ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון יוני 2015 - מהדורה מס' 189
גיליון יוני 2015 - מהדורה מס' 189
גיליון:

1. מאמרה הוותיק של מוריה על ניהול ידע ומדיה חברתית עבר את 250 הציטוטים (מייצג את מספר המאמרים שמצטט את מוריה)

אנו גאים לומר שמוריה היא החוקרת הכי מצוטטת בתחום המדיה חברתית בהקשר של ניהול ידע

 

2. ב10/6 יתקיים כנס שנתי "מידע, חברה ותעשיה" באוניברסיטת בר אילן. בין המרצים בכנס: ד"ר אלון הסגל וד"ר מוריה לוי.

לפרטים נוספים לחצו כאן

 

3. בחודש אפריל התקיים כנס APQC השנתי. את הכנס פתחה O’dell  שפרסה את משנתה לגבי סרכי למידה של היחיד, דרכי למידה של הקבוצה, ודרכי למידה של ארגונים. על פי O’dell כמו גם תגובות הקהל, ארגונים שלומדים מהם יותר ובעלי זיכרון טוב יותר, יכולים לצפות ליתרונות עסקיים משמעותיים, בפרודוקטיביות, איכות, שירות לקוחות, חדשנות ורווחיות.

 

4. בימים אלו נפתח פורום KM Legal המיועד לאנשים העוסקים בעולם המשפטי בניהול ידע. לפרטים נוספים ניתן לפנות ל yamit@kmrom.com

 

5. בכנס האיכות שיתקיים בתאריכים 24-25/11/2015 יש מסלול ניהול ידע- כדאי להירשם.

 

6. בחודש יולי יתקיים כנס הקיץ של פורום ניהול הידע בישראל- כנס מתארח. 

מי שמעוניין לארח את הפורום בארגונו, מוזמן לצור קשר עם ימית.  yamit@kmrom.com 077-5020771

 

 

נכתב ע"י נגה ציפמן, ד"ר מוריה לוי

שעת בוקר מאוחרת בבניין משרדים במרכז הארץ. קבוצה של זרים מתכנסת לראשונה בחשש למפגש עבודה ראשון של קבוצה לפיתוח ידע. המשימה שהוגדרה במכתב ההזמנה נראית להם גדולה ועמומה: פיתוח ידע חדש לטובת הארגון בתחום עבודה רוחבי המשותף למוזמנים. אף אחד לא אומר זאת מפורשות, אבל מבט העיניים מגלה את החשש: איך מתחילים? האם אני מחזיק בידע שיכול לתרום לנושא (האם אהיה משמעותי כאן)? האם נעמוד במשימה?
ועכשיו, קיפצו איתנו קדימה תשעה חודשים בזמן.... אותה שעת בוקר, ואותו בניין משרדים. אבל מי שמתכנס הפעם כבר אינו לקט של זרים. זו היא קבוצה של עמיתים קרובים, שעברו יחד תהליך ופיתחו גוף ידע משמעותי לארגון- ולעצמם. הם מגיעים לחגוג את ההישג, להציג את התוצר שפתחו ושכבר תוקף, בפני בכירי הארגון ולדון בדרך הנכונה להנגיש אותו לכלל העובדים ולהטמיעו.
מה קרה בדרך? מה אפשר את ההצלחה? התשובה נעוצה בעבודה מוקפדת על פי מתודולוגיה חדשנית המשלבת בין מודל SECI של נונקה וטאקאוצ'י 1995, לבין מודלים דינמיים של התפתחות יחסים בקבוצה.
מודל SECI מוכר לרבים, ונמנה בין אבני הראשה של תיאוריות ניהול הידע בעולם. המודל מתאר מעברים ושינויים בצורתו של הידע באופן הנע על שני צירים: ציר ראשון מחבר בין ידע סמוי וידע גלוי, בעוד ציר שני מוביל מידע אישי לידע ארגוני/ קבוצתי- וחוזר חלילה. המודל מציג ארבעה שלבים שניתן להקבילם ולהתאימם לארבע משימות קבוצתיות בתהליך פיתוח הידע: סוציאליזציה Socialization) ), החצנה Externalization) ), שילוב Combination)) והפנמה (Internalization).

