ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אוקטובר 2011 - מהדורה מס' 145
גיליון אוקטובר 2011 - מהדורה מס' 145
גיליון:

1. ביום שני, 12.9 התקיים פורום KMI בהנחייתה של קרן הראל, יועצת בחברת יום.
המפגש עסק ברובו בתפעול קהילות ידע וכלל ארבע הרצאות: ניהול קהילות ידע גלובליות (מרצה: קרן הראל), שני תיאורי מקרה ((Case Studies מתוך שירותי בריאות כללית (מרצה: נועה דנאי, מנהלת מחלקת נהלים, תיאום וניהול ידע) ושירותי הרווחה (מרצה: צחי פיין, מרכז קהילות ידע במשרד הרווחה), והצגת פתרון ל"חיפוש חכם"(ICA-Intelligent Content Analysis) של חברת מלינגו (מרצה: ירון דניאלי, מנכ"ל מלינגו).

2. משפחת רום מברכת את קרן טוסטלר, יועצת בכירה בחברה, על לידת בתה הראשונה

3. חדשות בינה עסקית - יותר ויותר ארגונים קטנים מתחילים לעשות שימוש בתוכנות בינה עסקית מאז שמתרבים פתרונות הענן ולא רק... להלן  דוגמא לתוכנה כזו:


תוכנה בענן

http://venturebeat.com/2011/09/13/demo-we-are-cloud-brings-business-intelligence-to-the-masses


4. ב 13.9.11 התקיים מפגש פורום ניהול הידע בחברת אמדוקס, בהנחייתו של אביגדור שרון מצוות ניהול הידע של החברה ועסק בישומי ניהול הידע שלהם עם דגש על הרשתות החברתיות.

5. חברת רום מאחלת לכל לקוחותיה ולכל בית ישראל שנה טובה ומוצלחת וגמר חתימה טובה.

לא מעט כאשר אנו מדברים על ניהול ידע, מתעוררות ישר מחשבות על: תוכן, מלל, כתיבה תמציתית, ניסוח נכון, תבניות, פריטי מידע והרשימה עוד ארוכה.
הסתכלות על ניהול הידע לרוב מכוונת לעולם של ניהול מידע בצורת מלל, מסמכים וטקסטים כתובים, אך כיצד ננהל מידע בצורה חכמה, בארגונים שעוסקים לרוב בפעילות טכנית/תפעולית או שמבצעים שימוש בציוד מכאני ?
לדוגמא:
במספר ארגונים שונים, המחזיקים מפעלי ייצור שמפעילים מכונות מכאניות גדולות ומורכבות, קיים תמיד טכנאי/מומחה שיודע להפעיל ולתקן את המכונה כאשר היא נתקעת:
1. מה עושים במידה והמכונה מתקלקלת ואותו מומחה לא נמצא באותו יום, או שאולי עזב את הארגון ואיתו הידע המקצועי ? (נושא זה מתקשר גם ל "שימור ידע פורשים", אך לא נערבב כעת
"חלב ובשר")
2. כיצד נוכל להדגים ולהמחיש מצבים בהם המכונה עלולה להיתקע ומה צריך לעשות בכדי לתקן אותה במטרה שכל עובד בפס הייצור יוכל בעצמו לבדוק ולתקנה ?
3.(מבלי לראות כל הזמן "שחורות" ותקלות למיניהן...) כיצד ניתן לתעד את אופן שלבי ההפעלה של המכונה, לצורכי למידה והדרכה של עובדים חדשים ?
מתחיל "להתחמם" ?...  בואו נבחן דוגמאות נוספות:
כמה פעמים ("בשנות הסלולאר") פנינו למוקד שירות לקוחות סלולארי, בשאלה על אופן תפעול
"שעון המעורר" במכשיר הסלולארי החדש שרכשנו ?
האם זה הגיוני שנציג השירות, ישב עם ערימת חוברות תפעול של כלל סוגי המכשירים ויוכל לתת לנו הסבר טכני ומקצועי דרך הטלפון, על כל מכשיר ומכשיר ?
רובנו בוודאי נתקל לא פעם, במצב שבו הוחלט בארגון בו אנו עובדים, על "שדרוג" המערכות המקצועיות שאיתן התרגלנו לעבוד במשך שנים. כיצד מלמדים כעת ארגון שלם לעבוד עם מערכת חדשה ושונה ובאופן מקצועי ויעיל ? (ניקח בחשבון שלא תמיד ניתן להדריך את כולם באופן אישי)
מקרים אלה מצביעים ומלמדים אותנו על כך שניהול ידע אינו מתחיל ונגמר רק בניהול תוכן, מסמכים, תבניות וכדומה, אלא שאנו יכולים לזהות אזורים ותחומים נוספים (וייחודיים), בהם ניהול הידע הכרחי כמו "אויר לנשימה" ומצריך חשיבה שונה, יצירתית ומגוונת, לדוגמא בניהול הידע הטכני.
אז איך בכל זאת אפשר ל"אכול" את ה"מפלצת" הזאת שנקראת "ניהול ידע טכני" ?
ניגש לשורשו של עניין ונבדוק באילו פתרונות נוכל להשתמש על מנת לנהל ידע טכני (הפתרונות מוצגים מהקל אל הכבד):


