ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון נובמבר 2017 - מהדורה מס' 218
גיליון נובמבר 2017 - מהדורה מס' 218
גיליון:

1. אנו שמחים להודיע על השקת קורס ניהול ידע חדש המותאם לארגונים ממשלתיים וציבוריים. לפרטים נוספים ניתן לפנות ל yamit@kmrom.com 

 

2.  21/11/17: אנו מבקשים לעדכן את לקוחותינו וידידנו על פתיחת קורס ניהול ידע נוסף , להרשמה ופרטים נוספים ניתן לפנות ל yamit@kmrom.com 

 

3. 5/12/2017: יתקיים כנס ניהול ידע ומסמכים של אנשים ומחשבים. לפרטים נוספים ניתן לצור קשר עם אנשים ומחשבים 03-7330770

 

3.  11/12/2017: בשעה 10:00 תתקיים הרצאה וירטואלית עם ניק מילטון בנושא Lessons on implementing knowledge" management on organisations"  להרשמה למפגש לחצו כאן 

 

4. 21/12/17: פורום KMI מתארח בעיריית תל אביב בנושא חשיפת ניהול ידע ודיגיתל. לפרטים נוספים לחצו כאן 

 

5.  08/01/18: ועדת המומחים הבינלאומית של ISO לנושא ניהול ידע, בראשותה של מוריה לוי, סיימה את כתיבת התקן, והלה מועבר לתהליך אישור סופי של 180 מדינות. אירוע חשיפה של התקן לציבור הישראלי ייערך במכון התקנים לפרטים נוספים yamit@kmrom.com 

 

6. רשות התקשוב הממשלתי מבקשת להתייעץ  -  אילו כלים ותהליכים על הרשות להטמיע, על מנת להבטיח שיתוף, הפצה וזרימת הידע לרוחב יחידות התקשוב במשרדי הממשלה השונים? לאתר ההיוועצות: http://yoursay.gov.il/1006 

 

7. התפרסם מכרז חדש בעיריית תל אביב עבור מנהל אתר אינטרנט. לפרטים נוספים לחצו כאן 

 

 

נכתב ע"י מורן מערבי

מגמות חדשות בעיצוב ממשק המשתמש הן אלו שמשנות את פניו של האינטרנט למשך שנים רבות.
בשנת 2016 הוצגו מספר רעיונות חדשים בתחום ואולי הרעיון הגדול ביותר שייושם,
הוא באפליקציית ה- Pokémon Go שהביא את המשתמשים למצב של טשטוש בין המציאות למסכים. כעת שהאפשרות הזו זמינה, האינטראקציה עם המסכים חשובה הרבה יותר מאשר בשנים קודמות.


בשנת 2017, מעצבים יצרו עיצובים מותאמים אישית וקלים להתמצאות (חסכון בזמן למשתמשים באתר) תוך דגש למתן מדדים מפורטים יותר מבעבר.


כעת, נפרוט את המגמות הצפויות לנו בשנת 2018:

  • תוכן - הביקוש ליותר תוכן כתוב הוביל לדפי אינטרנט הדורשים גלילה. מדובר בחדשות טובות עבור אופטימיזציה למנועי חיפוש, אך הדבר מהווה אתגר ייחודי עבור עיצוב ממשק המשתמש. סביר להניח שנראה מעצבים שיעסקו לא מעט בנושא זה בשנת 2018.
  • וידאו - נכון שמילים יכולות להוביל לסיפורים עשירים יותר, אך סרטונים גם מספרים סיפור בעל השפעה, מבלי שהמשתמש יזדקק לגלילה למטה או לקריאה. סרטונים במסך מלא גורמים למשתמש להיות מעורב יותר וגם למדידות טובות יותר באתר.
  •  טיפוגרפיה - בין אם האתרים נשענים על תכנים ארוכים או מתחילים עם תמונות או סרטונים, הטיפוגרפיה תהיה במרכז הבמה בשנת 2018.
  •  גרדיאנטים (הדרגה) - כשמדובר בממשק המשתמש, 2018 תהיה החלום של המעצבים.
    אנחנו נראה שימוש בצבעים בהירים, חיים יותר, ושימוש רב יותר בהדרגה.
  • ניווט - עיצוב ניווט פשוט היא המטרה של כל המעצבים. ניווט פשוט פירושו ניווט קל וניווט ליניארי. הדגש הוא על עולם שבו ניווט הוא בעיקר דרך מגע, לחיצה או הזזה. טכניקות זיהוי הקול גם הן במגמת גידול ומה שמייחד אותן, שאיננו זקוקים לתפריט כלשהו וניתן להסיק כי הדרך הבסיסית של ניווט דיגיטלי תשתנה. בעלי האתרים חייבים ללמוד את ההשפעה של חיפוש קולי על שיווק דיגיטלי.
  •  איורים – איורים הם מרכיב ויזואלי מאוד תכליתי. הם יכולים להיות מתוחכמים או פשטניים; משעשעים או רציניים. הם אפילו יכולים להיות אנימציה. שימוש בהם יכול ליצור חוויות ייחודיות עבור המבקרים באתר. מגמה זו הולכת להיות רלוונטית מאוד ב-2018.
  • כרטיסיות - הכרטיסיות (אותם אריחים/מלבנים באתרים השונים) צפויות להיות אפילו יותר פופולריות בשנת 2018. כרטיסיות הן פתרון נהדר עבור מסכים קטנים והן גם דרך יעילה לשתף הרבה מידע על שטח קטן. הודות לקלות השימוש שלהם בעיצוב למובייל, מגמה זו לא הולכת להיעלם.
  • אין חוקים - לקראת סוף שנת 2016, מספר גדול של אתרי אינטרנט החלו לחשוב מחוץ לקופסה בכל הקשור לעיצוב והמגמה הזו תימשך גם ב- 2018 . למעשה, מי צריך אפילו ממשק משתמש? אנדי באד, מנכ"ל הסוכנות הדיגיטלית Clearleft, רואה בעתיד פחות שימוש בממשק משתמש וגידול גובר בממשק המשתמש הקולי.
  • הצורך ביותר שיתוף פעולה - ככל שהאתרים הופכים ליותר מותאמים אישית והאפשרויות הופכות למגוונות יותר, שיתוף הפעולה בין קריאייטיבים, משווקים ומפתחים עשוי להיות רלוונטי יותר. תכנים ארוכים דורשים כותבים מוכשרים, ואילו איורים וטיפוגרפיה מותאמים אישית תלויים במעצבים מוכשרים. הדרישה ליותר מדידות יצירך גם מעורבות של משווקים ביצירת אתרים יותר מאי פעם.


