ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון מאי 2011 - מהדורה מס' 140
גיליון מאי 2011 - מהדורה מס' 140
גיליון:

1. קורס חדש מבית רום- סדנא בת יומיים בנושא חוויית משתמש בהיבטי ניהול ידע יתקיים ב26-27/06/2011, לפרטים נוספים ניתן לפנות ל yamit@kmrom.com 

2.התקבל לפרסום מאמר אקדמי של ד"ר מוריה לוי, בנושא שימור ידע  פורשים, למגזין האקדמי Emerald- Journal of Knowledge Management, הנחשב למספר 1 בתחום ניהול הידע. המאמר יפורסם בגיליון הקרוב.

3. בסוף אפריל התקיים מפגש "בית פתוח" של חברת ROM ולקוחותיה בבנק הפועלים. אנו מודים ליחידת הפורטל הארגוני בבנק שאירחה את המפגש, והציגה את פעילויות ניהול הידע בארגון, וקוראים ללקוחות ולעמיתים נוספים המוכנים לפתוח את דלתם לביקור ליצור עמנו קשר
4. לקראת חודש מאי אנו מציינים את בהרכנת ראש את יום השואה והגבורה ואת יום הזיכרון, ומרכינים ראש עם כל עם ישראל. אנו מברכים את כל עמיתנו וקוראינו לקראת יום העצמאות ה-63 של מדינת ישראל.

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

מערכות EPSS (Electronic Performance Support System) הנם כלים שנועדו לתמיכה בביצועי המערכות. למרות הפוטנציאל העצום שלהם (ללמידה, תמיכה ועזרה) אנשים עושים בהם שימוש בעיקר לעזרה- לצורך קבלת עזרה מקוונת לתפעול מסכי ותהליכי מערכות מידע. ולא בכדי.
פריט שמטרתו למידה יתוכנן במספר רבדים, יכלול הסבר עומק, שיקולי דעת וקריטריונים שיש לקחת בחשבון, כמו גם הפניות למקורות וקישורים חיצוניים.
פריט המתוכנן לתמיכה, יהיה קצר יותר, אך עדיין יכלול את היבטי שיקול הדעת והקריטריונים. כל זאת, כדי לסייע לעובד הידע המתלבט, בקבלת ההחלטה המיטבית, על כל מרכיביה.
פריט עזרה טוב הנו קצר ותמציתי. מטרתו לתת מענה מיידי. הוא יכלול שורות תחתונות ולא קריטריונים, לא שיקולי דעת. בוודאי שלא מקורות.
מכאן, שעל ארגון המיישם מערכת EPSS לבחור באיזה קו לנקוט. האם להאריך או לקצר, ועד כמה.
באופן טבעי, מרבית הארגונים יבחרו ליישם פריטי עזרה המהווים את הנתיב הקריטי, ו-  EPSS ימשיך באופן פוטנציאלי לאפשר גם וגם וגם, אך באופן מעשי לשמש ברוב המקרים כעזרה מקוונת.

הסתכלות על ה- EPSS בראיה תפעולית תכוון ארגונים לקרב אותו במידת הניתן למערכת התפעולית בה הוא תומך. אם ניתן- בתוך המערכת עצמה, ואם לא- עד כמה שניתן, בסמוך לה. להקטין את המאמץ הנדרש מהעובד בעת ביצוע עבודתו, לצורך גישה למידע העזר.
הסתכלות זו אמנם מיטבית בראיה תפעולית של המערכת עצמה, אך לא ברור אם זו החלטה נכונה גם בראיית ניהול הידע הכולל של הנושא בו תומכת המערכת, ועוד יותר בראיית ניהול הידע הארגוני.
באופן טבעי, בארגון נדרש לנהל גם ידע תמיכתי, גם ידע העשרתי ובוודאי ידע למידתי לנושא.
כל אלו, ינוהלו על פי רוב באתרי ידע מקצועיים, המהווים חלק מרשת אתרי הידע בארגון. שם מקומם הטבעי, ושם קל לכלול גם חלוניות המשלבות מסמכים, קישורים, רשימות ופריטים פרושים. בדרך זו ניתן לתת מענה מיטבי למבחנים, למקורות, לשיקולי דעת ולצרכי הידע המגוונים הקשורים לנושא.

אך ניתן בהחלט להשיג את כל המטרות גם יחד:
   א. להכיר בכך ש- EPSS , על תכני העזרה שבה, ועל תכניה האחרים, אם יושמה באופן אחר בארגון, הנה חלק ממארג הידע הארגוני.

