התלמיד
שאלת המפתח בבואנו לחנך וללמד את דור העתיד היא, בראש ובראשונה, מה המיומנויות הנדרשות לבוגר העתידני, ואיך בית הספר יכול להכין אותו בדרך הטובה ביותר לקראת העתיד, שאת חלקו אנחנו אפילו לא יודעים לחזות, אך כן יודעים לומר שנכנסים לעולם של כלכלה מבוססת ידע, המתבססת על יצירתיות, חדשנות ומקוריות, הבאות לידי ביטוי בטכנולוגיות, ולא רק.
פירמידת החינוך כוללת בראש וראשונה ערכים, ומעליהם מיומנויות וידע.
השאיפה: לתת לתלמיד כלים למצוינות = תשוקה ויכולות למיצוי הפוטנציאל האישי/
מרכיבי המצוינות:
1. מוטיבציה
מוטיבציה חשובה שכן היא המנוע שלנו להתקדמות.
גורמי מוטיבציה מרכזיים שניתן לקדם: ענין, פעולה, שמחה, מועילות, הצלחה ותגמול.
אריאלי מזכיר ככלי מרכזי את אפקט פגמיליון- צפו לרף גבוה מתאים מתלמיד, והוא אכן יגיע.
את תוותרו על אף תלמיד, ואל תתנו לאף תלמיד להיכנע ולוותר!
2. התמדה
3. רגישות
4. סקרנות
ישנו קשר ישיר בין סקרנות של אנשים למוטיבציה שלהם ויכולתם לפתח פתרונות יצירתיים.
את הסקרנות ניתן לפתח דרך פתיחת שיעורים בשאלות, הימנעות מהגשת התשובות, מענה לתשובה בשאלה, דיון, משוב חיובי ותגמול תשובות טובות, והימנעות מדיכוא תשובות ושאלות שאינן חכמות.
שילוב השאלות בשלוש רמות- 1) שאלות מידע, 2) שאלות חשיבה 3) שאלות לפיתוח החשיבה.
5. יצירתיות
יצירתיות מוגדרת כרעיון מקורי (ביחס למי שהוגה אותו), המוביל ליצירת ערך. לכולנו נטועה יכולת היצירתיות במוחנו, אך נדרש לטפח יכולת זו כדי שאכן תנכח.
כדי לפתח יצירתיות נדרשים מספר תנאים: החופש לחשוב, פתיחות מחשבתית, סובלנות לטעויות, סביבה תומכת, אופטימיות וצורך (!).
6. פתיחות מחשבתית
7. שמחה ואופטימיות
שמחה מגבירה בקרב ילדים את הביצועים שלהם. היא מגבירה את היצירתיות, החברות ועבודת הצוות, את שיתופי הפעולה, העבודה הקשה והנכונות להתמודד עם אתגרים. היא מחזקת את התשוקה, המשמעת, יכולת הלמידה העצמית, הביטחון העצמי ועוד היבטים חשובים.
האופטימיות, שמתחילה במורה, ועוברת לתלמידים, מחזקת את הביטחון העצמי ביכולת ההצלחה.
8. מיומנויות
9. צניעות
10. יושר
חשוב לחנך את התלמיד לפיתוח שלושה סוגים של יכולות:
1. IQ- Intelligent Quality: תבונה שכלית
לרבות – יכולת למידה עצמאית, יכולת פתרון בעיות, סקרנות, חשיבה יצירתית, חשיבה ביקורתית.
2. EQ-Emotional Quality: תבונה רגשית
לרבות -ביטחון עצמי, רגישות.
3. CQ-Community Quality: תבונה חברתית
לרבות -עבודת צוות, גמישות ומסוגלות להתאמה.
פדגוגיה חדשנית, המתייחסת לכל אלו- עוסקת בעיקר ב ״איך״. ככל שהתלמידים יהיו יותר בטוחים ושוטפים ב ״איך״, יוכלו לתפוס יותר טוב ובקלות גם את ה ״מה״.
שמחה מגבירה בקרב ילדים את הביצועים שלהם. היא מגבירה את היצירתיות, החברות ועבודת הצוות, את שיתופי הפעולה, העבודה הקשה והנכונות להתמודד עם אתגרים. היא מחזקת את התשוקה, המשמעת, יכולת הלמידה העצמית, הביטחון העצמי ועוד היבטים חשובים.
האופטימיות, שמתחילה במורה, ועוברת לתלמידים, מחזקת את הביטחון העצמי ביכולת ההצלחה.
8. מיומנויות
9. צניעות
10. יושר
חשוב לחנך את התלמיד לפיתוח שלושה סוגים של יכולות:
1. IQ- Intelligent Quality: תבונה שכלית
לרבות – יכולת למידה עצמאית, יכולת פתרון בעיות, סקרנות, חשיבה יצירתית, חשיבה ביקורתית.
2. EQ-Emotional Quality: תבונה רגשית
לרבות -ביטחון עצמי, רגישות.
3. CQ-Community Quality: תבונה חברתית
לרבות -עבודת צוות, גמישות ומסוגלות להתאמה.
פדגוגיה חדשנית, המתייחסת לכל אלו- עוסקת בעיקר ב ״איך״. ככל שהתלמידים יהיו יותר בטוחים ושוטפים ב ״איך״, יוכלו לתפוס יותר טוב ובקלות גם את ה ״מה״.
חזרה