ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון נובמבר 1999 - מהדורה מס' 2
גיליון נובמבר 1999 - מהדורה מס' 2
גיליון:

כמו בכל נושא אחר בעולמנו המתוקן, גם בניהול ידע עוסקים בפיתוח תקנים. החידוש הוא שהפיתוח נמצא בעיצומו, והישיבות בהם מעצבים את התקנים פתוחות למצטרפים חדשים.

מדובר בתקנים בתכנים הבאים:

  •                מינוחים, מדדים, תהליכים, שיטות ותכנון מודלים.

  •              צמיחה: מדדים, ערך, Benchmarking.

  •                 גורמי אנוש: הדרכה, שיתוף ידע, ייצור ידע, העברת ידע, רכישת ידע, תגמול.

  •                 עסקי ופיננסי: מדדים פיננסים להערכת נכסי ידע, מדדים עסקיים.

  •                 משפטי: מאזני הון, חוזים לשיתוף ידע בין ארגונים.

  •                 טכנולוגיה: XML, Artificial Knowledge Manager, Wireless SIG.


לא אחת עולה השאלה, בבואנו לנהל ידע בארגון, את מה לנהל?

בהביטנו לכל כיוון צפים הרי ידע, וכל איסוף ידע, רק מגדיל את כמות הידע שאנו מגלים. הפטנט בנושאים אלו פשוט אך דורש משמעת: יש לזכור שניהול ידע אינו מטרה אלא אמצעי. ניהול הידע מהווה אמצעי להשגה טובה יותר של יעדי הארגון. אם נציב משפט זה לנגד עינינו בכל עת בה ניתקל בסוג חדש של ידע, יקל עלינו לברור באם ראוי הידע לניהול, אם לאו.

שיטה זו מיושמת באופן פורמלי כבר בשלב הראשון במתודולוגית ניהול הידע- "שלב המיפוי". כבר בבואנו לברור מבין הנושאים השונים באיזה להתמקד, אחד השיקולים המרכזיים הנו התועלת שבניהול הידע- דהיינו, עד כמה נשיג את יעדי הארגון טוב יותר אם ננהל נושא ידע זה.

בשלבים הבאים המלאכה קשה יותר. מאד קל להתבדר, כאשר מצויים בפרטים, או, כאשר מראיינים "מומחים" המספרים על ידע הקיים באמתחתם. בסוף כל איסוף שכזה זכרו לסנן. רק ידע המהווה אמצעי להשגה טובה יותר של יעדי הארגון, מן הראוי שייכנס בשערנו.

והפעם:

ILP's- ראשי תיבות של Information Leverage Points.

המונח הוטבע לראשונה ע"י תומס דבנפורט ב- CIO Magazine (יוני 1996). משמעו; המידע והידע, שעם זיהוים נותנים הבנה טובה יותר של הדרכים להשגת ההצלחה העסקית.

ובמילותינו אנו; אותן פיסות מידע וידע אותם אנו רוצים לנהל. אותם פריטים שאם ננהלם, נצלח משמעותית יותר בהשגת יעדי הארגון.

מאד כדאי לבקר באתר של מעבדות בקמן Buckman Laboratories.

מעבדות בקמן מיישמות ניהול ידע בארגונן מספר רב של שנים, וכאשר שומעים את מר בקמן מדבר, מבינים מהי תרבות ידע המוטמעת באמת ובתמים בארגון.

האתר פותח במילים:

 

Welcome to the Buckman Laboratories website for Knowledge Management. Our goal is to establish a resource to help people learn about knowledge management. Our audience is not only our customers and our associates within Buckman Laboratories, but also the worldwide knowledge management community - practitioners, newcomers, academics, students, and thinkers.

כתובת האתר:   http://www.knowledge-nurture.com/  

בבואנו לאסוף ידע, עלינו להתייחס לארבעה מרכיבים באיסוף:

1. הקמת גרעין הידע הראשוני.

2. עדכון פריטי ידע קיימים במאגר.

3. הרחבת מאגר בפריטי ידע חדשים.

4. הרחבת מאגר בנושאים נוספים; הרחבה למאגרים חדשים.

המרכיב הראשון והמרכיב האחרון הנם הפשוטים מכולם. הם מהווים חלק מפרוייקט ניהול הידע המורץ בארגון. הם דורשים מאמץ לא קטן, אך מאמץ חד פעמי, מן הסוג אליו כבר הורגלנו בפרוייקטים אחרים. בחירת הנושאים, נובעת מתהליך המיפוי. איסוף פריטי הידע בשלבים אלו (1,4) הנו תוצאה של ראיונות רבים, עבודת סינון וארגון.

Enter  ימני" ל "Enter שמאלי" אינה מכבידה. שיטה זו נקראת גם: Dual Enter.

2. משאבות ידע חצי פסיביות: כמו המשאבות הפסיביות, מטרתן לקבל חוות דעת של הנחשף לידע, תוך מינימום פעילות מצדו. אלא, שבמקום לבחור ב- Enter הנכון, הוא מתבקש לחוות דעתו, תוך בחירה מרשימת אפשרויות (תוך שימוש בחלון גלילה, Radio Button או כל אמצעי אחר).

3. משאבות ידע אקטיביות: כפתורי משוב הנמצאים בסמוך לכל פריט ידע ומאפשרים לתת חוות דעת מפורטת על תוכנו, תוקפו או תנאים בהם פריט הידע נכון / מתאים.

משאבות הידע משמשות גם להרחבת המאגר בפריטים חדשים. אך שם הטכניקות שונות, ושם יש הסתייעות מרובה בראיונות ומפגשי ידע כבסיס להרחבה. על כך, בגיליון אחר.

בארץ:

 

 24-25/10/99  כנס האיכות. והשנה: איכות דרך ידע   לפרטים 02-6520574 ISAS


בעולם:

 

תאריכים

מקום

נושא

פרטים

 1/11/99

Washington DC , USA

Knowledge: Creation, Organization and Use -- ASIS 1999 Annual Conference

http://www.asis.org/Conferences

/am99call.html 

1/11/99 

Atlanta, GA, USA

Creating a Collaborative Workplace

http://www.firstconf.com/ikm-usa

9/11/99

Chicago, IL, USA

Benchmarking your KM Intranet

joorourke@ark-group.com

10/11/99

Boston, MA, USA

Strategic Knowledge Management In The Net Economy

mailto:fortuneconf@pathfinder.com

18/11/99

Chicago, IL, USA

Strategic Knowledge Management In The Net Economy

mailto:fortuneconf@pathfinder.com

לקבלת מידע על כנסים מאוחרים יותר (לאחר המועדים לעיל) ניתן לפנות לעורך העיתון

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135