ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון יולי 2002 - מהדורה מס' 34
גיליון יולי 2002 - מהדורה מס' 34
גיליון:

לאחרונה פיתחו החברותSun Microsystems Inc.SAP AGBEA Systems Inc. ו - Intalio Inc. שפת XML מורחבת שמטרתה לתאר את הקשריםהממשקים והזרימה של מסרים המועברים במערכות WEB. השפהשמה בישראל (או יותר נכון ב- SUN): WSCIהעומדים כראשי תיבות של- Web Service Choreography Interface.

השפה מאפשרת לתאר את התנהגותם של שירותי WEB במונחים של תלויות בין מסרים. חוקי סדרקורלציות בין מסריםאופן ההתנהלות במקרים חריגים הם כולם סוגים של הקשרים המתוארים.

השפה נותנתברמה הגבוהה יותרלמפתחים ולמעצבי המערכת כלים המאפשרים גם הגדרת הרכיבים הדינאמיים של המערכתולא רק הסטטיים. אנליסטים מתארים את השפה החדשההנמצאת עדיין בשלבי הגדרתהכשפה המוסיפה את מימד הזרימהה- WORKFLOW לשפת ה- XML.

אין ספק שה- WCSI הנה צעד לקידום Collaborationצעד לקידום שיתוף הידע.

לא ברור אם השפה תגיע לפס הייצור; לא ברור אם תתקבל כסטנדרט המקובל גם על Microsoft. אך ברורשהאמצעים הטכנולוגיים לרשות ניהול הידע וארגון התכנים הולכים ומתרבים. ועל כךתבוא הברכה.


סקירה: מנועי חיפוש

איש חכם אחד פעם אמר:

"כשם שהעיסוק בבעיית הרעב, בתחילת המאה העשרים, התחלף בעיסוק מסיבי בתזונה נכונה ודיאטות בסופה של המאה, כך בעיית חוסר המידע בתחילת שנות השמונים התחלף, לקראת סוף שנות התשעים, בבעיה לא פחותה של הצפה ועודף מידע."

אנו מתעדים כיום הרבה. אמנם לא תמיד את הכול, אמנם לא תמיד את כל הדברים הנכונים, אך בהחלט שטחי דיסקים נרחבים יותר ויותר מוקדשים לאחסון מסמכים ופריטי תוכן אחרים.

התיעוד הרב מביא אותנו מהר מאד לבעיית התמצאות. לבעיה באיתור פריטי תוכן, המתעדים ידע חשוב, שבטוח קיים אי שם. הידע החשוב כל כך, הקיים בראשם של אנשים, לעיתים מתמקד בהיכן נמצא המסמך המתעד את הידע, לא פחות, מ-מהו הידע עצמו.

אחד האמצעים הטכנולוגיים המסייעים לנו באיתור ידע מתועד זה, הנו מנוע החיפוש הארגוני. רכיב של מנוע חיפוש קיים בהרבה מערכות שונות הקיימות בארגון, אך אלו ייעודיים, וארגונים רבים יותר ויותר מבקשים לעצמם מנוע חיפוש כללי.

מנועי חיפוש רבים קיימים בשוק. טוב, אך מבלבל. הסיבה לכך נעוצה בכך, שכל קבוצה אקראית של מנועי חיפוש שנבחן, מכילה על פי רוב מוצרים שהחפיפה והתחרות ביניהם קטנים ביותר. במילים אחרות, זה מוכר ספרים והשני עיתונים. אולם למרות שבשניהם

יש דפים, השוני רב.

כדי להבין איזה כלי נחוץ לנו ביותר בארגון (הכול נחוץ, אך המשאבים לעולם לא מספקים..) יש להקדים ולהבין את סוגי היכולות המקבלים מענה ע"י מנועי חיפוש. אלו מתוארים בתרשים הבא:

 

הסבר:

א. צבעים:

רכיבים הצבועים בכתום מאפשרים הרחבת כמות התוצאות. לדוגמא: יכולת העבודה עם תזארוס, מאפשרת בעת חיפוש המילה "מטוס" גם להגיע למסמכים המכילים "אווירון" (מילה נרדפת) וגם להגיע למסמכי "לביא" (יחס אב-הורה).

רכיבים הצבועים בצהוב מאפשרים צמצום כמות התוצאות ו/או ארגונם לצורך התמקדות. לדוגמא: יכולת ה- Text Mining תנפה בעת בקשת מסמכים הקשורים בחברת Smith, מסמכים ותכנים הקשורים לחברה, אך לא לאדון Smith. זאת, על סמך ניתוח הקשרים בתוך המשפט בו כתוב הטקסט. האם נוסף לו התואר בע"מ, או התואר אדון/גברת, וכדומה.

רכיבים הצבועים בסגול קשורים בממשקים של מנוע החיפוש למערכות אחרות. לדוגמא: ה- API's מאפשרים הפעלת פונקצית החיפוש מתוך מערכות IT תפעוליות.

