ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון ינואר 2014 - מהדורה מס' 172
גיליון ינואר 2014 - מהדורה מס' 172
גיליון:

 

1. קורס ניהול ידע, מחזור 30 ייפתח ב20/02/14. לפרטים והרשמה ניתן לפנות ל yamit@kmrom.com

 

2. חברת ROM זכתה בהתעדה לתקן ניהול הידע 25006 בפעם השנייה. אנו מתרגשים ושמחים להיות המובילים בתחום שנה נוספת.

 

3. ב29/12 התקיים כנס ניהול ידע וירטואלי בו מוריה הרצתה על רשמים שלה משיחות אישיות עם מובילי ניהול ידע בעולם.

 

3. המאמר של ד"ר מוריה לוי המדבר על השלכות מדיה חברתית על ניהול ידע חצה את רף 150 המאמרים המצטטים אותו והינו על כן המאמר המשפיע ביותר בנושא!

 

4.  האגודה הישראלית לצוותי שיפור מכריזה על התחרות השנתית ה22 לצוותי שיפור, איכות ופיריון על שם יהודה ארד ז"ל. התחרות תתקיים ביום ה' 3/4/2014 במרכז האקדמי רופין. לרישום לתחרות  לחצו כאן

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי
הפגישה האישית הראשונה שלי בכנס היתה עם Dave Snowden. Snowden היה שנים ממובילי האסכולה שידע לא ניתן לנהל; Snowden, בשנים האחרונות, הינו ממובילי האסכולה שניהול ידע מת, ואם עוד לא מת לגמרי, אז הוא צריך למות ותיכף כבר נראה זאת כולם.
בתנאי פתיחה קשים אלו, פניתי אליו, מספר שבועות לפני הכנס, הצגתי את עצמי ואת פעלי בישראל, וביקשתי להיפגש עימו. בתחילה ענה שהוא עמוס מדי, אך לקראת הכנס יצר קשר, ואמר שפינה זמן וישמח להיפגש. ברעד קל ניגשתי לפגישה.
החלטתי שלא לוותר בשום נושא. הצגתי בפניו את תקן ניהול הידע 25006. מסתבר, שלמרות התנגדותו לתקנים, שימש מספר שנים כחלק ממכון התקנים הבריטי. העזתי ונגעתי בנושאים הבעייתיים- פרק בתקן הדן בתרבות ניהול הידע ובפרק הדן במשמעות ניהול ידע בפועל בארגונים. הסברתי לו את הרציונאל כיצד ניתן לדבר על תרבות בתקן, וכיצד ניתן לבחון משמעות של ניהול ידע, וכל אלו, ללא מתכונים מוכנים כיצד מנהלים ידע. נראה שהשתכנע. השארתי בידיו עותק של התקן (ברשות, כמובן) והחלטתי שאם עברתי את המכשול הראשון, אפשר לגשת למכשולים נוספים.
לפני חמש עשרה שנים, ניהול הידע החל מעיסוק בתרבות בלבד. מהר מאד, העיסוק עבר רק לטכנולוגיה, אך בשבע-שמונה שנים האחרונות, ניהול ידע עוסק במשהו מאוזן, שאינו מדבר רק תרבות, אינו מדבר רק טכנולוגיה, אלא משלב הכל ועוסק בקידום העסקים. האם אתה מאמין, שאלתי, לאחר תנודות אלו, שיש מקום לניהול ידע?
ניהול ידע, ממשיך לגרוס Dave Snowden, נמצא בשלבי גסיסה. תנועות כאלו, כניהול ידע, ממשיכות עשור, וניהול ידע, סיים את העשור שלו. ניהול ידע נשאר רק בממשלה ובארגונים הגדולים. זו גם הסיבה שכנס ניהול הידע KM World עבר מקליפורניה לוושינגטון (בירת הממשל) ושיש בו רק מאות אנשים ולא אלפים (יותר קרוב לאלף, אך מי סופר). הסיבה לכך אינה שהרעיון לנהל ידע היא רעיון רע. דווקא מדובר ברעיון טוב מאד לטעמו. תמיכה בקבלת החלטות (decision support) חשובה מאד, העיסוק בחדשנות (innovation) חשוב ביותר. אלא, שניהול הידע קיבל תפנית לא טובה. ניהול הידע משמש כיום לעיסוק רק בניהול תוכן ומסמכים. העיסוקים המעניינים שהיו חלק מניהול הידע, פשוט נקראים היום אחרת, ובהם הוא אכן ממשיך להתעסק.
איך זה שאנחנו 15 שנים אחרי, שאלתי? זנב הגסיסה ארוך, לא ויתר.
ולמה בכל זאת אתה כאן? אני, כך ענה לי, מתפרנס מסדנא שהזמינו אותי להעביר כאן; אני, הגעתי כאן לכמה פגישות.
ראשית- שמחתי. אנחנו בישראל עוסקים בניהול ידע גם בהיבטים נוספים: בהפקת לקחים, בחדשנות, בפיתוח תורה מקצועית של ארגונים ועוד. כלומר- אצלנו, לא צריך להתייאש כל כך מהר.
ושנית, למרות הכל, בדרך שבה אמר את הדברים, נותרה בי הרגשה, שהוא עדיין איתנו, וימשיך כמו כל 15 השנים האחרונות, להגיע גם בשנים הבאות לכנס הזה. אולי הוא מדבר נגד ניהול ידע, אך נראה שהוא לא כל כך יכול להיגמל ממנו. לפחות, לעת עתה.
נכתב ע"י נעמה גל