 

סוציאליזציה

בשלב זה המתרחש בתחילת חייה של הקבוצה מתקיים מעבר מידע סמוי שנמצא אצל הפרט בלבד, לידע סמוי (עדיין) שכעת משותף לקבוצה כולה. מדובר בידע שהאדם עצמו אינו יודע שנמצא ברשותו- הוא אינו יכול לתאר אותו באופן מילולי, אבל כן יכול לתאר אותו באופן סיפורי, כחוויה או כרגשות שקשורים בחוויה. בשלב העבודה הראשון של הקבוצה מקבל השלב ביטוי כמשימה של שיתוף בסיפורים אישיים: סיפורי הצלחה, וכשמבשילים התנאים אולי גם סיפורי אי הצלחה. חברי הקבוצה עדיין אינם יודעים להגיד באופן ברור מה הידע הגלוי, ההמלצה או הנחיית העבודה שמשתמעת מהסיפורים המובאים, אולם, לאחר ששמעו את הסיפור, הגיבו אליו או התחברו אליו באופנים שונים- הידע הסמוי הופך להיות משותף גם להם.
שלב זה מתקשר באופן מאוד טבעי לשלבי הולדת הקבוצה על פי תיאוריות דינמיות. המשימה, העומדת בפני הקבוצה על פי תיאוריות אלו היא "להפוך לקבוצה"- למצוא את המשותף בין החברים, ולהתגבר על תחושת הזרות הראשונית. הסיפורים והחוויות מתאימים מאוד לקידום מטרה זו היות והם מאפשרים הן הצגה אישית של כל חבר בקבוצה והן סימון של חוויות משותפות שכיחות שלאט לאט יובילו להבנת הנושא המרכזי שבו תעסוק הקבוצה במפגשיה, וסביבו תפתח את הידע הנדרש.

 

החצנה
בשלב זה מתרחש מעבר מידע סמוי הנמצא בידי הקבוצה לידע גלוי הנמצא בידה. הכוונה היא לתמלול ועיבוד של הסיפורים והחוויות שהובאו במפגשים קודמים והבניית קונספט העומד מאחוריהם. הידע עדיין אינו מובנה ומעובד במלואו, אולם הקבוצה עובדת באופן רציונאלי על מנת לחשוף את התובנות, ההמלצות לפועלה ואת הלקחים העתידיים שעומדים מאחורי הסיפור. התוצר בשלב זה כבר אינו סיפור, אלא פריטי ידע מנוסח הכולל סיטואציה בה מומלץ לעשות בו שימוש, גוף המלצה, תיאור של רווחים הכרוכים במימוש או הפסדים באי מימושה ועוד.
השלב מגיע בד בבד עם התקדמות היחסים בקבוצה והמעבר לעיסוק בהבדלות. השלב מאופיין ברצון של כל אחד מהמשתתפים להציג את הייחודיות שלו ולקבל מקום חשוב בקבוצה, ולא פעם, באים לידי ביטוי קונפליקטים על רקע זה. הדיון המקצועי ועיבוד החוויה להמלצה מאפשר לכל חבר להביא את קולו הייחודי ודעותיו. תיעול האנרגיות האלו לעבודה רציונאלית מאפשר הבאה שלהן בקונוטציה מאיימת פחות- הויכוחים הם מקצועיים ולא אישיים ומאפשרים טיוב של התוכן וההמלצות.

 

שילוב
במודל SECI השלב מתואר כמעבר מידע קבוצתי גלוי ברמה ראשונית ובסיסית לידע גלוי מורכב ומתוכלל. בעבודת הקבוצה השלב מאופיין בעיבוד ועיבוי של התוכן שגובש בשלב קודם, הוספת כלי עבודה תומכים המקדמים אותו (טפסים, תבניות, פרטי מידע משלימים) ואף תכלול של כמה פיסות ידע גלוי שכאלו יחד. אם בשלב קודם נוצרו מספר המלצות שעומדות כל אחת בפני עצמה כעת יכולה הקבוצה להתחיל ולעסוק במידול ההמלצות: קיבוץ של כמה המלצות לנושא מקצועי אחד (פרק) והבנה של טיב הקשרים בין הפרקים השונים. התוצר אליו מגיע הקבוצה בסיום השלב הוא מודל תורה מקצועית מפורטת מחלוקת לפרקים וכלים מקצועיים תומכים.
מבחינה דינמית, עומדת כעת הקבוצה בפני משימת האינטימיות. הקבוצה בשלה שוב לקרבה והרמוניה. ההקשבה חוזרת לחדר והקבוצה מסוגלת להבין את עצמה בצורה עמוקה יותר. האינטראקציות הבין אישיות נעשות מורכבות ועמוקות יותר. יש חוויה שמותר לדבר על הכול, ולהשתמש בידע שהצטבר. התנאים הללו הם המאפשרים את העמקת הידע, חיבור פרטי הידע יחד ופיתוחם.