לסיכום ניתן לומר כי שנת 2018 צופה לנו המון חידושים בתחום ה- UI. תחומים כגון חיפוש קולי יעשו קפיצת מדרגה מאוד משמעותית שיכולה לשנות לגמרי את ממשק המשתמש. שימוש נרחב יותר בסרטוני וידאו ע"ג מסך מלא (בהמשך ישיר למגמה של שילוב וידאו בשנים האחרונות), יגרום ליותר שימושיות באתרים. לעומת זאת, וזו דעתי האישית, שימוש בתוכן ארוך יותר לאו דווקא יסייע להגדלת השימושיות באתרים (בניגוד לשימוש בסרטוני וידאו). מעניין יהיה לראות אם אותן מגמות המוזכרות במאמר זה, אכן ישפיעו על עיצוב ממשק המשתמש.

 

מקורות –


https://slickplan.com/blog/emerging-user-interface-designs-2018  
http://www.onlinedrifts.com/2017/10/emerging-user-interface-designs-to-watch-for-in-2018.html  

נכתב ע"י יעל פיצ'ייץ'

בעידן של היום, בו השכילו החברות המובילות להבין שניהול ידע (נכון) הוא חלק חשוב ובלתי נפרד בהגעת החברה ליעדים העסקיים, נשאלת השאלה, כיצד נכון להנגיש למשתמשים את המידע והידע הנחוץ להם. בתבניות מחולקות ומובנות או ע"י מסמכים המרכזים את כל המידע בתוכם.


רגע לפני ההתלבטות כדאי שנבין מה המטרה.
בסופו של דבר, המטרה המרכזית היא להביא לכך שכל גורם (מנהל, עובד או לקוח) הנדרש להגיע להחלטה (מקצועית או עסקית) יקבל את מירב הידע לו הוא זקוק בצורה מהירה ומיטבית.

 

בכתבה זו נבחן את ההבדל העיקרי באופן הצגת המידע במערכות.

 

הנגשה, זה שם המשחק!


קחו נציג שירות, שעונה לשיחות ונמדד על אורכן, ומחפש מידע במערכת ניהול הידע הארגונית. אם בכל שיחה היה עליו לשבת ולקרוא מסמך בו קיים טקסט שלם וארוך עד למציאת התשובה, ספק אם הלקוח יישאר איתו בסוף השיחה על הקו.
בנוסף, בואו נחשוב מה קורה לאותו משתמש... האם יישב וייקרא את כל המסמך על מנת למצוא את המידע? ספק!
מה שכן, אפשר לומר בוודאות, שלאורך זמן, הנציג יפסיק להשתמש במערכת אלא ייעזר באנשים שסביבו.

 

אבל... כשאותו נציג במוקד יודע שהוא נכנס לפריט ידע, בו הוא כבר מכיר את התבנית, תוך מספר שניות של רפרוף הוא מוצא את האזור עם התשובה שחיפש, ללא כל מאמץ.


