ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון יולי 2005 - מהדורה מס' 70
גיליון יולי 2005 - מהדורה מס' 70
גיליון:

כפי שרובכם כבר יודעים, מועדון ניהול הידע בישראל פורח כבר מעל לחצי שנה. מועדון זה שקם תחת מטריה כוללת של מועדונים שהוקמו ע"י אנשים ומחשבים, מאגד ומזמין את כל שותפי ניהול הידע בישראל: ספקים, יועצים, מנהלי ידע ושוחרי ניהול ידע (המתעניינים אך לא לוקחים תפקיד אקטיבי). סה"כ כ- 100 איש מנויים, מתוכם מגיעים לכל מפגש כ- 80 איש. כ- 75% הנם מנהלי ידע או מובילי פעילות ניהול ידע בארגונם והנותרים רובם ספקים.

ומה בפינת החדשות הפעם? במפגש האחרון, שהתנהל ב- 21/6/05, ודן בנושא פורטלים ארגוניים, הוצגו שלושה Case Studies המייצגים פורטלים מסוגים שונים, אך בצידם- חידוש: שולחנות עגולים. מראש, כחלק מהפרסום ליום העיון, הוצפו שתי שאלות רלוונטיות המעניינות ומטרידות את כל אחד מאיתנו העוסק בהקמת והטמעת פורטלים ארגוניים. בכל שולחן, נתבקשו האנשים לדון בשאלות ולאחר למידה משותפת, להציג את מסקנותיהם. מעבר לתהליך הלמידה שהיה מרתק, תהליך שיתוף הידע וההיכרות האישית היו מרתקים עוד יותר. בכל השולחנות, התנהלה שיחה פתוחה בין כל המשתתפים, ולא רק מובילי הדעה. באווירה האינטימית שנוצרה, היה קל יותר להיפתח, להחליף דעות ולשתף בהתלבטויות. יתר על כן, בשולחנות רבים, הוחלפו כרטיסי ביקור, ונוצרו רשימות קשר להתכתבות לאחר המפגש. כיו"ר המועדון, הייתי עדה, לאחר המפגש, לתכתובות שהחלו בין חברי השולחנות.

במפגשים הבאים, ישולבו השולחנות העגולים כחלק אינטגראלי. יתר על כן, נשתדל להקצות להם יותר זמן.

מה ניתן ללמוד? שכדאי לשלב מפגשים גדולים עם מפגשים סמי-אינטימיים להגברת שיתוף הידע. שמנהלי ידע כמהים לשיתוף ידע וכמובן, שהסנדלר לא הולך יחף...

תודה לכולם. נשמח לקבל עוד הערות/הארות לשיפור המועדון ושיתוף הידע בו.



רום מברכת את העובדים החדשים שהצטרפו לשורותיה.


נכתב ע"י נעמה הלוי, ROM Knowledgeware

אם תתחיל לאבד את הזיכרון שלך, ולו במנות קטנות, או אז תיווכח לדעת שהזיכרון הוא עצם החיים. חיים ללא זיכרון אינם חיים כלל. הזיכרון הוא החומר המלכד שלנו, הדעת שלנו, הרגש שלנו. בלעדיו אנחנו כלום. הזיכרון הוא בלי ספק אחד הנכסים היותר חשובים של האדם, המלווה אותו מימי ינקותו ועד שהוא נפרד מן העולם הזה. הזיכרון איננו נכס בלבדי של האדם. גם לחיות יש מידה כזו או אחרת של זיכרון, שאם לא כן לא יכלו להתקיים לאורך ימים. תינוק למשל, ללא זיכרון בסיסי, לא יודע איך לקחת לידיו אפילו את הבקבוק. גם חיידק זוכר, כמו את ריכוז הסוכר לו הוא זקוק בזמן מסוים-זו התמחות לשם קיום.

זיכרון הוא הכלי, שאנו שולפים באמצעותו מידע הנוגע לחוויות העבר שלנו, כדי להשתמש במידע זה בהווה.

