS  הוכרזו הארגונים שעלו לגמר.הארגונים התמודדו על היכולת לשפר ביצועים על בסיס חדשנות, יעילות ארגונית תפעולית ומצויינות במוצרים או בשירותים אותם הם מספקים.

  

כעת, כפי שהבטחנו, אנו מדווחים על רשימת הזוכים הנכבדת:

 

צפון אמריקה אירופה אסיה:
  • Apple
  • Caterpillar
  • Fluor
  • Google
  • Halliburton
  • Hewlett-Packard
  • Microsoft
  • Raytheon
  • 3M
  • NASA
  • BMW Germany
  • BP UK
  • British Broadcasting Corporation UK
  • Denmark Novo Nordisk
  • Repsol YPF Spain
  • Schlumberger France
  • Siemens Germany
  • Telefonica Spain
  • UBSS witzerland
  • Unilever Netherlands/UK
  • BHP Billiton Australia
  • Canon Japan
  • Honda Motor Japan
  • Infosys Technologies India
  • LG Electronics S. Korea
  • Nissan Motor Japan
  • POSCO S. Korea
  • Samsung S. korea 
  • Satyam Computer Services India
  • Sony Japan
  • Tata Consultancy ServicesIndia
  • Tata Steel India
  • Toyota Japan
  • Unilever Indonesia Indonesia
  • Wipro Technologies India

 

לחצו כאן להרחבה על תוכנית MAKE

נכתב ע"י נעמה הלוי, ענת קוסיאק, כרמית שקד ROM Knowledgeware

בבואנו להתניע פעילויות של ניהול ידע בארגון, עלינו לבצע מיפוי צרכים שמטרתו הגדרת סדרי עדיפויות וקביעת נקודת ההתחלה.

תהליך המיפוי יכול להיות ארוך מאוד ומייגע ועלול לצרוך משאבים רבים מהארגון. בנוסף, לעתים התוצרים של התהליך (דוח מיפוי, מצגת הצגת ממצאים לפיילוט), עלולים שלא להיות מספיק ממוקדים וברורים ולכן יובילו לקושי משמעותי בקבלת ההחלטות לגבי איזה פעילויות ניהול ידע דרושות ובאיזה יחידות. לעיתים יש פער בין ציפיות הלקוח לתוצרים הסופיים שהוא מקבל. 

מטרת מאמר זה היא לספק מספר הנחיות ואמצעים לביצוע תהליך מיפוי שיהיה יעיל (יצריך כמה שפחות משאבים מהארגון) ואיכותי (יספק בסיס נרחב אך ממוקד לקבלת החלטות ותיעדוף וכזה המקובל והרצוי על הלקוח).

 

לפני שנצא לדרך, עלינו להפנים מספר הנחות יסוד:

  • לא נכון ולא ניתן לנהל את כל הידע הארגוני.
  • ההמלצה לבחירת נושאים לניהול ידע תהיה נגזרת של שקלול מספר פרמטרים שהם: עלות, תועלת, מנוף שיווקי,סיכויי הצלחה.
  • הלקוח מכיר את הארגון בו הוא עובד.
ניזכר במטרת תהליך המיפוי

מטרתו להגדיר סדרי עדיפויות לטיפול בניהול הידע בגופי הארגון השונים ולקבוע נקודת ההתחלה.

מטרה זו נסמכת על הנחת היסוד כי לא נכון ולא ניתן לנהל את כל הידע הארגוני, ולכן, יש למפות את צרכי הידע של הגופים השונים ולהתאים את פעילויות ניהול הידע לכל יחידה בהתאמה לתהליכי העבודה, צורכי הליבה ומטרות היחידה. רק לאחר תהליך מיפוי שכשזה נוכל להגדיר את סדרי העדיפויות לפעילויות ניהול הידע אשר אותן נפעיל בכל יחידה בארגון.

אחד העקרונות המנחים החשובים ביותר שעלינו לשים כנגד עינינו לאורך כל תהליך המיפוי הוא לאתר ולעבד את המידע אשר יספק ערך מוסף מעבר למה שהלקוח מכיר ויודע על ארגונו.

סקירה של המטרות העסקיות של הארגון, מצבו הפיננסי ועוד, יתכן וחשובים מאוד לצוות המבצע את המיפוי, אך לא תתרום לקורא המסמך, קרי הלקוח.