  ב. לאפשר על כן גישה קלה ונוחה לידע המאוחסן ב- EPSS גם ממאגרי הידע האחרים אליהם יש לה זיקה. נכון לבצע        זאת, בשתי שיטות:

• ע"י אחסון פיזי של הידע ה- EPSS-י במסד הפורטלי, כאשר מערכת ה- EPSS שולפת אותו משם ומציגה אותו בתוך המערכת או בסמוך לה. מבחינת המשתמש במערכת מקום האחסון  שקוף, אולם בהקשרים אמרים, משתמשים אחרים, יכולים לגשת למידע גם דרך כל כלי הפורטל הרגילים (ניווט לדף התוכן, חיפוש במנוע החיפוש וקישור).
 • ע"י אחסון פיזי במערכת ה- EPSS, תוך אפשרות לקישור לדפים ייעודיים המייצגים כל פריט, גם מחוץ למערכת, ותוך קישור מנוע החיפוש הארגוני, גם למסד הנתונים של ה- EPSS כדי לאפשר גישה ישירה למידע.

יש לזכור כי ה- EPSS  כולל ידע ארגוני מקצועי חשוב.
יש לזכור כי הידע ב- EPSS אינו מבודל אלא מקושר לפריטי ידע נוספים הנמצאים מחוץ ל- EPSS, ומהווה חלק ממארג כולל.

ואם נתכנן את יישום ה- EPSS בהתאם לאלו, הרי שנמנף את יכולתו לתמוך בעובד הידע בקבלת החלטות ובשיפור הביצועים העסקיים של הארגון. הוא שאמרנו- Enterprise Performance Support Systems.


 

נכתב ע"י נגה צ'יפמן-שטינורץ, טלי הלמן

אנו, מנהלי הידע מתמודדים פעמים רבות עם התנגדויות, הקורות כחלק טבעי מתהליך השינוי. למרות הנטייה לחפש את הסיבה להתנגדות בסיבה רציונאלית ומובהקת, לעיתים ההתנגדות לשינוי מקורה במצב חוסם שקרה בעבר או קורה בהווה ונעוץ במערכת, באנשים, בזיקות או בהיסטוריה של הארגון.  במצב כזה אנחנו "תקועים", ולא מבינים את המקור לתקיעות. אנו מנסים לכוון לעבר מטרות ויעדים אך מרגישים כי משהו מושך אותנו לאחור ואינו מאפשר לנו לגבש תוכנית פעולה והתמודדות ברורה. אחד האתגרים העומדים בפנינו כמנהל ידע הוא זיהוי המקור לתקיעות, אם כי לעיתים קרובות המקור סמוי מן העין ואינו מדובר אך השפעתו ניכרת ומורגשת.

שוק הייעוץ הארגוני מציע מספר כלים לזיהוי גורמי הבעיה כאשר אחד הכלים התופסים תאוצה  לאחרונה הנו שיטת הקונסטלציה המערכתית. השיטה אשר במקור שימשה ככלי לאבחון וטיפול משפחתי, הורחבה לאחרונה ומוכלת כעת גם בשוק הייעוץ הארגוני בו היא מניבה תוצאות מעניינות.

"קונסטלציה מערכתית" היא שיטה שפותחה על ידי ברט הלינגר ומטרתה להציף דנמיקות חבויות בתוך המערכת. בבסיסה יוצרים סימולציה חיה  שבה משתתפי הסדנא נעמדים במרחב באופן המסמל  את הדינימקה בין הגורמים המעורבים, כפי שהם עצמם תופסים אותה.השיטה טוענת כי כאשר מעמידים אנשים באופן חופשי במרחב, נוצרת  "הזדהות מרחבית", כלומר, אנשים נעמדים במרחב באופן שמושלך מתוך חוויותיהם ורגשותיהם (קרוב/רחוק, עם הפנים/עם הגב, ליד אחד/ליד שני וכו') .  שיטה זו מאפשרת לחוות באופן ברור ומיידי את כלל הגורמים והשפעתם ובכך להביא לתובנות עמוקות. עבודה עם קונסטלציה בארגון, מציפה את ההשפעות ההדדיות של גורמים שונים על הבעיה באופן פשוט וברור, מדגימה באופן פיזי את מקורות התקיעות, מזהה מכשולים לא מדוברים ומגייסת ידע חבוי לקראת הגעה לפתרון. 
בסדנת קונסטלציה מערכתית, שהנחתה רונית קורץ, פסיכולוגית ארגונית, במסגרת כנס איפ"א, תוארה העמדה שנועדה להציף את המקור להתנגדות לתהליך הטמעה של מוצר בחברה. במסגרת הפעילות, הועמדו נציגים המסמלים הן בעלי תפקידים משמעותיים בתהליך (סמנכ"ל, אנשי מכירות, אנשי פיתוח ולקוח) והן נציגים המסמלים גורמים שאינם אנושיים כגון: המוצר עצמו, הפוטנציאל העסקי שלו ויעדי הפרויקט.
מהדרך שבה נעמדו בחדר הנציגים ומהזוית אליה בחרו להפנות את פניהם או גבם, ניתן היה ללמוד רבות על מערכת היחסים בין הגורמים השונים, למשל, נראה היה שפניו של הסמנכ"ל מופנות אל הפוטנציאל העסקי לעומת פניהם של אנשי המכירות אשר פנו, דווקא, אל הלקוח.  משלב זה היה ברור כי הגורמים השונים הלוקחים חלק בתהליך מרכזים את מאמציהם בכיוונים שונים ואינם מסונכרנים בניהם.
בשיחה ועיבוד שנערכו בעקבות הקונסטלציה, התחוור כי מבחינה הסטורית היו קיימים ניסיונות קודמים, אליהם לא היה מודע הסמנכ"ל הצעיר, לפתח מוצרים חדשניים שכשלו, הדבר נתפס ע"י אנשי החברה, כמצב בו הוא אינו נותן מקום לכל מה שהיה כאן לפניו. מראש, היה נראה כי הבעיות שעל הפרק הנן שאלות מנהיגות, משמעת או מערכת יחסים אולם הקונסטלציה הציפה מקור אחר לתקיעות התהליך.

