ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אוגוסט 2001 - מהדורה מס' 23
גיליון אוגוסט 2001 - מהדורה מס' 23
גיליון:

חלוקת פרסים בניהול ידע - הנה זה בא!

שני פרסי KMWorld יוצגו לראשונה בכנס KMWorld 2001 conference.

שני הפרסים: KM Reality and KM Promise אמורים לחגוג את סיפורי ההצלחה של ניהול הידע:

KM REALITY - בפרס זה יזכה ארגון בעל ראיה מציאותית חיובית על ניהול ידע. ארגון שיציג מנהיגות ביישום ניהול ידע ובהובלת תהליכים תוך אבחנה של רווח עסקי הנובע מפעילות ניהול הידע.

KM PROMISE – בפרס זה יזכה ארגון אשר הציג את הפתרון הטכנולוגי הטוב ביותר ליישום תהליכי ניהול ידע בארגון תוך השתלבות בתהליכים העסקיים הקיימים בו תוך עמידה בהבטחתו זו.

לקבלת פרטים על התנאים להגשת מועמדות:



ניתן להירשם עד ה- 17/8/01 ואם תספיקו אז יש תקווה גם לנציגות ישראליתהקליקו והרשמו:

והפעם סיכום ביניים של התפתחות התחום; תמונת מצב של העבר וההווה תוך ניסיון ללמד על העתיד.

עבר:

ניתן לזהות מספר גלים עיקריים בהתפתחות התחום:

=    גל ראשון-  גילוי נכס "הידע" והבנת החשיבות שבניהולו. פעילות עיקרית: שיתוף ידע בין אנשים, בין אם באופן פורמלי (קהילות ידע) ובין אם באופן א-פורמלי (פינות ישיבה, קפה וכו').

=    גל האינטראנט- הכנסת המחשוב לחגיגה. ממצב בו מחשוב לא היה מעורב בכלל, מעבר למצב בו מחשוב, ובפרט פתרון "אינטראנטי" הוא הכל. כמו השלב הראשון, בו לא היה מחשוב בכלל, גם שלב זה, שהיה רווי מחשוב, לא נחל הצלחה יתרה.

=    גל השילוב- החדרת התובנה שניהול ידע משלב תרבות, תהליכים ומחשוב. התפכחות מפתרונות קסם.

=    גל הפורטל הארגוני- גל הנמצא עדיין בתחילת דרכו, וטרם הגיע למלוא הפוטנציאל. יותר ויותר ארגונים מבינים שארגון הנתונים, המידע והידע הנם תשתית מרכזית בניהול הידע. הרבה ארגונים צופים בהתפתחות כלי ה- EIP  (פורטל הידע הארגוני) ומשקיעים את מירב מאמצי ניהול הידע בכיוון. לטעמנו..מעט יותר מידי.

הווה:

=    טכנולוגיות לתמיכה בניהול ידע קיימות לרוב. טכנולוגיות המציגות עצמן כפתרונות ניהול ידע, קיימות עוד הרבה יותר.

=    מחקרים מראים כי כ- 80% מכלל  החברות הגדולות בעולם נמצאות בשלבים שונים של  פרוייקטים לניהול ידע. . בישראל המצב אינו כה אופטימי, הערכה של כ- 25%-20%.

=    מחקר של BAIN ַַ& CO’S מראה כי בשנת 1999 18% מכלל החברות  שהטמיעו כלי ניהול ידע, הפסיקו את התהליך – כפול מהנתונים שהתקבלו לגבי כלים אחרים בשוק. הסיבה המרכזית: מנהלים הכל ולא רק ידע בעל ערך; אין מיקוד ואין מטרה, ולכן יש התבדרות של התהליך (עפ"י מנהל ה- KM ב- IBM).

עתיד:

=    מחקרים מראים כי בין השנים 1999-2004 יגדל שוק טכנולוגיות ניהול הידע מ-  515$ מליון, ל –3.5$ בליון, וכי שוק שרותי ניהול הידע יגדל מ- 2.6$ בליון ל- 8.8$ בליון.

=    הערכתנו: ייקח זמן לארגונים, עד שיממשו ניהול ידע שאכן מצליח ואכן מסייע לארגון בהשגת מטרותיו העסקיות. יכולותיו הנפלאות של הפורטל הארגוני, גורמות למיקוד יתר בטכנולוגיה, ולא במימושו. עד שארגונים לא יטמיעו שניהול ידע חייב להיות JOB RELATED ייקח עוד זמן. הדרך ארוכה, אך נראה שהכיוון, בסופו של דבר, חיובי.

