ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון נובמבר 2000 - מהדורה מס' 14
גיליון נובמבר 2000 - מהדורה מס' 14
גיליון:

החדשות החמות מהעולם הם בנושא פירוד חברות. חברת הייעוץ Arthur Andersen & Andersen Consulting מבין הגדולות בעולם בכלל, ובנושא ניהול ידע בפרט, בוודאי אחת החברות מהחמשיה הפותחת התפצלה ל: Arthur Andersen  ול-  Andersen Consulting. לאחר מריבה קשה וארוכה נפרדו דרכיהם.

בית המשפט הבינלאומי החליט שעל Andersen Consulting לוותר על השם Andersen  ולשלם כמיליארד(!) דולר לשותפים. התובע לא הסכים אף שיתחלק בטכנולוגיה שפיתח בעצמו. מובן ששתי החברות טוענות לניצחון מוחץ במשפט.

ובינתיים.. Andersen Consulting וחברת KANA ייסדו התקשרות להוביל פתרונות CRM. מטרת ההתקשרות בעתיד היא להצטרף לפיתוח עסקים, שיווק ופעולות מכירות. 

ארגונים לא מעטים, עשו את צעדיהם הראשונים בניהול ידע בפיתוח מערכת מומחים, המוכרת גם בשמה הנפוץ: דפי זהב ארגוניים (Yellow Pages). מערכת שכזו קלה להקמה, ונמנעת מהתמודדות באתגר הלא טריוויאלי בכלל של איסוף ידע, ארגונו, עיבודו, סינונו ותחזוקתו השוטפת. במקום לנהל את הידע מנהלים את האנשים המחזיקים את הידע. דפי זהב ארגוניים מכילים מידע חשוב לגבי האנשים המחזיקים ידע בנושאים שונים בארגון, תוך פירוט לגבי תחום התמחותם, ניסיונם וכישוריהם. דפי זהב אלו עוזרים למחפשי הידע למצוא היכן נמצאים מחזיקי הידע וכיצד ניתן להתקשר עימם. הידע המצוי בדפים אלו בד"כ אינו שמור בשום מקום אחר ולכן ישנה חשיבות גם לכך שמחפשי הידע ידעו על קיומם של דפי זהב אלו ע"מ שיוכלו להשתמש בהם בעת הצורך. לכאורה- נהדר. עם זאת, מערכות דפי זהב רבות קרסו והביאו לרתיעה מנושא ניהול הידע בכללו. וכל זאת למה?

השורה התחתונה- אנשים לא עשו שימוש (מספק) במערכת. אנשים לא זכרו את דבר קיום המערכת כאשר נתקלו בבעיה ונזקקו לסיוע; במקרים אחרים אנשים מצאו את הנתונים הקיימים במערכת, ידועים ממילא, או לחילופין, לא עדכניים.

כיצד ניתן לשפר מערכת קיימת? קיימים מספר טיפים בנושא:

א. מומלץ לקשור את תהליך עדכון הנתונים לתהליך הערכת העובד. יחד עם טופס ההערכה

   מומלץ לשלוח טופס עדכון פרטים שימולא ע"י העובד כקלט לפגישה או בראשיתה.

   על המנהל להעביר את הטופס המעודכן יחד עם נתוני ההערכה חזרה למשאבי אנוש,

   ואלו יוודאו קבלתו.

ב. מומלץ להקים ממשק המקשר בין מערכת הקורסים אותה עוברים העובדים למערכת

   המומחים ולאפשר הפקת "בעלי ניסיון" כדרגת ביניים (פחות ממומחים) ככאלו שסיימו

   קורס בנושא המוגדר. מומלץ גם להשתמש ברשימת הקורסים כתזכורת לעובד בעת עדכון\

   טופס תחומי המומחיות (ראה סעיף א לעיל).

ג. מומלץ להגדיר אבני דרך בתהליכי העבודה בה עושים שימוש במערכת המומחים.

   למשל, בתחילת פרוייקט ולפני אישור תוכנית העבודה הראשונה, יש להנחות "מעבר"

   במערכת לבחינת אנשים בהם יהיה ניתן להיעזר במהלך הפרוייקט בשלבים השונים ו/או

   אנשים נוספים שאינם קשורים ישירות למערכת המפותחת, אך כדאי להזמינם לסיקורים.

   דוגמאות נוספות משתנות בהתאם לארגון, אך מטרת כולם להפוך את השימוש במערכת

   לחלק מתהליך העבודה הרגיל.

ד. מומלץ לבנות את הכלי עצמו, תוך דגש מרבי על נוחות וידידותיות. לנכנס לתוכו, חייבות

   להיות כל הסיבות, שלא להתייאש בטרם מצא את מבוקשו, תוך הגעה למידע הרלוונטי

   במינימום פעולות.

ה.מומלץ לשלב את הכלי עם ספר הטלפונים הארגוני, כדי להגדיל את הגישה אליו, גם בעקיפין.