עקרון נוסף הוא המכוונות למטרה. כך למשל אם קיימים ארבעה פרמטרים לפיהם נקבע את המלצתנו הסופית יש לשלב התייחסות אליהם ולציינם לאורך כל הדרך (בראיונות האישיים, בסדנאות) לטובת הגדרתם ביתר קלות בסוף התהליך ולצורך ביסוס שפה משותפת במהלך התהליך.

כעת, נתאר מספר טיפים מומלצים לביצוע תהליך מיפוי יעיל ואיכותי:
  1. איסוף מידע מקדים
    אספו ורכזו מידע לפני הפגישות שתקיימו בארגון. פעילות זו תבטיח שבראיונות תתמקדו בזווית הראיה של המרואיין את הדברים ולא במידע הגנרי. בקשו כבר בפגישת ההתנעה לקבל חומרים אשר יעניקו לכם היכרות מבנית ותרבותית עם הארגון כגון:
    א)
    חזון, מטרות, מבנה ארגוני, פעילויות עיקריות, בעלי תפקידים רלוונטיים, אנשי מפתח.
    ב) 
    רקע על היחידות / מחלקות עימם אנו עומדים להיפגש - פעילויות עיקריות שלהן.
     
    שלחו דוא"ל מקדים למרואיינים ובו כוונו אותם לחשיבה על פערי ידע בעזרת סט שאלות מצומצם. למשל:  
    באילו מהפעילויות שציינת אתה חש כי חסר מידע או שהמידע הקיים מאורגן או אינו נגיש עבורך?
                          
  2. הקפידו לראיין אוכלוסייה מייצגת העונה על מספר קריטריונים כגון:
     -
    עובדים בעלי ותק שונה
     - עובדים בדרגות היררכיה שונות
     - סוכני שינוי / מובילי דעה / מוקדי ידע / מומחים ביחידתם
     - oעובדים בעלי סטאטוס פוליטי חשוב
     - עובדים שעשויים להביע התנגדות לתהליך. שיתופם כבר בתחילת הדרך תצמצם את התנגדותם.
                            
  3. שימרו על גיוון באמצעים והתאימו את האמצעים לקהל היעד
    סדנה שבה מתקיימת עבודה בצוותי חשיבה, ראיונות אישיים שבהם יש שימוש בעזרים ורבליים כמו גם ויזואליים כגון "מעגל המיפוי" לפיו המשתתף מסמן 7 פעילויות עיקריות שבתחום אחריותו ובכל אחת מהן מציין האם הידע הנדרש עבורך לכל פעילות הנו מלא או חסר; מה היה הופך אותו לידע מלא.
                      
  4. היו מכוונים לא רק לתועלת אלא גם לפרמטרים נוספים
    לכל אורך בירור הצרכים וחשיבה על פתרונות ניהול הידע היו מכוונים בחשיבה לא רק לתועלת אלא גם ליתר הפרמטרים שייסעו בידכם לקבוע את ההמלצה:
    - עלות - עד כמה יהיה קשה להתניע ולנהל כזה פרויקט, מה תהיה עוצמת ההתנגדות
    - מנוף שיווקי - עד כמה הפעילות אם תבוצע תוכל להלהיב ולגרום ל"שיווק ויראלי" בארגון. כזה שייסחף
       גופים ויחידות נוספים לקחת חלק בפעילות ניהול ידע.
    - סיכויי ההצלחה - מהי מידת המוכנות של האנשים ביחידה לשינוי/הטמעה של פעילות ניהול ידע?
                     
  5. היו חדשנים בתוצרים
    כתבו מסמך תמציתי המותאם לאופי הלקוח המפרט רק את הדברים בעלי ערך מוסף עבור הארגון כגון:
     - תחומים מומלצים לתהליך ניהול ידע
     - סט השיקולים העומד בבסיס ההמלצה
     - מפת ידע תהליכית - ציון נקודות בתהליך העבודה בהן ימומש פתרון ניהול ידע
     - מצגת להתנעת הפעילות ובחירת נושא לפיילוט

כך תצלחו תהליך מיפוי יעיל ואיכותי. וגם, תסיימו עם חיוך :-) .

נכתב ע"י David A. Kolb, תרגום ועיבוד: מוריה לוי, ROM Knowledgeware

האסוציאציה שעולה לרובנו כאשר עוסקים בלימודים, קשורה לתקופת בית הספר, לאוניברסיטה, או לקורסים והדרכות פורמליות אחרות.

