ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון דצמבר 1999 - מהדורה מס' 3
גיליון דצמבר 1999 - מהדורה מס' 3
גיליון:

אז השנה, בניגוד לשנה שעברה, ניהול הידע לא כיכב בתערוכת ה- Comdex שב- Las Vegas, כך שמשם אין חדשות. מה כן? קצת חדשות מאירופה.

באירופה הגיעו להכרה שיש להציע פתרונות טובים יותר, חוצי ארגונים וחוצי מדינות לניהול טוב יותר של הידע הקיים בארגון. ההערכה הנה שמעל 20% מתקציבי המו"פ מופנים להמצאת הגלגל מחדש, ללא הסתמכות על הקיים. המטרה:

 New-use and Innovation Measurement and Management Methodology for R&D.

שם הפרוייקט: NIMCube.

במסגרת הפרוייקט תפותח גישה הוליסטית ("כלילה") לפיתוחים וצמיחה, גישה נתמכת מתודולוגיה ניהולית, וכלי מדידה. כמו כן, יפותח כלי מחשובי מעשי וקל לשימוש לתמיכה בנ"ל.

על צוות הפרוייקט נמנים אנשי תעשיה, כמו גם יועצים ואנשי אקדמיה. שילובם הוא המפתח למציאת פתרון אופטימלי, אסטרטגי אך מעשי. וכמובן, העוגן הישראלי: על חברי הצוות נמנים שני ישראלים, מוכרים לכל שוחר ניהול ידע: ד"ר עדנה פשר ומר רון דביר (ECI).

כמו בכל נושא, כך גם בניהול ידע, כאשר מגיעים לשלב המעשי של תחילת פרוייקט, אחת השאלות הראשונות העולות הנן: מה עם החזר ההשקעה? מה יהיו המדדים להצלחה?

דווקא בניהול ידע, קשה יותר למדוד אם זכינו בעוד הצעה כי ניהלנו את הידע הקיים מהעבר. דווקא כאן קשה יותר למדוד אם היו פחות שגיאות בייצור בגלל למידה מלקחי העבר. ובכל זאת, דווקא כאן, שהנושא אינו ברור דיו, מדידת הצלחה הכרחית.

איך מודדים הצלחה? כמה טיפים קטנים:

א. ניתן למדוד כמות גישה ושימוש בידע, אך יש לזכור שזהו מדד חלקי למדי, שכן אין הוא מלמד על ניצול הידע למטרה מעשית, אלא על עיון בו בלבד.

ב. היות וניהול ידע תמיד צריך לשרת יעד של הארגון, הדרך הישירה ביותר הנה למדוד אם אותו יעד הושג טוב יותר. ולכל יעד, יש את המדדים שלו (יתכן אפילו, שהם כבר נמדדים ממילא). לכן, המדדים להצלחת ניהול הידע יהיו רבים ונקודתיים בהתאם למוקדי הידע בהם טיפלנו, ובהתאם ל- ILP's (Information Leverage Points) בהם התמקדנו.

ג. שני מדדים היכולים להיות טובים כמעט לכל יעד ומטרה:

            - משוב הפונה לאנשים ושואל מה דעתם לגבי ניצול הידע העומד לרשותם.

            - בחינה עד כמה מתקצר זמן כניסה לתפקיד של עובד חדש בנושא האמור.

עוד טיפים- בחודש הבא.

והפעם:

Innovation Capital- הון צמיחה.

כוחה של חברה להתחדשות. בא לידי ביטוי בזכויות ופטנטים שמורים, נכסי ידע ויתר הנכסים הסמויים שאינם נגלים (בפרט לא במאזן חשבונאי). ניהול מאזן ידע מלמד על הון הצמיחה.