תמונות- צילום תמונות (של המכונה או כל מוצר / חלק פיזי, שאנו רוצים להפעיל ולהמחיש) ושילובן בתוך מסמך המרכז את    שלבי התפעול, בליווי תמונות שצילמנו, כאשר ניתן להוסיף הסבר מילולי, שימוש בחצים ואייקונים על גבי התמונה לשם הדגשה, הבהרה וטיפים ומאפיינים ייחודיים לתפעול.
סרטונים- צילום סרטוני הדרכה קצרים המלווים בהנחיה קולית, בו מציג איש מקצוע את המכונה / מערכת / מוצר טכני ואופן השימוש בו. במהלך הסרטון, ניתן לתת דגשים וטיפים לתהליך העבודה ולתחומים "אפורים" שעלולים לצוץ במהלך התפעול (זוכרים את "שדרוג" המערכת המקצועית בארגון ?)
סימולאטורים- פתרון זה אומנם אידיאלי, אך הוא תלוי ביכולות הטכנולוגיות ובמערכות הקיימות בארגון. סימולאטור במערכת ניהול הידע הארגונית, מדמה את אופן ושלבי התפעול של המוצר הטכני, בו מוצגת תמונה "חיה" של המוצר, המגיבה בהתאם לפעולה שנרצה לבצע ובמקביל תציג במלל את שלבי הפעולה הרצויים לביצוע, בליווי דגשים והנחיות מיוחדות לכל שלב לפעולה.
דוגמא מעולם הסלולאר- כאשר נתקשר לשרות הלקוחות לבקש הדרכה בתפעול השעון המעורר במכשירנו (זוכרים?), סימולאטור תפעול מכשירים יאפשר לנציג לצפות בשלבי התפעול מצידו האחד של המסך, ומצידו השני לקבל תמונת מכשיר המגיבה בהתאם לכל שלב לביצוע, ובכך להדריך אותנו (הלקוחות) טלפונית כיצד לבצע את הפעולה ואף לתת דגשים במהלך הדרך לביצוע
כנ"ל, כל אחד מן הפתרונות, יכול לתת מענה לאופן ניהול הידע הטכני בארגון, אך חשוב לבדוק תחילה התאמה טכנולוגית למערכות ולתשתיות הקיימות בארגון, על מנת ליישמן בפועל.
לסיכום, נוכחנו להכיר כי גם בעולם הטכני (מכונות, מכשירי סלולאר ועוד) קיים הצורך בניהול ידע בצורה אפקטיבית ונכונה לשימוש מושכל, גם אם הוא מצריך שימוש בכלים נוספים וייחודיים על מנת להעבירו למקבל הידע.
זכרו: גם ידע טכני, הוא ידע שצריך לדעת לנהל.

 

נכתב ע"י לירון ריגל
מהי חווית משתמש?
כיום כל אדם הגולש לראשונה באתר\ פורטל בודק במודע ואף לא במודע, אם הגלישה נוחה, אם קל לתפעל ולגלוש בין דפי הפורטל ואם יש בכך משום חווית שימוש נעימה, נוחה ויעילה מעל הכול.
תחושה חיובית תביא את המשתמש לעשות שימוש חוזר באתר, מנגד, תחושה כללית שלילית בנוגע להיבטים אלו, תמנע ביקור חוזר של המשתמש ותפחית פעולותיו באתר.
חווית משתמש שואפת ליצור תחושה חיובית בקרב המשתמש על ידי עיצוב והתווית מדיניות, הרואה את המשתמש על צרכיו ושאיפותיו במרכז וחותרת ליצור חווית שימוש מספקת,  נעימה, יעילה ופרודוקטיבית.

מרכיבי חווית המשתמש:

 

 

 

חווית המשתמש פועלת ממספר רכיבים הפועלים יחדיו להקניית התחושה הכללית בעת גלישה באתר:

 

שימושיות: מידת קלות התפעול של המידע המופיע באתר
 (הזנת תוכן, קבלת משוב מתאים מן המערכת, ביצוע תפעולים שונים
על המידע עצמו)
למשל, אילו פעולות ופונקציות עיקריות ישמשו את המשתמש?
שמישות: המידה שבה משתמש מסוים יכול להשתמש במוצר מסוים
 להשגת מטרות ספציפיות ביעילות ,בניצול מקסימאלי ואופטימאלי
של משאבים העומדים לרשות המשתמש, תוך השגת
שביעות רצון מקסימאלית של המשתמש,  בתוך סיטואציה מוגדרת.
למשל:
- איזה מידע יצטרך המשתמש?
- איזו צורה צריך שיהיה לתוכן?
- מהיכן הוא יגיע?
- כיצד ניתן ליצור מידע שיהיה בעל היגיון עבור המשתמש ?
נגישות: תהליך הנגשת המידע ומידת קלות הלמידה והתפעול של התהליך
( (Information Accesses . יצירת ארכיטקטורת מידע שתותאם לדרך שבה המשתמש מחפש מידע באתר ובמיוחד לדרך החשיבה של המשתמש. למשל, היכן יהיה סבור המשתמש שהמידע יימצא באתר?
קלות התמצאות: המידה שבה ניתן למצוא מידע ולנווט בין דפי האתר  Findable information)).
למשל:
אילו משובי מערכת יהיו המסבירים והמתאימים ביותר בכדי לשקף בצורה ברורה ולהדריך את המשתמש באתר?
על ממשק המשתמש להבהיר למשתמש אילו אופציות ממשק עומדות לרשותו.
אסתטיות: המראה הכללי של האתר ומידת היותו נעים לעין. יצירת עיצוב שיותאם לדרך שבה המשתמש זז באתר. למשל: בניית סרגלי ניווט אינטואיטיביים ובעלי היגיון עבור המשתמש, זיהוי צבעים שיהיו אסתטיים עבור המשתמש, יצירת עקביות בין דפי האתר.
מידע בעל ערך: היות המידע בעל ערך עבור המשתמש ומתאים למטרת גלישתו באתר .
לשם כך יש :
- לזהות את צרכיה העיקריים של קבוצת המשתמשים.
- לחפש את הצרכים המשותפים של הקבוצה.
- ליצור פרופיל משתמש.