השבוע נתגלגל לידיי  מאמר שכתבה ד"ר רות סלומון מרצה לנוירולוגיה בבית ברל על זיכרון.

כאשר קראתי את תוכנו לא יכולתי שלא לעשות הקבלה בין תהליך הזיכרון האנושי המתרחש במוחנו ובין התהליך  שכולנו מנסים לשחזר ברמה ארגונית באמצעות ניהול ידע.

להלן אביא את עיקרי המאמר הקשורים לענייננו.

הזכירה היא פעולה דינאמית של אחסון מידע ושחזורו בשעת הצורך. והיא למעשה שינוי בידע האישי כתוצאה מהניסיון האישי. היא כוללת 3 תהליכי יסוד דומינאנטיים (בראשי-תיבות: ר.א.ש.)

o        רכישה-קליטת האינפורמציה שרוצים לזכור, בעזרת החושים בעיקר.

o        אחסון-הצפנה של הקוד-צופן אישי של מרכיבי האינפורמציה במוח.

o        שליפה-פענוח ושחזור צופן האינפורמציה שאוחסן והוצאתו, בשעת הצורך-זכירה.

קבלת אינדיקציה לגבי האחסון נעשית בעזרת שתי פעולות:

o        זיהוי המידע המאוחסן בעזרת סימנים ורמזים מסייעים (לדוגמא, מענה לשאלון מבחן אמריקאי בו עלינו לבחור את התשובה הוא היזכרות ע"י זיהוי, התשובה הנכונה מונחת מול ענינו ועלינו לזהותה.).

o        היזכרות מתוך מידע מאוחסן ושחזורו מתוך המאגר, ללא סיוע של סימני זיהוי. (לדוגמא, מענה על שאלה פתוחה במבחן, עלינו להעלות את פריטי הזיכרון ללא רמזים) "ההיזכרות" קשה יותר בהשוואה לזיהוי.

זיכרון האדם מגוון, הוא מתמיין בשני צירים:

o        ציר הזמן- מחלקי שניה ועד לזיכרון לטווח ארוך-משבועות ועד בכלל. בהקשר זה מציינת סלומון כי: "הזיכרון החשוב ביותר הוא "זיכרון העבודה", שהוא היכולת שלנו לנווט ולסנכרן בין פריט זיכרון טרי לפריטים ישנים, ממש כשולחן עבודה במחשב. ללא זיכרון עבודה לא נוכל לחיות את חיי היום יום שלנו!.

o        ציר התוכן-נחלק לשניים:

§         זיכרון הצהרתי- זיכרון מודע הן של עובדות והן של אירועים או חוויות (למשל, אני יודע שפאריז היא בצרפת).

§         זיכרון לא הצהרתי- כולל מיומנויות החוזרות על עצמן ומהוות זיכרון אוטומטי מודע (לדוגמא, הליכה, רכיבה על אופניים) וזיכרון של פעולות לא מודעות כמו התניות קלאסיות ואמוציונאליות (חרדת מבחנים עקב כשלון במחבן בעבר).

כיצד ניתן לשפר את הזיכרון?

o        שימוש בעזרים חיצוניים: עריכת רשימות, הנחת חפצים במקומות קבועים, שימוש יעיל בסביבה, שימוש בעזרים כגון טיימר, יומן.

o        שימוש בעזרים פנימיים: שינוי שיטת ארגון: קבוצות, מילות מפתח, ראשי תיבות, קשר בין ישן וחדש, דמיון מסייע של תמונות.

רבים מהמושגים כאן יכולים לתת לנו הכוונה נהדרת כשאנו מיישמים פתרונות לניהול ידע. ניתן לומר שהאתגר המוצב בפנינו הוא לשחזר את תהליך ה"ר.א.ש." בצורה הטובה והיעילה ביותר ברמה הארגונית וכי עליו להיות כנר לרגלינו בכל יישום של פתרון ניהול ידע. כבר כאשר הארגון רוכש ידע, עליו לחשוב על היום שבו הוא יישלף ויעניק תועלת ממוקדת למשתמש.