התבניות הופכות את ניהול הידע והשימוש בו לנגיש, מובן, קל וידידותי.
השימוש בתבניות יוצר אחידות בהצגת דפי המידע (תוכן, מיקום, צורה), רצף ותחושת קוהרנטיות. התבניות מקלות על המשתמש בהבנת הלוגיקה בארגון התכנים ובאיתור מידע ממוקד בעמוד. היצמדות לתבניות מאפשרת למחפש המידע באשר הוא, יכולת התמצאות ומציאת אינפורמציה במהירות ובקלות, מה שמייעל ומקצר את אופן העבודה שלו.


לעומת זאת, אם נחשוב על מהנדס, חוקר או איש אקדמיה המחפשים מידע מעמיק ונרחב בעל תוכן משתנה בתצורתו.
המשתמש הנ"ל אינו לחוץ בזמן ומבחינתו ככל שיש יותר מידע, וביותר תצורות עבורו הרי זה משובח.
לכן, הצגת המידע במסמך אחד המפרט את כל המידע הרלוונטי וכתוב בצורה נכונה ומחולק לנושאים / פסקאות היא התצורה הנכונה.


לסיכום,


בבואנו לכתוב ידע או מידע עלינו לבדוק מי קהל הידע העיקרי שעתיד להשתמש בו.

 

בעולם ניהול הידע במוקדי השירות, בו צריך ידע בזמן אמת (real time knowledge management) כשאנו מוצפים בהרבה מאוד מידע, מעט זה לפעמים הרבה.
כלים לחסכון בזמן, למיקוד וסינון ענייני ומקצועי, חשובים ויקרים ביותר ואילו תבניות מובנות,
נכללות בארסנל זה.

ובעולמות אחרים, בהם הצורך הוא למידע רחב, מעמיק ומופרט החשיבות הניתנת היא לרמת הפירוט והיקף המידע ולכן כתיבת המידע במסמך אחד ומפורט עדיפה.


ועכשיו כשהבנו את הבדל העיקרי בין ניהול ידע מובנה בתבניות לניהול ידע במסמך עלינו רק להתאים את כתיבת המידע לקורא / למחפש התוכן.

 

כמעט בכל תחקיר שנעשה, ובוודאי אלו המתנהלים על פי שתי המתודולוגיות המובילות לניהול תחקירים והפקת לקחים - AAR ותחקיר קלאסי - מגיע הרגע בו אנו נדרשים לזהות את הגורמים לפערים ולהבין את סיבות השורש להיווצרותם. שלב זה, של זיהוי גורמי השורש הוא השלב המרכזי, החשוב ואף המתגמל ביותר בתחקיר. זהו השלב בו לאחר שבאופן די סיזיפי, הגענו לעובדות מוסכמות לגבי "מה קרה" (או במילים אחרות, תיאור האירועים והשתלשלותם), ו"מה ציפינו שיקרה" (או במילים אחרות, מהו התהליך הסדור בנושא), אנו מגיעים לשלב הפיצוח בו נופלים האסימונים, הדברים מתחילים להתחבר, ולא אגזים אם אומר כי פעמים רבות אף יש תחושת התרגשות והתעלות חגיגית – הבנו! ירדנו לעומקם של דברים! זיהינו מבין כל הבעיות את בעיות היסוד שפתרונן יביא לפתרון הבעיות האחרות ואנו מסוגלים כעת לקבל החלטות משמעותיות!


אך איך עושים זאת? איך עוברים משלב זיהוי הפערים בין הרצוי למצוי להבנת הסיבות האמתיות להיווצרותם? כיצד מוודאים שאנחנו לא מסתפקים בחשיפת השכבה הראשונה והשטחית - קרי הסימפטומים - אלא קודחים עד לשכבת היסוד אשר הובילה אליהם?


שני כלים מרכזיים עשויים לשמש אותנו במשימה זו – האחד הוא עץ הווה והשני -5why’s:


א. עץ הווה: הינו גרף של כל הבעיות שזיהינו אותו מסרטטים במהלך התחקיר המהווה כלי מסייע לזיהוי הקשרים הלוגיים בין התוצאה לסיבותיה, שואל מה הגורם לכל אחת מהסיבות ועל ידי כך עוזר להבין אילו גורמים הם סימפטומים הנובעים מגורמים אחרים ואילו הם גורמי שורש. נקרא עץ הווה שכן הוא מסרטט את המצב בארגון (בהקשר של נושא התחקיר) בהווה.

כיצד עושים זאת?