   אם המערכת תהיה מעודכנת, ואם אנשים יורגלו לעשות בה שימוש בתהליכים מסוימים,ויפיקו

   ממנה תועלת בתהליכים אלו, הם ירצו, ביוזמתם, לעשות בה שימוש, גם בתהליכים נוספים.

 

ובכל מקרה, לא מדובר ביישום פשוט. אם טרם התחלתם, טיפ קטן נוסף: אל תתחילו עם מערכת מומחים כמערכת ראשונה; השאירו אותה להמשך.

The Knowledge Query and Manipulation Lenguage

שפה ופרוטוקול להעברה של מידע וידע. זהו חלק מהמאמצים של ARPA המכוונים לפיתוח טכניקות ומתודולוגיה לבניית מאגרי ידע גדולי ממדים ברי שיתוף וברי שימוש חוזר. KQML  כולל התייחסות הן למבנה ההודעה, והן למבנה הפרוטוקול המכיל אותה, והוא יכול לשמש כשפת תקשורת בין סוכני ידע שונים (על פי רוב, מערכות מחשוב לניהול ידע).

יצליח? יתפוס כסטנדרט קבוע, או יהפוך לעוד עבודה אקדמית? ימים יגידו.

מידע נוסף על KQML ניתן למצוא בכתובת: http://www.cs.umbc.edu/kqml/

הקריטריונים המומלצים לבחירת כלי לחוות  ידע

א.                  אפשרות הכלי לעבוד על מאגר עצמאי מנוהל (ישמש ל- Controlled Documents דוגמת נהלים); יכולתו של הכלי לעבוד גם על ה"קבצים החיים" של הארגון, הנמצאים במקומותיהם הקבועים, ללא צורך להעתיקם כדי להכלילם במאגר הידע (המינוח המקצועי: מאגר לוגי). הנ"ל פותר את בעיית כפל המידע המטרידה כל כך את כולנו.

ב.                  סוגי מקורות הידע אותם יכול הכלי להכיר. פריטי ידע מאוחסנים על פי רוב, באחד מארבעה סוגי מקורות:

  • מסמכי רשת (Word, Excel, Adobe Acrobat, PPT,..).

  • הודעות דואר אלקטרוני.

  • אתרי אינטרנט (פנימיים וחיצוניים).

  • מסדי נתונים.

ניתן כמובן להוסיף גם פריטי ידע הקיימים על נייר ובראש, אך לא ברור כמה כלים תומכים במקורות אלו..

ג.                   שיטות השליפה של מנוע החיפוש. השיטה המקובלת כיום בעולם (אפשר להתרשם ממנועי החיפוש הקיימים באינטרנט) משלבת חיפוש חופשי יחד עם חיפוש המושתת על טקסונומיה ארגונית. טקסונומיה ארגונית הנה צירוף של מאפיינים, חלקם פשוטים וחלקם היררכיים, המשמשים כמסננים (Filters) לחיפוש.

ד.                  יכולות tagging: אפשרויות הכלי להחליט לבד על ערכי המאפיינים של הטקסונומיה. יכולות אלו מסתמכות על מגוון מנגנונים לרבות:

  • מיקום מסמכים ברשת.

  • ערכי שדות במסמכי טפסים ומסמכי תבנית.

  • הבנה ראשונית של תוכן הפריט (החלטה על ערך מאפיין לפי צרופי מילים הקיימים בו).

  • הבנה מעמיקה של תוכן הפריט (מנגנוני Artificial Intelligence).

  • יכולות שילוב של Pull עם Push לדחיפת הודעות על עדכונים בפריט ידע במאגר.

  •  יכולת ניהול קהיליות ידע ויישומי ניהול ידע משלימים (דוגמת FAQ) באותה מערכת.

  • תמיכה בעברית.       

קיימים מספר מותגים הנמכרים בישראל, ומתיימרים להציע פתרון לצרכים אלו. עם אלו ניתן למנות:

MS Site Server, ברקת, Commugen, C-4-U, NBX ועוד. פרטים על מותגים אלו- אצל הספקים

[One's] mind, once stretched by a new idea, never regains its original
dimensions.
--Oliver Wendell Holmes, Jr.

 

There are two kinds of people, those who do the work and those who take the credit. Try to be in the first group; there is less competition there.
--Indira Gandhi

 

If you want truly to understand something, try to change it.
--Kurt Lewin


 

בעולם:

 

פרטים

נושא

מקום

תאריכים

phone: 703-883-9000 ext. 105 
email:
mrhodes@okeeffeco.com

Digital Crossroads 2000: Where KM, RM, and DM Meet the Web

Holiday Inn, Rosslyn at Key Bridge 1900 N. Fort Myer Drive Arlington, VA 22209

8-9/11/00

/

Knowledge Management 2000 Europe Exhibition Conference.

Palais des congres , Brussel

20-22/11/00

 בארץ:

 

פרטים

נושא

מקום

תאריכים

 

K2K-2000 KM Conference

דן אכדיה הרצליה

9/11/00

 

Millennium Quality Conference

ירושלים

28-30/11/00

לקבלת מידע על כנסים מאוחרים יותר (לאחר המועדים לעיל) ניתן לפנות לעורך העיתון

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135