ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אוקטובר 2005 - מהדורה מס' 73
גיליון אוקטובר 2005 - מהדורה מס' 73
גיליון:

תופעת ה- Killer Applications

המונח Killer Applications(KA) המקובל בעולם ניהול הידע ומתאר יישומים המושכים משתמשים לשימוש באתר/ פורטל/ קהילה, פורץ גבולות והופך להיות לא רק אמצעי אלא תחום עיסוק בפני עצמו.Gartner פרסמו סקר בו הם חוזים את ה- Killer Applications העיקריים בארגון. הנושאים מאופיינים, בין השאר, במגמה של "יוזמה בזמן אמת", כלומר, זיהוי צרכי לקוח ומתן פתרון כמעט מיידי לצורך זה. ה-KA הם דור חדש של יישומים הנותנים מענה ל"בטן הרכה" של הרבה ארגונים גדולים. להלן מס' תחומים עיקריים של ה- KA: ניהול, מעקב, הטמעה וישוב סכסוך בפרויקטים; ניהול נכסים ותיק נכסים; ניהול חוזי מכירות/רכישות/השכרות נכסים; ניהול רישיונות ופטנטים; ניהול שת"פ עם ספקים, שותפים ומפיצים.

SharePoint מיקרוסופט מאחסן פורטלים אחרים

חברת מיקרוסופט הפועלת להגדיל את נתח משתמשי Sharepoint, משקיעה מאמצים בקידום ה- Sharepoint ע"י שת"פים. שני מאמצים עיקריים כוללים: ? פניה לשוק הבינוני/מחלקתי (Mid-Market) ע"י התממשקות עם ספקי כלים משלימים ופורטלים קטנים. ? פניה לשוק ה"גדולים" ע"י הוספת יכולות ניהול תכנים. מיקרוסופט מקיימת מיזם ניהול התוכן, עם מובילת התחום- Interwoven. גישה זו מהפכנית בהתחשב בהצהרות החברה לשילוב CMS, כלי ניהול התוכן של MS בגרסת ה- SPS הבאה, ומהווה הודאה בכך שפתרון זה הנו חלקי בלבד. בכך משפרת MS את מעמדה שכן חברות רבות ניצלו היעדר זה כיתרון תחרותי חזק אל מול MS עד היום. כולנו תקווה, שאנו הצרכנים, נצא נשכרים מהתחרות בין הספקים.


חברת ROMמתחדשת במשרדים חדשים!

כתובתנו החדשה: בניין "בית עוז"- רחוב אבא הלל 14, רמת גן (מתחם הבורסה).

במשרדינו החדשים, נמשיך לספק פתרונות מקצה לקצה, נקיים את קורסי Knowledge Academy ומשם נמשיך להיות החברה המובילה בישראל לניהול ידע!

בפרטי ההתקשרות אלינו לא חלו שינויים.


נכתב ע"י וידיה פריה ריו, יועצת ידע בחברת Comsat Max Limited

הידע משתנה תמידית ודרישות השוק הדינמיות מבקשות שהידע הארגוני - מוצרים, שירותים, שווקים, תהליכים, טכנולוגיה, מבנים, תפקידים ומערכות יחסים -  ישתנה בעקבותיהן. ברגע שאתה חש שהצלחת לזהות דפוס, נוצר שינוי, הדפוס הישן מחליק מבין אצבעותיך ודפוס חדש נוצר. לכן, כדי להישאר בתחרות ואולי אפילו כדי לשרוד, ארגונים צריכים להבין את חשיבות הניהול המובנה של הידע הארגוני.

השוק המתהווה, הוביל לצמיחת דור חדש של בעלי מקצוע: "מנהלי ידע", אולם מעט מאוד אנשים מבינים את דרישות התפקיד וקיימת לגביו עמימות רבה. מאמר זה ידון אפוא ביתרונות ובחסרונות של קריירה בתחום ניהול הידע.

למרות שאינך המלט, ההחלטה להיות או לא להיות מנהל ידע היא שלך בלבד.

מדוע לא להיות מומחה ידע

        קצב העבודה לעולם לא יפחת -  להיפך, כפי הנראה תשקיע 50 שעות ויותר בשבוע ואף תשתוקק לכך שהיו לך יותר שעות זמינות. אם אתה מעוניין להתחמק מעבודה קדחתנית או להתחבא עד הפרישה, זו אינה העבודה בשבילך.