אכן, חלק נכבד משנות חיינו הצעירים (מגיל 6 ומעלה) עוברים עלינו במסגרות שכאלו. אולם, בכל זאת, גם עד גיל שש וגם אחרי שסיימנו את לימודי התיכון והאוניברסיטה, אנו ממשיכים ולמדים הרבה. רוב הלמידה הזו, אינה נעשית במסגרת של כיתה, זו למידה מניסיון.

ספרו של קולב עוסק בניסיון (experience). קולב, בפרסמו את הספר ב- 1984, שימש כפרופסור באוניברסיטת הרוואד, במחלקה למדעי ההתנהגות. ספרו נכתב בראייה זו.

 

למידה אינה תהליך פשוט, כמו שנדמה לנו. אנו לעולם מתחילים ממצב קיים. ישנו מתח בין הרצון להמשיך את שהיה (שיכול להוביל לקיבעון) והצורך להשתפר ולהתחדש. כיון שכך, למידה הנה תמיד למידה מחודשת. כמעט אף פעם לא מתחילים מדף ריק. על המלמד לקחת זאת בחשבון. החוכמה המאפשרת את התהליך- למידה דו שלבית:

  1. בחינת הידע הקיים ועימותו אל מול המציאות, ומתוך כך הבנה בצורך של הלמידה.
  2. הלמידה עצמה, של הידע החדש.

למידה על בסיס ניסיון, מנסה להתמודד עם המתח בין הקיים והחדש, כתהליך קבוע והמשכי.

ניתוח תהליך הלמידה, מלמד שלמידה מניסיון הנה תוצאה של ארבע רכיבים משלימים:

  1. התנסות קונקרטית- Concrete Experience
  2. התנסות פעילה-  Active Experimentation
  3. המשגה מופשטת- Abstract Conceptualization
  4. התבוננות תוך שיקוף- Reflective Observation

דוגמאות ללמידה על בסיס רכיבים אלו:

  1. התנסות קונקרטית- אם היודעת להרגיע את תינוקה הבוכה.
  2. התנסות פעילה-  נגן פסנתר המשפר את יכולותיו מעצם האימון.
  3. המשגה מופשטת- מורה הקורא מחקר השוואתי על תפיסות פיתוח תוכניות לימודים.
  4. התבוננות תוך שיקוף- יועצת ניהול ידע המתבוננת במיפויי צרכים ולומדת כיצד לבצעם על סמך השיקוף.

ברור שהדוגמאות אינן פשוטות. כל דוגמא, ניתן לשייכה על פי רוב ליותר מרכיב אחד.
זאת, משום שהרכיבים האמורים מייצגים שני צירים, בכל אחד מהם שני רכיבים הנוגדים זה את זה: ההתנסות הקונקרטית (העוסקת בפרטים) לעומת ההמשגה (העוסקת בהכללות ומודלים); ההתנסות הפעילה (בה הלומד הנו אקטיבי מאד) לעומת ההתבוננות תוך שיקוף (בה הלומד הנו בהגדרה פסיבי).

הלומד לא יכול להפעיל בו זמנית את ארבעת הרכיבים, כי הם נוגדים זה את זה.
בכל שלב, עליו להחליט מהו האיזון המתאים, ועד כמה הוא מפעיל איזה רכיב. יש כמובן להיזהר מדומיננטיות יתר של רכיב אחד תוך נטרול היתר.

בדרך כלל, בפעולה מסוימת, סגנון הלמידה משלב שני רכיבים סמוכים (רביע בשרטוט).
לדוגמא: האם היודעת להרגיע את תינוקה הבוכה, לומדת זאת על בסיס של התנסות פעילה ולמידה קונקרטית.
ללמידה זו, גם ביסוס נוירולוגי פיסי: צידו השמאלי של המוח מתמחה באבסטרקציה וייצוג סימבולי; לעומתו, צידו הימני של המוח כולל ייצוגים של המציאות עצמה (הלוא היא ההתנסות).

בהקשר המילולי למשל, צד שמאל (L-MODE) קשור לשימוש במילים כדי להגדיר, לתאר ולקטלג לשמות; צד ימין (R-MODE) קשור למודעות לדברים, עם קשר מינימלי למילים עצמם. צד שמאל, אחראי לחשיבה במונחים של רעיונות עצמאים הקשורים זה לזה לוגית; צד ימין עוסק בראייה הוליסטית של הדברים, ראייה בתבניות ומבנים הכוללים את כל הפרטים יחד, לאו דווקא מפירוקם הלוגי והמלא.