 

לסיכום, חשוב לזכור שהמשתמש צריך מוצר אשר:
- יעבוד

- ניתן לעשות בו שימוש.
- מתאים לציפיות שלו.
- נתפר עבור צרכיו הספציפיים  (מה שיתאים למשתמש אחד לא בהכרח יתאים למשתמש אחר).
ולא לשכוח: In order to make a website user-friendly, you need to know what’s friendly for its users.""

 

מתוך: http://vibrantdrive.com/user-research-why-is-it-important/

מקורות:  The Elements of user Experience, Jesse James Garrett

http://asv.informatik.uni-leipzig.de/document/file_link/24/WCM_WS0809_KW50_ElementsOfUserExperience.pdf

 

 

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

בתי הקברות מלאים באנשים שלא היה להם תחליף".

אמרה ידועה; ובכל זאת בארגונים רבים קיימים מומחים בני שבעים ואף יותר, הממשיכים לעבוד במשרה חלקית, יותר או פחות, היות והארגון אינו יכול להיפרד מהם, וחושש מהיום בו יישאר ללא הידע הרב שצברו בעשרות רבות של שנות עבודה.

שימור ידע פורשים הינו תת תחום של ניהול הידע העוסק בפרויקטים לשימור הידע של מומחים והקטנת הנזק הפוטנציאלי הארגוני היכול לנבוע מפרישתם. לכאורה, אם ארגון מנהל את כלל הידע שלו, הרי שאין צורך בפעילות מעין זו, אך היות ורובנו טרם הגענו לרמת הבשלה שכזו, הרי שתחום שימור ידע פורשים הינו נושא הצובר תאוצה בארגונים רבים. בשנים האחרונות ההתעניינות בנושא גדלה בישראל בגלל שילוב של שני גורמים:

ראשית, והדבר נכון לכל מקום בעולם, אנו נעשים עובדי ידע והידע נהיה יותר ויותר משמעותי להצלחה בתפקיד. לכן לקראת פרישתם של העובדים, מבקשים ארגונים, יותר מאשר בעבר, לבצע פעילויות אקטיביות לשימור הידע הנצבר;

ושנית, הכלכלה הישראלית, כמו כל כלכלה אחרת, פועלת בגלים. לפני כארבעים וחמש שנים היה גל משמעותי של צמיחה לאחר מלחמת ששת הימים, ועל כן אנו עדים כיום למפעלים רבים שם מתוכננים גלים גדולים של פרישה.

לכאורה, מאד קל לארגון להבין כי נדרשת פעולה. מערכות כוח האדם ממוחשבות כיום ברוב הארגונים, וקל להפיק דו"ח ממנו יילמד כמה פורשים צפויים בכל שנה. ולמרות זאת, אין אנו רואים את הארגונים ממהרים ומשקיעים, כפי שהיה ניתן לצפות באסטרטגיות, או אפילו בפעילויות נדרשות לשימור הידע.

והשאלה המעניינת הנשאלת היא: למה? כלום אין הם מודעים לצרה הממשמשת ובאה? האם אין הם מבינים את השלכות אי ניהול הידע לעתיד הקרוב והרחוק?

היות ואין לגרוס כי הארגונים והפרטים המובילים אותם חסרי רצון או שכל להבין זאת, יש לנסות למצוא הסבר אחר להתנהגות זו, כדי שאם נדרש שימור הידע, ניתן יהיה להשפיע עליה ולשכנעם שכן להשקיע מאמצים בנושא.

מניסיונה של חברת

ROM, העוסקת בתחום, ישנם ארבעה גורמים מרכזיים הגורמים לארגונים שלא להתחיל ולפעול, גם אם הם צפויים לגלי פרישה מוגברים של עובדי ידע:

א. חוסר ידע

ארגונים רבים אינם מודעים לכך שבתחום ניהול הידע התפתחו מתודולוגיות המאפשרות שימור, שהנו הרבה יותר מ"חפיפה" ו"העברת תפקיד" אליהם הורגלנו שנים.

ב. חוסר אמונה:

מנהלים רבים חושבים שלא ניתן באמת לעשות משהו ולהציל את המצב, וכי נגזר עלינו להמציא הרבה מהגלגל מחדש. "האם נחבר אלקטרודות למוחו של הפורש?" כך ישאלו, לעיתים תוך גלגול עיניים כלפי מעלה.

ג. חוסר הפנמה:

חלק מהמנהלים לא מפנימים את פוטנציאל הנזק הממשמש ובא. הם חושבים על החלפת הותיקים בצעירים, אך אינם מפנימים את ההבדל ביכולת תפקודם של שתי קבוצות אלו, גם אם יעבדו שלושה או ששה חודשים הצעירים כצללים או שוליות לוותיקים.