משמעות המונח:


SoLoMo מסמל את ראשי התיבות של המילים Social Local Mobile (חברתי- מקומי- סלולרי).
משמעות המושג היא אינטגרציה בין רשתות החברתיות (Social), מיקום פיזי (Local) וטלפון סלולרי חכם (Mobile). זוהי התלכדות של טכנולוגיות שיתופיות ומבוססות מיקום בתוצאות מנועי החיפוש בסלולר.
SoLoMo צמח בעקבות השימוש הגובר בסמארטפונים וטאבלטים אשר משלבים בתוכם שירותי מיקום, המתאפשרים באמצעות GPS. המושג שייך לעולם השיווק ומשמש בבניית אסטרטגייה שיווקית לפרסום של מוצר.

 

שלושת המרכיבים של SoLoMo:


Social- חברתי
הפלטפורמה החברתית משמשת את הארגון לקידום המסר שלו והטמעתו בשוק המטרה.
כיום, חברות הן לא המקור העיקרי לחיפוש מידע, אלא הרשתות החברתיות. בבסיס הרשתות החברתיות עומדת חוכמת ההמונים והצרכנים מתייעצים עם חבריהם ועם צרכנים אחרים לפני ואחרי שהם מבצעים רכישות. הם מבקשים עצות, קוראים ביקורות ומשתפים בחוויות. לכן, החברות צריכות להשקיע מחשבה בצורה בה הן מקדמות את המוצרים שלהן באופן ישיר ועקיף בפלטפורמות אלו.

 

Local- מקומי


אזור המיקוד.
השימוש של משתמשי הסלולר והסמארטפון בשירותי מיקום הולך וגודל. חברות יכולות להגיע לצרכנים בעזרת מיקוד גיאוגרפי והודעות "push". כמו כן, ניתן להגיע לצרכנים בעקבות שימוש במנועי חיפוש מבוססי מיקום.

 

Mobile- סלולרי


השימוש בטלפונים חכמים שינה את אופן השימוש של משתמשים באינטרנט, והוא הפך לנייד וזמין יותר. המובייל מאפשר להתגבר על בעיית דיוק המיקום שקיימת  בחיפושים מבוססי דפדפן, בעזרת אפליקציות ייעודיות לכך.

 

שימושים:
SoLoMo משרת הן את הצרכנים והן את הארגונים.


מבחינת הצרכן:
הצרכנים משמשים גם כספקי מידע (צ'ק אין, פוסטים, דירוג וכד') וגם כצרכני מידע (עדכוני פוש, שעות פתיחה, קופונים וקידום של עסקים קרובים). כמו כן, הטלפונים החכמים הפכו את צרכני האינטרנט לניידים, הם יוצרים קשר עם חברות ומותגים בדרכים שונות ובפלטפורמות משתנות, תוך כדי הרכישה עצמה. מצב זה מחייב את הארגונים לאסטרטגיה משולבת, כמו למשל כאשר ניתן לפרסם בפייסבוק צ'ק אין מ- foursquare.
SoLoMo מאפשר לתת לצרכנים מה שהם רוצים בזמן ובמקום שבו הם רוצים את זה.