אנו כבני אדם, נוטים לאמץ סגנון למידה אישי המתאים לנו. המוח של כולנו "מתוכנת" כנראה על פי אותם כללים, אך התכניות הנכתבות, משתנות בין האנשים.
בבחירת הניסיונות עליהם יתבססו, הם מתכנתים את עצמם לרמות שונות בכל ארבעת הרכיבים, רמות המשפיעות על הלמידה, ההחלטות וההתנהגות.

  • נטייה להתנסות קונקרטית מתמקדת במעורבות בהתנסות והתמודדות עם מצבים אנושיים בדרך אישית. למידה זו שמה דגש על ההרגשה והאינטואיציה (בניגוד לחשיבה);
  • נטייה להתבוננות תוך שיקוף מתמקדת בהבנת משמעות של רעיונות ומצבים ע"י התבוננות זהירה ותיאור שלהם;
  • נטייה להמשגה מופשטת מתמקדת בשימוש בלוגיקה, רעיונות וקונספטים. היא שמה דגש על חשיבה (לעומת ההרגשה/תחושה);
  • נטייה להתנסות פעילה מתמקדת בהשפעה פעילה על אנשים ומצבים מתחלפים. בניגוד להתבוננות מתוך שיקוף היא שמה דגש על יישומים מעשיים.

לא מקרי, כפי הנראה, שיש קשר הבין מקצוע אותו אנו לומדים, הקריירה בה אנו בוחרים, העיסוק שלנו בפועל, המשימות להם אנו נדרשים, לבין סגנונות הלמידה אליהם אנו נוטים על פי אופיינו.

קולב מצטט מחקרים, ומנתח קשר זה גם בעצמו, ולגבי מקצועות רבים נמצאים מתאמים מעניינים.

להלן מספר דוגמאות:

שיווק: סגנון המשלב התנסות קונקרטית גבוהה ונטייה להתנסות פעילה.

הנדסה: נטייה להמשגה ונטייה להתנסות פעילה.

פיננסים: נטייה להמשגה.

כ"א: נטייה להתנסות קונקרטית.

מחקר: סגנון למידה המשלב המשגה גבוהה והתבוננות תוך שיקוף גבוהה.

 

מיומנויות נדרשות למילוי תפקידים קשורות אף הן לסגנונות הלמידה.
להלן המיומנויות בהם יצטיינו אנשים החזקים על פי סגנון הלמידה מניסיון:

שילוב התנסות קונקרטית- התנסות פעילה:

  • מחויבות אישית להשגת יעדים.
  • חיפוש וזיהוי הזדמנויות חדשות.
  • השפעה והנהגת אחרים.
  • מעורבות אישית גבוהה.התנהלות מול אנשים.

שילוב המשגה מופשטת- התנסות פעילה:

  • פיתוח שיטות חדשות לחשיבה ועשייה.
  • התנסות ברעיונות חדשים.
  • בחירת פתרון מיטבי.
  • קביעת מטרות.
  • קבלת החלטות

שילוב התנסות קונקרטית- התבוננות תוך שיקוף:

  • רגישות לתחושות אנשים.
  • רגישות לערכים.
  • הקשבה בראש פתוח.
  • איסוף מידע.
  • השערה של משמעויות לגבי מצבים שנויים במחלוקת.

שילוב המשגה מופשטת - התבוננות תוך שיקוף:

  • ארגון מידע.
  • בניית מודלים קונספטואליים.
  • בחינת תיאוריות ורעיונות.
  • תכנון ניסויים.
  • ניתוח נתונים כמותיים.

הספר מעמיק ומנתח את סגנון הלמידה הנובע מידיעה מתוך התנסות קונקרטית, לעומת ההמשגה המופשטת:

  1. לדעת מתוך התנסות קונקרטית הנה כאן ועכשיו. זאת לעומת תהליך ההמשגה המופשטת שמנתח את העבר בניסיון סדור להגדיר את העתיד.
  2. לדעת מתוך התנסות קונקרטית, על בסיס מה שנלמד מפולניי, הנה תהליך העוסק יותר בידע הסמוי (tacit knowledge) לעומת ההמשגה המופשטת העוסק יותר בידע הגלוי (כפי שפולניי כינה אותו- articulated knowledge).