ד. דחייה למחר

ארגונים רבים דוחים פעילויות של שימור ידע פורשים למחר, לשבוע הבא, לחודש הבא, ואולי עדיף אפילו לשנה הבאה. הדחייה נעשית מסיבה פשוטה וכנה: הם תמיד עסוקים בעיצומו של משבר נוכחי.

דיברתי לאחרונה עם מומחה אמריקאי לתחום שימור ידע פורשים, ד"ר

Jay Liebowitz המלמד את הנושא, אדם חכם שבעבר שימש כמנהל הידע של NASA. Liebowitz, כמומחים נוספים, גורס כי על ארגונים לאמץ אסטרטגיה של שימור ידע, בו שימור הידע יתחיל עבור כל עובד, ביום הגעתו לארגון ולתפקיד, ויסתיים רק עם עזיבתו או פרישתו. אסטרטגיה זו הנה בהחלט יפה ומרשימה, אולם אם מסתכלים על הארגונים במצבם הנוכחי, היא נראית יותר כחזון אחרית הימים, מאשר כאסטרטגיה בת סיכוי לאימוץ ע"י ארגונים רבים, בוודאי במציאות בה אנו חיים של חסר מתמיד במשאבי זמן וכסף.

אז איך גורמים לארגון לרצות לשמר את הידע?

ראשית, ארגונים שעסוקים תמיד בהווה וכיבוי שריפות, יתקשו לשנות את תרבותם ולהגיע לטיפול בבעיה, אלא אם ייתקלו במשבר חמור מאד הנובע מאובדן הידע ממצב של פרישת עובד. במקרה שכזה, יש סיכוי שינסו להפיק לקחים, ובזוכרם את הכישלון שנבע מאובדן הידע, יתכן ויהיו פתוחים לשמוע על דרך המשמרת את הידע לפני הפרישה.

ארגונים שאינם מפנימים את משמעות העזיבה, יוכלו ללמוד בדרך דומה, אחרי שיחוו את משמעות העזיבה על בשרם. ארגונים שכאלו, אם הם עוסקים בתכנון עתידי, יהיה ניתן אף לשכנע בדרכים רציונאליות "לעשות מעשה", אם אנשים פנימיים מהארגון יצביעו על הצורך מבפנים, ודווקא בנקודות הכואבות.

ביתר הארגונים (קבוצות א, ב לעיל), דווקא נמצא, מניסיון, כי ניתן לבצע את השינוי התפיסתי, ואפילו לו במאמץ רב מידי: היות ובארץ יש כבר ארגונים שהתנסו בשימור ידע פורשים, ונמצאו מרוצים מהתוצאות, ניתן לנקוט בדרך מוכרת של הדגמה: הפגשת המנוסים עם חסרי הידע וחסרי האמונה.

קשה לבצע שינוי גדול, שמשמעותו גבוהה ברמת המשאבים הנדרשים (כסף, זמן ועוד יותר מכך זמן ניהולי), אולם מסתבר שאין בכך צורך.

ההפגשה של ארגונים מנוסים ושאינם מנוסים, מטרתה לפתוח פתח; פתח שעל בסיסו יקבלו מנהלים החלטה לבצע פיילוט של מספר פורשים מועט, ולבחון בעצמם האם קיים דבר כזה "שימור ידע פורשים", או שסתם מדובר בביטוי נמלץ של בעלי מקצוע, ואם אכן קיים, ללמוד האם הוא ישים בארגון.

מחיר הבחינה לא גדול, ואם יש הצלחה, היא בדרך כלל תגרור רצון להרחבת הפעילות למקומות נוספים בארגון.

בארץ בינתיים נראה כי יש ניצני הצלחה. כבר מעל עשרה ארגונים נמצאים בתוך התהליך. התחלנו בישראל אולי אחרי מדינות אחרות בעולם, אך יתכן שגם פה, כמו בנושאים אחרים, נצליח להוכיח כי יש שיטות אפקטיביות מהירות ויעילות לטיפול בנושא, הרבה יותר מאשר מקובל בכפר הגלובלי הגדול.

מאמר מעניין ורלוונטי בתחום ה- BI על האתגרים החדשים והלא פשוטים של העוסקים בבינה עסקית. באופן לא מפתיע הבינה העסקית, לדעת הכותב, תסייע לקבלת החלטות רק אם תהיה בהקשר, וזאת ע"י שילובה בחיפוש, תגיות ועוד (ניהול ידע כבר אמרנו?)

להרחבה לחצו כאן

 

 

תמונה המתארת את התפתחות ניהול הידע מימי האבן. צריך להדפיס בגדול כדי לקרוא, אך גם מעיון כללי ניתן להבין את המגמות. יכול לשמש ככרזה בכל משרד

לצפייה לחצו כאן

 

בלוג – המשולב בסרטונים ונוגע בנושאים שונים הקשורים לניהול ידע ומדיות חברתיות

להרחבה לחצו כאן

 

 

אתר שכולל 100 כלים (שעיקרם ניהול ידע), כולם חינמיים. מיועד לסטודנטים, אך יכול לשמש גם ארגונים (למשל כלי לסיעור מוחות) ופרטים, הן בארגון והן בחיים הפרטיים. מומלץ ביותר!

