ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון נובמבר 2018 - מהדורה מס' 230
גיליון נובמבר 2018 - מהדורה מס' 230
גיליון:

1. פורום ניהול ידע בישראל הוזמן להצטרף לקונסורציום של הפורומים המובילים במדינות שונות בעולם לשיתופי פעולה ושיתוף ידע על ניהול ידע.
שם הקונסורציום- Knowledge Management Global Network- KMGN, וחברות בו קבוצות מ- צרפת, יפן, רוסיה, תאילנד, אוסטרליה, סינגפור, הודו, הונג-קונג, ארה"ב.
בימים אלו מנהלים KMGN סקר בנושא יישום ניהול ידע בארגונים במדינות השונות. להלן הקישור. נא השתתפותכם. ואל תשכחו לשים לב לסמל פורום ניהול ידע ישראל שהצטרף לרשימה..
https://www.surveymonkey.com/r/KMInternationalSurvey 

 

2. פורום KMI בנושא חזון ניהול הידע בארגון יתקיים ב 27.11, לפרטים נוספים לחצו כאן

 

3. כנס האיכות מסלול ניהול ידע- מושב עץ הדעת על ניהול מיילים ועוד יתקיים ב 20.11, לפרטים נוספים לחצו כאן

 

4. כנס חורף של פורום ניהול הידע, כנס וירטואלי עם DAVID LAMOTTE  יתקיים ב 12.12, ניתן להירשם כאן (חינם לחברי הפורום)

 

5. כנס שנתי KMDM- ניהול ידע וניהול מסמכים בהובלת אנשים  ומחשבים יתקיים ב 17/12, לפרטים נוספים לחצו כאן 

 

6. קורס ניהול ידע ייפתח ב 07.03, לפרטים נוספים והרשמה ניתן לפנות לימית yamit@kmrom.com 

 

7. ברכות ואיחולים למשכית וברק על הולדת בנם אלון

 

נכתב ע"י רויטל אלעזר

אי אפשר להמעיט בחשיבותם של כפתורי פעולה באתרים ובאפליקציות.
על מנת שמשתמשים יבצעו את הפעולה הרצויה (המרה) ויוכלו להשיג את מה שהם נכנסו בשבילו - המשתמשים חייבים ללחוץ על כפתור הפעולה, הכפתור המעודד לפעולה.
הכפתור באתר או באפליקציה הוא הנקודה שבה ההחלטה הופכת למעשה, אז הקדישו לו זמן מחשבה ראוי.
אל תסתפקו במילים גנריות ופשוטות שלא יזיזו למשתמשים שלכם או במילה אחת - זה כמו להאט לפני קו הסיום במירוץ.


מה זה כפתור CTA?


לחיצה על כפתור באתר / באפליקציה תוביל את הגולש לבצע את הפעולה שלשמה הוקם האתר, ולכן כדאי להשקיע מחשבה מרובה באופיו של כפתור הCTA. נבדיל בין שני סוגי כפתורים:

  • כפתורים גנריים, מטרתם להנחות לפעולות פונקציונליות ומוכרות (שיתוף, כניסה לאתר, לצ'אט עם נציג וכו'). בכפתורים כאלה נהיה קצרים, ברורים ואינפורמטיביים ולא בהם נעסוק היום.
  • כפתורי Call-To-Action (הנעה לפעולה), שבדרך כלל נועדו לגרום לגולש להשאיר ליד, להוריד אייטם או לרכוש ולקבל מוצר.

אי אפשר שלא לדבר על המושג מיקרו קופי במקרה שלנו "מיקרו קופי של כפתורים" הוא הדבר הכי מפתיע שיש, ושינוי של מילה אחת על הכפתור יכול להוריד או להעלות המרות/כניסות בעשרות אחוזים.

הגדרה בקצרה: מיקרו-קופי הם הטקסטים הקצרים שמפוזרים באתר: כותרות של תפריטים, שדות (שם השדה, מה שכתוב בתוך השדה או מתחתיו), הודעות שגיאה, הודעות אישור ("הזמנתך נקלטה"), הנחיות שימוש ("הקלד…", "לחץ על…"), כפתורים באתר, ובקיצור, כל מה שקשור לפעולות שעושה המשתמש באתר.
מיקרו-קופי מוצלח מאפשר לצמצם עיכובים אפשריים ו"חריקות" שונות במהלך העבודה בממשק.