 

הפנמה
חשבתם שמשימתנו הסתיימה עם הפיכתו של הידע לגלוי וארגוני (קבוצתי)? אין זה כך... מודל SECI מזכיר לנו את האופן שבו מושלם מעגל: הידע אינו נשאר ברמת הארגון (והקבוצה) אלא מחלחל חזרה פנימה אל הפרט (בקבוצה בפרט אבל גם עובדים נוספים בארגון הגדול). בנוסף, הוא אינו נשאר ידע מודע, רשמי וכתוב אלא, דרך האינטרפרטציה של העובד בקריאתו את שנלמד ובשימושו בידע זה, חוזר הלה להיות סמוי תוך שהוא מוטמע בדרכי ההתנהלות היום יומיות שלו. מבחינת הקבוצה, מדובר גם במשימה של הבאת הידע אל הפרט שלא לקח חלק בקבוצה ומתוך העברת הידע הגלוי, הבנה שלו את הנושא והפנמתו. למעשה אנחנו מדברים כאן על המשימה המוכרת לנו בשפה המקצועית כהטמעה אפקטיבית, או ניהול שינוי אפקטיבי.
גם מבחינת שלבי התפתחות היחסים בקבוצה הגענו אל השלב הסופי והאחרון- שלב הפרידה. הקבוצה מתמודדת עם סיום העבודה המשותפת, המפגשים והיחסים שנרקמו. היא עסוקה בהערכת הפעילות שנעשתה, התבוננות בהישגים שהושגו ובהישגים שלא הושגו. מבחינה זו משמעותיים בשבילה התיקוף, הצגת התוצרים וההבנה של האופן בה ישרתו את הארגון בהמשך. באופן זה פעילותה של הקבוצה מקבלת ערך וחשיבות ומקלים על הפרידה והסיום.

 

לסיכום
מאמר זה הציג דגם לעבודה בקבוצה לפיתוח ידע ארגוני. הוא בחן את האופן בו ארבעת מעברי הידע של מודל SECI עשויים להשתלב בארבעת השלבים בהתפתחות יחסים בקבוצה. המסקנה היא אופטימית: הכרות עם כלים ומודלים אלו עשויים לאפשר למנחה מקצועי ליעל את תהליך פיתוח הידע, אך יותר מכך- למקסם את תוצרי הקבוצה ולהתאים את המשימות לשלבים הרצויים. ידע שנוצר בקבוצה שכזו הוא בעל ערך רב לארגון, לחברי הקבוצה ולעובדים אחרים. הוא יהיה מעמיק ומשמעותי, ויאפשר שיפור תהליכי עבודה במקומות אמיתיים בהם הם נדרשים.


שיהיה בהצלחה ופיתוח ידע נעים!

 

מקורות:


SECI model of knowledge dimensions
שלבים בהתפתחות קבוצה קצובה בזמן. מאת: תמיר אשמן

 

 

נכתב ע"י שגית סלמון

עיצוב שטוח הוא מונח מתחום חווית המשתמש, שעיקרו שילוב בין ממשק משתמש פשוט ומינימליסטי לבין חוויית משתמש יעילה ונכונה.

בעוד שבעבר, היה נהוג השימוש בעיצובים עמוסי שכבות, הצללות, הברקות, אפקטים, אייקונים מורכבים ותלת מימד, הרי שמאפייני העיצוב השטוח הם הפוכים:

  • אייקונים וכפתורים פשוטים
  •  צבעים חזקים ואחידים
  •  רקע לבן ונקי
  •  צורות וקווים חדים
  •  טיפוגרפיה פשוטה ובסיסית

אחת הדוגמאות המוכרות לעיצוב שטוח היא Windows 8:

יתרונות נוספים של העיצוב השטוח:

  • מציאותי: נשאר בגבולות המסך, ולא מנסה לדמות עולם אמיתי (תלת מידד, אפקטים ועוד).
  •  מהיר ויעיל: מינימום אלמנטים עיצוביים, מקסימום מיקוד במהות.
  • אופנתי: שפה מוכרת- הרבה אתרים כבר משתמשים.
  • מותאם ומתפתח: מאפשר התפתחות של האתר והתאמתו למסכים בגדלים שונים.
  • פשוט וקל: פשוט ליישם, פחות עומס על המערכת.

 

בשלב זה, לא ברור האם עיצוב שטוח הוא טרנד חולף או שפה חדשה, מה שכן ברור הוא שענקיות כגון Microsoft,Google ו- Apple כבר משתמשות בו, וזוהי בוודאי אחת הסיבות לפופולאריות שלו.

 

מקורות:


http://www.bluedot.co.il/%D7%94%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%94/%D7%A2%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%91-%D7%A9%D7%98%D7%95%D7%97/

 

http://www.webdesignerdepot.com/2013/09/the-ultimate-guide-to-flat-design/


http://blog.usabilla.com/flat-web-design-trend-or-revolution/

 

http://bubu.co.il/%D7%A2%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A2%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%91-%D7%A9%D7%98%D7%95%D7%97/

 

נכתב ע"י ענת ביילסקי

המושג Big Data (עולם גדול של נתונים) מעלה על המפה את ההצפה שיש לנו כיום בנתונים: הרבה מאגרים, מאגרים גדולים בהיקפם, הכוללים נתונים מובנים ושאינם מובנים.