להרחבה לחצו כאן

 

 

 

כנסים בארץ

שם האירוע:  כנס האיכות 2011- מסלול ניהול ידע, בהובלת ד"ר מוריה לוי
מיקום האירוע: מרכז הקונגרסים,  חיפה
תאריכים: 10/11/2011
פרטים נוספים: במסלול מושבים של CASE STUDIES מארגונים שונים (פלסן, אלביט, בי"ח גליל מערבי,נהריה) ומושב בנושא תקן ניהול הידע החדש.
לפרטים והרשמה http://www.isas.co.il/quality2011/

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: ( International Conference on Knowledge Economy (ICKE2011
מיקום האירוע:   East London, South Africa
תאריכים: 24-28/10/2011
פרטים נוספים:
http://www.aceconferences.co.za/icke2011.htm

שם האירוע:  KM Asia 2011
מיקום האירוע:  Singapore City, Singapore
תאריכים: 8-10/11/2011

פרטים נוספים:
http://www.kmasia.com/

שם האירוע:  Online Information Conference 2011
מיקום האירוע:    London, United Kingdom
תאריכים:  29/11-01/12/2011

פרטים נוספים:
http://www.online-information.co.uk/

ספר: Multipliers
נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר Multipliers: How the best leaders make everyone smarter, נכתב בשנת 2010  ע"י  יועצת ניהולית בשם ליז וייצמן יחד עם גרג מקוון שסייע בידה. אין ספק שוייצמן בעלת ניסיון ניהולי רב, ניסיון אותו היא מביאה לכתיבת ספר זה- מעל 150 שיחות עם מנהלים בארה"ב, אירופה, אסיה ואפריקה. הזוית הישראלית בספר הנה חברת Better Place ומייסדה שי אגסי המוזכר כאחת הדוגמאות למנהל מוביל. התפיסה המוצגת בספר הנה שיש שני סוגי מנהלים: אלו שמובילים את עצמם אך מפחיתים ומצמצמים את העובדים שתחתיהם. לעומת המנהיגים האמיתיים הנם אלו שמצליחים להפיק הרבה מעובדיהם, להעצימם ולהפוך אותם למצליחים. 

הספר כתוב בצורה שמאד קלה לקריאה. הוא מובנה היטב, סדור, מסביר את הרעיונות באופן נהיר, וסיכומי הפרקים אכן מדגישים את הנקודות העיקריות.

הרעיונות המרכזיים:

הספר מעניין לקריאה גם ככלי לאימון ארגונים, גם ככלי ניהולי אישי, וגם ככלי להתנהלות בביתינו אנו, מול משפחתנו וילדינו.

קריאה מהנה.

מהו מנהיג "מכפיל"?

בספר מוצגים שני סוגי מנהלים אותם ניתן למצוא בארגונים.

 

הקבוצה הראשונה קרויה "מכפילים" (Multipliers). זו קבוצה של אנשים היודעים להפעיל את מי שתחתם, להפיק מהם את המרב, ואולי אף יותר מכך. זאת בהאמינם ש:

·         רוב האנשים בארגונים מנוצלים פחות מיכולתם השכלית.

·         כל יכולת ניתן למנף בעזרת מנהיגות נכונה.

·         לפיכך, שילוב של אינטליגנציה ויכולת יכול למנף את העובדים והארגון, ללא צורך בהגדלת התשומות.

 

הקבוצה השנייה של המנהלים קרויה "מצמצמים" (Diminishers). הכוונה למנהלים, יתכן גם בעלי יכולות אישיות גבוהות, אולם כאלו העסוקים בניהול היורד לפרטים- micromanaging.

 

המשך הספר מגדיר את חמשת התכונות העיקריות המאפיינות את המנהל המכפיל:

1.        מושך מוכשרים.

2.        משחרר.

3.        מאתגר.

4.        יוצר דיונים.

5.        משקיע (בעובדים- לא בכסף).

 

על פי המחקר שביצעה וייצמן, מנהלים מכפילים מצליחים להפיק פי 2 מעובדיהם לעומת המנהלים המצמצמים.

מספר ממצאים מעניינים נוספים שהתגלו במחקר:

·         עובדים שעבדו תחת מנהלים מכפילים הביעו הערכה למנהלים אלו, אך לא על נעימות הקשר עמם, אם כי על שביעות הרצון העמוקה כתוצאה מהעבודה תחתם.

·         הסתבר כי למנהלים מכפילים רבים יש חוש הומר טוב.

·         מעט מהמנהלים המצמצמים באמת הבינו את ההשפעה של התנהלותם על עובדיהם ועל הארגון. רבים מהם ניתן אפילו לכנות מנהלים מצמצמים בטעות (accidental diminishers) שכן הם עשו מה שחשבו שמצופה מהם כמנהלים. חלקם אפילו חשבו שהם מכפילים והיו כאלו בליבם, אך לא בהתנהגותם.

 

והכי חשוב- כל מנהל יכול להפוך למנהל מכפיל. מדובר במיומנויות נרכשות ולא בתכונות מולדות. האמת היא שכנראה רובנו נמצאים אי שם בין לבין. הבנת הרעיונות, ואימוצם, הנה בהחלט אפשרית וכנראה כדאית לרובנו.

חזרה 

תכונות המנהיג המכפיל:

מושך מוכשרים

מנהיג מכפיל, מושך ומצליח לגייס עובדים שהנם מוכשרים.