גם בעולמם של מנהלי הידע קיימים אתגרים כגון הטמעת מערכות חדשות, השגת שיתוף פעולה הן בקרב ההנהלה והן בקרב צוות ניהול הידע והעובדים, הנעת תהליכים, גיבושה של תרבות ארגונית התומכת בשיתוף ולמידה ועוד.
פעמים רבות, פונים אלינו מנהלי ידע ארגוניים  לייעוץ כאשר הם חשים כי תהלכים אלו אינם מתקדמים בצורה מיטבית, מתחת לפני השטח הם חשים התנגדות פאסיבית או אקטיבית.
יתרה מזאת, לעתים קרובות הם מניחים כי הסיבה לעיכוב ידועה להם והם מבקשים את עצתנו רק בהקשר להתמודדות עמה. בסיטואציות כאלו ניתן לעשות שימוש בכלי הקונסטלציה המערכתית לצורך חשיפה ואבחון של התנגדויות ודינמיקות לא צפויות או ידועות.
חשוב לציין, שגם במקרים בהם הסיבה לעיכוב או ההתנגדות היא אכן זו שחזה מנהל הידע, העמדה ומתן במה לחברי הצוות בה הם יכולים להביע את רגשותיהם ולהעלות לדיון תחושות, מניעים ודינמיקות המעסיקים אותם מסייעים לחברם לתהליך וליצירת מוטיבציה משלהם להגעה לפתרון.

לסיכום, קונסטלציה מערכתית היא אחד הכלים החדשניים והמעניינים המשמשים הן לאבחון והן לפתרון של דינמיקות והתנגדויות תוקעות תהליך. לאחרונה, החלנו בשימוש בטכניקה זו, בסיטואציות ובארגונים המתאימים לכך, ההעמדות פתחו לנו דלת לדיון משמעותי והבנה רחבה ולשיתוף של רגשות ומניעים של השותפים בתהליך. התגובות והעשייה שבאה בעקבות ההתנסות היו חיוביות ומצביעות על הפוטנציאל הרב הגלום בשיטה.


*מקורות: כנס איפ"א 2011, 'קונסטלציה מערכתית', רונית קורץ, פסיכולוגית ארגונית 

נכתב ע"י גבי בן ציון

מטרתן של מערכות ה BI, כמו כל מערכת ארגונית אחרת, הינה לסייע בתהליך קבלת ההחלטות בארגון, אסטרטגיות ופחות אסטרטגיות כאחד. אולם כיום, ארגונים רבים אינם מצליחים לנצל את יכולות ה BI באופן אפקטיבי, דבר המשפיע על איכות ההחלטות שהתקבלו.
שילוב מערכות ה BI יחד עם טכנולוגיות Web 2.0 יוצרות פלטפורמה חדשה העונה לשם BI חברתי \ BI שיתופי, המאפשרת תשתית של קבלת החלטות שיתופית (CDM - Collaborative Decision Making) המבוססת על ההנחה כי כיום, כל אחד צריך להיות מסוגל לחלוק את התוכן ולתרום לדיון, בכל זמן ובכל מקום.