  1. ראשית, כותבים על פני לוח את כל הגורמים לפערים שזיהינו. במקרה של אירוע כשל ננסח את הגורמים בלשון שלילה ובמקרה של אירוע הצלחה, ננסחם בלשון הצלחה. כל גורם מקבל מספר.
  2.  לאחר מכן, מחפשים את הגורמים שיש ביניהם קשר של סיבה ותוצאה ורושמים זאת על גבי הלוח: A גורם ל B.
  3. ממשיכים לקשור בין הגורמים בקשר של סיבה ותוצאה עד לצמצום המקסימאלי וחשיפת הסיבה העמוקה ביותר - גורם שאינו מושפע מאף גורם אחר, הינו גורם השורש.
  4. לאחר שנמצאה בעיית היסוד באמצעות עץ ההווה ניתן למצוא פתרון לבעיה- אלו הם הלקחים והתובנות, אותם, על מנת שלא להשאיר תיאורטיים, אנו מתרגמים למשימות יישומיות. יש המבצעים תהליך זה באמצעות כלי הנקרא עץ עתיד אשר גם הוא גרף באמצעותו ניתן לבחון חלופות שונות לפתרון ולהציע פתרונות לבעיות אשר עלולות להיווצר בגלל השינויים המוצעים.

 

ב. 5why’s: אם שירטוט גרף נשמע לכם מרתיע ומסובך, שיטת ה 5why’s הינה ההיפך הגמור ממנה, שיטה פשוטה וקלה אשר פותחה על ידי טאיצ'י אונו, אבי שיטת הייצור של טויוטה. השיטה עד כדי כך פשוטה, שלמעשה כל מי שהיה בשלב זה או אחר של חייו הורה לפעוט מכיר את התופעה – שאילת למה ולמה ולמה. ואכן, עקרון השיטה הוא לשאול 5 פעמים 'למה' עבור כל פער או בעיה שנמצאו, זאת עד להגעה לגורם השורש. כמובן, המספר 5 אינו חקוק בסלע ולעיתים יספיקו 3 למה, ולעיתים נזדקק ל 6. איך נדע מתי לעצור? ראשית, כאשר הגענו לגורם המשפיע על התהליך והוא אינו עובדה או סימפטום עוד, שנית, כאשר מגיעים לגורמים שהינם מחוץ לתחום ההשפעה שלנו.


איך נדע מתי להשתמש באיזה מהכלים? האם בגלל פשטותה מתאימה ה 5why’s לאירועים פשוטים ועץ ההווה למורכבים ולחשובים יותר? התשובה היא לא. כפי שבתחקירים עצמם לא בהכרח נעדיף את התחקיר הקלאסי על פני ה AAR למקרים מורכבים היות והוא מורכב יותר. אילו הם כלים שונים ומתודולוגיות שונות והבחירה בהם היא בהתאם לאופי הארגון ותרבותו. וכמו בתחקירים עצמם, גם בכלים לזיהוי סיבות השורש מבצעים ארגונים רבים חידודים, התאמות ושילוב של השניים לכדי יצירת התבנית המתאימה להם.

לקראת המפגש הוירטואלי בדצמבר בהנחייתו של ניק מילטון 

לחצו כאן לצפייה בסרטון שלו על knowledge management strategy

בלוג של פיטר קרוסבי מ TIBCO Blog

לקריאה לחצו כאן

 

כנסים בארץ:

 

שם האירוע: כנס האיכות השנתי
מיקום האירוע: דיויד אינטרקונטיננטל, תל אביב
תאריכים: 28-29/11/2017 (מושב ניהול הידע יתקיים ב 29/11/2017)
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: כנס וירטואלי של הפורום לניהול ידע

מיקום האירוע: וירטואלי

תאריכים: 11/12/2017

פרטים נוספים: לחצו כאן

 

כנסים בעולם:

 

שם האירוע: KM World 2017

 מיקום האירוע:  Washington DC, United States

תאריכים: 06-09/11/2017

פרטים נוספים: לחצו כאן 

 

 

 

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר "The Digital Transformation Playbook: Rethink your business for the digital age", נכתב על ידי David Rogers בשנת 2016. אותי הוא טלטל. מחד, הוא מציע תפיסה עם זיקה משמעותית לעקרונות Web2.0 כפי שפורסמו ע"י Tim O’Reiily כבר בשנת 2005, ועם זאת, הוא חדשני מעין כמוהו. הוא מעבד ומגבש עקרונות אלו לכדי תפיסה סדורה כיצד נכון שארגון יתאים את עצמו (או אולי אפילו- ימציא את עצמו) כיום- בעידן הדיגיטלי.
ניתן להיעזר בו לקבלת רעיונות וניתן להיעזר בו לעיצוב ותכנון כלים. כל ארגון לפי צרכיו ומצבו.

מפת הספר:

 

 

לסיכום: זכרו- טרנספורמציה דיגיטלית עוסקת קודם כל ובעיקר באסטרטגיה; טכנולוגיה ודיגיטל הם הכלים המאפשרים...

המציאות החדשה

 

אולי לא כל דור זוכה לכך, אך אנו עדים כיום לשינויים טכנולוגיים דיגיטליים המצליחים, בוודאי במצטבר, לשנות את חיינו ודרך התנהלותנו:

 

מקשר עם לקוחות שהתבטא בעיקר בהפצת מידע ופרסום, עבר לקשר בו הלקוחות גם מתקרים עמנו ואפיו מהווים גורם מפתח המשפיע על ההצעה העסקית שלנו.
מלקוח פשוט, עברנו לרשת של לקוחות, שלעיתים משמשים גם כספקים, שותפים או מתחרים.