אין זה אומר שיש בידו תכונות גיוס ייעודיות, אלא, שאנשים המשוחחים איתם, רוצים לבוא ולעבוד אצלם. הם יוצרים תחושה לעובד שאכן יוכל לגדול ולהתפתח, ולא בכדי:

מלכתחילה הם מחפשם שחקנים סוג א >

ממצים את תכונותיהם ומאפשרים להם לגדול ולהפוך לשחקני א+ >

בזכות זאת, גם הארגון מצליח ומתפתח, נוצרות הזדמנויות חדשות >

הארגון מקבל תדמית של מקום שניתן לגדול ולהתפתח בו >

ו... המנהלים מצליחים לייצר מקומות עבודה חדשים נוספים לשחקנים סוג א נוספים (וחוזר חלילה).

 

הם מצליחים להאיץ את מעגל משיכת העובדים ולשמר אותו בזכות ארבעה דברים:

1.        הם מחפשים כישרונות בכל מקום.

2.        הם מנתחים ומוצאים את התכונות והיכולות הטבעיות המוצלחות בכל עובד.

הם מחפשים בכל עובד את מה שקל ו/או טבעי לו לעשות (אפילו אם העובד לא היה מודע לאלו).

3.        הם ממצים את האנשים בהתאם לתכונותיהם ויכולותיהם.

הם מתאימים את התפקיד לאדם, לא האדם לתפקיד. זאת, תוך התעלמות מגבולות היררכיים ו/או בירוקרטיים. הם מחפשים הזדמנויות לניצול יכולות וכישורים אלו, וכאשר אלו נמצאים, הם אכן ממצים את יכולותיו של העובדים.

הם מבהירים לעובד למה נבחר לתפקיד ובזכות מה. הם מחצינים ומתקשרים זאת גם לארגון ו/או ללקוחות ובכך מחזקים עוד יותר את רצונו ויכולתו של העובד להגשים.

4.        הם מזיזים עובדים החוסמים את האחרים ומונעים מהארגון והעובדים להתקדם.

במקרה הצורך, הם מזיזים את עצמם הצידה, כדי לא לחסום את העובדים מלפעול.

יש להבהיר: כל מנהל מבקש להביא אנשים מוכשרים לארגון. למנהלים המכפילים יתרון שכן בזכות ניתוח העובד ומיצוי יכולותיו הוא הם הופכים עובדים אלו למוכשרים עוד יותר, ביחס לנקודת הפתיחה, וביחס למיצוי אצל מנהלים אחרים.

איך להשתפר ולמשוך יותר מוכשרים?

להפוך ל "משקיף על גאונים"

·         לזהות בקרב העובדים הקיימים את גאוניותם- תכונותיהם ויכולותיהן החזקות.

·         לבחון את האבחנה ולאוששה.

·         להכין רשימה לכל אחד מהעובדים של תפקידים שנכון היה להטיל עליהם כדי לנצל את גאוניותם. להתחיל למצות.

וגם..לנקות עט מהעשבים השוטים בארגון שתחת כפיפותו של המנהל.

 

ואולי הכי מפתיע: מנהלים מכפילים מעודדים את העובדים לגדול וגם לעזוב, כדי שאלו יוכלו להתפתח במקומות אחרים. הם כותבים לעובדים אלו המלצות וחוגגים יחד איתם את הצלחתם, גם אם היא מחוץ לארגון.

חזרה

משחרר

התכונה השנייה של מנהלים מכפילים הנה יכולתם לשחרר. לשחרר את העובדים מכבלי ההיררכיה, לשחרר אותם לחשוב, לדבר, ולפעול על פי הגיון.

הם מייצרים סביבה בה רעיונות טובים יכולים לצוף ואנשים יכולים לבצע את המיטב.

 

הם מצליחים לשחרר ועם זאת להעצים בזכות שלושה דברים:

1.        הם יוצרים מרחב לעובדים.

יצירת המרחב לעובד יכולה לבוא לידי ביטוי, על יד כך שהמנהלים מגבילים את דיבוריהם ופעולותיהם עצמם כדי לתת מקום לעובדים לדבר ולפעול; היא יכולה לבוא לידי ביטוי בשינוי המינון בשיחות עם העובדים בין דיבור והקשבה. והיא תבוא לידי ביטוי בעקביות בנתינת המרחב.

2.        הם דורשים מהעובדים להגיע לתוצאות מיטביות.

הם עושים זאת ע"י יצירת סטנדרטים גבוהים על פיהם הם מצפים מהעובדים לעבוד לפיהם, והם עושים זאת על ידי בחינת העבודה של העובדים ולאו דווקא התוצאות, המושפעות מגורמים נוספים.

3.        הם יוצרים מעגלי למידה.

יצירת מעגלי הלמידה היא ההתנהגות החשובה ביותר, על פי וייצמן למנהל משחרר. מנהלים משחררים מאפשרים לעובדיהם לטעות, אך מחייבים אותם יחד עם זאת, ללמוד מהטעויות שביצעו בכדי להשתפר לעתיד.

 

איך להשתפר ולהפוך ליותר משחרר?