למה לא לכתוב פשוט "שלח/י טופס"?
גולש שתכנן למלא את הטופס מראש ילחץ עליו בלי קשר למיקו-קופי שעל הכפתור, אבל רוב הגולשים צריכים דחיפה קלה שתגרום להם להמיר / להיכנס לפעולה. מילים גנריות לא יעזרו לגולש המתלבט שלכם לקבל החלטה וללחוץ, ועלינו להקל עליו בקבלת ההחלטה.

 

אין טוב יותר מדוגמאות:


מתוך אתר www.dudamobile.com  על אחד מהכפתורים כאן אפשר היה לכתוב באופן פשוט וגנרי Start, Try it או Read more, אבל במקום זה הם החליטו באתר לרשום למשתמשים את השורה התחתונה שבשבילה הם לוחצים על הכפתור.

מתוך אתר https://www.lupa.co.il/ 

ואיך כל המידע החשוב הזה קשור לעולם ניהול הידע שלנו? איך אנחנו יכולים ליישם כפתורי מיקרו קופי במערכות ניהול הידע?


בדומה לאתר או אפליקציה. גם כפתורים במערכת ניהול ידע צריכים להיות בעלי ערך משמעותי למשתמש במערכת. משתמש המחפש מידע במערכת מלאה במידע רוצה לקבל את המידע באופן הנגיש והמהיר ביותר על מנת לספק את השירות ללקוח הקצה.
במידה ואתם משתמשים בכפתורי פעולה במערכת ניהול הידע שלכם, לדוגמא במסגרת תהליך הכולל צמתי החלטה. פה המקום שלכם לא לכתוב על הכפתור מה המשתמש צריך לעשות (הדרך) אלא לכתוב במפורש מה המשתמש יקבל (הערך). למשל, שינוי הכיתוב על כפתור מ-Order Information (הזמינו מידע) ל-Get Information (קבלו מידע). במקום "חפש" אפשר לכתוב "צאו לחפש" וכו'.


המלצתי לחשוב תמיד מנקודת מבט של משתמש חדש. סביר להניח שעבורכם, השימוש בממשק שיצרתם הוא ברור ופשוט: אתם מבלים בו הרבה ומכירים כל פינה בו, אתם יצרתם את ההנחיות, השדות, הכפתורים וכו', והממשק משתמש בשפת הארגון שמובנת לכל חבריו. אך אתם לא העיקר כאן – אלא המשתמשים שלכם.


קחו זמן לחשוב על מערכת ניהול הידע שלכם, איפה אתם יכולים לשפר את כפתורי הפעולה במערכת ולגרום למשתמשים להיכנס יותר תוך ידיעה מה הם יקבלו בסוף הדרך.


בהצלחה!


מקורות:


 https://www.yna.co.il/articles/%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7%98%D7%A7%D7%98%D7%A1-%D7%91%D7%9B%D7%A4%D7%AA%D7%95%D7%A8-%D7%9E%D7%92%D7%93%D7%99%D7%9C-%D7%9C%D7%99-%D7%90%D7%AA-%D7%90%D7%97%D7%95%D7%96%D7%99-%D7%94%D7%94%D7%9E%D7%A8%D7%94/

 

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%99%D7%A7%D7%A8%D7%95-%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%99

מונח: גופן - Font
נכתב ע"י הדס גיל

המילה גופן / פונט מתייחסת לסגנון עיצובן הגרפי של אותיות בכל שפה, והיא נחלקת לשתי משפחות: גופני סריף וגופני סן-סריף (סריף בצרפתית = תג).  כל "צ'ופצ'יק" קישוטי המופיע על גבי הגופן הוא תג והוא ההופך את הגופן לגופן סריף. גופני סריף הם גופני הדפוס המוכרים לנו מזה שנים רבות ואילו גופני סן-סריף הם גופנים מודרניים יחסית ומתאימים לשימוש באתרי אינטרנט.