 

מתחרות סכום אפס עם מתחרים, עברנו לתחרות מורכבת, בה הספקים השונים מציעים הצעות עם תחרות חלקית, ולכל אחד ייתכנו כמה סגמנטים של מתחרים.

 

מארגונים המנהלים נתונים מובנים בלבד (databases, אנו חווים מעבר לניהול של מידע לא מובנה; ארגונים שואלים את עצמם יותר ויותר, איך הנתונים יכולים להפוך לערך מוסף המשרת את החברה.

 

חדשנות השתנתה; מארגונים המקבלים החלטות ומשקיעים הון בנתיבי חדשנות מוגדרים, החברות עברו לניסויים רבים, שבעקבותיהן מתקבלות ההחלטות. כבר מותר לטעות, וזה חלק מהתהליך. אתגר החדשנות עבר מפיתוח פתרונות לאיתור הבעיות הנכונות בהם כדאי להתמקד ודווקא אותן לפתור.

 

הצעת הערך מבוססת לא רק על בעיות ידועות, אלא על שינוי צרכים של המשתמש. זיהוי ההזדמנות, פיתוח והצעת הערך מקדימים את השוק.
התפיסה משתנה ל- "רק פרנואידים שורדים".

 

בתוך כל אלו, החברות חייבות להשתנות, הן צריכות להתאים את עצמן לשינוי המתחולל. האתגר האמתי אינו רק טכנולוגי, בראש וראשונה הוא אסטרטגי וארגוני ניהולי- האם חברה תצליח לנתח את השינוי הנדרש, לאמץ תפיסות חדשות ולהתאים את המבנה הארגוני ודרך הניהול לכל אלו.

 

זהו העידן הדיגיטלי. Ecosystem הכולל אוסף טכנולוגיות דיגיטליות, עם חפיפה חלקית ביניהן, המשפיעים אלו על אלו, ובעיקר- עלינו.

 


חזרה

 

מרכיבי הטרנספורמציה הדיגיטלית:


תחרות


השינויים המרכזיים במציאות הדיגיטלית בהיבט התחרות, המשפיעים על המוצר שנכון להציע:

  • תחרות חוצה מגזרים ותעשיות (תחרות א-סימטרית על כיסו ונאמנותו של הלקוח)
  • ערפול גבולות בין שותפים ומתחרים
  • מתחרים משתפים פעולה בתחומי מפתח
  • חלק מנכסי המפתח של ארגון הם מחוץ לארגון
  • פלטפורמות מאפשרות החלפת ידע עם שותפים
  •  בזכות השפעות הרשת יש מנצחים שלוקחים את כל הקופה

 

המלצת המפתח: הציעו פלטפורמה.

פלטפורמה מוגדרת כעסק שיוצר ערך על ידי זה שהוא מאפשר ממשק ישיר בין לקוחות מסוגים שונים. במקום להציע מוצרים ספציפיים, הציעו פלטפורמות עליהם יכולים אחרים להציע מוצרים ושירותים ספציפיים.
דוגמאות: AIR B&B, Google Search, UBER, YouTube, Salesforce, Amazon, PayPal ועוד.
ניתן לסווג את הפלטפורמות לארבעה סוגים עיקריים: סחר מוצרים ושירותים; ביצוע תנועות (למשל תשלום אינטרנטי); הפצת פרסומות; סטנדרטים של חומרה או תוכנה (כמו אנדרואיד).

 

הפלטפורמה יכולה לייצר קשר ישיר בין לקוחות מסוגים שונים, אך לעיתים הפלטפורמה מאחורי הקלעים, למרות שמהווה גורם המאפשר את הקשר (כמו תשלום אינטרנטי).

 

הטרנספורמציה הדיגיטלית משפיעה על הפלטפורמות ויכולה לאפשר רכישת לקוחות; גידול לא-ליניארי; גישה ומהירות; ו-הגברת אמון.

 

הערה: לעיתים פלטפורמה מקצרת דרך בקשר בין ספק ולקוח, לעיתים- להיפך- מוסיפה חוליה לקשר וחוצצת ביניהם (דוגמת תפקידה של FACEBOOK בקשר בין חברות וצרכנים).

 

ההמלצה היא לבחון האם, היכן ואיך יכולה אסטרטגיה של פלטפורמה ליצור ערך מוסף ייחודי ללקוח, ומכאן לכוון את פעילות החברה והצעותיה.
מומלץ, עד איפה ניתן ללכת בגישת פתיחות (Openness) כדי לייצר עוד שותפים המחזקים אותך ואת הפלטפורמה שאתה מציע.