רכיבים הצבועים בירוק, אינם רכיבים עצמאיים, אלא תשתיות חשובות להצלחתו של כל מוצר תשתיתי. לדוגמא: מנגנון הרשאות טוב, יודע לדמות עצמו למשתמש (ברמת ההרשאות המותרות) כאשר הוא מבקש לחפש ולאחזר מידע ממקורות שונים בארגון, ועל סמך הרשאותיו של המשתמש לכלול / להתעלם מהתוצאות שהתקבלו. נשמע טריוויאלי, אך רחוק מכך במציאות.

ב. מיקומים:

הרכיבים הממוקמים באזור השמאלי של התרשים רלוונטיים בעת הגדרת המילים עליהן יתבצע החיפוש (לפני הגישה לתכנים השונים).

הרכיבים הממוקמים באמצע, רלוונטיים בעת עיבוד התוצאות שהתקבלו מהתכנים השונים, לקראת הבאתם חזרה למשתמש.

הרכיבים הממוקמים מימין קשורים בעולם החיצון של תכנים, המגיעים, מחוץ למאגר המרכזי בו מבוצע החיפוש.

הרכיבים בחלק העליון קשורים לממשק עם המשתמש. העננים קשורים בתשתיות.

ג. משפחות מוצרים:

רוב המוצרים מיצגים בעיקר שניים שלושה רכיבים, שהם מרכז הכובד של יכולותיהם. אי לכך, קיימת חפיפה חלקית בין המוצרים. משפחות המוצרים העיקריות מתמקדות ב:

אחזור לשוני (Lingual).

חיפוש משולב (Federated Search).

חיפוש חכם / כריית מידע (Text Mining)

מוצרי קטלוג (Auto Categorization/Categorization)

 

קצרה היריעה מלהרחיב כאן על כל הרכיבים, אך יש כאן בהחלט יריית פתיחה. לפרטים נוספים ניתן לפנות לעורכי העיתון.

ארגונים רבים נדרשים לשאלה, מי יוביל את פרוייקט ניהול הידע.

עולם ניהול הידע שורשיו רבים: איכות, אנשים, מחשוב, תהליכים, ארגון ותרבות. הצצה לארגונים שונים מלמדת על מובילי ניהול ידע הבאים מכל התחומים המתאימים:

מנהלים עסקיים, מנהלי איכות, אנשי או"ש, גופי משאבי אנוש ובגופים רבים מוביל אותו תחום המחשוב.

מהי הנוסחה הנכונה? נושא ניהול הידע הנו מורכב כל כך, קשה כל כך ליישום. מי מתאים להובילו, כדי להביאו אל חוף מבטחים- אל הצלחה?

האמת היא, שאין זה מאד משנה.

מה שמשנה הוא:

א.      שהנושא נתמך (Sponsored) ע"י הנהלת הארגון.

ב.      ששותפים בפרוייקטים נציגים של כמה גורמים (למשל: מחשוב + איכות).

ג.       שמוביל הפרוייקט מקובל ברמת כלל הארגון להובלת מהלכים כלל ארגוניים.

ד.      שמוביל הפרוייקט מתייחס לפרוייקט בראיה רחבה עסקית ארגונית ולא בהסתכלות מחלקתית (זו או אחרת).

בשורה התחתונה, כמו בכל פרוייקט, ישנם שלושה גורמי הצלחה:

מנהל הפרוייקט, מנהל הפרוייקט ומנהל הפרוייקט.

 

ראוי על כן, שמוביל ניהול הידע, יהיה בראש ובראשונה מנהל פרוייקט (ארגוני) משכמו ומעלה. השאר יבוא אחר כך.

 

מבוסס, בין היתר, על מאמר של מר תומס הוגלנד בנושא.

אתר ניהול הידע של אוניברסיטת וושינגטוןארה"ב. האתר מספק מידע על ספרים חדשים שיצאוחדשות ואירועים בנושאמידע על תוכניות לימוד ניהול ידעמסמכים בנושא שניתן להוריד מהאתר. בנוסף מציע האתר כניסה לשבעה פורומים העוסקים באספקטים שונים בניהול ידע.

צפייה מהנה!


כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


ידע קיים במערכות אקולוגיות שבהן יש הפריה הדדית של מידע, רעיונות והשראה.
הדימוי האקולוגי בא להדגיש שארגונים מתנהגים כמו מערכות אורגניות, שככל שהשונות בהן גבוהה יותר, כך הן סתגלניות יותר ולכן גם חסונות יותר. כך נוהגת גם אקולוגיה של ידע. ההנחה היא שידע הוא דינמי, בהשתנות מתמדת ושהוא בעיקרו תוצר של פעילות חברתית שבאמצעותה אנשים, צוותים, ארגונים וקהילות מתפתחים.
השיחה היא לב ליבה של אקולוגיה של ידע בין אם היא שיחה פנים אל פנים ובין אם היא שיחה וירטואלית - באינטראנט או באינטרנט. המושג בא להזכיר שאי אפשר לנהל ידע כשם שמנהלים נכסים מוחשיים.

'The best single lesson I ever learned was to maximize the intellect of the company. You need to gather the knowledge of individualsshare those ideas and celebrate the sharing. That in the endis how a company becomes great.'

-- Jack Welchformer Chairman of General Electric1981-2001


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135