 

 

מתוך אתר 'אשת חיל'

 

התאמת גופן למסר


הבחירה בסוג הגופן והמשמעויות הנלוות לה מעסיקה מגוון ענפים בשוק, ובכללותם גם את עולם ניהול הידע שכן הוא עוסק רבות באופן הנגשתו של מידע, כך שיהיה זמין, ברור וחווייתי.


בחירת גופן נכון ללקוח/ לעסק שלך הינה אחד המרכיבים בהנגשה שכזו, כאשר בחירה בגופן אחד על פני אחר עשויה להעביר מסר, כמו גם להשפיע על המראה הסופי וחווית המשתמש.

 

מתוך דף הפייסבוק של יהודית גורן

לכן, בעת בחירת גופן שאלו את עצמכם מספר שאלות:

  1. מה מטרת הכתיבה? האם הפונט משמש אותנו לכתיבה עסקית? הזמנה לבר מצווה של הבן? או אולי כתיבה מדעית? פונט מעוגל בכתב יד לדוגמה, בדרך כלל יתפס כ"רך" ועל כן מתאים למסרים אישיים או ליצירת תדמית שכזו. פונט מרובע לעומת זאת, משדר עסקים ומעביר מסר של רצינות ואמינות.
  2. מהי כמות הטקסט? יש פונטים נוחים מאוד לקריאה לעומת פונטים אחרים, שמיועדים למטרות אסתטיות בלבד ולא יתאימו לבלוקים ארוכים של טקסט. כאשר הטקסט ארוך וכולל יותר משתי פסקאות, עדיף לבחור פונט פשוט יחסית, סולידי וקל לקריאה כך שהאותיות שונות זו מזו ומופרדות זו מזו בתוך המשפטים.

 

שימוש בפונטים ייחודיים. יתכן שמאוד תרצו להשתמש בפונט "משוגע". אפשר לעשות זאת אך השתמשו בו במידה ובטעם (לדוגמה, רק בכותרת) – אל תגזימו. נכון שפונט "משוגע" יכול לתבל מאוד את העיצוב, אבל לצורות לא רגילות יש אפקט שלילי. ככל שהגופן שונה מהמקובל, כך הוא יותר יקשה על הקריאה.


גדלי גופנים שונים להדגשת רמות תוכן


לגודל הגופן יש משקל באשר לחשיבותו ביחס לטקסט. כאשר רוצים לתת דגש לחלק מסויים, ניתן להגדיל את הפונט ולהיפך:

 

כותרת– הפונט של הכותרת הראשית חייב להיות בולט, ובסדר עדיפויות גבוה. הגופן יכול להיות בגודל 30px ודק, או יכול להיות 15px בבולד.


כותרת משנית– הפונט תפקידו להיות בסדר העדיפות השני לאחר הכותרת הראשית,ועל כן עליו לבלוט פחות - אם זה בעוביו, בגודלו או במיקומו.


טקסט רץ – תפקידו של הטקסט הרץ להיות קריא, ברור, זורם, עם הפסקות ועל כן יש לבחור בפונט המתאים לריצה מרחקים ארוכים. גופנים סריפיים עדיין משמשים יותר מגופנים סן-סריפיים והם הבחירה המקובלת לפרסומים המכילים טקסט ארוך כמו ספרים ועיתונים

 

גופן מתאים לבעלי מוגבלויות
בחירת גופן הינה חשובה לא רק מבחינת עיצוב ומסר, אלא יש לה קשר ישיר לנגישות לאנשים עם מוגבלות ובעיקר לאנשים לקויי ראייה ועיוורים, אבל גם לאלה עם מוגבלויות של לקויי למידה וקריאה. בבחירת פונט עבור אנשים עם מוגבלות, חשוב שגודל הגופן יהיה קריא ומבנה האות יתאים לטכנולוגיות המסייעות בהנגשת התוכן. כך למשל חשוב להקפיד על:

  1. גודל הפונט לא ירד מ 12 נקודות
  2. האותיות לא יהיו נטויות או צרות מדי
  3. על המרווח בין האותיות לאפשר קריאה נוחה ורציפה (שהאותיות לא יתחברו אחת לשנייה)

רוב משפחות הגופנים אינו מומלץ מבחינת נגישות למעט אלה המעוצבים בצורה ישרה (סן – סריף), שכן גופני סריף בניגוד אליהם לכאורה נראים יפים בגדול אך שהם יותר קטנים הם מקשים את קריאה.