 


חזרה

 

ערך מוסף

 

בעולם הדיגיטלי הנחות היסוד על פיהן מגדירים ערך מוסף משתנות:

  • ערך מוסף מוגדר לעיתים ללא קשר לתעשייה, בהתאם לשינוי צורכי הלקוחות
  •  נמצאים בחיפוש מתמיד אחר הזדמנויות לחשיפת צרכים חדשים
  • מנסים לפתח, עוד לפני התפתחות משמעותית של הצורך, ובוודאי, לפני האחרים
  • כל שינוי נכון שייבחן גם אם את ההתפתחויות העתידיות, ולא רק את המצב הקיים

ובמשפט אחד: יש לתת ערך מוסף חדש כל הזמן- רק הפרנואידים שורדים!!

 

ערך מוסף כולל ניתן לממש דרך אחד מחמישה מנועי צמיחה, או שילובם:

  1. מוצר חדש
  2. לקוחות חדשים
  3. שימושים חדשים
  4. התאמה של יכולות לקהל יעד, צורך ומשימה ספציפיים לביצוע
  5.  ערך מוסף פונקציונאלי ללקוח.

כל אחד מחמישה מנועים אלו, יכול להיות טוב, בהתאם לנסיבות השוק.

 

המחבר ממליץ :

  1.  לנתח את הערכים המוספים המרכזיים הקיימים הנוכחיים לכל לקוח/ סגמנט
  2. לנתח את האיומים המתפתחים (טכנולוגיות חדשות, צרכים משתנים, מתחרים)
  3. להעריך מרכיבי חזקות בקיים
  4.  לייצר ערכים מוספים חדשים פוטנציאליים (ביחס לאיומים/ מגמות)
  5.  לגבש הצעת פתרון מתאימה.

 

טיפים נוספים:

  • הפנימו נקודת מבט של הלקוח בבחינת וחיפוש ערכים מוספים
  • התמודדו עם החששות הארגוניים
  • היזהרו מנפילה למלכודת ה"עכשיו".

 


חזרה

 

נתונים

נתונים הם חשובים ויכולים להוות פוטנציאל של ערך מוסף לארגון. אך כדי שאכן יהפכו לכאלו, כשלב ראשון, על הארגון לשנות את תפיסתו ולהבין שנתונים הם נכס מפתח אסטרטגי.
על הארגון להבין שכיום:

  • נתונים מופקים באופן רציף בכל מקום
  •  אתגר להפוך נתונים למידע מעניין
  • נתונים לא מובנים נהיים יותר ויותר שימושיים ובעלי ערך
  • ערך נוצר מידע כאשר הוא מצליח לייצר קשרים חוצי ארגון
  • נתונים הם נכס מפתח ליצירת ערך חדש
    לדוגמא, פעמים רבות ידע על לקוחות ישמש ליצירת תכניות נאמנות.

 

ROGERS ממליץ על פיתוח אסטרטגיה ארגונית לטיפול בנתונים הכוללת התייחסות לנתונים שייאספו ולמה ישמשו כדי לייצר ערך לחברה.
המלצות הקשורות לאסטרטגיה:
- אספו סוגים שונים של נתונים (מייצור, לקוחות, תהליכים ועוד)
- התייחסו ל BIG DATA שאצלכם וברשתות החברתיות לרבות ידע בחיישנים השונים (הערה: ROGERS מגדיר BIG DATA כמידע לא מובנה)
- בססו את הפתרונות על ענן: בין יתר היתרונות, מתאים גם לארגונים קטנים
- אל תסתפקו במידע הלא מובנה- נתחו נתונים כמותיים וכל מידע שלרשותכם
- חפשו מקורות מידע נוספים- בהתאם לפערים שתזהו (ידע חשוב שיהיה לכם). היעזרו בלקוחות, בשותפים, בספקים ובמידע ציבורי
- השקיעו משאבים אנושיים חכמים בארגון לניתוח הנתונים והפיכתם לערך מוסף
- שימו לב, דרך הנתונים, למה הלקוחות עושים בפועל (לא תואם בהכרח למה שאומרים)
- שלבו נתונים של יחידות ארגוניות שונות
- היעזרו בטכנולוגיות לניתוח מידע (Data Mining, Cognitive ועוד)
- הוסיפו נתונים לתהליכי קבלת החלטה
- ישמו את הנלמד במיקוד פעילויות שיווק והבנת הפסיכולוגיה של הלקוחות.
ישמו בתהליכי חדשנות של מוצרים שמפתחים; ישמו באפשור פרסונליזציה למשתמשים; ישמו בפונקציונאליות תלוית הקשר.
היערכו ארגונית, ואם נדרש גם בשינוי תהליכי עבודה לתמוך בכל אלו.
- ו...שתפו מידע גם עם לקוחותיכם.