מבחינת הארגון:
SoLoMo מהווה חלק מניהול הידע של הארגון אל מול הלקוחות שלו. הוא מאפשר לארגון להעביר ללקוחות ידע בדחיפה בכל רגע נתון, בהתאם למיקום שלהם ולתחומי העניין שלהם. על פי גישה זו המשתמש במרכז ולכן התכנים שהוא מקבל מותאמים לצרכים שלו.
כמו כן, הארגונים יכולים לאסוף מידע על הצרכנים, תחומי העניין שלהם והרצונות שלהם. ניתן לראות מגמות שימוש שונות בין אזורים שונים, ושילוב של תוצאות מקומיות בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש יכולות לייצג נתונים  ולספק מידע לגבי גודל השוק המקומי באינטרנט.
SoLoMo מאפשר להשתמש בחוכמת ההמונים של הרשתות החברתיות בכדי להגדיל את רווחי הארגון.

 

בכדי להבין את המשמעות של SoLoMo על הארגון ניתן להסתכל על הדוגמא של חברת נייק. בעבר, רוב הקמפיינים הפרסומיים של החברה נשענו על ספורטאים מפורסמים, דמויות להערצה. נייק הבינו שהשוק משתנה ומתמקד יותר ויותר בחוכמת ההמונים דרך הרשתות החברתיות, ושבעולם של היום הלקוח הוא במרכז ולא המוצר. בתגובה הם הקימו מחלקה מיוחדת שהתמקדה בפיתוח מוצרים טכנולוגיים במטרה למצוא דרכים להתחבר ללקוחות. הם פיתחו את נייק פלוס, מוצר המשלב אתר, אפליקציה למכשירי אפל וסנסור אלקטרוני לנעליים. הסנסור בודק צעדים, מרחקים, קלוריות, מסלולים ועוד והוא מסתנכרן עם האפליקציה, עם רשימות המוזיקה במכשיר ועם ה-GPS שלו. אחרי הפעילות ניתן לשמור את כל הנתונים באתר ולשתף עם משתתפים אחרים מסלולים (לפי קטגוריות ואזורי מגורים), הישגים ועוד.
נייק גרמו ללקוחות שלהם לשתף בחוויה ובידע שצברו לטובת לקוחות נוספים, הם יצרו בעזרתו תמונת שלמה של סגנון חיים רצוי. הם רתמו את הטכנולוגיות ואת חוכמת ההמונים להרחבת המעורבות של הלקוחות במותג ולהגברת השימוש בו.

 

לסיכום, SoLoMo היא אסטרטגיה אשר נבנית על בסיס הידע שמשתפים וצורכים המשתמשים ברשתות חברתיות בסמארטפונים, ובהתאם למיקום שלהם. אסטרטגיית SoLoMo מוצלחת מאפשרת שיח אקטיבי ודו סתרי בין הלקוח לארגון, שיח המבוסס על החלפת מידע, פרסום, שיתוף וביקורת. כמו כן, היא גורמת לשינוי בהתנהגות הצרכן- המעורבות שלו במותג עולה והוא מרגיש קשור יותר אליו.

 

מקורות:

http://www.techopedia.com/definition/28492/solomo
http://solomosummit.net/solomo-and-why-its-important-to-marketers/
http://socialmediatoday.com/jacey-gulden/1429651/solomo-what-and-why
http://searchconsumerization.techtarget.com/definition/SoLoMo-social-local-and-mobile
http://maximizesocialbusiness.com/solomo-best-practices-nike-case-study-8724/

 

נכתב ע"י נורית סטון

יצירת אתר, פורטל או קהילת ידע בעלי מידת שימושיות גבוהה הינה אחד האתגרים המרכזיים העומדים בפנינו בתהליך האפיון. אם האתר יהיה קשה לשימוש ולא ברור, אם ארגון התכנים המופיעים בו יהיה לא אינטואיטיבי למשתמש ופריסתו באזורים השונים לא נהיר, יישאר השימוש בו דל ומועט ובכך יחטא לייעודו. 