אך מהו היתרון של קבלת החלטות באופן שיתופי (CDM) יחד עם יכולות Web 2.0?
אחת התובנות העולות מספרו "Wisdom of the Crowds" (2004) של James Surowiecki, מעלה כי אם ברצוננו קבלת החלטות טובה בסוגיות תיאום, שיתוף פעולה או סוגיות חשיבתיות / הכרתיות - כדאי לנו ליצור תשתית המורכבת ממספר רב של משתתפים, אולם על מנת שההחלטה תהיה נכונה \ מוצלחת, ישנם מספר תנאים בהם עלינו לעמוד:

  1. מגוון (Diversity)
  2. אי תלות בין האנשים (Independence) 
  3. ביזור (Decentralization)
  4. אגרגציה (Aggregation)
כל התנאים, ללא כל יוצא מן הכלל, הינם המאפיינים המובהקים של טכנולוגיות Web 2.0.
ישנם שלושה גורמים מרכזיים שכאשר הם משולבים יחד הם מאפשרים שיתוף ורישות  (Collaboration and Networking) בעולמות ה BI וכך מהווים תשתית לקבלת החלטות משותפת (CDM), והן:
              • היכולת לקיים דיון מקיף המתבסס על הידע הנצבר מהנתונים העסקיים
              • היכולת לשתף בידע ובתוכן
              • היכולת לקבל החלטה באופן קולקטיבי לגבי נתיב הפעולה המיטבי

כיום, רוב תהליכי קבלת ההחלטות הנוגעים לתהליכים העסקיים מנותקים מפלטפורמת ה- BI הארגוניות ובכך יוצרים פער בין התובנות האנושיות לבין המידע העסקי. כאשר למעשה, קבלת ההחלטות צריכה להתבצע בשילוב המידע העסקי באופן שיאפשר ביסוס עובדתי על נתונים במקביל לדיון בהיבטים הרכים של המידע והפרשנויות השונות הניתנות לנתונים. 

הערך האמיתי של ידע ומידע שוכן ביכולתו להיות משותף, טכנולוגיות ה Web 2.0 מעניקות את היכולת לשתף באופן פשוט ואינטואיטיבי גם ברשתות מורכבות. בעולם הרשתות החברתיות האינטראקציה מוכוונת קבוצות חברים, תחומי עניין וכד', לעומת זאת בעולם הארגוני לרשתות יש את היכולת לגשר בין מחלקות שונות, לצמצם את הפער בין מקבלי ההחלטות למומחים הטכניים\תוכניים, ולאפשר שיתוף במידע או בתובנות - כאשר הן נדרשות, באופן התואם ליכולות הארגוניות \ העובדים בארגון.

התפתחות עולמות הידע בארגונים והיקף עובדי הידע (מגמה ההולכת ומתרחבת בכל שנה), ממחישה את הצורך העולה ביכולות ניתוח נתונים על בסיס שיתופי ושילוב יכולות ה Web 2.0, וכפי הנראה מגמה זו תמשיך ותתרחב לאפיקים טכנולוגיים ומתודולוגיים חדשים.

 

מקורות:
• Social and Collaborative Business Intelligence delivering ROI
http://www.dashboardinsight.com/sponsored-articles/social-and-collaborative-business-intelligence-delivering-roi.aspx

• "Wisdom of the Crowds" (2004) של James Surowiecki

קישור לתקציר הספר

http://www.kmrom.com/Site/Articles/ViewArticle.aspx?ArticleID=1177&P=59


 

נכתב ע"י Martin Rosenmejer

המתח בין רצון לחדשנות ורצון לייצר משהו מוכר כדי שיקל על חווית המשתמש. שווה חשיבה.

נכתב ע"י  Esteban Kolsky

הבלוג דן בנושאי ניהול ידע, שיתופיות, טכנולוגיות חברתיות, לקוחות ועוד.

כנסים בעולם:

 

שם הכנס: KM UK 2011

תאריך: 21-22/06/11

מיקום: לונדון, בריטניה

פרטים נוספים: http://www.km-uk.co.uk/

 

כנסים בארץ:

 

שם האירוע:  כנס האיכות- מסלול ניהול ידע
מקום האירוע: טרם פורסם
תאריכים: 9-10/11/2011
פרטים נוספים: כל המעוניין להעביר הרצאה בנושא ניהול ידע, מתבקש לפנות למזכירת הכנס confer@isas.co.il  
או לחברת רום yamit@kmrom.com

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר The Complete Guide to Knowledge Management: A Strategic Plan to Leverage Your    Company's Intellectual Capital, נכתב בשנת 2011  ע"י ד"ר עדנה פשר וד"ר טוביה רונן. פשר ידועה כיועצת ניהולית אסטרטגית שהביאה את בשורת ניהול הידע לישראל, ואילו רונן הנו סמנכ"ל ברפא"ל. הספר אמנם כתוב באנגלית, אך ישראל מככבת בו. מעבר לכך שהרבה מאד דוגמאות מגיעות, באופן טבעי, מחיי רפא"ל, הרי שמדינת ישראל מוזכרת עוד כ- 50 פעמים בספר. מעבר לדוגמאות מארגונים שונים בארץ, מובאות דוגמאות רבות נוספות מהעולם, החל משנות התשעים ועד ימינו.