באנגלית הגופן המועדף על בעלי מוגבלויות הינו Verdana a common
בעברית הגופן אריאל או דומיהם שאינם מסולסלים


טבלה לדוגמה המרכזת מספר סוגי פונטים ורמת התאמתם לבעלי מוגבלויות:

 

מקורות:
1. טיפוגרפיה וקריאות. איטקונן מרקוס, מכון אבני
2. בחירת פונטים בדפוס. ELINIR DigitalPrint
3. פעם אחת ולתמיד - למה דווקא גופן אריאל? אשת חיל
4. יהודית גורן – מיתוג עיצוב השפעה
5. גופנים נגישים. אתר נגישות ישראל

מה הקשר בין הפלטפורמה להקמת אתרים WIX לבין ניהול ידע בארגון שלנו?
כביכול, אין רואים קשר ישיר בין השניים.
ניהול ידע פנים ארגוני, כשמו כן הוא - הדרך בה אנו מנהלים, יוצרים, שומרים, מעדכנים את הידע הארגוני, את פריטי המידע ואת המסמכים בארגון, במגוון הכלים והשיטות המוכרות לנו, על גבי הפלטפורמה הפנים ארגונית הקיימת (כגון SharePoint או כל פלטפורמה אחרת שקיימת בארגון שלנו).
פלטפורמת WIX נועדה להקמת אתרי אינטרנט ברשת האינטרנט (רשת ה-www), היא פלטפורמה פתוחה לכל אדם שרוצה להקים אתר, ויש בה מגוון כלים ואפשרויות בחינם וכן אפשרויות ושדרוגים רבים בתשלום.


מתוך אתר WIX:

 

 

כדאי לציין, כי אם אנו רוצים להקים אתר פנים ארגוני, הרי שלא נשתמש בפלטפורמת הקמת האתרים WIX למטרה זו – הן מסיבות טכניות (הקמת האתרים הינה חיצונית לארגון) והן מסיבות של אבטחת מידע.

 

אז איך ניתן להשתמש בפלטפורמת WIX לטובת ניהול ידע בארגון שלנו?


אפשר להשתמש בפלטפורמת WIX בדרך עקיפה, לטובת ניהול הידע בארגון שלנו.
מעבר לאפשרות להקים אתר חיצוני לעסק, ניתן למצוא ב WIX גם רעיונות נוספים, שבאפשרותנו ללמוד ולאמץ לתוך הארגון שלנו, ביניהם:

  • צפייה בדוגמאות לאתרים, תבניות פונקציונאליות לאתרים ולדפים
  • עיצוב, UI, UX, פתרונות יצירתיים של תצוגה והנגשה של מידע
  • כלי עזר לקורסים ללימוד כלים של בניית אתרים ויישומי אינטרנט
  • בניית אתרי Demo לטובת המחשת פתרון \ POC

מתוך אתר WIX:

 

 

 

יתרון נוסף של WIX – שהחברה כפלטפורמה צומחת ומתפתחת ללא הפסקה... בדיוק כפי שאנחנו, בארגון שלנו, אוהבים יזמות וחדשנות.

 

ומה צופן לנו העתיד?


פלטפורמת WIX מתפתחת וצומחת. אם לפני כשנתיים היא החלה דרכה כפלטפורמה חדשנית ומהפכנית להקמת אתרים חינם ברשת האינטרנט, וכלל מודה חינמי ומודל תמחור על פי פיצ'רים שונים לאתר, הרי שהיום תחת כנפי המותג WIX מאוגדות מספר פלטפורמות נוספות, ביניהן:

  • WIX Logos – פלטפורמה ליצירת לוגו מעוצב
  • WIX ShoutOut – פלטפורמה ליצירת עיצובי אימיילים וקמפיינים שיווקיים באימייל
  •  WIX Stores – פלטפורמה להקמת חנות מקוונת
  •  WIX Answers – פלטפורמה להקמת מאגרי ידע, מנהלות ידע ומערכות לתמיכה טכנית ושירות לקוחות

על הפיצ'רים החדשים הללו מבית WIX בוודאי נדבר גם בכתבות הבאות.

