ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אוגוסט 2002 - מהדורה מס' 35
גיליון אוגוסט 2002 - מהדורה מס' 35
גיליון:

פורטלים ארגוניים – מהו השלב הבא?

לאור העובדה שפורטלים ארגוניים תופסים במהירות את מקומם בין הטכנולוגיות והצרכים העסקיים הארגונייםנערכו לאחרונה מספר מחקרים ע"י מקורות שונים שבדקו מהו השלב הבא בשוק הפורטלים. המחקרים חקרו היבטים שונים בהקשר של פורטלים. בחרנו להביא לידיעתכם כמה מהם:

מתוך המחקר שנערך ע"י קבוצת דלפי ניתן ללמוד ששנת 2001 היתה שנת שיא אך מאז חלה ירידה ברכישת פורטלים ארגוניים.

מתוך Meta Group שתי הבעיות המרכזיות הגורמות לכישלון הנן שמשתמשי הארגון מסרבים להכיר בפורטל ויש בעיות תשתית ביישומו דוגמת שירותי אבטחה. אלו מביאים וימשיכו להביא לביטול פרוייקטים שכן ROI (מדידת החזר השקעה) הוא כיום שם המשחק וישנו קושי בהוכחת ערך עסקי לחברה.

אך לא הכל פסימיע"פ צ'ארלס לויסהרחבת ההשקעה של ארגונים בפורטלים בעתידתלויה ב – 3 מגמות החוברות יחד:

1. אינטגרציה הדוקה יותר עם יישומים אחריםתוך חיזוק הקשר לתהליכים עסקיים.

2. אימוץ הפורטל כליבת התשתית המחשובית.

3. יישום תדמית הפורטל עבור תפעול עם לקוחות.


שלום רב

לדעתי יש להתייחס לניהול ידע באל תהליך מתמשך ולא כפרוייקט. אכןהקמת / הזנקת התהליך / המערכת בארגון מצריך התייחסות כאל פרוייקטאולם יש לזכור שניהול ידע אינו מסתכם בהקמת מערכת והוא תהליך הנמשך ומשפיע על כל הארגון. האם יש התייחסות במאמר לתקופה שלאחר סיום הפרוייקט? י.מ.

תשובה:

את צודקת שיש להתייחס לניהול ידע כאל תהליך מתמשך ולא פרוייקט. אנו מאמינים כי הטיפול בנושא ניהול הידע מבוצע בשתי רמות:

בטווח הקצר והבינוני - ניהול הידע מבוצע כפרוייקט להתנעת הנושא ולהשלמת פערים והוא נמשך כשנה עד שלוש שנים.

בטווח הארוך - ניהול הידע מבוצע כדרך חיים ושיטת עבודה כוללת בארגון.

אם גם לכם יש תגובה- נא שלחו ונשמח לפרסם.


כאשר עוסקים בפורטלים נדרשת התייחסות לשלושה היבטים: התוכן, הארגון והטכנולוגיה. שילוב מאוזן של שלושתם הנו המפתח להצלחה.

בגיליון זה בחרנו להתעמק הפעם במרכיב התוכן: מהם התכנים הנכונים בהם יש להעשיר את הפורטל?

נקדים ונזכיר, כי אין מטרתו של הפורטל להוסיף או לנהל תוכן חדש. הפורטל הינו ביסודו כלי באמצעותו ניתן לקבץ, לארגן ולהביא למשתמש נתונים, מידע וידע המסייעים לעובד בביצוע תפקידו.

הפורטל אינו בא להחליף את היישומים האחרים, הוא רק אורז אותם נכון לרשות העובד.

לנתונים, מידע וידע אנו קוראים במשותף "תוכן".

 

לכאורה, ניתן להציף כל שילוב של תכנים ארגוניים ולהפכם לנגישים יותר באמצעות הפורטל.

בפועל, רוב הארגונים בארץ, כמו גם ארגונים רבים בעולם, כוללים את תכני האינטראנט הארגוני בפורטל:

=    רווחה (החל ממבצעים לעובדים ועד תפריט חדר האוכל).

=    אתרי תדמית (של גופי משנה בארגון).

=    נהלים / טפסי דיווח.

=    דבר ההנהלה.

 

פורטל המבוסס על תכנים שכאלו, בעל סיכויים רבים להיכשל. בארה"ב כבר מדברים על כך קרוב לשנה, ובארץ, אנו מקווים שהנושא יובן גם כן.

מדוע אין מדובר בתכנים טובים?

א.     הדגש הנו על תכנים שהארגון יודע להציע ולא על התכנים שהעובד מבקש לראות => אין סיבה אמיתית להיות שם.