מאגרי מידע הקרויים Big Data בעלי המאפיינים העיקריים הבאים:


היקפים גדולים של מידע (Volume) - כמויות הנתונים שמצטברים בארגון גדלים בקצב הולך וגדל (כך לדוגמא, נתונים על עיסקאות שבוצעו ואוחסנו במהלך השנים ישמשו לצורך ניתוח תבניות ומגמות בסחר במניות בבורסה). בנוסף, הגידול בהיקפי הנתונים נובע גם מהעובדה כי מתווספים מקורות נתונים נוספים למאגר המידע (כמו למשל, נתונים לא מובנים המגיעים מתוך הרשתות החברתיות). כל אלו מגדילים את כמות הנתונים שיש לנתחם.


גיוון הנתונים-(Variety) הנתונים כיום מגיעים בפורמטים שונים, נתונים מספריים מובנים במאגרי מידע מסורתיים, מידע לא מובנה הנוצר ממסמכים, מיילים, סרטוני וידאו, אתרים ורשתות חברתיות ועוד.

 

מורכבות (Complexity)– כפי שציינתי קודם, הנתונים מגיעים למאגר ממספר מקורות. לכן, יש צורך לבצע ניקוי והתאמה, של הנתונים בעיקר בדרך של זיהוי של תבניות וקשרים שונים אשר אינם ניתנים לחיזוי אנושי מראש.
לשם זיהוי תבניות מוכנסים לשימוש בתחום אלגוריתמים שהורחבו והותאמו לעבודה בכמויות ובקצבים הנדרשים.

 

מהירות קבלת הנתונים -(Velocity) עקב דרישת הלקוחות לקבלת תשובות מורכבות בזמן אמת (ככל שניתן). הנתונים זורמים במהירות רבה אל בסיס המידע ויש לטפל בהם בזמן המהיר ביותר. אופן ההתמודדות עם מהירות קבלת ועיבוד הנתונים הינה אתגר עבור רוב הארגונים. שכן ,נדרשים אמצעי האחסון מתקדמים התומכים בכמויות מידע גדולות המאפשרים גם כתיבה ושליפה מהירים מאוד.

http://whatis.techtarget.com/definition/3Vs

 

כך לדוגמא, על מנת לנסות ולאתר מידע מקדים על פעילויות טרור מתבצע  איסוף והצלבת נתונים משלל מקורות גלויים  כגון, מידע מהרשתות חברתיות כדוגמת פייסבוק וטוויטר. מידע מתוך מערכות כדוגמת רשומות כניסה ויציאה של משטרת הגבולות,  פעילות טלפונים סלולריים ועוד) . כל זאת לשם זיהוי תבניות וקשרים שיכולים להצביע על   אפשרות לביצוע פעילות טרור עתידית.

 

בין ה BI  הקלאסי שהכרנו ל BIG Data:
Big Data הינו תת עולם של עולם ה BI.

 

מערכות Big Data  הינן פוטנציאל לכריית נתונים. היכולת לזהות תבניות מעניינות וללמוד מהן על עולם התוכן מתאפשר בזכות ריבוי הנתונים.

 

במערכות BI  הקלאסיות מתבצע עיבוד על נתונים מובנים הקשורים לפעילות הארגון כאשר הניתוח מכיל הצלבות וחיתוכים  שונים של הנתונים על הפעילויות שבוצעו בעבר. לעומת זאת, כאשר אנחנו דנים ב Big Data ישולבו בניתוחים הנתונים דוחות מובנים יחד עם מידע לא מובנה (שנאסף למשל  באמצעות כלי ניטור ואיסוף מתקדמים- דוגמת ניתוח דפוסי גלישה באינטרנט).

 

ניתן לומר כי, פעמים רבות, המיקוד ב Big Data עובר מניתוח של שאלות על מה שהתרחש בעבר אל שאלות הקשורות בתחזיות ולכן יוצרות ערך ממשי של תובנות עבור הארגון לגבי הפעילות העתידית.

 

ובין Big Data לניהול ידע?
 
על כך במאמר נפרד. בתור התחלה בהחלט כדאי לקרוא את סיכום הספר להלן- http://www.kmrom.com/Site/Articles/ViewArticle.aspx?ArticleID=1951

 

מקורות המידע:

http://www.sas.com/en_us/insights/big-data/what-is-big-data.html

http://he.wikipedia.org/wiki/Big_Data

http://www.pc.co.il/editorial/179630/

http://searchcloudcomputing.techtarget.com/definition/big-data-Big-Data

 

מאמר מהעולם על חמש חברות שהדגימו כיצד ארגונים בצורות וגדלים שונים התגברו על אתגרי הפריסה והצליחו לחלוק את הידע בתוך הארגון.