 

מקורות, לקריאה נוספת:

www.wix.com 

 

בלוג: km jd consulting

תובנות מעשיות בניהול ידע בעולם עריכת הדין

 

 

מעגל ניהול הידע

 

 

שם האירוע: כנס האיכות
מיקום האירוע: דן פנורמה תל אביב
תאריכים: 20-21/11/2018
פרטים נוספים: לחצו כאן 

 

שם האירוע: פורום KMI - חזון ניהול ידע
מיקום האירוע: רחוב המאה ועשרים, ראשון לציון
תאריכים: 27/11/2018
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: KM World 2018
מיקום האירוע: Washington DC, United States
תאריכים: 6-8/11/2018
פרטים נוספים: לחצו כאן

ספר: When
נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר, When: The scientific secrets of perfect timing, הינו ספר שנכתב בשנת 2018, על ידי Daniel Pink, מומחה בניהול, התנהגות ארגונית ועבודה, שארבע ספריו המרכזיים, לרבות זה המסוכם, הפכו לרבי מכר של New York Times.
הרעיון המסדר של הספר: זמן הוא לא רק חשוב.. הוא הדבר היחיד החשוב. כולנו נוטים להתעלם ממנו כמרכיב, וחושבים שהשפעתו שולית, אך פני הדברים רחוקים מאד ממצב זה. הספר מתאר תובנות שלו משנתיים של לימוד, איסוף מחקרים וגיבוש תובנות בשאלת הזמן והתזמון. כמו תמיד, הוא אורז הכל בדרך קלה ונעימה לקריאה.

מפת הספר:

לא לחינם זכה גם ספר זה של Daniel Pink להפוך ל Best Seller. מומלץ. 

מחזור הזמנים ביממה

אנשים, כמו בעלי חיים וצמחים, אינם מתפקדים באופן קוגניטיבי זהה בכל שעות היממה.
ואין מדובר בעניין של עייפות, או חשיפת צמחים לאור- גם כאשר ישנו, וגם כאשר צמח מבודד מאור- יש לנו שעון פנימי המשפיע על התפוקות- ומשפיע אחרת בשעות שנות.
מדובר בשינויים שאינם שוליים, אלא ברמת תפוקה שונה; לכל משימה יש שעות שעדיף בהן לבצע דווקא אותה:

 

בפתרון בעיות אנליטיות וקבלת החלטות הכי כדאי לעסוק בשעות הבוקר עד הצהריים מאוחרים, לא כדאי כלל לעסוק בשעות אחר הצהריים, והתפוקה מתחילה שוב לעלות (אם כי לא מגיעה לשיא) בשעות הערב.
שעות אחר הצהרים, לעומת זאת, טובות יותר למשימות הקשורות בהשראה ויצירתיות.
נתונים משלימים:

  • יש הבדלים מסוימים בשעות אלו בין בני האדם, כאשר 65% מהאוכלוסיה מתאימה להגדרה הכללית, ואילו היתר חווים אותו מחזור זמנים של התנהגות אך בשעות אחרות: 14% מקדימים, ו- 21% מאחרים (ציפורי לילה).
  • מעבר לגנטיקה, הגורם המשפיע ביותר על שעות התפוקה, הינו גיל. לצעירים, למשל, יש הטיה להיות מאחרים, מבחינת שעות התפוקה- לא במקרה הם קמים מאוחר יותר.
  • היבט המגדר משפיע על גיל 50, כאשר לנשים יש יותר נטייה לבקרים.
  • בכל מקרה, גם אם הגרף זז בשעותיו- המבנה שלו והשונות בין השעות נשמרת.

מעניין לא פחות לדעת כי יש הבדלים בתכונות אופי נוספות. טיפוסי בוקר נוטים להיות יותר נעימים, פרודוקטיביים, נוטים להסכמה, מתמידים, יציבים נפשית ושמחים/מאושרים. לעומתם, המאחרים יותר פתוחים אימפולסיביים, וחיים את הרגע. הם יותר יצירתיים ומוציאים בהסתברות, ציונים טובים יותר במבחני אינטליגנציה הקשורים בהצטיינות.