על כן, בחינת השימושיות, המאפשרת לנו לבחון את המידה בה נוח וקל האתר לשימוש עבור המשתמשים הינה שלב חשוב בתהליך ניהול הידע. עד כה בחינות השימושיות שעמדו בפנינו נשענו על תיחקור העובד הנסיין לאחר שימוש באתר, או צפייה בו מתנסה ומבצע בו מטלות במסגרת מעבדות שימושיות. הEye Tracking לעומת זאת עוקב אחר תנועות העיניים של העובד ומתעד אותם בזמן אמת.


Eye Tracking אם כן, הינו תהליך המדידה, התיעוד והבחינה של פעילות העין בזמן השימוש באתרים. Eye Tracking מאפשר להבין על מה מסתכל המשתמש באתר, ממה הוא מתעלם, מה כיוון קריאת התכנים באתר וכיצד מגיבה העין לסוגים שונים של גירויים. טכנולוגיית ה Eye Tracking אינה דורשת מהמשתמש שימוש באביזרים מיוחדים, אלא מתבצעת על ידי מצלמת אינפרא אדום הקולטת את האור המוחזר מעין המשתמש ובכל משאירה את המשתמש בסביבתו הטבעית ומקטינה את ההטיה המתרחשת מעצם תהליך הבחינה.


ניתוח המידע המתקבל מתהליך זה מאפשר הבנה מעמיקה ומדויקת יותר בהשוואה לשיטות בחינת השימושיות האחרות של המרכיבים השונים של האתר, עד לכדי התמקדות באזור, רכיב או פריט ספציפיים הפוגעים בהנגשת המידע. רמת דיוק זו מאפשרת לנו למקסם את השימושיות באתר, בדרך קלה וזולה יחסית (בעיקר בהשוואה לשינוי האתר לאחר השקתו ויציאה להרפתקה של פיתוחים יקרים ובעלי סיכון גבוה לאחר קבלת תגובות המשתמשים, תרחיש המתקיים לא מעט בארגונים) ובכך להגביר את מידת השימוש בו ומימושו את המטרה לשמה הוקם. 

 

מקורות:
http://uxi.org.il/library/glossary/eye-tracking

 

מאמר מהעולם המסביר איך תפיסת הענן מסייעת להתמודדות עם אחת מאתגרי ניהול הידע המרכזיים- אנשים שלא נוטים לשתף ידע
לקריאה לחץ כאן

כולנו יחד יותר חכמים מכל אחד מאיתנו

לקריאה לחץ כאן

כנסים: כנסים

כנסים בארץ

 

שם האירוע: כנס UXI

מיקום האירוע: תוצרת הארץ, תוצרת הארץ 13 תל אביב

תאריכים: 19-22/01/2014

פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: פורום KMI

מיקום האירוע: מלון שרתון, הירקון 115 תל אביב

תאריכים: 20/02/2014

פרטים נוספים: לחצו כאן

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: Innovation through Customer Insight

מיקום האירוע: Amsterdam, Netherland

תאריכים:  23/01/2014

פרטים נוספים לחצו כאן.

 

שם האירוע: KM Middle East 2014

מיקום האירוע: Dubai, United Arab Emirates 

תאריכים: 10-12/03/2014

פרטים נוספים: לחצו כאן

ספר: Beyond The Idea
נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר Beyond The Idea: How to Execute Innovation in Any Organization נכתב ע"יVijay Govindarajan & Chris Trimble בשנת 2013.
משמו של הספר נרמז המיקוד שבו: לא דיון כולל בהיבטים השונים של חדשנות, אם כי מיקוד בשלב הביצוע- איך להוציא רעיונות קיימים לפועל בתוך הארגונים.

מפת נושאי הספר:

 

 

הספר כתוב בשפה נהירה ומאורגן מאד, ועל כן קל לקריאה. ניכר כי כותביו אכן עוסקים בתחום ומכירים היטב את התורה.

מומלץ!

 

מבוא
הספר פותח בציטוט של תומס אדיסון: "Genius is 1 percent inspiration, 99 percent perspiration" (ובעברית- "גאוניות הינה 1 אחוז השראה, ו 99 אחוז זיעה").
ואכן הספר, כפי שנכתב לעיל, אינו עוסק בפיתוח הרעיונות, אלא במימושם בארגונים.
נקודת המוצא, עליה מושתת הספר, הינה כי ארגונים מתוכנתים לעבוד בדרך שתמקסם את היצרנות, ודרך זו היא שעומדת בדרכם בבואם לממש חדשנות; ארגונים יצרניים מנסים להפוך כל תהליך וכל פעילות לחזרתיים ולצפויים ככל שאפשר ושתי תכונות אלו אינן מתאימות למציאות של חדשנות שהינה לא שגרתית ולא צפויה.

