ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אוגוסט 2000 - מהדורה מס' 11
גיליון אוגוסט 2000 - מהדורה מס' 11
גיליון:

החדשות נוגעות הפעם לפינה ישראלית בעולם הגדול.

תוכנת K-Sphere  מבית היוצר של טיקל תוכנה (קריית עתידים, עמק הסיליקון הישראלי)  זכתה לציון לשבח, או ליתר דיוק ל- 5 כוכבים בהערכה של ZD-NET Editor.

 

K-Sphere הנה תוכנה לניהול שיחות בנושאי ידע שונים. התפיסה העומדת מאחורי המוצר הנה שידע המועלה על הכתב מאבד את משמעותו וכבר חסר תועלת, "פסה". התוכנה, על כן, מאפשרת ליצור שיחות Online בתחומי מומחיות שונים, כאשר אנשים הנתקלים בבעיות יכולים לשוחח ללא השהיות ו- Emails מייגעים. מייצג כנראה את חצי הדרך בין chat ל- E-mail.

 

שווה הצצה: http://www.k-sphere.com

 

זה לא סוד שלא מעט פרוייקטים לניהול ידע בעולם הפכו לפילים לבנים. להלן רשימה של מספר עצות איך להימנע משגיאות ומוקשים נפוצים. ראו הוזהרתם!

א.     ארגונים רבים מתפתים להקים יישום ראשוני של ניהול מומחים. דווקא נושא זה שנראה תמים כל כך טומן בחובו קשיים רבים. איך לגרום לאנשים לעשות שימוש בידע? איך לוודא שהוא מתעדכן כל העת? בחרו נושא אחר.

ב.     הנמיכו ציפיות. אל תלכו לכל עובד בארגון ותסבירו לו שבאתם לשפר את ניהול הידע בארגון. הוא לא יבין מה אתם רוצים, זה יגזול זמן והציפיות יהיו בשמים. מותר לדבר על שיפור תהליכים. זה פשוט, מובן ויכול להתחיל בקטן. (מובן שהמנהלים / מתעניינים כן בתמונה).

ג.      היו קשובים. אמנות ניהול הידע דורשת הרבה גמישות והקשבה בין השורות לצרכים האמיתיים. נסו ותבינו.

ד.      ניהול ידע כולל היבטים של תרבות, תהליכים ומחשוב. אל תתקפו את הנושא מהיבט אחד בלבד; שלבו מאמצים. אם אתם לא חזקים דייכם בכל הרבדים (ומי כן?) מצאו לכם שותפים בארגון. ההתמקדות ברובד התרבותי בלבד אפיינה את הדור הראשון; במחשוב- את הדור השני. עכשיו מתחילים להבין שחייבים לשלב. צרפו והצטרפו.

והפעם על Taxonomy.

תרגום פשוט של המילון: "תורת המיון".

 בעולם ה- Knowledge Management  משמש המונח "מילה שמורה" לכל נושא הקטלוג ואפיון של ידע ומידע על פי קטגוריות מוגדרות ומתאימות לארגון. החשיבות של יצירת Taxonomy הנה גבוהה: מחד רוצים לנהל יותר ויותר ידע; מאידך, חוששים ממשבר הצפת ידע (בו כבר נתקלנו בנושא המידע). כשבעולם המידע, מנועי החיפוש המצטיינים לא עושים חיפוש בעלמא (ראה Lycos למשל), אלא מחפשים (כמיטב האפשר) בתת נושא או קטגוריה, גם אם לא ציינו זאת בפניהם, הרי הם מממשים  Taxonomy.

מאד חשוב בפתרונות ניהול ידע כאשר מממשים ניהול מסמכים. עוזר גם לניהול טיפים.

והפעם הפניה ל - Knowledge.net . 

אתר הכולל רקע מקצועי כמו גם מוצר לניהול ושיתוף ידע לשמירת הזיכרון הארגוני. יכול לספק נקודת התחלה לכל אדם השואף ליותר מידע והבנה של הנושא.   

כתובת האתר: http://hale.pepperdine.edu/~gyperry/km1/km1.html

 כבר סקרנו לא אחת את שתי תפיסות הפתרון לניהול ידע: ה- Pull, בו העובד מגיע לידע, וה- push, בו הידע מגיע לעובד.

ישנן יתרונות לכל אחת מהשיטות, אך ברור שבחיים הן משלימות ושי לשלב את שני הפתרונות בהתאם לצרכים הארגוניים, ויתרה מכך בהתאם לתהליכים הארגוניים ולמערכות המידע התומכות הקיימות. אם סוקרים את כלל פתרונות ניהול הידע, ניתן להבחין בשלוש רמות של פתרונות מערכות מחשוב תומכות:

שלב ראשוני: מערכות תשתית "הכרחיות" לניהול ידע בסיסי, משותפות כמעט לכל ארגון. מאפשרות להתמצא ולאתר ידע שהועלה על הכתב ומאפשרות לשתף ולהעביר ידע בין העובדים. הנגישות אליהן הנה בד"כ ביוזמת העובד, וחלקן נמצאות כבר עתה בארגון, גם אם לא שמעו על המושג "ניהול ידע".

שלב הביניים: מערכות הנותנות פתרון ייעודי למוקד ידע מוגדר, בסביבה טכנולוגית/ארגונית קיימת. פתרונות אלו הנם בעיקר Push , אך לא רק. הדגש העיקרי הנו על התאמה מיטבית של הפתרון לצורך הנדון, כדי להבטיח אפקטיביות ניהול הידע. לא פשוט, אך זו התמצית העיקרית- ליבת ניהול הידע, המביאה אכן לתוצאות ממשיות בשטח.

השלב המתקדם: מערכות רוחביות הנותנות פתרון לבעיה משותפת ניהולית. מטפלות באתגרים הקשים יותר של ניהול ידע, ומשקלו של רכיבי התהליך ותרבות הנם מרכזיים לפתרון. להלן תרשים המודל:

בעולם:

 

תאריכים

מקום

נושא

פרטים

13-16/08/00

San Diego, California,

USA

Leadership & Innovation for the Future of the Enterprise

20-23/8/00

Boston, MA, USA

Knowledge Discovery and Data Mining

http://www.acm.org/sigkdd/kdd2000

 

13-15/09/00

 Santa Clara, USA

Knowledge Nets: Defining & Driving the e-Enterprise

http://www.kmworld.com/00

בארץ:

תאריכים

מקום

נושא

פרטים

4/9/00  

ניהול ידע באווירה פרויקטלית

העמותה לניהול פרויקטים ה

PMI.

 

לקבלת מידע על כנסים מאוחרים יותר (לאחר המועדים לעיל) ניתן לפנות לעורך העיתון

ציטוט המתאים לימות הקיץ (יעיר את כולם) בדבר משכורות של CKO’s. הציטוט הנו במסגרת שאלות ותשובות ל- Wendi Bukowitz     Ruth Williams & 

כותבות הספר:   The Knowledge Management Fieldbook.

Q: Do you have any information on the general education and salary range of a chief knowledge officer (CKO)?

A: We did a little digging for you. Roughly speaking, CKOs in companies with revenues under $100 million have MBAs, JDs or PhDs, and their base salaries range from $125,000 to $225,000. In companies with revenues above $100 million, CKOs generally have PhDs and a base salary of $200,000 to $350,000. CKOs in both large and small organizations also usually receive some company stock in addition to their base salary.

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135