 

מה מומלץ?
להיות מודע לטיפוס שהנך, לפעול יותר במשימות המתאימות דווקא בשעות אלו, ולהיזהר יותר בשעות האחרות (למשל- בנהיגת לילה למקדימים).
לעשות הפסקות: 20-30 דקות שינה מרעננות ביותר. זה הזמן האידיאלי. מנוחה של דקות בודדות כל שעה מחזקת, ובמיוחד בחוץ, עם אנשים ובלי שיח על העבודה.
טיפים נוספים:
שתו כוס מים בבוקר; אל תשתו קפה מיד; נסו להיחשף לאור שמש בבוקר;
לכו לישון באמצע יום העבודה.
וגם: סוגים שונים של אימון גופני יעילים יותר בשעות שונות של היום. הרחבה בספר...

 


חזרה

 

נקודות זמן בפעילות/ מהלך חיים

מסתבר גם שיש לנו התנהלות אחרות בתחילת פעילויות, אמצען וסופן.
ההתנהגות המשתנה רלוונטית לחיים בכלל, לפרויקטים, למשימות ולימי עבודה. היא אפילו רלוונטית לאבני דרך, המייצרות לנו התחלה-אמצע וסוף, באופן מלאכותי לחלוטין.

 

התחלות
מלאות באנרגיה ולכן מאפשרות להתקדם נכון או בקצב טוב. כדאי לתכנן את ההתחלה כך שאנשים אכן יממשו פוטנציאל זה.
התחלות גורמות לאנשים להסתכל על תמונה הגדולה ולהתמקד בהשגת מטרות.
חשוב שההתחלה תהיה בשעה שהאנשים יכולים להיות אנרגטיים. ולכן, אם מדובר למשל, בתחילת יום עבודה- הבוקר הוא זמן מצוין; לתיכון, לעומת זאת (ראה פרק קודם), כדאי לאחר את שעת ההתחלה, כדי להגביר את הלמידה ואת ציוני הבגרות וההצלחה בכלל!!
נקודות התחלה גורמות לנו להשקיע: יותר אימון גופני במכוני כושר, למשל, נצפה בתחילת סמסטר, תחילת שנה, תחילת חודש, תחילת שבוע, ואפילו.. תחילת שנה אחר יום הולדת.
ההתחלה היא כה משמעותית, שמחקרים מלמדים שהמשרה הראשונה משפיעה באופן ניכר על כל המשך הקריירה. מיתון כלכלי או צמיחה, דווקא בתקופה זו, השפיעו על הישגי האנשים בהמשך, ביחס לאוכלוסיות מקבילות.
זהו הזדמנויות להתחלה (מחזור השנה הכללי או האישי; מחזורים הקשורים לעבודה) וייצרו התחלות. נצלו אותן באופן חיובי (ויש בספר המלצות הקשורות לעבודה במקום חדש ולנישואין).

 

אמצע
שלב האמצע יכול להיות מאתגר. מחקרים מלמדים שהוא נכון לעבודה, אך גם נכון לחיים בכלל (ירידה בגילאים 18-21 ובהמשך בגילאים 35-50 לערך). הוא נכון לבני אדם, אך גם נכון לחיות אחרות, דוגמת קופים. הוא מתאפיין בהאטה או אפילו צניחה. אנו נרגעים ביחס לסטנדרטים שהגדרנו ומרשים לעצמנו יותר לעגל פינות. בעבודה אנחנו מאטים את הקצב באמצע אבני דרך. כאשר מגיעים למה שנתפס בעינינו כאמצע הדרך, יש תגובה. בהרבה מקרים זו תהיה צניחה, אך יכולה גם להיות פתאום קפיצה. אמצע הדרך הוא מעין שעון מעורר פסיכולוגי. אם שומעים אותו, הוא יכול להיות אחד מהכלים המוטיב ציונים המשמעותיים ביותר הקיימים. מניתוח משחקי ספורט למדים, שאם במחצית אתה בהפסד, אך בפער קטן, סיכוייך לנצח, דווקא גבוהים יותר. אמצע הוא עובדת חיים. מה נכון לעשות?

  • להיות מודע
  • למנף את נקודות האמצע לאנרגיה מחודשת (ולא לצניחה)
  • לדמיין בעיני רוחנו שאנחנו מפסידים, אך רק בקצת. יכול למלא בכוחות מחודשים.