יתרונו של הסגנון ההמשגתי שהוא כולל ניתוח, ביקורת וארגון מחודש. קשה להיות ביקורתי על ידע שנלכד (התפתח תוך התנסות קונקרטית). קל להבין סגנון למידה של המשגה מופשטת. קשה יותר להבין את הלמידה מתוך ההתנסות הקונקרטית, ועם זאת הוא חשוב מאד. הוא מאפשר לנו לברור ולבחור את המידע אליו אנו "שמים לב" ומתוכו אנו מייצרים את הידע החדש; הוא כולל, מעבר למודעות גם תהליך של הערכה. בסופו יש תהליך אישור (בניגוד להליך הביקורת ההמשגתי).

 

אבחנה נוספת בין שני סגנונות אלו, אולי הקריטית ביותר, על פי המחבר, הנה שתהליך הלכידה המתבצע בהתנסות הקונקרטית הנו סובייקטיבי אישי, בהמשגה, אנו עוסקים בתהליך אובייקטיבי חברתי.

על פי קאנטט, השילוב הוא המפתח: הלכידה של ההתנסות הקונקרטית הנה גורם התיקוף של ההכללה ההמשגתית. על פי קולב, רק שילוב של שני תהליכים הפוכים אלומביא לאמת גבוהה יותר, כוללת יותר, נעלה יותר.
ועם זאת, יש לזכור את חשיבותה של ההתנסות הקונקרטית, המהווה את הידע האישי, ובלעדיה תאבד הזהות האישית של כל אחד מאיתנו.
גם דורי נדרש ליחס בין סגנונות אלו וטען שהאינטלקט נובע בין השאר מדברים שהתנסינו בהם לפני שהבנו אותם.

את הפרקים האחרונים בספר מייחד קולב לתהליך ההתפתחות.
אנו כאנשים מתפתחים כל העת. בחינה של כל אחד מהתפקידים אותם אנו ממלאים, בין בבית, בין בעבודה ובין בחיים, מלמד על התפתחות זו הנדרשת לצורך התפקוד. ההתפתחות כוללת שלושה שלבים:

1.רכישת הידע.
2. התמחות (תוך בחירה ותעדוף שלנו).
3. אינטגרציה.


בגיל הינקות אנו רוכשים ידע. בשלב מאוחר יותר, אנו מתחילים לפתח נטיות, המבוססות על ההתמחות. רק לאחר מכן, אנו מצליחים לבצע שילוב יכולות, שילוב סגנונות ועליה למדרגה גבוהה יותר של ההתפתחות.

כאשר אנחנו שופטים ביצועים (רמה ראשונה) מספיק להסתכל ולהתייחס לנסיבות הנוכחיות; כאשר אנו שופטים למידה, אנו מרחיבים את מסגרת הזמן ובוחנים גם את הסתכלות למצבים דומים; כאשר אנחנו בוחנים התפתחות אנו מצפים להתאמה לכל מצבי החיים, ובמקרים מסוימים, אף מעבר לכך.

המודל ההתפתחותי של למידה מניסיון מלמדת שישנן מספר תכונות המאפיינות את רמת ההתפתחות האינטגרטיבית הגבוהה (המכונה בפי המחבר Ego Development):

  • רמת גמישות גבוהה שהם יודעים לסגל לעצמם.
  • הנהייה אחר התפתחות אישית ייחודית.
  • סגנון חיים רב גוני (עיסוק במספר מסגרות חיים; עיסוק רב גוני בתוך המסגרות).
  • שלמות ואחדות.

השלמות והאחדות נובעים משילוב עיסוק בעובדות, ערכים, משמעויות ורלוונטיות.
האדם שיתפתח מניסיון הנו זה שישכיל לשלב את כל ארבעת סגנונות הלמידה (המרמזים על העיסוקים דנן, בהתאמה).
אנשים אלו, להערכתי, הם אלו שיובילו אותנו לעתיד רחוק יותר.


ולאחר סיום, מספר מחשבות והשלכות:
ספרו של קולב מחזק, ללא ספק, את מודל ניהול הלקחים המורחב  וטוען לכך, שבצד הלקחים יש לכלול גם את הניסיון. הלקחים, מייצגים את ההמשגה המופשטת: בניית מודלים הכללתיים לעתיד, על בסיס העבר. זאת, כפעילות למידה מוכוונת, עליה אחראי צידו השמאלי של המוח.