 


חזרה

 

לקוחות


השינויים המרכזיים במציאות הדיגיטלית בהיבט לקוחות:

  • קשר רשתי דינאמי עם הלקוחות (בלוגים, רשתות חברתיות, פורומים, חיפושים ועוד)
  • תקשורת דו כיוונית
  • הלקוחות הם גורמי המפתח המשמעותיים בהשפעה על החברה
  • השיווק מטרתו לייצר השראה למכירה ולעודד נאמנות
  • זרימת ערך דו צדדית- לחברה וללקוח
  • הסתכלות כלכלית דרך ערך ללקוח

 

המלצות אפשריות לאסטרטגית פעילות ב-5 היבטים בקשר עם הלקוח:

  1.  גישה:
    היו מהירים, קלים לגישה, בכל מקום, זמינים תמיד (למשל On Demand Service)
    ייצרו ערוצי קשר דיגיטליים מגוונים (טלפון, BOT ועוד); עבדו בענן.
  2. חיזוק קשר engagement:
    היו מקור לתוכן מוערך; הפיקו Demo’s של השירותים/מוצרים ותפיסת הערך שלהם; מתגו והפיצו, ובמשפט אחד- התנהלו כחברת מדיה המנסה להרוויח את תשומת לב לקוחותיה כל יום מחדש.
  3.  התאמות:
    ייצרו הצעות פתרון שהלקוחות יכולים להתאים לצרכים הספציפיים שלהם; ייצרו מנועים שממליצים ללקוח/מתעניין מה כדאי מבוסס על ההקשר; ייצרו פרסונליזציה. אתרו את המקומות המרכזיים בהם יש שוני בין הלקוחות, וחשבו איך נכון לבצע התאמות.
  4.  קשרים:
    הקשיבו למתרחש ברשתות; הפכו להיות חלק מהשיח של שמנהל הלקוח (גם בערוצים לא שלכם); אפשרו שירות דרך הרשת, בקשו מהלקוחות מידע, רעיונות והצעות; נהלו פורום.
    היו פעילים בסגמנט כולו- ולא רק ישירות לגבי עצמכם והמוצרים שלכם.
  5.  שיתופיות:
    הזמינו את הלקוחות להיות שותפים בבניית הארגון. שיקלו מתי להציע שותפות פעילה, מתי פאסיבית וחלקית; הסתייעו במימון המונים; פתרו בעיות (שמתאימות) עם המתחרים; יצרו פלטפורמות שיתופיות. הבינו מה מניע את הלקוחות לשיתופיות והיו שם.
    ומעל לכל: מקדו את הפעילות מכל האמור על המקומות הנותנים ערך ללקוחות.

 


חזרה

 

חדשנות

 

מעבר לחמשת מרכיבי החדשנות הדיגיטלית, כפי שתוארו לעיל, יש לתת את הדעת על דרך היישום המשתנה בהיבט החדשנות:
בטרנספורמציה הדיגיטלית גם הדרך לחדשנות משתנה: היא ניסויית והדרגתית, ולא עוד פרוייקטי מו"פ אדירים. החדשנות מבוצעת בכל מחלקה, ולאו דווקא בגופים ייחודיים. מתנסים בה ובודקים את האפקטיביות שלה במנות קטנות, וכך ניתן גם שלא להצליח ולשנות כיוון, ללא הרבה הפסדים.

 

עיקרי השינוי:

  • החלטות מתקבלות על בסיס ניסיון ותיקוף
  • ניסוי רעיונות הוא זול, מהיר וקל
  • כולם מתנסים, ובאופן מתמיד
  • אתגר החדשנות הוא לפתור את הבעיה הנכונה
  • הטעויות נלמדות באופן מוקדם בתהליך, ובאופן זול
  • ניתן לשלב מתנסים חיצוניים בקלות; קל לקבל מהם משוב
  • יש מיקוד ביצירת אבי-טיפוס ואיטרציות למוצר (לא רק מוצר אחד סופי מושלם)

שינוי כיוון אינו "שגיאה" ו"כישלון"; הוא פשוט- שינוי כיוון.

 

הניסויים הינם משני סוגים עיקריים, הנדרשים שניהם, בשלבים שונים של הפיתוח:

  1. לאסוף רעיונות- לפונקציונאליות, למודל עסקי וכו'.
  2. לקבל החלטה על דרך פעולה מיני כמה אפשרויות.

בכל מקרה בניסוי אוספים ידע, בוחנים השערות, מחפשים תשובות ומוכנים ללמוד.

 

טיפים נוספים:

  •  כל ניסוי להגביל בזמן, בכסף ובתיחום
    בכל שלב וניסוי למדוד רק מה שחשוב עכשיו; בהמשך תמיד אפשר לעשות עוד ניסוי
  •  "לא להצליח" באופן חכם: 1) לדעת לחתוך מהר 2) ללמוד 3) לשתף אחרים
  • לשקול ולהעדיף היכן שניתן להתגלגל ולהתרחב תוך כדי עשיה- ופחות במוצר מושלם
  •  כמו ביתר הפרקים, מדובר בשינוי תרבותי בארגון. יש להשקיע בו ולהיות רגיש לאנשים

בעולם דיגיטלי קל לעין ערוך ליישם תפיסה זו של חדשנות, שאולי הייתה נכונה אך מורכבת ליישום בעבר.