 

לקריאה לחצו כאן

 איך ניהול ידע נולד? מה עושים בניהול ידע?

סרטון על ניהול ידע, מאפיינים וכלים שימושיים...
מאויר בצורה מקסימה ומלווה בדיבוב מתאים לו.
כדאי לצפות...

 

לצפייה לחצו כאן

כנסים בארץ

 

שם האירוע: כנס שנתי "מידע חברה ותעשייה"

מיקום האירוע: אוניברסיטת בר אילן

תאריכים: 10/06/2015

פרטים נוספיםלחצו כאן

 

שם האירוע: פורום KMI

מיקום האירוע: יס פלאנט, רח' המאה ועשרים 4 , ראשל"צ

תאריכים: 29/07/2015

פרטים נוספים: בהמשך

 

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: Innovations in Knowledge Organization
מיקום האירוע: Singapore City, Singapore
תאריכים: 08-09/06/2015
פרטים נוספיםלחצו כאן

 

שם האירוע: KM UK 2015

מיקום האירוע: London, United Kingdom

תאריכים: 10-11/06/2015

פרטים נוספיםלחצו כאן

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר Leaders Eat Last- Why some teams pull together and Others don’t, הינו ספר שנכתב על ידי Simon Sinek, שכתב גם את רב המכר Start with why ונחשב דובר ידוע ב TED.
הספר שנכתב בשנת 2014 עוסק בפיצוח שאלת המנהיגות- כיצד על המוביל לפעול, כדי להצליח להוביל את הארגון בראשו הוא עומד, בבטחה, להצלחה.
הטענה הבסיסית בספר, שכדי להצליח, על ארגן לא לדאוג לבעלי העניין ולכסף, אלא תחילה לעובדים וללקוחות.


מפת הספר:

למרות שיש הרבה ספרים על מנהיגות, גם ספר זה נותן טעימה נוספת, והסתכלות ייחודית שמוסיפה עוד נדבך. אני אישית לקחתי מכאן, משהו שלא ידעתי עד היום לנסחו במילים ומתואר באופן נהיר ביותר: "הרווחיות היא אמצעי ולא מטרה". כל מנהיג וארגון והמטרה שלו.

אנשים כיצורים פיזיולוגיים

 

אנשים הם יצורים פיזיולוגיים. אך ככאלו, הם שונים מיתר המינים, שנראה שלא השתנו באלפי השנים האחרונות. אנשים מתפתחים, ודרך התנהלות האנשים משתנה עם השנים- אפשר לומר עד מאד.

עם זאת, אנו מונעים ברמה הפיזיולוגית על ידי כימיקלים רבים, שנפרט להלן כמה מהם הרלוונטיים לביצוענו כפרטים וכחברה:

 

E- Endorphins:
אנדורפין הינו כימיקל בגוף האדם מקבוצת הכימיקלים "האישיים" שמייצר לנו תחושת עילוי. מטרתו למסך כאב, למשל בשעת ריצה. כאנשים, אנו יכולים לפתח התמכרות לאנדורפינים, מה שנותן לנו הרגשה טובה, ומאפשר לנו כך להתקדם עוד ועוד, בתחומים שהמסתכל מן הצד, יתקשה להבין, אם לא חווה זאת בעצמו, או ראה זאת מקרוב.
יכולתנו לעבוד קשה ולהשקיע מאמץ רב בעבודה- היא בזכות אותו אנדרופין.

 

D-Dopamine:
דופמין הינו גם כימיקל "אישי" הנותן לנו תחושה טובה, תחושה של סיפוק, כאשר התקדמנו. אנו מקבלים הזרקה של דופמין, לא רק בסיום המשימה, אלא גם במהלכה, תוך כדי ביצועה, כאשר מרגישים את ההתקדמות המלווה אותנו בתהליך. זו הסיבה שאומרים שכאשר מגדירים מטרה- כדאי לרשום אותה. בדרך זו אנו חווים את ההתקדמות באופן ברור ומוחשי יותר, ומקבלים יותר חיזוקים מעצם תחושת ההתקדמות.
ככל שהמטרה גדולה יותר, ככל שאנו משקיעים מאמץ רב יותר, ככל שנתקדם יותר- נקבל יותר דופמין.
יכולתנו להציב מטרות ולפעול לקידומן בעבודה- היא בזכות הדופמין.