מאגר תובנות, קהילה וירטואלית, שולחנות עבודה מעניקים למשתמש מידע בשני הצירים שדיברה עליהם סולומון:

o        ציר הזמן – בפתרונות ניהול ידע אנו מתעדים פריטי ידע שנוצרו בנקודות שונות בזמן. תיעוד נכון (אוטומטי או ידני) יעניק למשתמש חיווי לגבי מועד יצירת הפריט. כך, כאשר הפריטים מתועדים כולם באותו המאגר מחולקים לפי הקשר או תחום תוכן , המשתמש נהנה מנגישות לכלל הזיכרונות הארגוניים ויכול להפיק ידע על בסיס ניסיון ומידע שהצטבר לאורך הזמן בארגון. בהקשר זה חשוב לציין כי יש חשיבות רבה לניהול נכון של ארכיון ושמירת פריטי ידע בהתאם לתוקף שלהם על ציר הזמן. חשוב שלא נשמור דברים שכבר אבד עליהם הקלח והם אינם נכונים כי חל עליהם חוק ההתיישנות.

עוד ביטוי לזיכרונות על ציר הזמן הוא חלוקת תכנים באתר מידע/ קהילה למידע תשתיתי ולמידע דינמי. חשוב שהאתר יהיה בנוי כך שיבטיח שהמידע הדינאמי ביותר יהיה במרחק הקלקה אחת וכי את המידע התשתיתי המשתנה בתדירות פחותה יחפש המשתמש במקומות קבועים.

o        ציר התוכן- בניית מאגר ידע וניהול קבצים הכולל גם את הזיכרון ההצהרתי (מה שאנחנו יודעים שאנחנו יודעים)  וגם את הזיכרון הלא הצהרתי מה שאנחנו לא יודעים שאנחנו יודעים.

יודע שאני יודע

(הצהרתי)

לא יודע שאני יודע

(לא הצהרתי)

 

בואו ננסה לתקף את המודל בנושא הפקת ידע וניהולו במאגר תובנות:

1.      שלב ראשון - רכישת הידע- הפקת הידע הנמצא בראש האנשים בין אם נולד כתוצאה של הליך מכוון להפקתו (הפקת לקחים למשל) ובין אם נולד כתוצר אקראי (העובד פתאום הבין משהו, חשב על רעיון, עבר התנסות מוצלחת וכו'). בתהליך זה משולבים אתגרים מכמה רבדים:

§   אתגרים תרבותיים- ניהול שינוי ויצירת תרבות של שיתוף ותיעוד הידע השייך לזיכרון "ההצהרתי" של הפרט-מה שהוא יודע שהוא יודע (לדוגמא, פרסום מסמכים חדשים שיצרנו, לפצח אתגר ולשתף את כולם בפתרון).

§   אתגרים תהליכיים- תמיכה בפרט בכל הקשור לזיכרון ה"לא הצהרתי"- תרגום הדברים שאינו מודע להם ועושה אותם כפעילות אוטומטית, לידי ידע שמיש ותיעודו. לדוגמא, ניתן לזהות יחד עם העובד את הפעמים שבהם הצליח בפעילות ספציפית לעומת המקרים בהם הצליח פחות, מה גרם להצלחה? דוגמא נוספת, מיסוד ומיפוי תהליך העברת תפקיד כדי להבטיח שגם המידע לא הצהרתי עובר לעובד החדש.  תוך כדי תהליכים אלו,כזה הפרט הופך ליותר מודע לידע הקיים בו. 

§   תיקוף איכות הידע- בחיים האישיים, הזיכרון שלנו אינו תמיד אמין. לעיתים אנו זוכרים מה שבא לנו ושוכחים חוויות שאינן בהכרח נעימות לנו. כך גם בארגון חשוב שהידע הנאסף יעבור תהליך של תיקוף האם הוא אכן מעשי? מוכלל מספיק? האם הוא מוסכם?