 


חזרה

 

שינוי מטלטל

 

לא כל שינוי שניישם הינו שינוי גדול, משמעותי, שיטלטל את השוק.

 

המחבר מכנה הזדמנויות לשינויים משמעותיים אלו- Business Disruption ומגדירם כ:
אירוע המתרחש כאשר תעשייה ניצבת בפני אתגר, המאפשר הזדמנות לערך מוסף ניכר ללקוח בדרך עמה החברות הקיימות לא יכולות להתחרות באופן ישיר.
כמובן שלא כל שינוי מטלטל; רובם לא.
דוגמא חיובית היא ה iPod ששינה את דרך צריכת המוזיקה. דוגמא נוספת היא Facebook ששינה את רמת ואופי השיתוף והשיח בין אנשים. או AIR B&B . ועוד.
אין ספק, בעולם הדיגיטלי החדש, יש הרבה יותר הזדמנויות לשינויים מטלטלים שכאלה.

 

המחבר מתייחס לתיאוריה קיימת קלאסית של Christensen בתחום, ומציע תיאוריה מורחבת המתאימה לעידן הדיגיטלי. עיקריה:
כדי להצליח לייצר שינוי מטלטל אמור להיות שינוי כפול:

  1.  בהצעת ערך השונה דרמטית מהקיים (לפחות עבור חלק מהלקוחות)
  2. ברשת ערך שונה המקשה על מתחרים לחקות את ההצעה שלנו.

הצעות ערך שהצליחו משמעותית בעולם הדיגיטלי:

  • מחיר מוזל למוצר/שירות
  • שימוש חינם
  • אפשרות גישה מרחוק למוצר/שירות בכל זמו נתון
  • פשטות שימוש
  • התאמה אישית
  •  אגרגציה של מוכרים לזירה משותפת
  • פירוק חבילות שירות/מוצר קיימות למרכיבים בעלי ערך בפני עצמם
  •  יצירת חבילה חדשה המורכבת משירותים/ מרכיבים שכבר קיימים בשוק
  •  חברתיות- שיתוף ניסיון או ידע על גבי המוצר (WAZE)

רשתות ערך שהצליחו משמעותית בעולם הדיגיטלי:

  •  לקוחות אחרים/ נוספים מהמקובל עד כה
  • ערוצי הפצה אחרים/נוספים
  •  שותפים ארגוניים נוספים
  •  רשת לקוחות קיימים
  • מוצרים/שירותים משלימים שיאפשרו הצעת ערך חדשה בהמשך
  • מיתוג
  •  מודלים עסקיים (הכנסות; תשלומים)
  • מבנה הוצאות משתנה
  •  מיומנויות או תהליכים שונים
  •  נכסים פיזיים משתנים (נקודות מכירה; מפעילם וכו)
  • נכסי IP – Intellectual Property
  •  נכסי נתונים (ראו לעיל)

שלושה משתנים באמצעותם ניתן לזהות ולהסביר את התיאוריה החדשה:

 

  1. מסלול לקוח: בעבר. תיאוריית השינוי המטלטל דיברה על כיוון החוצה-פנימה מלקוחות חדשים לקיימים. בעידן הדיגיטלי מסלול זה אינו מחייב. להיפך- רבות מהדוגמאות הן דווקא מהקיים החוצה.
  2. תיחום השינוי: מקובל היה לחשוב בתיאוריה הקלאסית כי שינוי מטלטל מחליף 100% משוק השימוש הקיים. כיום, במקרים רבים, השוק החדש מחליף רק חלקית, ולא מתחייבת החלפה מלאה.
  3.  החלפת המתחרים: בתיאוריה הקלאסית נהוג היה להתייחס להחלפה של סגמנט אחד של מתחרים. כיום, בעידן הדיגיטלי, ניתן לראות דוגמאות רבות בהן ההחלפה היא למתחרים מסגמנטים שונים, ובהחלט אף יותר מסגמנט אחד.

 

המחבר מנתח שלוש דוגמאות של מוצרים מטלטלים אל מול החלופות (iPhone, Netflix, Warby Parker). לסיום, הוא נותן גם כלים להתמודדות אם מולך ניצב מטלטל שינוי המאיים עליך.

 

לסיכום- יש לזכור ששינויים, ואפילו שינויים דיגיטליים יש רבים; מטלטלי שינוי יש מעטים ביותר.
בתקווה, שנצליח להפוך לאחד כזה בעצמנו...

 


חזרה

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135