הספר כתוב באופן מאד נעים לקריאה, כשיח בו מוזכרים לעיתים כל אחד מהכותבים בנפרד, בהתאם למי שתרם את הידע, ולעיתים במשותף. כאשר יש חילוקי דעות בין הכותבים, אף אלו מופיעים, מה שמקנה לספר אוטנטיות נוספת.

להקלת הקריאה כולל כל פרק גם סיכום הכולל את שבע הנקודות העיקריות שבפרק זה.

 להלן עיקרי הנושאים המוצגים בספר: 

 

 

 

מפת הספר

מדובר כמובן בתהליך מתקדם, אך תהליך שהנו גם אינטגרטיבי. כל שלב יכול לחזור על עצמו, ועם ההגעה לחדשנות, מתעוררים צרכים חדשים ויש להניע את הארגון, להיערך, וחוזר חלילה.

סיכום זה מתאר את עיקרי הדברים, אך מטבע הדברים אינו מכסה את כלל הרעיונות, כמו גם הדוגמאות, ואינו מהווה תחליף לקריאת הספר המלא.

קריאה מהנה.

ההתנעה וההיערכות המקדימה

התנעת פעילות ניהול ידע בארגון  הנה חשוב ביותר, היות והידע הנו המשאב החשוב ביותר בארגונים מודרניים. פעמים רבות, ההנעה מתחילה דווקא דרך החשיפה לצרכים הטקטיים, אולם מומלץ וחשוב לזכור את התועלת האסטרטגית.

מספר עקרונות שיש להכיר ולפעול לפיהם בהתנעת הפעילות:

 

א. האחריות להנעת ניהול הידע והטיפול בו הנם של כל מנהל, בכל דרג, אין לחכות / להטיל ולהשאיר את האחריות רק בידי האנשים שמונו לתפקיד זה באופן ייעודי (מנהלי ידע / CKO's).

ב. בכל נקודת פתיחה, סביר שיש כבר בארגון פעילויות של שיתוף ידע ו/או ניהולו. כדאי להכירן, להסתמך עליהן ולמנפן, ובכל מקרה לא להתעלם מהן בעת התנעת הפעילות הפורמאלית.

ג. ישנן שיטות רבות ומגוונות לניהול ידע; כדאי ללמוד ולהכיר מה עשו בארגונים אחרים ומה כבר נעשה בארגון פנימה, ולבחור את שיטות ניהול הידע המתאימות לארגון זה.

 

הכדאיות העסקית ארגונית לפעילות ניהול ידע:

בכדי לאפשר לבחון בהמשך את התרומה המוחשית (tangible) של ניהול הידע בארגון, מומלץ להקדים ולהעריך את ההון האינטלקטואלי של הארגון ומשמעותו לארגון. בדרך זו:

·         יקל לשכנע כי נדרשת פעילות לניהול נכס חשוב זה ופיתוחו;

·         יהיה ניתן לכוון באופן אסטרטגי נכון את פעילויות ניהול הידע;

·         יהיה ניתן למדוד את השינוי בתפוקות שינבע מפעילות ניהול ידע בדיעבד.

ההון האינטלקטואלי כולל בתוכו על ההכשרה והניסיון של אנשי הארגון, על ההשקעות במו"פ, על יעילות הפעילות ועל מבנה החברה ובסיס לקוחותיו.

הון זה מבטא את התוספת מעל הערך החשבונאי, כאשר סכומם יחד מהווה את ערך השוק.

הכותבים מפנים את הקורא למודל של פרופ' ברוך לב,  למודל Scandia או ל- Balanced Scorecard (BSC) הנותנים כולם כלים להערכת ההון האינטלקטואלי בארגון.

בכל אחת מהשיטות מוגדרות קטגוריות (המשתנות ממודל למודל) ועבורם מוגדרים מדדי הצלחה. במודל ה BSC לדוגמא הקטגוריות הנמדדות הנם: 1) פיננסי 2) לקוחות 3) תהליכים פנימיים 4) חדשנות ולמידה.

הספר כולל במקור גם פרק על מדידה, אולם זו מבוססת על כלים המקבילים לאלו המוצגים לעיל בשלב ההיערכות והתכנון, ועל כן בסיכום הדברים מובאים באופן מרוכז כאן יחדיו.

 

ניהול הידע עוסק בזיהוי וניהול סדור של נכסי הידע ככלי ליצירת ערך ארגוני.