לצידם של הלקחים, קיים הניסיון: הידע הנלכד מתוך ההתנסות הקונקרטית. ידע זה, מייצג את מה שאנו יודעים, לעיתים לפני שמבינים. מדובר בפעילות למידה "תוך כדי" תהליכי העבודה. אל לנו להמעיט בערכם של ההתנסויות. קולב מעריך אותם כמרכיב מרכזי בלמידה, זה הנשלט ע"י חלקו הימני של המוח. וכפי שמוחנו כנראה בנוי על שני הרכיבים המשלימים זה את זה, כך גם התובנות מבוססות הן על הלקחים והן על הניסיון. שניהם תורמים זה לזה: הלמידה ההמשגתית המופשטת נשענת על מקרים עברו, ונבנית עליהם.

ההתנסות הקונקרטית מסייעת לתהליך התיקוף של הלקחים. בכיוון ההפוך, רישומו ותיעודו של הניסיון הלוא הוא כולל אלמנטים של המשגה מופשטת.
שילובם של השניים, יוצר את הסינרגיה המאפשרת ללמוד אל נכון את הלקחים, לשלב את הניסיון, ולבצע את הלמידה האמיתית, תוך שיפור השגת יעדי הארגון.

נכתב ע"י שלומית עמיחי, ROM Knowledgeware

בשונה מהרצאה, שמטרתה להעביר ידע באמצעות הצגה פרונטלית, הדרכה מבקשת להנחיל ידע או להקנות מיומנות מסוימת.

אחד הכלים להשגת מטרותיה של הדרכה הוא יצירת השתתפות פעילה מצד הלומד, השתתפות הכוללת, בצד גירויים שכליים, גם גירויים רגשיים או חווייתיים. אלו מסייעים להפנמת המסרים, ומחוללים למידה משמעותית, אותה זוכרים המשתתפים ומסוגלים ליישמה.

תרגול הוא גירוי שכזה. הוא גירוי חוויתי המאפשר למשתתפים להתנסות באופן פעיל במושא הלימוד ולחוש אותו "דרך הרגליים". כך, מידע שנקלט באמצעות חוש השמיעה או חוש הראייה, נחרט בזיכרון בזכות הניסיון.

 

כיועצים לניהול ידע אנו מעבירים מספר רב של הדרכות וסדנאות: סדנאות בנושא תפיסת תפקיד, הכשרת מומחי תוכן, הדרכות בנושא ארגון תכנים וכתיבת תוכן, קבוצות מיקוד ועוד.
אנו משתמשים רבות בתרגול, ומניסיוננו אנו למדים כי ניתן להפיק תועלת רבה עוד יותר באמצעות תרגול בזוגות.

לשיטה זו מספר יתרונות:
  • יתרון מתודולוגי
    Nonka, בספרו The Knowledge Creating Company קובע כי תהליך החִברות, Socialization, הוא תהליך חשוב בפיתוח הידע. תרגול בזוגות מפרה את החשיבה ולכן גם את התוצאות. כל אחד מבני הזוג תורם מהבנתו ומניסיונו לשם ביצוע התרגיל ובכך תורמים גם לבניית הידע המשותף וגם לחיזוק היכולות האישיות.
      
  • יתרון האישי-חברתי
    לכל אחד מאיתנו יש יכולת קליטה שונה. לחלקנו קשה להתרכז במהלך הרצאה, כולם חוטאים ב"חלומות בהקיץ" ולעיתים גם החומרים אינם פשוטים להבנה. תרגול בזוגות עשוי לתרום בנקודה זו מכיוון שהוא מקטין את המבוכה של המשתתפים לנוכח דרישות התרגיל - אם אחד מהשניים אינו מבין את הדרישה, השני מסביר לו וכך הם משלימים זה את זה.
     
  • יתרון תרבותי
    באמצעות תרגול בזוגות, אנו יוצרים אווירה המעודדת שיתוף פעולה והחלפת דעות; אווירה  המסייעת להתפתחות תרבות שיתוף בידע; אווירה החשובה לארגון השואף להפוך ידע לערך.
     