הכותבים מגדירים חדשנות בדרך מעט חדשנית:
חדשנות הינה כל פרוייקט שהינו חדש לארגון ואשר הינו בעל הכנסה לא צפויה.

המשך הספר מסביר איך לנהל פרוייקטים שכאלו. הוא מגדיר שלושה מודלים שונים, אשר כל אחד מתאים לסוג אחר של חדשנות. חשוב לדעת לזהות את סוג החדשנות הנכון, שכן שימוש במודל לא מתאים, יפגום בהצלחת המימוש.
מומלץ שארגונים (שאינם ארגוני Start-up) יכללו בתוכם את שלושת המודלים, אם ניתן, כל מודל הינו חשוב ובעל עוצמה וניתן לממשם בו זמנית.

 

המודלים השונים הינם:

  • מודל S- SMALL
    לחדשנות קטנה ותחומה
  • מודל R- Repeatable
    לחדשנות שחוזרת על עצמה (למשל חברה שצריכה לצאת עם חידושים למכשיר סלולארי מידי שנה).
  • מודל C- Change
    לחדשנות אחרת מאלו שלעיל (חדשנות משמעותית).

נספח מפרט את כלל ההבדלים בין אסטרטגיות למימוש סוגים שונים אלו של חדשנות בארגון.
יש לזכור כי המפתח לזיהוי המודל הנכון הינו דרך פריזמה ביצועית ולא בהסתכלות תכנונית.

 

מאיפה מגיעים המשאבים לחדשנות?
אין ספק שנדרשים משאבים, ואין ספק שהם לא נוצרים יש מאין.
על ארגונים לקחת בחשבון את העלויות ולהקצות את המשאבים (כסף, זמן, אנשים). ניסים לא מבטיחים פה, ולכן, כפי הנראה, אין ברירה אחרת, לארגון שרוצה להתחדש.

 

המשך הסיכום מפרט את אסטרטגיות הפעילות לכל מודל.

מודלים של חדשנות
מודל S- חדשנות קטנה

מודל  Small -S עוסק בחדשנות קטנה.
מודל זה (וזה בלבד) מתאים מאד לתיאורים בספרות של תרבות של חדשנות, בה כל עובדי החברה שותפים לחדשנות והם השותפים העיקריים למימושה (דוגמת Toyota). הכותבים מתייחסים לתוכניות שיפור מתמיד, תוכניות Lean, Six Sigma, תוכניות ניהול ידע וכד'- כולן כתוכניות לחדשנות במודל S.

 

מתי מתאים?
כאשר היוזמות קטנות מאד.

 

אסטרטגיה מרכזית
שילוב בתוך סביבת העבודה היצרנית, בנתחים קטנים.

 

כוח אדם למימוש
משרה חלקית של העובדים הרגילים בארגון (נוסף על תפקידם).
תמיכה של גוף מרכזי האחראי על:
1. מתודולוגיות חדשנות.
2. העברת ידע ורעיונות בחברה.
3. הקמת צוותי חדשנות למימוש רעיונות חדשים.
4. המלצה לשיתופי פעולה בין צוותים קיימים.

5. המלצה על מקומות נוספים בחברה למינוף רעיונות ומימושים הדומים לאלו הקיימים.
6. ניתוח סטטיסטי של ביצועי החברה לזיהוי מקומות נוספים בהם כדאי לקדם חדשנות.
7. העברת יוזמות מודל S למודלים האחרים, כאשר נראה שמודל S אינו המתאים ליוזמה.

 

מגבלות המודל
מתאים ליוזמות קטנות בלבד. יש לזכור שהעובדים עסוקים ועיקר זמנם עובדים בפעילות יצרנית.
לא פשוט כי מצריך תיאום וסנכרון בין העבודה השוטפת לפעילות זו, ובין הפעילויות השונות הקשורות ביוזמות החדשנות תוך כדי העבודה הרגילה.
ישנו סיכון בכך שתרבות של חדשנות תיצור רעיונות רבים שיהיה קשה לממש בפועל במודל זה (בגלל ההיקף; בגלל מורכבות).
יוצר ציפיות ויכול ליצור אכזבות.