המוטיבציה של ארגונים לניהול ידע, בסיסה בהבנת חשיבות נכסים אלו לארגון, ובהבנת משמעות ניהול הידע העוסק בפיתוחם, ומכאן- בפיתוח הארגון ויתרונו היחסי.

 

חזרה

תכנון אסטרטגיה

בפתח הדברים יש לחדד את חשיבותו של התכנון האסטרטגי. פעמים רבות, מנהלים נחשפים לצרכים הטקטיים של ניהול הידע ולומדים רק בדיעבד כי לניהול הידע יש משמעויות אסטרטגיות ושהערך המרכזי בניהול הידע, הנו דווקא האסטרטגי, ארוך הטווח.

 

פיתוח האסטרטגיה העסקית בכלל, הנו תהליך המאפשר לארגונים להתחדש ולהמשיך להוביל. היות וידע הנו משאב חשוב בארגון, יש לנהל את הידע, ובפרט את הידע הליבתי המשמש בסיס ליכולות הארגון, כחלק מהניהול האסטרטגי של הארגון בכלל.

 

הידע וניהול הידע משחקים תפקיד משולש בתכנון האסטרטגי הכולל של הארגון:

א.       הידע הנו אחד המשאבים החשובים שיש לתכנן ולהחליט איך נכון לנהלו;

שיתוף ידע ולמידה משתפת הנם כלים מומלצים המאפשרים המשך התפתחות מתמידים של הארגון דוגמאות למרכיבי אסטרטגיה נגזרים: ניהול הארגון כ"מעבדה פתוחה", טיפוח תהליכי למידה, פתיחות לידע חיצוני ועוד.

ב.       שיתוף העובדים והידע שלהם בתהליך התכנון האסטרטגי יכולים לייצר תהליך שאינו רק יעיל הרבה יותר (efficient), אם כי גם מועיל ביותר (effective). מעבר לסיועו להגדרת האסטרטגיה המיטבית, שיתוף גם מסייע בשילוב העובדים באופן מחייב ומתלהב בתהליך (engagement).

ג.        בכל עת, ובוודאי לפני תהליך ניהול ידע, יש להפיץ וליידע את העובדים לגבי אסטרטגיית הארגון- החזון, הייעוד והאסטרטגיה למימושן. כך יידעו העובדים מה מצופה מהם ואיך נכון לפעול.

 

בנוסף, מומלץ לבצע תכנון אסטרטגי ממוקד לנושא ניהול הידע עצמו, ומומלץ לעשות זאת לפני שממהרים וצוללים לפעילות עצמה.

מספר המלצות לאסטרטגיית ניהול הידע:

א.       אימוץ עקרונות של ניהול הנכס האינטלקטואלי בתכנון אסטרטגיית ניהול הידע הארגונית.

ב.       דגש על חדשנות.

ג.        שילוב ניהול הידע כחלק אינטגראלי של התרבות, התהליכים ומערכות המידע הארגוניות.

ד.       להתבסס על הערכה מקדימה של הידע ולסיים במדידה של השינוי.

ה.      להתחיל בקטן (פיילוטים) ולגדול באופן הדרגתי.

ו.         למנות מישהו האחראי לקידום הנושא; בארגונים גדולים למנות מנהל ידע (CKO).

ז.        להיעזר נכון ביועצים. יתרונם המרכזי הנו בהיותם זרזים לנושאים, ובהביאם שיטות ופתרונות שנוסו גם במקומות אחרים. אל לארגון להתפתחות ולהטיל את אחריות הטיפול בידע עצמו על היועצים. זהו תפקידם של עובדי הידע בארגון.

 

 

למדתי: ניהול הידע, אינו רק משתלב באסטרטגיה הארגונית. ניהול הידע, אינו רק מצריך אסטרטגיה משלו. אלא- ניהול הידע יכול לשמש ככלי מאד משמעותי לשיפור תהליך בניית האסטרטגיה הארגונית הכוללת.

 

חזרה

טיפות תרבות

כדי להצליח בפעילות ניהול ידע נדרשת מידה בסיסית מקדימה של תרבות ניהול ידע; מידה מסוימת של ערכים חיוביים ונורמות התנהלות, שלפני קיומם לא כדאי להתחיל בפעילות ניהול הידע.

 

לא ניתן להגדיר תרבות אחידה של ניהול ידע לכל הארגונים. בכל ארגון יש להתאים את התרבות הארגונית, באופן שיאפשר את השיתוף, את טיפוח הלמידה ואפילו את מיצוי הידע של הפרט.

 

להלן מספר דוגמאות שיסייעו בידי המנהל לכוון לתרבות המאפשרת, מעודדת ומטפחת ניהול ידע:

א.       חזון ומטרות משותפות היוצרות משמעות לעבודה ולעובד.