וגם:
לייצר מטרות ביניים ולהצהיר עליהן, כדי שתהייה יותר התחייבות לקיימן.
ולזכור, שיש מקרים שנכון פשוט להמתין שתקופה זו תחלוף, ונצא ממשבר האמצע.

 

סיומים
לקראת סיום אנחנו מתאמצים יותר.
הדבר נכון במרוצי ספורט, אך גם בשנות חיים (אלו המסתיימות ב-9 גורמות לנו יותר לנסות לייצר הישגים). ההבדל בין התחלות וסיומים הוא, שבהתחלות אנחנו עותר מלאי אנרגיה ומוטיבציה לגבי מה שכבר התקדמנו; בסיומים אנחנו יותר מלאי אנרגיה לסגירת הפערים החסרים. זו אגב הסיבה המרכזית שבפרויקטים מייצרים אבני דרך- כדי שיהיו יותר סיומים (ופחות נקודות אמצע).
הסיומים גם משפיעים יותר על התודעה שלנו (ראו מחקרו של פרופ' דניאל כהנמן על תפיסת הסבל >>).
סיומים מסייעים לנו לפצח, לרשום, לדרג ולהיזכר בהתנסויות. הם מסייעים לנו על כן בהבנת התמונה הגדולה יותר.
הם גורמים לנו לסנן את הדברים החשובים יותר (למשל חברים- בשנות החיים המאוחרות);
הם מרימים אותנו (ולכן עדיף לספר חדשות טובות דווקא אחרי חדשות רעות, ולא להיפך);
הם מאפשרים לנו להבין באופן עשיר יותר ועמוק יותר.
המלצות:

  • יצירת סיומים: התייחסות לסוף יום וסוף סמסטר כזמן סיום לסיכום והתעלות.
  • מינוף סיומים: דוגמאות: בחופשה או אירוע- תכנון משהו מרשים לסיום; במכירה- השלמת המכירה בהרגשה טובה מיוחדת לקונה. ועוד.

 


חזרה

 

סנכרון זמנים


מעבר ובנוסף לניהול היום וניהול זמנים בתוך פעילות, יש חשיבות מכרעת לסנכרון זמנים בין אנשים ולעבודה משותפת ולתזמון משולב כצוות.
כללי הצלחה לקבוצות- סנכרון בשלוש רמות:

א. מנהל: לכל קבוצה נכון שיהיה מנהל. המנהל יכתיב את הקצב, יבטיח עמידה בסטנדרטים וימקד את החשיבה המשותפת. יש להסתנכרן למנהל ולמה שמכתיב. מנהל נכון מאפשר שעון זמן חיצוני, וסנכרון בין השעון הפנימי והחיצוני.


ב. שבט: תחושת שייכות לקבוצה. סנכרון לקבוצה ולמטרותיה המשותפת, יוצרות תחושת שייכות, וזו משפרת הן את הסיפוק של הפרט והן את ביצועיו וביצועי הקבוצה כולה. מדים, טקסים ואפילו מגע בין אנשים- מחזקים את הסנכרון ותחושת השייכות.


ג. לב: סנכרון ללב שלנו. סנכרון לתחושות הלב גורם לנו להרגיש טוב, ועוזר לקבוצה, כקבוצה, לתפקד. תחושת משמעות בפעילות היא דרך לדוגמה, לסנכרון שכזה.

 

המלצות:

  • לעשות פעילויות בקבוצה:דוגמת מקהלה, ריצה, יוגה.
  • לחזק תחושת שייכות לקבוצה בה נמצאים. מתחיל במענה זריז למיילים, דרך סיפורי מורשת ואתגר, טיפוח טקסים קבוצתיים וסדנאות משתפות.

סנכרון איננו רק תהליך טכני. הוא חייב תחושת שייכות, אך מתגמל בתחושת משמעות, ומגלה את טבענו כיצורי אנוש.

 


חזרה

 

ומשפט לסיכום של המחבר:
"נהגתי לחשוב שתזמון הוא הכל. עכשיו אני מאמין שהכל הוא תזמון" (עמ' 218, שם).

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135