ב.     הדגש הנו על רווחה, נושא שהוזנח ולא בכדי. מעולם, הוא לא היה מוצדק כיישום בפני עצמו במושגי עלות / תועלת, ומשום מה בפורטל, לעיתים הנושא לא נבחן.

 

נסביר, שאין מניעה שיהיו גם תכנים כאלו; אך הם אינם מרכז הכובד אלא תוספת.

 

ומה כן?

התוכן הנכון אמור להיות בנוי בדגש של בעל תפקיד, ולא במשותף לכלל הארגון. רק כך, ניתן יהיה לתת יתרון עסקי ארגוני בניהול הידע באמצעות הפורטל. אנו קוראים לפורטל שכזה Job Related. בחו"ל הוא נקרא גם Workspace Portal.

 

כיצד בוחרים את התוכן?

בשלב ראשון יש להתחיל ביעדים הארגוניים, ולזהות בעלי תפקידים קריטיים היכולים לסייע בהשגת יעדים אלו (אם רוצים להגדיל נתח שוק למשל, יש כפי הנראה להתמקד באנשי שיווק ומכירות).

לאחר מכן, יש לנתח מהם פערי הנתונים, המידע והידע, שאי זמינותם המספקת לעובד, מעכבים בידו בהשגת היעדים.

בשלב שלישי, יש להחליט אילו מהתכנים לקבץ יחד, לפי תהליכי העבודה השונים. לכל קבוצה יש להגדיר רמת זמינות נדרשת (יפורט בסקירה על הארגון הנכון) ומהו מקור התוכן (איך להביאו בפועל).

 

 

וכדי להמחיש את הדברים ניתן דוגמא:

הצורך: Acount Managers עוסקים בטיפול בלקוחות: תיאום התקנות, תמיכה בתקלות, הצעת פתרונות חדשים להרחבת סל המוצרים ועוד.

הפתרון: דף מרכזי בו ניתן לבחור מרשימת גלילה את הלקוח עמו נמצאים בקשר (טלפוני, טיפול זה או אחר). עם הבחירה נפתחת תמונת עולם של הלקוח בו מטפלים: טלפונים בו ניתן להשיגו (נתונים); דוח תקלות פתוחות מתוך מערכת תפעולית (נתונים); תיק מסמכים של הלקוח כולל התכתבויות מולו (מידע); דף מבצעים חדשים (מידע); מידע על מצב תשלומים עדכני של הלקוח (נתונים); קשר לקבוצת דיון בנושא לקוחות (ידע); תובנות רלוונטיות מפרוייקטים ולקוחות דומים (ידע) ועוד.

כמובן, שלא הכל חייב להיות פתוח בו זמנית. התכנים התדירים יותר יהיו פרושים ופתוחים ואילו לאחרים תתאפשר גישה מהירה. פירוט על כך,

 

נסכם: בבואנו לבנות פורטל ארגוני המטרה שעומדת לנגד עינינו הינה להביא לאנשים את התכנים הנכונים שיסייעו בידם בעת ביצוע עבודתם. מטרתנו להשיג שיפור ביעדים הארגוניים. כל היתר, נלווה בלבד.

 

לשאלות והבהרות נוספות ניתן לפנות לעורכי העיתון.

עד לפני שנתיים הגישה הרווחת היתה שיש להשתמש במערכת מרכזית אחת לניהול מסמכים.  לא עוד כל אחד שומר את מסמכיו באזורו הוא, אלא כולם משתפים את הידע המתועד, תוך קבלת יכולות ניהול מתקדמות (דוגמת ניהול גרסאות והרצת שאילתות קבועות). כלי אחיד ויחיד. עם השנים אנו נתקלים ביותר ויותר מערכות אפליקטיביות המנהלות מסמכים לצרכים ייעודיים – החל מכלים לניהול תצורה, דרך מערכות לניהול מידע הנדסי וכלה באפליקציות תפעוליות שכוללות נוסף על נתונים כמותיים גם מסמכים ומידע רך מובנה. עם התרבות המערכות נוצרה דילמה. לא עוד כל המסמכים במקום אחד. גישת התשתית הרווחת שהחלה להתפתח עסקה באינטגרציה אחורית- שימוש במאגר המסמכים המרכזים כחווה משותפת ממנה יקרו כל היישומים. הדבר לא היה פשוט שכן לא כל המערכות ידעו ל"דבר" אחת עם השניה ולהסתנכרן עם המאגר הרצוי. יתר על כן, ריבוי המערכות והמאגרים חייב שינוי בתפיסה. בשלב זה רווח הפתרון שהמסמכים נוהלו במערכות השונות והועתקו בנוסף למאגר המרכזי- מערכת ניהול המסמכים. באופן זה, כל משתמש ייעודי שמר את המידע במערכת שלו, אך ניתן היה לאחזר מסמכים מהמערכת המרכזית. פתרון זה התברר שוב כלא מעשי עקב גידול וריבוי המערכות השונות העוסקות במסמכים.