ב.       סגנון ניהול המפעיל לא רק סמכות אם כי גם פתיחות.

ג.        הקצאת זמן ומשאבים לעובדים לשיתוף ידע ביניהם.

ד.       סובלנות לניסוי וטעייה (קריטי בכל הקשור לחדשנות).

ה.      מידה של עצמאות לעובדים.

ו.         הקשבה אקטיבית של המנהל לעובדיו; מתן דוגמא כאדם משתף ידע ולומד.

ז.        אמון.

חזרה

ניהול עובדי הידע

ישנן הגדרות רבות ל"עובד ידע", כמה מאלו מובאות בספר. נציין רק הגדרה אחת, פחות פורמאלית, אך עם זאת מחדשת: עובד ידע הנו עובד שנדרש לנהוג כ"ראש גדול" כדי להצליח בתפקידו.

 

תוך ניתוח תהליכים בכלל, וניתוח משברי הבועה הראשונה (2001-2) והשנייה (2008-9) מובאות מספר המלצות לניהול עובדי ידע:

א. יש להכיר כי עובדים מגיעים לארגונים למשך זמן לא מוגדר של מספר שנים (ולאו דווקא כלל הקריירה). על הארגון לדאוג לקדמם, לתגמלם ולטפחם בכל שלב. בכל רגע בו עובדים תורמים מהידע שלהם, הם מצפים לקבל משהו בתמורה.

 

ב. ייזום של תגמול, לרבות העלאות שכר, מצד הארגון, משמעותיות. עדיפה לעובד ייזום העלאת שכר קטנה ע"י הארגון, מאשר הסכמה להעלאת שכר גבוהה מבקשה שבאה ממנו.

ג.  וידוא מתמיד של המנהלים כי לעובדיהם טוב וכי הם מרוצים מפעילותם, הנה פעילות חשובה שיש להתמיד בה ולבצעה לעיתים תכופות.

ד. כדאי לגייס עובדי ידע; כדאי לחשוב יותר לפני שמפטרים עובדי ידע. כדאי אפילו לגייסם בעת קושי כלכלי, שכן הם נכס לטווח רחוק.

ה. יש למצוא דרכים כדי לאתגר אינטלקטואלית את עובדי הידע.

ו. יש לייצר מסלולי קידום, לא רק ניהוליים, אם כי גם מקצועיים (לא כל אחד מתאים להתפתח ניהולית, ועצם ההתפתחות חשובה מאד לכל עובד).\

ז. הפיכתה של כל משימה למעניינת או משמעותית יכולה לסייע לעניין של העובד בעבודתו (פרמטר מרכזי בשביעות רצונו של עובד הידע והישארותו בארגון).

ח. תגמול יצירת ידע ושיתופו.

ומעבר לכל, מנהלים- התעניינו בעובדיכם כאנשים. בוודאי בעת שהם עובדים בארגון, ואם מתאים, גם אחרי עזיבתם.

חזרה

פיתוח ושיתוף ידע

ממשקים בין עובדי ידע, בין מפגשים פורמאליים ובין מפגשים שאינם פורמאליים, הנם הכלי הראשוני והמרכזי הן לשיתוף ידע, אך גם לפיתוחו. המפגשים הנם משמעותיים כל כך משתי סיבות מרכזיות:
א. ידע חדש נוצר בתהליכי שיתוף (שלב החברות במודל של Nonaka etc.- מ.ל.).
ב. ידע סמוי (tacit) ניתן לשתף ולפתח רק באמצעות המפגשים בין האנשים.

 

להלן מספר דוגמאות למפגשים אפשריים, כאשר תמיד יש ליצור מינון ארגוני נכון ולאזן בין כמות מפגשים אלו אל מול העבודה הפרטנית של העובד:

-          קהילות ידע מקצועיות.

-          עבודה בצוותים.

-          ניהול דפי זהב ארגוניים, ככלי לחבר בין עובדים לבעלי ידע.

-          מפגשי חשיבה ולמידה קבועים.

-          דיוני הפקת לקחים (After Action Review).

-          למידת עמיתים: הצגת פעילויות בפני עמיתים וקבלת משוב.

-          סקרים מקצועיים באבני דרך בפרויקטים (Design Reviews).

-          מדריכים / חונכים (mentors).

 

מספר המלצות לאופן ניהול הממשקים היזומים:

-          הנחיה ע"י עובד ולאו דווקא ע"י המנהל.

-          סביבה פיזית מעודדת ונינוחה.

-          קפה ידע ככלי לטיפוח השיתוף (שולחנות עגולים; קבוצות קטנות; הדגשת קול השטח).