 

מה יגרום לארגון להצליח במימוש?
תמרוץ העובדים; יצירת מוטיבציה לשותפות לחדשנות, ולעשייה למענה. למעשה, יש כאן בקשה מהעובדים גם להמשיך לבצע את משימותיהם כרגיל, וגם, תוך שכך, לקדם דבר נוסף.

 

כלים אפשריים ליצירת המוטיבציה של העובדים:

  • כבוד לפרטים המשקיעים מאמצים בחדשנות; כבוד להישגים השיתופיים של צוותים ששיפרו בפועל.
  • יחצון הזיקה בין חדשנות והבריאות הארגונית המשותפת.
  • תחרויות פנים ארגוניות לעידוד חדשנות
  • אפשרות ליחידים או צוותים להגדיר לעצמם יעדים בהקשר לחדשנות.
  • עידוד צוותי חדשנות לעבוד יחד במקומות בולטים, כך שברור מי מתקדם ומי פחות.
  • אבחנה בין דחיות לבין אי שיתוף פעולה (חשוב לטובת דחיות הנובעות מהמציאות היומיומית).
  • תמרוץ כספי ליחידים או צוותים שהשיגו הישגים ביצועיים בחדשנות.
  • קנס (לא כספי) על אי השקעת מאמץ בחדשנות.
  • יצירת מערכת להכרה והערכה של רעיונות גדולים.

הערת שוליים:
כותבי הספר נדרשים לשאלה לגבי מודל Google: האומנם נכון להקצות לכל עובד 20% מזמנו כדי לדם חדשנות?
הם טוענים שעל פי רוב, התשובה היא שלילית.  לטענתם, הקצאה שכזו לא משנה הרבה ממגבלות המודל, אך עלותה לארגון גבוהה מאד. עם זאת, הם מציינים, שיש לה השפעה חיובית, שיש לקחת בחשבון, על מדיניות הגיוס, שכן תגרום לרבים לרצות לעבוד בחברה.

חזרה

מודל R- חדשנות חוזרת

מודל  Repeatable -R עוסק בחדשנות חזרתית.
מודל זה מתאים לחברות שצריכות לייצר חדשנות באופן קבוע כדי להמשיך ולשרוד. החזרתיות יכולה להתבטא בגרסאות חדשות לאותו מוצר (דוגמת מחשב, תוכנה או טלפון), או במוצרים שונים (חברת צעצועים הנדרשת כל שנה לצעצועים רבים חדשים).

 

מתי מתאים?
כאשר יש צורך ביוזמות לא גדולות חוזרות ובעלות הצלחה בחדשנות.

 

השוני מהמודלים הקודמים
שונה מאד ממודל S כי לא רק מטפח אפשרות לחדשנות, אלא הופך אותה לחלק מהמערכת (שיטתית).

 

אסטרטגיה מרכזית
חלוקת מרכיבי החדשנות ושלביה למשימות קטנות, מוגדרות היטב, תחומות, חזרתיות ובעלות סיכון נמוך.
היות ולא כל התוצאות יכולות אכן להיות צפויות, ארגונים מוסיפים ובונים לתהליכים אלו של חדשנות "שערים" (gates) הכוללים קריטריונים להפסקת יוזמות שאינן עומדות בתנאים.

 

כוח אדם למימוש
שילוב של-
אנשים ייעודיים במשרה מלאה ליצירת היוזמות: מהנדסים, מעצבים ועובדים הקשורים במחקרי שוק. מרוכזים במחלקות מו"פיות ייעודיים.
וכן- הקצאת זמן כחלק מהמשימות השוטפות לבעלי תפקידים יצרניים בארגון, למימוש היוזמות בעיקר בשלביהם המתקדמים.
קשר הדוק בין שתי קבוצות אוכלוסיה אלו.


מגבלות המודל
חוסר גמישות. ככל שהתהליכים יותר שיטתיים כך הם פחות גמישים  ופחות יצירתיים. הדרך להתגבר על קושי זה, היא בהקטנת מה של השיטתיות והיעילות.

 

מה יגרום לארגון להצליח במימוש?
מצוינות תהליכית בניהול החדשנות: הצלחה בפילוח החדשנות למשימות קטנות, מוגדרות היטב ובעלות חזרתיות; היכולת להפוך את התהליך ליעיל ושגרתי.