2.      שלב שני – אחסון - בגוף האדם, המידע הנקלט ע"י החושים מומר לאותו חשמליים וכימיים שניתן לאחסן במוחנו. כיוון שבחיי היומיום אנו זקוקים לאינטגרציה של מידע מאיברי חוש שונים, חשוב שכל הנתונים יופיעו באותה השפה.

בארגון, האחסון הוא האתגר המרכזי המתווך בין הליך רכישת הידע ושליפתו מאוחר יותר. עלינו להפוך מידע ונתונים מאוחסנים סטטיים, או "זיכרון ארגוני" לנכסי מידע דינמיים. אופן  שמירת המידע יקבע בסופו של דבר את יכולת השליפה שלו והשימוש בו מאוחר יותר. אנו צריכים להשקיע מחשבה רבה בדרך אחסון המידע עם עדיפות כמובן להצפנה חכמה שבה המידע גם מקודד ומאופיין בהקשר מסוים. למשל, קיבוץ ערכים דומים תחת אותו מאפיין, שמירת Meta Data כמידע נוסף היכול לרמז על התוכן ועל מיקומו ב"ציר הזמן", תיוג פריטי הידע ע"י שימוש במאפייני תוכן שנגזרו מתוך הטקסונומיה הארגונית.

ניקח דוגמא מעולם השיווק! אחסון התובנות כך שלצידם יוצמדו מאפייני תוכן מתאימים יביאו לכך  שהמשתמש יוכל לחפש למשל את כל התובנות הקשורות לילדים ופרסים.

סולומון, כותבת כי מה שיכול לסייע לכל אחד מאיתנו להיזכר הוא: "הנחת חפצים (פריטי מידע) במקומות קבועים" ואינטואיטיביים, כמו שאנו יכולים ללכת בעיניים עצומות בביתנו, כך גם בארגון, בבואנו לאפיין מאגר תובנות כמו גם באפיון אתר, חשוב ליצור מסגרת ניווט אחידה וקבועה כדי שהמשתמש יזכור כיצד ואיפה לחפש את הפריטים שהיה שותף ביצירתם.

3.      שלב שלישי- שליפה-  אנו מעוניינים שכל עובד ישלוף את הידע באופן ממוקד לפי צרכיו בכל זמן נתון. גם כאן מעורבים מספר אתגרים:

§         האתגר הטכנולוגי-מנוע חיפוש טוב שרגיש להטיות של מילים ומאפשר חיפוש מתקדם ע"פ מאפיינים.

§         האתגר האונטולוגי: למדנו כי זיהוי קל יותר מהיזכרות. עלינו לחשוב היכן אנו יכולים להקל על תהליכי השליפה למשל מתן מספר רמות של העמקה לכל פריט הידע. למשל, ברמה הראשונה מאפשרים למשתמש מידע מתומצת בלבד (כגון כותרת של תובנה, שם של מסמך) ברמה השנייה- את פריט הידע עצמו (וחשוב שיהיה קצר וממוקד) ברמה השלישית ציון תורם הידע ואז ניתן לקבל מידע נוסף ממנו, רמה רביעית היא רמת המידע הנוסף (הרחבה לפריט התוכן באמצעות מסמך , מערכת מידע מקושרים )

§         האתגר האנושי- שכנוע העובד לשלוף את המידע ולעשות בו שימוש. גם כאן עלינו להתייחס לתחושות הסובייקטיביות של הפרט לגבי רמת הידיעה שלו ולשכנע גם את העובד שמרגיש שהוא זוכר ויודע הכל לעשות שימוש במאגר ולחזור ולעיין בו מפעם לפעם. זאת ניתן לעשות ע"י תיוג המידע לפי רמת החדשנות שהוא מציע למשתמש.