 

S-Serotonin:
הסרוטונין הינו הראשון מהכימיקלים ה"חברתיים". סרוטונין גורם לנו תחושה של כבוד, כאשר אחרים גאים בנו ומכבדים אותנו, או כאשר אנחנו גאים במישהו שחשוב לנו. הוא גורם לנו להרגיש חזקים ובטוחים יותר במעמדנו ומקומנו.
סרוטונין גורם לנו לעבוד עבור ילדינו, עובדינו ואלו שאנו מנחים- כדי לתמוך בהם ולחזק אותם. הוא גורם להם לעבוד, כדי לגרום לנו גאווה.
הסרוטונין הוא שמבטיח שנדאג לאלו שבאחריותנו, ונעשה למען אלו הדואגים לנו.

 

O-Oxytocin:
אוקסיטוסין, אף הוא כימיקל "חברתי", הוא כימיקל האחראי על האהבה. הוא שמספק לנו את תחושת החברות, האהבה והאמון. בניגוד לאנדורפין שנותן תחושה טובה בטווח המיידי, אך כך גם נרגע ויורד מהר, האוקסיטוסין פועל דווקא בטווח הארוך- לוקח יותר זמן לגרום לנו לזרום בגופנו, אך כשהוא מגיע, הוא נשאר.
הוא פועל בדרך, שיותר שנשהה עם מישהו כך יהיה יותר סיכוי שנהיה פגיעים לו, ועם זאת, נפתח עימו יחסי אמון, המלווים, כך מסתבר, ב אוקסיטוסין.האוקסיטוסין משפיע על תחושת האמון שלנו כלפי האחר, ועל תחושת השייכות שלנו לקבוצה כולה ועל הנאמנות שלנו לה.
ל אוקסיטוסין השפעה רחבה. הוא משפיע לא רק על מקבל האמון, אלא גם על מקבלה- ואפילו (באופן מפתיע) גם על אחרים שעדים לפעולה המעידה על כך, למשל אדם הרואה פעולה המביעה נדיבות.
האוקסיטוסין הוא שעוזר לנו ליצור את הקשרים החברתיים של אהבה ואמון.

בצד ארבעה כימיקלים חיוביים חשובים אלו, יש כימיקל נוסף, חיובי פחות:

 

C-Cortisol:
הקורטיסול אחראי על המתח והלחץ אותם אנו חווים בעת סכנה. הוא מגיח, אך אמור לחלוף כאשר הסכנה חולפת. אך כאשר אנשים מרגישים מאוימים לאורך זמן, כאשר אינם חשים בטוחים בסביבת העבודה שלהם, אפילו אם אין סכנה מוחשית, אלא רק תחושה כזו בליבם, הקורטיסול יכול להשתולל בגופנו. הוא מזיק לארגון, ומחקרים מלמדים שהוא גם מזיק באופן ישיר לבריאותם של האנשים.

 

ישנם כימיקלים נוספים המשפיעים עלינו, אך בחירה של תיאור חמישה אלו אינה מקרית.
תיאור הכימיקלים מסביר את התנהלותנו כיצורים, אך גם מכוון את המנהיג להבנת כיווני הפעולה בהם עליו לפעול- הן ברמת העובד כפרט, והן כחלק מהיותו יציר חברתי שמצליח בזכות היותו חלק מהקבוצה.
על המנהיג ליצור את הסביבה הנכונה, שתניע את העובדים למוטיבציה, לשחרור כימיקלים אלו ומהסיבת הנכונות. על המנהיג למצוא את האיזון הנכון בין ארבעת מרכיבים אלו, לתועלת העובדים ולתועלת העבודה.


חזרה

 

המנהיג

 

מנהיגות מתחילה במנהיג.
כיצורים חברתיים אנו מחפשים את המדרוג וההיררכיה, ומחפשים את המנהיג. זה נותן לנו ביטחון, גם אם אנחנו אינם המנהיג. אנו נושאים אליו את עינינו בציפייה להתנהלות מרשימה.

 

תפיסת המנהיגות אותה מציג Sinek היא המנהיג ששליח הציבור ומשרתו.
כאשר המנהיג מראה דוגמא אישית, ואכן משרת את הציבור עליו הוא אחראי, אלו גומלים לו בכל מאודם- ועושים הכל כדי לקדם את המנהיג וחזונו. וכך, הארגון משיג את יעדיו.

 

המנהיג הוא שמנחיל תרבות ארגונית, אולם הוא יכול להיות גם יציר כפיה של תרבות שכבר קיימת, ובמקרה כזה עליו לבחון במשנה זהירות ולוודא שאכן זו חיובית, תומכת ומקדמת את הארגון.