לאחרונה החלו צצים פתרונות חלופיים המאפשרים לעבוד בכל מערכת עם מאגר הנתונים והמסמכים שלו תוך יצירת ממשק קדמי  שמאפשר קישור למערכות השונות מבלי לנסות ל"עקר" את המערכות או לכופף מערכת אחת כדי להתאימה לשניה. מעבר מאינטגרציה אחורית (Back End) לאינטגרציה קדמית (Front End).

הפתרון מבוסס על שני רכיבים:

א. סטנדרד אחיד של מערכות WEB המאפשר תפריט משותף בפורטל/ אינטראנט המאפשר גישה היררכית לפריטים השונים ממקום משותף.

ב. מנועי חיפוש משלבים (Federated search) המאפשרים גישה ישירה משותפת.

כל זאת תוך שקיפות למשתמש.

 

תם עידן ההתלבטויות, ניתן ליהנות מריבוי המערכות. כל מערכת מאפשרת ליהנות מהערכים המוספים לנושא עבורו יועדה, אך המשתמש הפשוט יכול לטייל לרוחב המסמכים בלא ידיעה היכן מטייל כעת.

שימו לב: עבור מסמכים כלליים שבהם אין יתרון לעבודה עם כלי ניהול ייעודי,מומלץ להמשיך להשתמש במערכת אחת.

דרך צלחה!

שתי השיטות המקובלות, המאפשרות גישה לתכנים, הנן הגישה הישירה (באמצעות החיפוש- Search) וגישה תפריטית/היררכית (באמצעות בר הניווט- Navigate Menu). דובר על כך בהרחבה, גם בעיתון ניהול הידע 2know (ראה גיליון מרץ 2002).

גישה שלישית, משלימה, הנה שיטת הניווט האסוציאטיבי. גישה זו הנה פיתוח של נושא ה- Hyperlinks הקלאסיים, כאשר מטרתו לאפשר את הגישה הרוחבית (בניגוד לגישה ההיררכית), הן בתוך האתר/יישום והן מחוצה לו; זאת באופן מאורגן ואפקטיבי.

בבואנו להציע ניווט אסוציאטיבי, אנו מבקשים לאפשר את הקישור- אך באופן מושכל. לא "שיטוט", לא "גלישה", אלא קישור רוחבי, ללא אובדן ההתמצאות. האתר המצורף להלן הנו דוגמא לשילוב הניווט האסוציאטיבי: התפריט העליון והימני העליון הנם תפריטים היררכיים; התפריט הימני התחתון מאפשר גישה ישירה; ואילו הימני האמצעי "Related topics" מייצג את הניווט האסוציאטיבי:

 

 

 

וטיפ קטן: שימוש בניווט האסוציאטיבי מחייב מחשבה מקדימה. חייבת להיות עקביות מהם סוגי השאלות עליהם ניתן לקבל מענה דרכו; חייב להיות קשר אמיץ בין הדף והאזור אליו מנווטים; וחייבים להבטיח שיש כאן אכן ניווט ולא שיטוט...

בפינה זו נביא לכם מדי פעם מידע על ספרים חדשים בנושא ניהול ידע. במידה וקראתם ספר מומלץ במיוחד נשמח אם תשתפו אותנו ואנו נפרסם את התרשמותכם. והפעם שלושה ספרים שיצאו לאחרונה:

1. An Intelligent Organization -

המחבר: Pentti Sydaumlmaanlakka

ההוצאה: John Wiley and Sons

תחום: כלכלה ועסקיםהתנהגות ארגוניתניהול ידע

מחיר: 20.97$

2. Corporate Longitude: Discover Your True Position in the Knowledge Economy –

המחבר: Leif Edvinsson

ההוצאה: Financial Times Prentice Hall

תחום: כלכלה ועסקיםמדעי הניהולניהול ידע

מחיר: 18.20$

3. Knowledge and Business Process Management –

המחבר: Vlatka Hlupic

ההוצאה: Idea Group Publishing

תחום: כלכלה ועסקיםעיבוד נתוניםניהול ידע

מחיר: 84.95$


כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


'If we only knew what we know'

-- Carla O'dellAPQC


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135