יודע שאני לא יודע

קל  יותר לכוון לשימוש במאגר

לא יודע שאני לא יודע

סינון המידע לפי רמת הידע של העובד-מתן מידע ממוקד לעובד


וכדי להיות ל"ר.א.ש ולא לזנב" חשוב לשווק נכון את הפתרון וכבר בעת יצירת הידע להציג את התועלת שבשימוש בו ומחיר הטעות שיגרם ללא שימוש בו.

לסיום, במאמרה כותבת סולומון, ש"אנחנו חבים לזכירה את התפיסה, התנועה, החשיבה והרעיונות. אם לא יופעל הזיכרון המלכד, ילך הכל לאיבוד". חשוב ברמה הארגונית על מנת שנוכל לפעול נכון להפוך את כלל פתרונות הידע לפתרונות אינטגרטיביים שמכילים ידע במספר פורמטים, למשל שילוב של פעולה (מערכות תפעוליות), מידע-כל אותם פריטי ידע שאוחסנו ואנשים-חיבור בין כל הזיכרונות האנושיים בארגון.

מקורות:

זיכרון, ד"ר רות סלומון

http://www.starmed.co.il/Articles/Briut/76/MemoryDisturbance

http://gifted.cet.ac.il/gifted/skira/memory/

נכתב ע"י מוריה לוי ועומר בן יהודה, ROM Knowledgeware

יש פתגם האומר: "מוצר טוב מוכר את עצמו". אולם תפיסה זו אינה נכונה בכל המקרים.

מערכות מידע , כמו רוב פתרונות לצורכי עבודה, הן כלי יעיל לשדרוג סביבת העבודה, אך למרות זאת, הן דורשות פעילות הדרכה והטמעה רבות.

2 סיבות עיקריות שבגללן מערכת המידע לא מוכרת את עצמה הן:

1.   מערכת המידע החדשה לא תמיד אינטואיטיבית ויש צורך בהדרכה תפעולית/תהליכית לאופן השימוש בה.     

2.   המערכת מסמלת שינוי הרגלים ישנים, לרובנו קשה לשנות הרגלים, יש לעזור לנו להטמיע אותם.

הדרכה/הטמעת מערכת מידע דורשת ביצוע מס' שלבים:

 

  • הדרכה כללית לכל קהל היעד- פעילות אקטיבית בקרב אוכלוסית היעד לפירוט מבנה הכלי, אופן השימוש בו, ציפיות ותהליכי העבודה החדשים. כלים יעילים: הדרכות פרונטליות, התנסות, מדריך למשתמש, חוברות הסבר, לומדה.
  • ליווי אישי של אנשי מפתח בקהל היעד- ביצוע הדרכה אחד על אחד עם אנשי מפתח ו"צמתי ידע" המתמקדת בתפעול מעשי ובהתנסות ישירה.
  • הפגנת נוכחות בסביבת קהל היעד- "הסתובבות" בשטח ושידור זמינות למשתמשים לשאילת שאלות. פניה אקטיבית למשתמשים מזדמנים לווידוא הסתדרות עם הכלי.
  • פניות טלפוניות לאנשי מפתח ומשתמשים מזדמנים- שאילת שאלות כגון: האם את/ה משתמש בכלי? מה הפעילות האחרונה שביצעת ומתי? האם  את/ה שבע/ת רצון מהכלי?
  • בקרת פעילות מרחוק- בסמוי מעיני המשתמשים, ביצוע בדיקות יזומות על רמת השימוש בכלי בשתי דרכים: "שוטטות" בכלי ובדיקת עדכניות התוכן בו, שימוש בכלי ניתוח סטטיסטיים.
  • נטרול תהליכי עבוה ישנים/סותרים-  רובנו מעדיפים להשתמש בתהליכי העבודה אליהם אנו מורגלים. בהינתן לנו ההזדמנות לחזור ולהשתמש בהם, נעשה זאת. יש לעזור למשתמשים להפסיק להשתמש בהרגלי העבודה הישנים שלהם.