 

על המנהיגים מוטלת האחריות, ללמד את עובדיהם את החוקים ולאמן אותם ליישומם. לאחר מכן מוטל עליהם לצעוד אחורה ולאפשר לפקודים לפעול לבד.
אך ההובלה, כך מתאר Sinek, אינה רק בשם ההליכה לפי החוקים והנהלים, אלא- והקשיבו להפתעה- גם דוגמא אישית לשבירתם של החוקים, והליכה נגדם.
כי לפעמים, לתועלת הציבור ולתועלת העניין (ולא לתועלתו האישית של המנהיג או העובד)- נדרש לשנות או אפילו לשבור. ואנו סומכים על המנהיג שלנו ונותנים בו אמון שאכן יזהה נקודות שכאלו, ורק את אלו בלבד, ויוביל אותנו קדימה, גם כשהדרך אינה ישרה.

 

על המנהיג לדאוג לכל האמצעים כדי שהעובדים תחתיו יצליחו. לא להתרכז בעצמו, לא להתרכז בלהיות ממלכתי, אלא לפעול כך שכל עובד שכפוף לו יצליח הוא להגיע להצלחה. זאת על ידי הכוונה, על ידי העברת ידע, על ידי העברת המשאבים הנדרשים לעובד- כדי שיהיה בידו כל מה שנדרש כדי להגיע ליעד הנכסף ולהתקדם. לטובתם ולטובת הארגון. הא בהא תליא.

 

ועל המנהיג להיות ישר ולהנחיל רוח של יושרה. לא מספיק שמנהל יגיד לעובדיו שהוא ישר כדי שהם יתנו בו אמון. אמון נבנה באופן הדרגתי, מתוך תהליך ארוך של יושרה, ולא רק כאשר קל לכולם להסכים, אלא דווקא כשעולות וצפות אי ההסכמות. ורוח של יושרה היא דבר שעובר ממנהל לעובדיו, ומחלחל כתרבות כוללת.

 

ועל המנהיג להוביל את כולם ליעד משותף (אחר מהרווחיות), יעד שיאחד את כולם ויגרום לכולם להתאמץ בשבילו. ביחד.

 


חזרה

 

סביבה מגוננת

 

אין צורך להכביר במילים כדי לתאר את חשיבות היותו של ארגון סביבה בטוחה לעובדיו.
הבסיס הראשון לכך- הוא תחושת המשפחתיות שעל הארגון להקנות לעובדיו. זה מתחיל מתפיסת המנהיג כהורה, והתייחסות לעובדיו כילדיו. כל עוד ינהג בהם ככאלו- יקל עליו להקנות להם סביבה בטוחה.
לפיסתו של Sinek, המשמעות היא שגם לא מפטרים עובדים לעולם. כמו שילד, גם אם אינו מוצלח- תטפח אותו ותפיק איתו וממנו את המרב, כך גם צריך להיות היחס לעובדים.
על המנהיג לפתח בקרב עובדיו תחושת שייכות.
כדי שיהיה ניתן לייצר את תחושת השייכות, על המנהיג לפתח את הארגון כסביבה שנקייה מסכנות. הנ"ל מתייחס גם לסכנות חיצוניות, שמתפקידו של המנהיג לנטרל, אך גם מסכנות פנימיות, בתוך הארגון עצמו.
כל עובד העובדים יהיו חופשיים שלא לדאוג, חופשיים ממתח ולחצים, הם יוכלו להשקיע את עיקר האנרגיות לעבודה ולקידום הפעילות, התוצרים והארגון.
כאשר העובדים מרגישים כי הסביבה בטוחה, הם מודים בשגיאות וטעויות ומצביעים על כשלים באופן מיידי ובאופן נקי, וכך יכולים למנוע מצבי משבר או לצאת מהם ביתר קלות ומהירות.
הם גם מתקשרים באופן טוב יותר ולכן יכולים להניע את הארגון מהר יותר להצלחה.

 

העובדים מצפיo מהמנהיג שיגן עליהם; שייצר עבורם סביבה בטוחה; שייצר תרבות ארגונית של סביבה בטוחה לכולם, סביבה שמותר להודות בה בטעויות, ולא לחשוש מעמיתים ומנהלים סובבים.
כל ארגון יגדיר לעצמו מפני מה הוא מתגונן במשותף, ואת מה הוא מנסה לנצח. בחברה קטנה יתכן ומדבר בהישרדות המשותפת, בארגון גדול יותר, יתכן וזו הצמיחה.


חזרה

 

הקבוצה

 

כקבוצה- לעולם נצליח יותר מאשר כפרטים. זהו אחד מאבני היסוד שצריך להוביל ארגון בהתנהלותו.
העולם התקדם בעיקר בזכות שילוב כוחות, ולא בשל פרטים מבריקים.

 

הקבוצה והעבודה המשותפת משפרים את ביצוענו והצלחתנו. ככל שנכיר יותר טוב, איש את משנהו, כך יתחזקו הקשרים החברתיים בין האנשים והקבוצה תתחזק.
ככל שהקשרים החברתיים יתחזקו, הנאמנות לקבוצה ולארגון תגבר.
וככל שהנאמנות תגבר- השורה התחתונה תשתפר.