חזרה

מודל C- חדשנות משמעותית

מודל  Complex - C עוסק בחדשנות משמעותית. כותבי הספר לא מציינים עבור מה עומד ה "C" ולנו כקוראים ניתן רק לנחש.
מודל זה מתאים לכל החברות. הכותבים יוצאים נגד התפיסה שרק מעט חברות ברות מזל יודעות לחדש, וטוענים שמדובר במיומנות שאומנם קשה לממש בפועל, אך בוודאי קלה להבנה, ובהחלט אפשרית אם מקפידים על הצעדים וההנחיות המוצעים.

 

מתי מתאים?
כאשר שני המודלים האחרים לא מתאימים: לתהליכים חדשים, מוצרים חדשים, שירותים חדשים או עסקים חדשים.

השוני מהמודלים הקודמים
שונה מאד ממודל S וממודל R בגלל ההפרדה הדיכוטומית מהארגון.

 

אסטרטגיה מרכזית
העמדת גוף ייעודי, הבנוי בנפרד מהארגון וביצועיו, ועם זאת עובד עמו יחד ביחסי עבודה שוטפים (כפי שיוגדר בתיאור כוח האדם להלן). על מנהל החדשנות להבין כי הוא ניזון ממשאבי הארגון השיטתיים, שהמנוע השיטתי ביצועי הינו טוב וחשוב לארגון, ובחלקים מסוימים אפילו לחדשנות, ואל לו לגוף החדשנות לשבור את כל החוקים, ולבוז לארגון הרגיל, אם כי להיבנות ממנו.
מצריך העמדת צוות ייעודי מתאים (לכל יוזמת חדשנות- צוות חדש) ותוכנית מתאימה (כנ"ל- תוכנית חדשה).
מצריך ניהול של התנסויות מתוכננות ותחומות, ולמידה מהירה בעקבותיהם.
פירוט כל אחד מאלו- בפרק ייעודי בסיכום.

 

כוח אדם למימוש
ייעודי בעיקרו.
מפורט בפרק הבא

 

מגבלות המודל
מצריך יותר משאבים (צוות נפרד עדיף חדש, ותוכנית חדשה); מצריך משאבים חיצוניים (קשה להצליח אם רק מגייסים את הצוות מתוך כוח העבודה הפנימי). מצריך חשיבה מחודשת ושונה בכל פעם.
ישנם מספר סיכונים הכרוכים הן במתח המובנה בין הצוות הייעודי והרגיל ו(יפורט להלן) וכן בכך שיתיתכן הקצאת חסר לצוות הרגיל שממשיך לקבל משימות ביצועיות עסקיות היכולות לבוא על חשבון המשימות הייעודיות התומכות בחדשנות.

 

מה יגרום לארגון להצליח במימוש?
הפרדה טוטאלית כנדרש (לכל המשימות שאינן רגילות); היצמדות להנחיות המופיעות בפרקים להלן.

חזרה

בניית הצוות
קריטי להקים צוות חדש ייעודי, בכל פעם שמתחילים ליישם יוזמת חדשנות במודל C. מדובר בצוות השונה מהמקובל כיום בארגונים במחלקות המו"פ והחדשנות, היות ו:
1. אחראי על המימוש (ולא על יצירת הרעיונות כמקובל).
2. נבנה בכל פעם מחדש לטובת היוזמה החדשה, תוך בחירת האנשים המתאימים ביותר ליוזמה זו.
מחייב, על כן, בכל פעם, ר-ארגון להקמת צוות חדש
הצוות יכלול עובדים קיימים המכירים את הארגון, הצרכים והלקוחות, ועובדים חדשים, שאינם כבולים בתפיסות החברה ותרבותה הקיימים.
כללי העבודה בצוות זו, המרחב הסביבתי, התנאים הרווחתיים, התמרוץ ועוד, יכולים, ומומלץ שיהיו שונים מאלו המקובלים בכלל הארגון. הכותבים אף מציעים להתייחס לבניית הצוות כאל הקמת חברה חדשה.

 

בנוסף, ישנו צוות שהינו חלק מהארגון הרגיל, שממשיך בביצוע משימות רגילות, ועם זאת, כחלק מזמנו, מממש גם משימות ייצור והקמה הקשורות ליוזמה החדשנית.