אז מה שונה כאן מהטמעת פתרון ניהול ידע?

 

בפתרון ניהול הידע, בנוסף לתהליך המתואר מעלה, עלינו לקחת בחשבון עוד 2 גורמים בעלי משקל וחשיבות רבים המוסיפים למורכבות ההטמעה:

1.      פתרון ניהול ידע כולל, מעבר לשינוי הרגלי העבודה, גם התמודדות עם גורמים מעכבים (שקיימים, אם בכלל, הרבה פחות במערכות מידע רגילות):

א.      חשש תרבותי משינוי.

ב.      חשש מתחרות ופחד של הפרט מאובדן עוצמה עם שיתוף הידע שברשותו.

ג.       פערי דורות.

ד.      לא ברורה הטובה שתצמח מהשיתוף- "אני מה ייצא לי מזה?"

ה.      "אין זמן" – שיתוף בידע אינו נתפס כחלק מהעבודה.

ו.        הזדהות עובדים עם היחידה שלהם ולאו דווקא עם כל הארגון.

ז.       אי שיתוף סדיר בידע עקב הרגלי עבודה, מבנה ארגוני, חשש התורם מניצול.

ח.      מיצוב נמוך בהיררכיה הארגונית של הנושא בו הוקם פתרון ניהול הידע.

לכן, על ההטמעה לקחת בחשבון נושאים אלו ואחרים באופן מימושה ע"י מדרוג תוכנית ההטמעה. השיטה המומלצת כוללת 3 שלבים:

ראשית, ביצוע פיילוט ניהול ידע הממחיש את הצורך ומעורר במשתמשים את התאבון לניהול ידע.

לאחר מכן, ביצוע פרוייקט ניהול ידע בגודל בינוני בכדי ליצור מודעות והרגלים לאורח החיים החדש.

ולבסוף, השקת פתרון הידע המלא כאורח חיים חדש בארגון.

2.      לא תמיד ניתן להתניע תהליכי הדרכה/הטמעה קלאסיים לפתרונות ניהול ידע. על כן נדרשים לשיווק:

במקרים מסויימים קהל היעד רחב מדי וההדרכות/הטמעות הקלאסיות אינן מתאימות. ואפילו, אם הדרכנו, הדרכה חד פעמית אינה מספקת. מאידך, הטכנולוגיה פשוטה ומזכירה את האינטרנט שם המשתמשים לומדים מעצמם. אנו מבקשים על כן, לסמוך על הכלי "שילמד את משתמשיו" כיצד לעבוד בו, בעוד אנו משווקים אותו ומשכנעים את קהל היעד ביתרונותיו ובכדאיות השימוש בו.

 

שיטות שיווק עיקריות:

 

  • שכנוע רציונלי: הוכחה למשתמשים שהכלי החדש מהווה שיפור לעומת הכלים הקיימים ושהשימוש בו יועיל להם ולסביבתם (הסבר במכתב, דוגמאות במפגשים, הסבר פרונטלי).
  • התנסות ישירה: חשיפת המשתמשים לכלי החדש להתנסות פעילה ולהווכח "דרך האצבעות" ביתרונותיו ובחדשנותו. הנ"ל דרך תחרויות שימוש (לאו דווקא לצורך מדידת התפוקה אלא אפילו רק כדי להרגיל את האנשים ולחשוף אותם לכלי).
  • שיווק ישיר: כשם שחברות פרסום חיצוניות מנסות לקשר מוצרים עם תחושה פסיכולוגית (בגדים עם פופאולריות, שתיה חריפה עם מין, רכב עם סטטוס) כך ניתן לעשות גם עבור שיווק הכלי החדש: סלוגן, לוגו, ביצוע פעילות חוויתית מהנה ושוברת שגרה הממחישה באופן סמלי את יתרונות המוצר (ומקשרת אותו להנאה).
  • פרסום סדרתי: הצפת סביבת העבודה במסרים על הכלי החדש: שלטים, סיסמאות, הזכרת הכלי בכל מפגש/ישיבה, השקה מפוארת, חוברות, עלונים, ידיעונים, קטלוגים, פרסומות, כרטיסי ברכה.
  • תחרות בונה: אם מומחי התוכן חוששים מלשתף ידע, ניצור אווירה בה מהללים את אלו שכן תרמו ידע, ומבליטים כמה תרם כל מומחה. אם היחידות אמורות לבנות להם תתי אתרים עם ידע רלוונטי, נדאג שמחלקה א' תבנה, וישר מחלקתה המתחרה בארגון תבקש להצטרף (תמיד יש מחלקה עמיתה הרואה בכל מחלקה שנבחר גורם מתחרה). מדהים עד כמה שיטה זו עובדת טוב בארגונים בישראל.