  • יתרון תפעולי
    יתרון זה מתייחס אלינו, המדריכים והמנחים. בסיום התרגול אנו מקפידים לערוך דיון המציג את תוצריו. בהדרכות רבות-משתתפים קשה לנו להגיע לכל המשתתפים – מפאת קוצר הזמן, ומכיוון שסבב עונים ארוך עלול לגרום לאיבוד הסבלנות של שאר חברי הקבוצה.
    תרגול בזוגות מצמצם את מספר המדווחים ולכן מאפשר לשמוע את כולם ולקיים דיון על תוצרי התרגיל.
לסיכום,

כאמור, לתרגול בזוגות יתרונות לא מעטים. עם זאת, יש לו גם חסרונות, שאל לנו להמעיט בערכם:
תרגול זוגי עלול להסיט את המשתתפים לשיחת חולין או להביא לכך שמשתתפים מתקשים ייחבאו מאחורי משתתפים דומיננטים יותר.

אף על פי כן, הערך המוסף שבהפריה ההדדית ובהעצמת הידע הוא בבחינת 1+1=3, ולכן אנו מוצאים שיטה זו כיעילה ביותר.


            למידה פוריה!

נכתב ע"י עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware

כל מי שמשוטט מעט באתרי ניהול ידע, או מבצע חיפוש בנושאי ניהול ידע במנועי החיפוש הגדולים, בטוח נתקל פעם או פעמיים במונח White pages או White papers.

המונח עשוי להופיע במספר דרכים:
1)
הנפוצה היא הודעה/קישור בדף הבית/כותרת בסגנון "A new white paper by…" 
2)
דרך נוספת היא כענף בפני עצמו באתר/פורטל ניהול ידע כדוגמת אתר ITToolbox.

 

נשאלת השאלה, האם מדובר במונחים שונים או בוריאציות שונות לאותו מונח?  תלוי את מי שואלים:

מבחינה מתודולוגית

White pages ו-  White papers הם מונחים שונים:

  • White pages
    מאגר מידע או מדריך אינטרנטי המכיל שמות ופרטי התקשרות של מומחים בנושאים שונים ומסודר בסדר אלפבתי בד"כ.
    המאגר מכיל את פרטי המומחים ומידע נוסף עליהם המאפשר למשתמש להחליט האם לפנות אליהם.
    חלק מהייחודיות של White pages הוא ההתמחות בנושאים ספציפיים, למשל White pages למומחי ניהול ידע (ובכך השוני שלו מהכלליות האופיינית ל- yellow pages ) ובכך שהוא מאפשר סוגי חיפוש שונים: חיפוש לפי שם, לפי תחום ולפי הקשרים.  
     
  • White papers
    במקורם הם מונח לתקצירים של חוקים והנחיות ממשלתיים/שלטוניים המפורסמים בקרב הציבור כדי ליידעו את תפיסת השלטון לגבי סוגיה ציבורית.
    למשל ה"ספר הלבן" שפורסם בשנת 1922 על ידי ווינסטון צ'רצ'יל, שתיאר את המדיניות של בריטניה בנוגע לעתידה של ארץ ישראל תחת שלטון המנדט הבריטי.
    אולם בהקשר המודרני בכלל, ובהקשר האינטרנטי ושל ניהול ידע בפרט, הכוונה למאמר או מסמך הנכתב ע"י מומחה בתחום מסוים (למשל, פורטלים) המציג את עמדתו/תפיסתו בנושא זה (למשל: "תפקיד הפורטל בתהליכים הפנים ארגוניים"). המאמר מכיל בד"כ רציונאל, דוגמאות ואמצעי שכנוע  אחרים כדי לחזק את עמדת הכותב ולהשפיע על המגמה בתחום המוצג.
בפועל

הבלבול בין המונחים הוא רב (ולא קשה להבין מדוע...), כך שבהחלט ניתן למצוא כותרת White pages"" ובתוכה מאמר מקיף על נושא זה או אחר. הבלבול לכיוון השני הוא פחות נפוץ.

White papers הם נפוצים ביותר באינטרנט ורישום מילת החיפוש ב- Google תוכיח עד כמה.

ה- White pages נפוצים פחות באינטרנט ויותר באינטראנט של ארגונים בהם יש עובדים רבים שאינם מכירים זה את זה ויש צורך שיהיו בקשר לצורכי עבודה.

ציטוט: למידה

"למידה ללא חשיבה היא עבודה לחינם, מחשבה ללא למידה היא דבר מסוכן".

פתגם סיני

ירחון 2KNOW עוקב אחר אירועי ניהול הידע המובילים בארץ ובעולם:

  • לקורסים וכנסים העדכניים ביותר של חברת ROM  לחצו כאן
     
  • לקורסים וכנסים העדכניים ביותר בארץ ובעולם לחצו כאן
המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135