ישנם מספר כלים מוצעים. אחד מהם הנו תרגיל עם מטבעות. המנהל לוקח לעצמו מספר מטבעות, אפשר גם בעלי ערך שונה. מספר המטבעות הנו מספר הפעמים שהם מרשים לעצמם להתערב במהלך דיון, כאשר ערך שונה יצביע על זמן התערבות משתנה (בשניות, לא בדקות או בשעות...). כפי הנראה מדובר בתרגיל שנראה קל, אך לא טריוויאלי כלל לביצוע (למנהל שצריך לשתוק יותר).

כלי נוסף קשור במיתוג טוב יותר של דעות המנהל. בדרך כלל, כל הנאמר על ידי המנהל הופך לקדוש. על המנהל למתג יותר טוב את שאומר, ולהבחין בבירור (גם אל מול העובדים) מתי מדובר בדעה ומתי בהנחיה מחייבת.

וכלי שלישי המוצע, המוכר מתחומים נוספים, הנו החצנת השגיאות של המנהל על ידו. כאש הוא מודה בעויותיו קל יותר לאחרים להודות גם.

 

סביבה משחררת מאפשרת לרעיונות להישמע ולאינטליגנציה לפרוח, הרבה מעבר לסביבה אחרת רגילה.

חזרה

מאתגר

מנהלים מכפילים הם מנהלים המאתגרים. הם מאתגרים את עובדיהם ודורשים מהם לעמוד במצבים שלאו דווקא חשבו שיוכלו להתמודד איתם, ולמלא תפקידים, שיתכן ונדמה להם כי הם גדולים ממידותיהם.

מנהלים מאתגרים לא לומדים את כל התשובות בעצמו ומנחיתים אותם לעובדים. הוא מצפה שהם יבצעו זאת.

מנהלים מאתגרים:

1.        זורעים הזדמנויות לאתגור האנשים.

הם ממחישים לעובדים את הצורך; ו/או

מאתגרים את הנחות היסוד לפיהם עבדו עד כה; ו/או

ממצבים מחדש את הבעיות באור שונה ממה שראו אותם עד כה. וגם-

יוצרים לעובדיהם נקודת התחלה, ממנה יוכלו להתחיל ולהיענות לאתגר.

אגב- לא טריוויאלי. הרבה יותר קל לתת תשובות מלזרוע הזדמנויות לאתגרים לאחרים.

2.         מציבים אתגרים.

הם מגדירים משימות הנראות כבלתי מושגות, או לפחות מגביהים את הרף לעומת הקיים.

הם מעמידים אתגרים קונקרטיים ומעשיים, שואלים שאלות קשות, וזזים לאחור כדי לתת לעובדים לענות על התשובות.

3.        יוצרים תקווה ואמונה בידי העובדים שאכן הם יכולים לממש.

 

כדי להפוך למנהל מאתגר:

·         יש לפתח דרגה גבוהה של סקרנות;

·         יש להתמקד בשאילת שאלות (ופחות בהורדת הנחיות);

·         יש להסתכל ולצאת אל מחוץ לארגון. לעיתים דברים הנראים משם (ביקור אצל לקוחות, עמיתים ועוד), לא נראים מכאן, מתוך הארגון וכתליו.

וכן, מומלץ להתחיל בצעדים קטנים. קשה להפוך למאתגר בבת אחת.

חזרה

יוצר דיונים

מנהלים מכפילים יוצרים דיונים בהם הם נותנים לעובדיהם לדבר.

הם אינם מתמקדים במה שהם יודעים, אלא איך לדעת את מה שיודעים האחרים. הדגש אינו על ההתדיינות שלהם רק עם האחרים, אלא על יצירת הדיונים, בו הם נותנים במה לעובדים לדבר ולהתדיין ביניהם, כאשר הם בעיקר מקשיבים ומכוונים.

על המנהלים היוצרים את הדיונים מוטלות שלוש משימות:

1.        להגדיר את הסוגיות בהם נכון להתמקד ואיך נכון לדון בהם:

- להגדיר את השאלה.

- להרכיב את הצוות.

- לדאוג שאנשים יתכוננו ויאספו נתונים לקראת הדיון.

2.        להלהיב את הדיון ולייצר בו להט חיובי.

הלהט החיובי נוצר כאשר המנהלים:

- יוצרים ביטחון בקרב העובדים בדבר האפשרות להציג את דעתם.

- דורשים רצינות והקפדה בהתבססות על נתונים.

3.        להוביל להחלטות איתנות (sound decisions).

החלטות איתנו מתקבלות כאשר המנהלים:

- מבהירים לכולם מהי דרך קבלת ההחלטות (Vנותנת מקום לכולם ומתבססת על נתונים).

- מקבלים החלטה בעצמם, או מטילים סמכות זו על אדם מוגדר אחר. אנשים יודעים שתהיה החלטה.

- מתקשרים לארגון את ההחלטה וכן את הרציונאל העומד מאחוריה.

 

כדי להשתנות ולהפוך למנהל היוצר דיונים כפי שמתואר לעיל, מומלץ להיצמד לשלושה כללים:

·         לשאול את השאלה הליבתית, היורדת לעומק הסוגיה ומהות ההחלטה.

·         לבקש מהעובדים הסבר מבוסס נתונים לדעות אותם הם מביעים.

·         לדאוג לכך שכולם יהיו שותפים לדיון.

 

מנהל בעל דעות חזקות יכול להיות אף הוא יוצר דיונים. המפתח הנו בהתבססות על נתונים, ובכך מתן אפשרות לעובדים רבים להביע את דעתם, כל עוד הם עצמם מבססים את דעתם הם גם על נתונים.