למתעניינים ולמעמיקים- מומלץ ללמוד על מודל מאזן ההון האינטלקטואלי, מבית פיתוחם של חברת סקנדיה, או לעיין במאמר המצורף הדן בהון הצמיחה-

http://www.techreview.com/articles/nov99/buderi.htm

מנוע החיפוש Lycos הכיר בנושא ה- Knowledge Management כאחד הנושאים

היותר פופולריים לחיפוש. נבנתה קטגוריה מיוחדת הכוללת מעל 400 פריטים

ממוינים ומסודרים. מומלץ למשוטטים.

כתובת האתר: http://dir.lycos.com/Reference/Knowledge_Management/

הנתונים מסתמכים על הדו"ח השנתי 1999 של חברת KPMG, מענקיות הייעוץ הניהולי

בעולם וממובילות נושא ניהול הידע.

רקע: הדו"ח סוקר את  מצב וכוונות ניהול הידע בחברות בינוניות וגדולות.

הסקר נערך בקרב מנכ"לים, מנהלי יחידות עסקיות, מנהלי פרוייקטים, מנהלי שיווק ומנהלי מו"פ. סה"כ נאספו נתונים מ- 25 חברות.

מספר פנינים מהדו"ח:

1. חברות צופות שינויים עסקיים מהותיים ב- 5 השנים הקרובות, בנושאי הגלובליזציה, פיתוחים מהירים טכנולוגיים, המשך שילוב מוצרים ושירותים. צורכי ניהול הידע הנם בנושאים אלו בהתאמה. כלומר, אם עד עכשיו התרכזנו בידע הקיים בארגון בראשם של האנשים וחשוב לנהל אותו לטובת היעדים הנוכחיים של הארגון, הרי שיש כאן קפיצת מדרגה. אנו מסתכלים, לפי ההתפתחות העסקית על סוגי הידע שיצטרכו לשרת אותנו מחר, ומתכוננים כבר היום.

2. לדעת החברות, יש להשקיע בחזון של ניהול הידע, ולא רק בצדו המעשי גרידא. במילים אחרות, להסתכל על הטווח הרחוק ולא רק על תועלות מיידיות. מחשבה מעמיקה על נתון זה מלמדת על בשלות ואמונה בנושא, הן בגלל אי ההתמקדות ב- ROI (ויש לכך ביסוסים נוספים בדו"ח) והן בגלל הקישור בין ניהול הידע לאסטרטגיות ולא רק לטקטיקות.

3. 64% מהחברות כבר מבצעות ניהול ידע(32%), או מתכוונות לבצע (32%). רק שליש מהארגונים מתעלמים מהנושא. שיפור לעומת המצב בדו"ח 1998.

4. זמן ההתארגנות וכניסה לנושא לפני קבלת תוצאות- כשנתיים. סבלנות רבותיי, סבלנות..

5. רוב החברות מבצעות ניהול ידע ברמת החברה כולה, ולא ברמת המחלקות הבודדות. ברוב הארגונים שותף יותר מגוף אחד למאמץ ניהול הידע. עם זאת, ברוב הארגונים, המובילים הנם מקבוצת המו"פ (R&D).

6. שני היעדים העיקריים בניהול ידע, עפ"י החברות הנם (בסדר זה):

            א. קבלת החלטות טובה יותר.

            ב. שיפור פוטנציאל החדשנות והצמיחה.

להערכתי, אנחנו עוד כמה שלבים מאחור בארצנו הקטנה....

לפרטים נוספים על דו"ח 1999 או על דו"חות קודמים ניתן לפנות לעורך העיתון.

חודש דל. נראה שהנ"ל בציפייה ובהתארגנות לקראת באג 2000.

בעולם:

 

תאריכים

מקום

נושא

פרטים

 6/12/99

Walt Disney World, FL USA

KMCI's Enterprise Intelligence World Summit

http://www.icdevents.com

 14/12/99

San Francisco , USA

Knowledge Management Roundtable


 

לקבלת מידע על כנסים מאוחרים יותר (לאחר המועדים לעיל) ניתן לפנות לעורך העיתון

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135