ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון נובמבר 2001 - מהדורה מס' 26
גיליון נובמבר 2001 - מהדורה מס' 26
גיליון:

KMWorld ו – Orbital Software השיקו לאחרונה קהילת ניהול ידע:

The KMWorld Knowledge Community.

האתר מאפשר לאנשי מקצוע בתחום לשאול שאלות הקשורות לניהול ידעלקבל תשובותליצור קשר עם מומחים ולשתף ניסיון מעשי. בנוסף הוא מספק סביבה לבחינת רעיונות חדשיםמאפשר למצוא עזרה בניהול פרוייקטים של ניהול ידע בזמן הנכון וליצור הזדמנויות לפיתוח עסקים חדשים.

הקהילה מאפשרת למבקרים לאתר מגמות מתפתחות בקהילת KM דרך פורום שאלה ותשובה אשר נועד לשתף ידע ומומחיות ביעילות.

א. שווה הצצה!

ב. בהחלט מלמד על התפתחות העניין בנושא ניהול הידע בעולם.

כתובת האתר:



נדבך חשוב בניהול ידע הינו התוכן, אותו הזכרנו ע"ג דפי ירחון זה לא אחת. הטיפול בתוכן אינו מסתכם רק באיסוף התכנים מהמקורות השונים. הטיפול הדרוש בתוכן כולל שלבים רבים, אותם נפרוט להלן:

השלב הראשון הינו הגדרת צרכים – הגדרת התוכן לו זקוקה קהילת המשתמשים. יש לשקול מהם נושאי הידע השווים ניהול (ILPs- Information Laverage Points) מבחינת השקעת משאבים (אנושיים וכספיים) לעומת התועלת הקשורים בניהולם. בעת בחירת התוכן יש לקחת בחשבון את מקורות התוכן החיצוניים והפניימיים הן לצורך בנייה ראשונית והן לצורך עדכון. כדי לענות על צרכי קהילת המשתמשים, הדרך הטובה ביותר היא לעבוד עם קבוצה מייצגת שמבינה היטב מהו המידע הנדרש.

השלב הבא הינו ארגון התוכן שהוחלט על ניהולו. שימוש בטקסונומיה (מאפיינים שישמשו כמקטלגי התוכן).  הארגון יקל על ההתמצאות בתוכן ואיתורו בעת הצורך. ישנן מספר שיטות לבניית הטקסונומיה והמאפיינים (ניתן לפנות לעורכי העיתון לפרטים נוספים לנ"ל).

לאחר הגדרת התוכן הדרוש וארגונו מגיע השלב של איסוף החומר ואישורו. מאחר והמידע אמור לשרת משתמשים רבים, ישנה אחריות גדולה למהימנות התכנים. יש להגדיר תהליכים לצורך אישור התוכן. ניתן לעשות זאת במספר דרכים ביניהם מינוי מומחה תוכן לכל אחד מהנושאים שהוגדרו אשר יסקור את המידע לפני פרסומו והפצתו לכלל המשתמשים. 

אז… לאחר שהגדרנו מה התוכן אותו ננהל, ארגנו אותו, אספנו אותו ואישרנו אותו – כל שנשאר לעשות הוא לעבור לשלב הבא – בחירת כלי לאחסון המידע, כלי ידידותי למשתמש עם מנוע חיפוש יעיל.

ורגע לפני פיזור – חשוב לא לשכוח: להגדיר תהליכי עדכון שוטף לתוכן. תוכן שאינו מעודכן בזמן אמת כמוהו כלא מנוהל ועלול לגרום לנזק חמור. שילוב תהליכי עדכון בתהליכי עבודה קיימים יבטיחו הענות גבוהה ועדכניות המידע.

קהילות ידע, המוכרות גם בשם קהילות מומחים או Communities of Practice , הנן קבוצות של אנשים להם עניין משותף. על פי רוב, הכוונה לקבוצה רוחבית של אנשים בארגון, שאינם יושבים תחת אותה שייכות ארגונית, אלא פזורים במקומות שונים ולעיתים בתפקידים שונים.

הצורך בניהול קהילות, נובע מהרצון לשתף בידע. אותם אנשים חולקים נושא משותף, אך הידע מפוזר ביניהם. השיתוף מאפשר Re-Use (על ציר הזמן) ומאפשר Multi-Use (על ציר האנשים), אך יותר מכן, יוצר Smart Use - כר להחלפת דעות, למידה הדדית, שיקול דעת משותף. מכאן, מביא ליצירת ידע חדש- New Use, ולצמיחה.