מנהל שיוצר דיונים לאו דווקא מקבל החלטה בקונצנזוס. הדמוקרטיה הנה בעצם הדיון עצמו; ההחלטה מתקבלת על ידי המנהל.

חזרה

משקיע

אחת התכונות החשובות לכל מנהל מכפיל היא לדעת לייצר מצב בו עובדיו יוכלו להסתדר גם בלעדיו.

שלם כך על המנהל להשקיע בעובדיו  ולפתחם כדי שיוכלו אכן לגדול ולהיות עצמאיים.

שלושת הפעולות המרכזיות שעל המנהלים המשקיעים לנקוט בהם:

1.        להגדיר בעלות.

על העובדים שתחת המנהל לדעת שהם בעלים על החלטותיהם, ושעליהם להתייעץ עם המנהל רק כאשר מרגישים צורך ולא בכל ההחלטה. מומלץ כי המנהלים יגדילו את אחריות העובדים, לא רק לתפקידם, אלא כשותפים לאחריות הצלחת פעילות הארגון/יחידה כולה. בדרך זו, ינסו לא רק למקסם את פעילותם הם, אלא יחשבו על הארגון ועל התמונה הכוללת. בדרך זו,הם מרחיבים את תפקידם ומעצימים את עצמם.

2.        להשקיע משאבים.

השקעת משאבים הנה בלימוד וחניכה של העובדים מחד, תוך מתן תמיכה וגיבוי להם מאידך.

3.        להשאיר לעובדים את האחריות למתן דין וחשבון למעשיהם.

לא לקחת את האחריות מהעובדים. אם המנהלים לא ייקחו את האחריות, אז העובדים ייטלו את האחריות עליהם בעצמם. אם העובדים פונים בבקשת עזרה וסיוע למנהל, זה בהחלט נכון לייעץ ולסייע, אולם יש להחזיר את האחריות להחלטה ולביצוע לעובד עצמו. ואז, יש לצפות מהעובדים, להשלים בעצמם את המשימה, לאחר קבלת הסיוע.

 

מנהלים שלוקחים על עצמם את האחריות להשקיע, מצליחים לגדל את עובדיהם לעצמאות ולביצועים טובים גם כאשר הם עצמם נעדרים.

 

איך להשתפר ולהפוך למנהל משקיע?

·         לתת לעובדים לדעת היכן הם בעלי זכות ההחלטה המרכזית, ולא המנהל מחליט עבורם.

·         לתת לעובדים לעיתים לשגות וללמוד בדרך הקשה (דרך הטבע). זאת כמובן בתנאי שמחיר השגיאה אינו גבוה מידי, ושהמנהל מוודא שבסוף ישנה למידה.

·         לדרוש מהעובדים המגיעים עם בעיה גם להציע פתרון.

·         לא להתפתות לענות מיד על שאלות כאשר באים לבקש עצה. לנסות לכוון את העובד לתשובה ולא לענות באופן ישיר.

 

יש לזכור שמנהלים משקיעים כן מתערבים בתפעול העסק. אולם הם זוכרים ומזכירים לעובדים כי העובדים הם האחראים לביצוע, והם גם אחראים לקבלת ההחלטות שלהם עצמם.

חזרה

איך הופכים להיות מנהיג "מכפיל"?

בפרקים השונים מוצגות עצות שונות כיצד על המנהל לשפר את יכולותיו ומיומנויותיו בכל אחד מחמשת התחומים השונים. אולם, כיצד מנהל מתחיל? איך מתניעים את התהליך כולו ומשתנים?

כפי שכבר נאמר בהתחלה, רוב המנהלים הנם בין לבין. הם טובים יותר בחלק מהתכונות ופחות טובים בתכונות  אחרות. בכל מקום יש מה לשפר. אם כך, איפה מתחילים?

 

להלן חמישה שלבים שיסייעו ביישומו של שינוי ושיפור:

1.        השלב הראשון הנו הערכה, עד כמה המנהל מכפיל או מצמצם בכל אחד מהתחומים.

מומלץ לבצע הערכה לגבי המצב הנוכחי, כאשר ישנו שאלון הערכה אישי שניתן למצוא באתר הספר: www.multipliersbook.com .

2.        בחירת שני תחומים לפעולה מתוך החמישה- זה שנמצאים בו במצב היותר גרוע, וזה שנמצאים בו במקום יחסית הכי טוב (ושיפורו לרמת מצוינות נוספת).

3.        חשיבה וניתוח כיצד מנהל מכפיל היה נוהג בתחומים המטופלים וכיצד היה נוהג מנהל מצמצם. חידוד ההתנהגויות הרצויות.

4.        התנסות ל- 30 יום בשיפור תחומים אלו בהתאם.

5.        שימור לאורך תקופה. הגדרת שאלות שנכון לשאול אחת לשנה כדי לוודא שאכן מצליחים לשמר את השיפור.

טיפ נוסף- יצירת צוות של מספר מנהלים המשפרים במקביל. קבוצה כזו יכולה לייצר רוח גבית המקלה להגיע להצלחה.

 

כדאי לזכור: עדיף להיות מייצר גאונים, מלהיות גאון בעצמך. יותר יעיל, יותר אפקטיבי, לך, לעובדים ולארגון.


חזרה 

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135