        לעולם לא תתעשר - אל תצפה להעלאה גדולה בעקבות קבלת העבודה החדשה. הארגון שלך בודאי יתחבט בסוגיית התשלום זמן מה בשעה שהוא מתמודד עם שכירת עובדים בעלי רמות שכר שונות, המגיעים ממקומות שונים בארגון.

        לא תהפוך לבוס הגדול - אף אחד לא ינופף מעל מצחך המזיע או יגיש ענבים לפיך. תצטרך להסתמך על יכולת ההשפעה שלך ולא על התואר או על עובדיך, כדי שדברים יעשו.

        לא כולם ישמחו לראותך - אם אתה מצפה שמנהלי פרויקטים ומחלקות יברכו אותך ואת כלי ניהול הידע שבאת להנחיל להם, בזרועות פתוחות, תחשוב שנית. סביר להניח שתיתפס כאיום, לפחות בהתחלה. בעיקר תיתפס כאיום בעיני אלה האחראים על התהליכים שאתה מציע באדיבות כה רבה לתקנם.

        תצטרך להתמודד עם מספרים - לא, אין צורך להתחיל משטר אימונים בדרכך להיות גאון סטטיסטי, אך ניתוח נתונים הוא חלק גדול מהמקצוע ולא כזה שניתן להתחמק ממנו. אם מידע זה זורע בליבך פחד, אולי כדאי שתשקול קריירה שונה.

        לא תוכל להתחבא מאנשים – אם אתה חולם על ישיבה במשרד ועיבוד נתונים כל היום, זו אינה העבודה בשבילך. למרות שפעילות עיבוד הנתונים בהחלט צורכת זמן, אתה תהיה בקשר עם אנשים מכל דרגי הארגון ותבלה יותר זמן בשטח מאשר מאחורי שולחנך.

        לא תצליח אישית לחסוך לחברה  10 מיליון דולר-  פרויקטים של ניהול ידע הם מאמץ צוותי ולא אישי, תתרגל לכך שלא הכול סובב סביבך. בד"כ יש צורך בביצוע מספר פרויקטים לאורך תקופת זמן של מספר שנים, על מנת להגיע לשורשי הבעיות הארגוניות. אז אל תמהר עדיין לקנות את גלימת הסופרמן.

        לא תצליח להתחמק מעמיתים מעצבנים- בדרך כלל אחד מהפרויקטים שלך יערב תחום בו אתה בעל ניסיון והוא גם יתבצע במחלקה בה אתה כרגע מועסק. לא רק שלא תצליח להתחמק מהעמיתים המעצבנים, הם גם כפי הנראה יהיו בצוות שלך.

        לא כלל הבעיות שלך יפתרו באורח פלא - מערכת ניהול ידע אינה שרביט קסם בעל פתרונות לכל בעיות הארגון. מתקשה לווסת בין עבודה למשפחה? מתייסר לגבי משמעות החיים? ניהול ידע לא יפתור נושאים אלו, אך לפחות יהיה לך הרבה פחות זמן לחשוב עליהם...

        הביקוש למקצוע אינו גבוה- כשימאס לך מעבודתך, תיווכח כי ניהול ידע היא נישה מצומצמת והצעות העבודה אינן זורמות כל יום.

אם עלתה במוחך המחשבה "קדימה, בואו תגידו לי מדוע כן כדאי לי לקחת את העבודה" החלק הבא הוא בשבילך:

        לעולם לא תשתעמם - בעוד שהמסגרת הכללית נותרת זהה, כל פרויקט מערב אנשים חדשים, נושאים חדשים, ואופן תפעול חדש של אותם כלי ידע . תצטרך להתמודד עם בעיות טכניות, תרבותיות וניהוליות, בהן מעולם לא נתקלת (או אף רצית להיתקל) בעבר. אתה תעמוד במרכז פעילות סוערת, ולא תבין איך חמישים שעות שבועיות חלפו ביעף. בקיצור, לא יהיה לך זמן להיות משועמם.

        תפקידך יהיה בעל אופי משמעותי - אם הארגון שלך עושה את זה בצורה מקצועית, פרויקטים של ניהול ידע יהיו קשורים ישירות לפעילות העסקית. בחירת צבע הקירות בשירותים, בהחלט לא תהיה חלק מהגדרת התפקיד שלך. אתה תעבוד על דברים שיכולים ליצור שינוי משמעותי בארגון.