-          ניצול האמצעים הטכנולוגיים לשיתוף וירטואלי היכן שניתן (ככלי משלים ולא כתחליף למפגש אנושי).

 

והמלצה נוספת: לימדו מהלקוחות. הם בעלי ידע רב וניתן ללמוד מהם בכל מיני רבדים.

 

חזרה

לכידת הידע הקיים

לכידת הידע, הבנייתו ותיעודו, הנם הכרח בכל ארגון. בדרך זו יתאפשר השימוש החוזר בידע על פני ציר הזמן, גם לעתיד.

 

להלן מספר דוגמאות לדרכי לכידה אפשריים לידע:

-          תיעוד.

-          תכניות חניכה והדרכה (mentoring).

-          סדנאות.

-          הרצאות.

-          קורסים בהם משולב הידע.

 

תיעוד הנו בארגונים רבים תהליך לא אהוד. הן גם על המנהלים המבקשים לחסוך בהוצאות, היכן שנראה כי הפעילות אינה מניבה ערך, והן לעובדים שפחות אוהבים אופי פעילות זה. בספר מובאות המלצות כיצד ניתן למקד את תהליך התיעוד, הן לנושאים החשובים (הידע הליבתי) והן לדרך התיעוד. המלצות מרכזיות הקשורות לדרך התיעוד:

א.       שימוש במפת ידע.

ב.       שימוש בתבניות.

ג.        ניצול טכנולוגיות מחשוב תומכות המקלות על התיעוד, טכנית ותפיסתית.

 

בעניין הרצאות וסדנאות, ממליצים הכותבים גם על דרכים לשיפור אפקטיביות כלים אלו:

א.       תוכן בעל ערך, ואם אפשר, ייחודי; תוכן רלוונטי.

ב.       העברת המפגשים באופן אינטראקטיבי.

ג.        הכנה מקצועית מקדימה.

 

ולמנהלים המבקשים להשתמש בידע, מומלץ לזכור, כי יש לעודד שימוש בידע, אך יש לעודד גם שימוש חדש בידע ופיתוחו, ובכך לחסוך השקעה בחדשנות היכן שלא נדרש.

 

למדתי: לא לקדש את התיעוד. כמו בתהליכי ניהול ידע אחרים, לחשוב חכם איפה ואיך.

חזרה

חדשנות

ארגוני ידע מצליחים מחייבים תרבות של התחדשות מתמדת- של מוצרים, שיטות עבודה או טכנולוגיות.

נדרשת בהם חדשנות שתאפשר את המשכיותן.

 

מספר המלצות בעת יישום חדשנות בארגון:

 א. יש לשקול היכן מבוצעת החדשנות. האם מתאים המודל של גוף מו"פ עצמאי, או האם נכון לבצע ולקדם מחקר, פיתוח וחדשנות בכלל גופי החברה.

ב. כדאי מאד לא להתפתות להקטין בהשקעות מו"פ בעת קשיים כלכליים.

ג. ניתן ליישם חדשנות בכמה רבדים בארגון. מעבר לחדשנות טכנולוגית, חדשנות במוצרים וחדשנות בשירותים, ניתן לחדש גם בתהליכי העבודה ואפילו בניהול. שינוי מבנה ארגוני תכוף לדוגמא, הנו כלי לקידום החדשנות בארגון.

ד. יש להקטין את טווחי הזמן בין התחדשות אחת למשניה. לא מדובר כבר על פעילות של אחת לכמה שנים, אלא אחת לכמה חודשים.

ה. יש לייצר סביבה בה קיימים ומאפשרים פרספקטיבות שונות של אנשים בעלי השכלה שונה / ראיה שונה ו/או תפקיד שונה המביעים דעה על אותו הנושא. לעיתים אפשר להביא אדם חיצוני כדי שיהיה בעל הדעה ה"אחרת".

ו. יש לעודד את האנשים לחדשנות. יש לשקול הנהגת פרסי חדשנות.

ז. יש להקצות זמן לפעילות החדשנות.

ח. כדי לקדם חדשנות, על מנהלים להגדיר שחדשנות הנה דרישה של יחידה או בעל תפקיד. על המנהלים להראות שהם מעריכים את העיסוק בחדשנות.

 

ניהול ידע מאפשר את החדשנות, היות וחדשנות עוסקת בפיתוח רעיונות חדשניים (=ידע) אותם מנסים ומממשים.

יתר על כן, ניתן להתייחס לחדשנות כדור השני של ניהול ידע. מדור שעסק בשיתוף ידע, לדור שעוסק בפיתוח ידע.

 

חדשנות הנה מפתח לשרידות ולהצלחה; חשוב ביותר לקדמה. ניהול הידע הנו המפתח.

 

חזרה

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135