חברתי מקומי וסלולארי - SoLoMo

משמעות המונח:


SoLoMo מסמל את ראשי התיבות של המילים Social Local Mobile (חברתי- מקומי- סלולרי).
משמעות המושג היא אינטגרציה בין רשתות החברתיות (Social), מיקום פיזי (Local) וטלפון סלולרי חכם (Mobile). זוהי התלכדות של טכנולוגיות שיתופיות ומבוססות מיקום בתוצאות מנועי החיפוש בסלולר.
SoLoMo צמח בעקבות השימוש הגובר בסמארטפונים וטאבלטים אשר משלבים בתוכם שירותי מיקום, המתאפשרים באמצעות GPS. המושג שייך לעולם השיווק ומשמש בבניית אסטרטגייה שיווקית לפרסום של מוצר.

 

שלושת המרכיבים של SoLoMo:


Social- חברתי
הפלטפורמה החברתית משמשת את הארגון לקידום המסר שלו והטמעתו בשוק המטרה.
כיום, חברות הן לא המקור העיקרי לחיפוש מידע, אלא הרשתות החברתיות. בבסיס הרשתות החברתיות עומדת חוכמת ההמונים והצרכנים מתייעצים עם חבריהם ועם צרכנים אחרים לפני ואחרי שהם מבצעים רכישות. הם מבקשים עצות, קוראים ביקורות ומשתפים בחוויות. לכן, החברות צריכות להשקיע מחשבה בצורה בה הן מקדמות את המוצרים שלהן באופן ישיר ועקיף בפלטפורמות אלו.

 

Local- מקומי


אזור המיקוד.
השימוש של משתמשי הסלולר והסמארטפון בשירותי מיקום הולך וגודל. חברות יכולות להגיע לצרכנים בעזרת מיקוד גיאוגרפי והודעות "push". כמו כן, ניתן להגיע לצרכנים בעקבות שימוש במנועי חיפוש מבוססי מיקום.

 

Mobile- סלולרי


השימוש בטלפונים חכמים שינה את אופן השימוש של משתמשים באינטרנט, והוא הפך לנייד וזמין יותר. המובייל מאפשר להתגבר על בעיית דיוק המיקום שקיימת  בחיפושים מבוססי דפדפן, בעזרת אפליקציות ייעודיות לכך.

 

שימושים:
SoLoMo משרת הן את הצרכנים והן את הארגונים.


מבחינת הצרכן:
הצרכנים משמשים גם כספקי מידע (צ'ק אין, פוסטים, דירוג וכד') וגם כצרכני מידע (עדכוני פוש, שעות פתיחה, קופונים וקידום של עסקים קרובים). כמו כן, הטלפונים החכמים הפכו את צרכני האינטרנט לניידים, הם יוצרים קשר עם חברות ומותגים בדרכים שונות ובפלטפורמות משתנות, תוך כדי הרכישה עצמה. מצב זה מחייב את הארגונים לאסטרטגיה משולבת, כמו למשל כאשר ניתן לפרסם בפייסבוק צ'ק אין מ- foursquare.
SoLoMo מאפשר לתת לצרכנים מה שהם רוצים בזמן ובמקום שבו הם רוצים את זה.


מבחינת הארגון:
SoLoMo מהווה חלק מניהול הידע של הארגון אל מול הלקוחות שלו. הוא מאפשר לארגון להעביר ללקוחות ידע בדחיפה בכל רגע נתון, בהתאם למיקום שלהם ולתחומי העניין שלהם. על פי גישה זו המשתמש במרכז ולכן התכנים שהוא מקבל מותאמים לצרכים שלו.
כמו כן, הארגונים יכולים לאסוף מידע על הצרכנים, תחומי העניין שלהם והרצונות שלהם. ניתן לראות מגמות שימוש שונות בין אזורים שונים, ושילוב של תוצאות מקומיות בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש יכולות לייצג נתונים  ולספק מידע לגבי גודל השוק המקומי באינטרנט.
SoLoMo מאפשר להשתמש בחוכמת ההמונים של הרשתות החברתיות בכדי להגדיל את רווחי הארגון.

 

בכדי להבין את המשמעות של SoLoMo על הארגון ניתן להסתכל על הדוגמא של חברת נייק. בעבר, רוב הקמפיינים הפרסומיים של החברה נשענו על ספורטאים מפורסמים, דמויות להערצה. נייק הבינו שהשוק משתנה ומתמקד יותר ויותר בחוכמת ההמונים דרך הרשתות החברתיות, ושבעולם של היום הלקוח הוא במרכז ולא המוצר. בתגובה הם הקימו מחלקה מיוחדת שהתמקדה בפיתוח מוצרים טכנולוגיים במטרה למצוא דרכים להתחבר ללקוחות. הם פיתחו את נייק פלוס, מוצר המשלב אתר, אפליקציה למכשירי אפל וסנסור אלקטרוני לנעליים. הסנסור בודק צעדים, מרחקים, קלוריות, מסלולים ועוד והוא מסתנכרן עם האפליקציה, עם רשימות המוזיקה במכשיר ועם ה-GPS שלו. אחרי הפעילות ניתן לשמור את כל הנתונים באתר ולשתף עם משתתפים אחרים מסלולים (לפי קטגוריות ואזורי מגורים), הישגים ועוד.
נייק גרמו ללקוחות שלהם לשתף בחוויה ובידע שצברו לטובת לקוחות נוספים, הם יצרו בעזרתו תמונת שלמה של סגנון חיים רצוי. הם רתמו את הטכנולוגיות ואת חוכמת ההמונים להרחבת המעורבות של הלקוחות במותג ולהגברת השימוש בו.

 

לסיכום, SoLoMo היא אסטרטגיה אשר נבנית על בסיס הידע שמשתפים וצורכים המשתמשים ברשתות חברתיות בסמארטפונים, ובהתאם למיקום שלהם. אסטרטגיית SoLoMo מוצלחת מאפשרת שיח אקטיבי ודו סתרי בין הלקוח לארגון, שיח המבוסס על החלפת מידע, פרסום, שיתוף וביקורת. כמו כן, היא גורמת לשינוי בהתנהגות הצרכן- המעורבות שלו במותג עולה והוא מרגיש קשור יותר אליו.

 

מקורות:

http://www.techopedia.com/definition/28492/solomo
http://solomosummit.net/solomo-and-why-its-important-to-marketers/
http://socialmediatoday.com/jacey-gulden/1429651/solomo-what-and-why
http://searchconsumerization.techtarget.com/definition/SoLoMo-social-local-and-mobile
http://maximizesocialbusiness.com/solomo-best-practices-nike-case-study-8724/