עפ"י הניסיון של חברות רבות שהפעילו קהילות ידע, הצלחת קהילה לאורך זמן תלויה בגורמים רבים חלקם טכנולוגיים, חלקם תרבותיים.  נעמוד כאן על אחת הבעיות והיא זו הנוגעת לעידוד חברי הקהילה לשתף ולתרום תכנים. זוהי בעיה משותפת ומקור תסכול למובילי קהילה רבים. הוקמה קהילה, הוחל במפגשים פיזיים פעילים, הוקם אתר אינטרא-נט יפה שאופיין יחד עם המשתמשים ו...האתר נשאר ריק, המפגשים לא מתקיימים. אחת השיטות המסייעות ליצירת action ראשוני באתר היא הקמת גרעין תוכן ראשוני. להלן מספר טיפים להקמת גרעין תוכן מוצלח שיסייע להצלחת פעילות הקהילה לאורך זמן:

 

הקמת גרעין תוכן

=    בעת הקמת הקהילה יש לעשות מאמץ בהקמת גרעין תוכן ראשוני של תכנים (מסה קריטית). עיקרו של גרעין התוכן יהיה מסמכים משותפים, אך מומלץ לבנות גם רשימה של 10-20 שאלות ל- FAQ, ולהעלות לפחות שני נושאים לדיון ב- Discussion Group.

=    בעת הקמת מבנה התכנים מומלץ שהחלוקה תהיה ע"פ נושאים תוכניים ולא ע"פ פורמט (מאמרים, כנסים). המשמעות הנגזרת מכך היא אחידות בחלוקה – מומלץ שהחלוקה תהיה זהה בקבוצות הדיון, FAQ ומאגרי המידע.

=    איסוף גרעין התוכן יהיה תוך הפעלת חברי הקהילה הראשונים האמורים להצטרף אליה עם הקמתה. מומלץ לפנות אליהם ב- Email ולשאלם אילו מסמכים משותפים ירצו לראות במאגר, ואילו מסמכים יש בידם לתרום למאגר זה. כמו כן הם יכולים לסייע בעיצוב תוכנו של האתר ולהציע נושאים ותת נושאים לפעילות הקהילה.

=    מומלץ לבנות רשימה של מקורות קבועה ממנה שואבים מידע על כנסים ואירועים חיצוניים ופנימיים. יש לתעד גם רשימה זו באתר. על בסיס הרשימה ייבנו אירועי הקהילה ("חדשות").

=    במקרים רבים, השאיפה שכל חבר קהילה יכניס בעצמו את תכניו הינה לא מציאותית. הסיבות: חוסר זמן, חוסר כישורי כתיבה, חוסר מודעות לתכנים שיכולים להביא תועלת לאחרים ועוד. אחד הפתרונות המציאותיים: מנהל התוכן מבקר את חבר הקהילה ויחד איתו מאתר תכנים מתאימים:

o       איתור מסמכים מועילים על המדף, בכונן הקשיח, ברשימת ה – internet favorites .

o       ראיון חבר הקהילה ותיעוד הדברים (למשל טיפים, תשובות לשאלות ועוד).

לפעמים מספיק לעשות זאת בשלב הקמת הקהילה לצורך יצירת מסה קריטית, ולפעמים כדאי לעשות זאת תקופתית (למשל פעם ברבעון).

איני חולק על תבנית העקרונות המפורטים לניהול הידע בארגון.

מנהלי הידע באשר הםמודעים לחשיבות העקרונות ומימושם. המכשלה המרכזית נעוצה לדעתי במודעות ובהפנמת החשיבות של הנושאבקרב מנהלי החברות. זהו היעד העיקרי לשכנוע בחשיבות הנושאברמה הפנים ארגונית.

מבחינתי זו היתה המשימה בעדיפות עליונה. לשמחתינתקלתי בהבנה ובשיתוף פעולה של הנהלת החברהשמכירה היטב בחשיבות הנושאמשתפת פעולה ותומכתבאמצעים ובדרכים הקיימות העומדות לרשותה.

מאחל לכלם הצלחה

אוריאל שטריתמנהל מידע עסקי.

אם גם לכם יש תגובה- נא שלחו ונשמח לפרסם.


כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


תהליך של איחוד תוצאות חיפוש ממקורות מידע שונים. ישנם לא מעט כלי תוכנה המתמחים בנושא. הנחת העבודה: יש הרבה מערכות בארגון, לכל אחת מנוע המחפש באופן מיטבי מעליה. המשתמש רוצה ליהנות מהידע הקיים במערכות והמנועים החזקים שמעליו. עם זאת, לא יטרח לבצע חיפוש כל פעם בכל מקור בנפרד. במקרים רבים, המשתמש אפילו לא מודע במי מהמקורות נמצא הידע המבוקש. Federated Search מפעיל את המנועים האחרים ומאחד את תוצאותיהם.
השיטה פועלת בשלושה שלבים:
שלב א- הפעלת המנועים לקבלת המסמכים / פיסות התוכן.
שלב ב- אנליזה של התוצאות לקביעת חשיבות (RANKING) משותף.
שלב ג- הצגה מאוחדת של התוצאות.
ידוע גם בשמות נרדפים: Unified Search ו- Integrated Search

ציטוט: ציטוט- Lao-Tzu

"He who knows others is learned; he who knows himself is wise." --Lao-Tzu


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135