בעידן החדש, ארגונים מתמודדים עם הקפי ידע ומידע מחד, ועם ריבוי מערכות תומכות לניהול העבודה והמידע מאידך. במציאות שכזו, כדי להצליח לנהל את הארגון בצורה יעילה ואיכותית, על הארגון ללמוד לנהל את הידע האצור בתוכו, כמו גם את שיטות העבודה והמערכות התומכות בו. על הארגון ללמוד את אומנות 'ארגון הארגון' (Organizing the Organization). הפורטל הארגוני מציע פתרון ל'ארגון הארגון' באמצעות טכנולוגיות מתקדמות. אולם הדרך לפורטל רצופה אתגרים וסיכונים, מצ"ב מספר טיפים שיעזרו להצלחת הפרוייקט:

 

1.      לפורטל צריכה להיות בעיה מוגדרת אותה הוא צריך לפתור.

2.      על הטכנולוגיה להתאים ולפתור את הצרכים והבעיות שהוגדרו. (קיימים כיום בשוק כלים שונים שפותרים בעיות שונות – יש למצוא את הטכנולוגיה המתאימה לצורכי הארגון)

3.      על הנהלת החברה להיות משוכנעת בנחיצות הפורטל – תמיכת הנהלה.

4.      יש להקפיד שאפיון הצרכים לא יהיה רוחבי ומבוזר מדי.

5.      לעתים מנסים לתת מענה ליותר מדי צרכים – יש להתמקד בצרכים החשובים לארגון.

6.      על הפורטל להיות מחובר לסביבת העבודה של המשתמש – job related.

7.      על אפיון הצרכים להתבצע עפ"י הגדרות תפקיד – לא שיוך ארגוני.

8.      המידע הזמין ביותר בפורטל יהיה המידע בו השימוש הוא הדחוף והתכוף ביותר.

9.      על הפרוייקט להיות מגובה בתהליך אפיון והטמעה מובנה.

10. הפורטל הוא כלי טכנולוגי אשר חייב להיות מלווה בפתרונות תהליכיים ותרבותיים בארגון.

 

לסיכום, הפורטל עוזר לארגון לנהל את הידע שלו, ולעובד לנהל את העבודה  ובכך, מייעל את הארגון ככלל ואת העובד בפרט. הפורטל הארגוני מקפיץ את הארגון מספר רמות מאחר והוא משמש מטריה לידע הקיים כבר בארגון. הפורטל איננו נוגע, מעבד, או משנה את הידע הקיים. כל תפקידו הוא לאפשר לעובדים להשתמש בידע הארגוני עפ"י דרישות והרגלי העבודה המיוחדים להם – הדמוקרטיה בראי ניהול הידע.

אתר המוקדש כולו לניהול ידע וארגון לומד. באתר יש מדורים קבועים כמו: מאמריםראיונות עם אנשים העוסקים בניהול ידעתקציריםסקירות על ספרים ו... מדור המספק חומר למחשבה.

רגע לפני שאתם מקליקים על הלינקברצוננו להסב את תשומת ליבכם לעובדה שהאתר פונה לקהל דובר פורטוגזית! אך יחד עם זאת יש יותר ויותר חומר באתר גם באנגלית. בכתובת האתר הפנינו אותכם ישירות לדפי האתר באנגלית.

ייחודיות האתר אינה נובעת רק מהועבדה שהוא ברובו פורטוגזיאלא בשל העובדה שהוא מתעדכן באופן חודשי וניתן להירשם חינם לשירות המודיע לכם בכל פעם שהאתר מתעדכן.

צפיה מהנה!


כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


הכוונה ליישומון בפורטל הארגוניהמוצגעל פי רובבחלון חלקי של הפורטל. השם באנגלית אינו קבוע ומשתנה בהתאם למותג:

MS Sharepoint- מכנים אותו: WEBPART

PLUMTREE- קוראים לו: GADGET

VIADOR ו- LOTUS- משתמשים בשם: PORTLET

HUMMINGBIRD פרצו בשם מקורי- eCLIP

וכולי..

השם אינו משנה. מה שחשוב הוא משמעות השם. ומשמעותו כאן ל"בשר" העיקרי של הפורטל. אבן הלגו ממנו מרכיבים מסכים (ברמה הטכנולוגית) ופתרונות ידע (ברמה העסקית). איסוף של מספר חלוניות הקשורות לאותו נושא מאפשר אינטגרציה של נתוניםמידע וידע. אינטגרציה זו היא הנותנת את הערך המוסף לעובד המבקש לסיים את שהוטל עליו ללא התמצאות מעמיקה במערכותמומחים ו/או ארכיוני מסמכים.

חלונית- שם קטן עם משמעות גדולה.


Knowledge Management should be as much about creating the future as learning from the past.

"No knowerno knowledge . . . know knowerknow knowledge."

-- Evelyn D. Robertson


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135