 

חייבים להיות כמובן סנכרון וסינרגיה משמעותית בין שני צוותים אלו- הייעודי ה"חוץ ארגוני" בתפיסותיו, לבין הצוות הרגיל, למרות המתח המובנה ביניהם בגלל השוני בדרכי עבודתם ובתנאים.
חלקות התפקידים:

  • הצוות הייעודי תומך בצוות הרגיל האחראי למימוש, ומסייע כאשר יש בעיות.
  • הצוות הייעודי מפתח, ואילו הרגיל "ממסחר".
  • הצוות הייעודי מטפל במשימות חדשות, לא מוכרות ו/או משתנות, ואילו הצוות הרגיל
    מטפל במוכר ובשגרתי.

שגיאות נפוצות בבניית צוות:
1. אי יצירת צוות ייעודי.
2. התעלמות מיכולות הארגון הרגיל והכפפת הכל לצוות הייעודי.
3. דרישות יתר מהצוות הרגיל; הקצאת חסר.
4. הפרדה בין הצוות הייעודי והרגיל ללא שת"פ ביניהם, או ניהול כושל של השת"פ ביניהם.
5. בניית צוות ייעודי עם יותר מידי פנימיים (לפחות רבע מהצוות).
6. בניית צוות ייעודי עם הגדרות חוזרות/ ציוות זהה ליוזמות שונות.
7. הכפפת כללי הארגון הרגילים לצוות הייעודי.

 

וטיפ אחרון: לבחור מנהל בכיר מאד שיהיה בעל חסות לכלל הפעילות, וידאג גם לפתרון סכסוכים וקשיים בין הצוותים.

חזרה

יצירת התכנית
ביוזמות ממודל C, מושקעים על פי רוב, משאבים רבים. לכן- חשוב שלמרות אי הוודאות הכרוכה בהם, התוכניות תהיינה בבחינת התנסויות תחת ביקורת ולמידה.

 

הדרך המוצעת לניהול אי הוודאויות הינה על ידי סדרת ניסויים, כאשר מותר שכל אחד מאלו ייכשלו מבחינת תוצאותיהם, אך חשוב, שלכל ניסוי תוגדר מטרה לימודית, הקשורה בהסרת מרכיב של אי וודאות, וכן ציפיות מוגדרות, ובעקבות כל ניסוי אכן יבוצע תהליך ניתוח ולמידה מהירה המאפשרת שיפור הוודאות.
הכותבים מעריכים, על סמך ניסיונם, שתהליך כזה של בקרה, ניתוח ולמידה הינו קשה לארגונים, ובוודאי לאלו הנמצאים בתוך קבוצת החדשנות המתנסה, ומציעים יישום תהליך פורמאלי שיחייב את קיומן של פעילויות אלו בדרך שגרה.

 

תוכניות חדשנות שונות מתוכניות רגילות המבוצעות בארגונים ביצועיים שכן:
מתחילות מגיליון ריק;
מתבססות על הנחות;
המדידה והיעדים משתנים;
מדגישים מגמות (ולא ביצועים);
הציפיות מותאמות כל העת;
ו..מבוססות בעיקר על למידה (ופחות על התוצאות עצמן).

 

מומלץ שתוכניות חדשנות:
1. תנוהלנה בנפרד ובכל פעם תתוכננה מחדש.
2. תדונה בתוצאות ובלמידה בפורומים ייעודיים.
3. תתבססנה על הרבה מפגשים ושיח בין השותפים לעשייה.
4. תכלולנה השקעה מרובה בתחום המשאבים- הזמן והמאמץ.

 

מומלץ שניהול התוכניות יתבצע באופן סדור (גיליונות עבודה דוגמת Excel) כאשר הפרמטרים העיקריים אחריהם עוקבים הינם:

  • היכן מושקעים כספים; מדוע מושקעים בסעיפים אלו (בהתייחס לקטגוריות אב של השקעות).
  • רשתות של קשרי השקעה תוצאה (אם נשקיע ב- X נשפיע על Y).
  • אי ודאויות והתקדמות הידע לגביהם (עם קשר לסעיף קודם של השקעה-תוצאה).

סיכום:
חדשנות אכן היא פחות כאוטית והרבה יותר מנוהלת משהיה אפשר להעריך. וזהו אולי המפתח להצלחת יישומה.

חזרה

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135