ובנוסף, אנו ממליצים גם על שיטת הטמעה מיוחדת- ההטמעה המותאמת:

הרציונאל: גם לאחר הדרכות והטמעות רגילות, עדיין נוכל למצוא מתקשים ומתנגדים לכלי.

השיטה: עבודה עם כל מנהל קבוצה ובניית מערך הטמעה המותאם במיוחד עבורו. המערך המותאם אינו נבנה מדף ריק, אלא מקשת אפשרויות שכל מנהל בוחר מה מתאים לתת הקבוצה שלו, עם אפשרות להוסיף רעיונות חדשניים.

היתרונות: בד"כ תוכניות ההטמעה הקבוצתיות דומות אחת לשניה ב- 80%, אבל הרווחנו בדרך שני דברים:

1.      ה- 20% הנותרים אכן מייצרים מערך המתאים יותר לקבוצה ולכן משפרים את הצלחת ההטמעה.

2.      ויותר חשוב- תכנית ההטמעה מודפסת וחתומה ע"י מנהל הקבוצה. היא שלו ולא שלנו (צוות ניהול הידע). רמת המחוייבות של המנהל להטמעת התוכנית, גבוהה בכמה סדרי גודל. ובל נשכח- מחוייבות המנהלים היא מפתח מרכזי להצלחת ההטמעה.

(לפרטים נוספים על שיטת ההטnעה המותאמת עיינו בגליון אוקטובר 2004 של ירחון 2Know).

 

השורה התחתונה:

ההטמעה והשיווק הנן נושא עדין ומורכב. אין מודלים "מוכרים" ואין פתרונות בית הספר. אך בהחלט יש שוני בין הפעילות הרגילה במערכות מידע "Straight Forward" לבין ההטמעה והשיווק בסביבת ניהול ידע. קווים מנחים ועקרונות (כמו אלו שתוארו לעיל)  הוכיחו עצמם כיעילים. תהליך ההטמעה דורש תכנון ויצרתיות מראש וסבלנות בעבודה בפועל. ככל שהפתרון גדול יותר ודורש שינוי חשיבתי בארגון כולו, כך על הפעילות להעשות יותר מדורגת, משכנעת וסבלנית. בהצלחה!

בכל חודש, אנו מביאים לכם מאמר בנוגע לניהול ידע. הפעם, לא בחרנו במאמר אלא בהזמנה לנסות מנועי חיפוש של ספקים שונים בעולם כדי ולראות מה המנוע הטוב ביותר עבור ארגונכם

האתר אינו דורש תשלום, אך דורש הרשמה.

*ROM אינה מהמפרסמים ואינה אחראית לשימוש שיעשה בפרטי הנרשם


בכל חודש אנו ממליצים לכם על אתר הכולל חומרים מגוונים בנושא ניהול הידע. החודש, בחרנו להפנות אתכם אל אתר www.kdnuggets.com אתר של חברת kdnuggets המתמחה ב data mining, כלומר, בחיפוש וגילוי מידע ברשת ומחוץ לה, בכל תחום שהוא.

תיהנו!



כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


ציטוט: ציטוט

"אין לא יודע, יש לא רוצה!"

המורה של כולנו


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135