 

הקשרים מתחילים ברוח המנהל. מנהל שאינו נשאר במשרדו, אלא מקיים שיח (ולא רק וירטואלי) עם עובדיו. מנהל שדוחף לקשר (אמיתי- פנים אל פנים) בין עובדים, ולשיתופי פעולה ביניהם. ושוב, כפי שכבר נכתב לעיל, לא רק כשיש הסכמה וקל הדבר.

 

כשעובדים בצוות ואחד עוזב, הגאוניות אינה עוזבת לחלוטין יחד איתו. הארגון מצליח להמשיך ולהתקדם, גם אם העובד שעזב היה מוערך ביותר.

 

השורה התחתונה: הקבוצה היא מקור כוח ועוצמה לחברות. לא כדאי לוותר.

 


חזרה

 

סדרי עדיפויות

 

מנהלים רבים מנהלים את הארגון דרך המספרים.
ככל שהניהול דרך המספרים גובר- הדאגה לעובדים יורדת. המנהל רואה לנגד עיניו את בעלי העניין ואת הצורך להשביע את רצונם, והתוצאה, כפי הנראה, תהיה דאגה לטווח קצר, ופחות דאגה לאנשים ולצרכיהם.
הדאגה לאנשים וליצירת סביבת עבודה מגוננת עבורם היא בסיס להצלחה.
הוכח מחקרית, כי כאשר אנו קוראים סטטיסטיקות, אנו מושפעים פחות, מאשר בקריאת הסיפור סביב האדם הבודד. הדבר נכון גם לגבי מנהלים.
זה צריך להיות סדר העדיפויות של המנהיג. הדאגה לעובדים וללקוחות צריכה להקדים בסדרי העדיפויות, כך טוען Sinek, את הדאגה למספרים, ולבעלי העניין.

 

כדי להצליח לממש את סדרי העדיפויות דנן, מומלץ:

  1.  לראות את האנשים באופן ישיר (ולא רק דרך ניירות); לאפשר לאנשים להיפגש בינם לבין עצמם (שייראו גם הם זה את זה).
  2. לייצר מוטת ניהול שאינה רחבה מידי (מפעלים- עד 150 איש)
  3. להעניק לאנשים גם זמן וקשב ניהוליים ולא רק כסף תמורת עבודתם.
  4.  הרבה סבלנות- הסתכלות לטווח הארוך.

ברור שלא ניתן לנהל עסק לטווח ארוך ללא רווחיות, אולם הרווח נכון שיהיה אמצעי ולא מטרה בפני עצמה.
סדרי עדיפויות שכאלו, הם שמאפשרים לעובדים להרגיש מוגנים ולמנהיג לקבל את ההחלטות המוסריות והמקצועיות הנכונות ולהוביל את הקבוצה להשגת החזון והיעדים.

 

לקוחות, כך מציע Sinek יאהבו חברה שעובדיה אוהבים אותה תחילה. שם זה צריך להתחיל. זו כל התורה.

 


חזרה

 

ללמד אחרים (השלב ה- 12)

 

ההמלצה האחרונה, אותה מציג Sinek שונה מהקודמות. היא אינה נוגעת בתכונה מנהיגותית אם כי בדרך להטמיע את ההתנהגויות.
אם אתה רוצה להצליח להטמיע- ודא שאתה גם מלמד ומלווה עוד מישהו בצעדיו למנהיגות. מתוך כך שתלמד ותלווה אחרים, תבין יותר, תפנים יותר, ותטמיע בעצמך את אשר אתה מלמד.


המלצה זו, אותה מכנה Sinek השלב ה- 12, לקוחה משיטה ידועה של גמילה מאלכוהול. שיטה זו של אלכוהלים אנונימיים, פועלת כבר כ- 50 שנה. היא כוללת 12 שלבים לגמילה, אולם, כך מסתבר, מי שאינו ממלא את השלב ה- 12 מתקשה להתמיד.


והשלב ה- 12 הוא שלב ה"תעביר את זה הלאה". לווה עוד מישהו בדרך לגמילה, ותראה שאתה מצליח להתמיד יותר בעצמך.
האם זה הסרוטונין שגורם לנו גאווה כשנצליח? האם זה האוקסיטוסין שיוצר בליבנו את האהבה והאמון באחר? יתכן. הטבע דואג לנו שנדאג לעולם, וטוב שכך.

 


חזרה

 

לסיכום, כדאי לשים לב לשם הספר- אומר לא מעט: מנהיגים אוכלים אחרונים. בסדר העדיפויות הם אחרי העובדים והלקוחות ולא לפניהם. להנהיג זה לשרת את העובדים והציבור, ולא דרך ליהנות משררה. אני בעד.


חזרה

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135