        הנראות שלך תהיה גבוהה - מאחר שפרויקטים של ניהול ידע הם בעלי חשיבות אסטרטגית, מנהלים מהדרג הבכיר בדרך כלל יבחנו את התקדמותך. אם הפרויקט שלך מספיק מצליח, ייתכן שאף תיקרא להציגו בפני הבוס הגדול. במהרה תהיה מוצף בהזמנות מצד מנהלים בחברה ולא תיתפס כאיום. זהו צד מלהיב של העבודה ולא יחלוף זמן רב בטרם תתחיל להופיע על הרדאר הארגוני.   

        תוכל לרכוש מיומנויות חדשות - התפקיד מאפשר לך הזדמנות פז ללמוד מיומנויות חדשות כגון שיטות לפתירת בעיות, כלים לשיפור תהליכים וכו'. תלמד כיצד להציג תוצאות בשפתם של המנהלים הבכירים. ובאמת, כיצד אתה יכול לוותר על ההזדמנות להימנות עם קבוצה קטנה של אנשים שמרגישים בנוח עם ניתוחים סטטיסטיים? רק תחשוב כמה ההורים שלך יתרשמו..

        תרחיב את אופקייך- פרויקטים לניהול ידע  נוטים לחצות מספר מחלקות או תהליכים בארגון. אם מעולם לא הסתכלת מעבר לנישה הקטנה שלך בארגון , עכשיו זו ההזדמנות שלך. ללא קשר לשאיפות הקריירה שלך, ניסיון מסוג זה לא יכול להזיק.

        תהפוך לבעל השפעה - כדי להצליח בעבודה זו לא מספיק להיות עובד חרוץ ומוכשר, תצטרך לגרום לדברים להיעשות על ידי הנעת אנשים אחרים. חלק מהאנשים לא יהיו נלהבים כמוך לגבי הפרויקט, אך אתה תשפר את מיומנויות ההשפעה וניהול השינוי שלך לבלי הכר. למרות שלא יהיו לך פתרונות לכל הבעיות, יהיו לך פתרונות לגבי רבות מהבעיות שחברי הארגון נתקלים בהן.

        תתוגמל כראוי - למרות שאתה לא צריך לצפות להעלאה גבוהה עם התחלת העבודה (וכמובן שאתה עושה זאת בשל אהבת המקצוע ולא עבור הכסף, נכון?) מרבית הארגונים נוטים לתגמל את מנהלי הידע בבונוסים או אופציות למניות. גם אם לא תקבל הטבות אלו, לכל הפחות אתה יכול לצפות להיות מקודם למשרה בכירה יותר, עם סיום ה"שירות" בשטח.

        תגביר את סיכויי הקידום שלך - עם כל הניסיון והחשיפה החדשים הלו , תהפוך להיות בעל סיכויי קידום גבוהים יותר בארגון. מישהו צריך הרי להיות מנהיג עתידי פוטנציאלי מדוע לא אתה ?

        תגדיל את הביטחון התעסקתי שלך - בשעה שנראה שאף משרה אינה בטוחה בימים אלו, פחות סביר שהחברה תפטר את אלו שעושים עבודה המשפיעה ישירות על האסטרטגיה העסקית ושהיא השקיעה כסף רב לצורך הכשרתם. הגדלת הביטחון התעסוקתי שלך היא  צעד לא רע בכלל.

        במהרה תהפוך להיות האדם המבוקש ביותר- מרבית הארגונים מבינים שאינם יכולים עוד להתעלם ממילות המפתח "ניהול ידע" והם עוסקים בחשיבה והטמעה של הנושא. החדשות הטובות עבורך: קיים מחסור במנהלי ידע שעשו זאת והביאו תוצאות. במהרה תהפוך לבעל מקצוע מהמבוקשים ביותר בשוק.

 

פיתוח תהליכי ניהול ידע אינה משימה פשוטה. היא דורשת זמן, כוח אדם ומגוון רחב של משאבים. יחד עם זאת, היתרונות הגלומים בה עולים על החסרונות. למנהלי הידע יש הזדמנות פז לעזור לארגונם לעבור מדפוס חשיבתי מכני וליניארי המאפיין את העידן התעשייתי, לתפיסת עולם המונחית על ידי תגליות בתחומי הטכנולוגיה וההתנהגות האנושית. 

עצתי היא שתבחן בכנות את עצמך, את האינטרסים שלך, ואת הגורמים המניעים אותך . קרא שוב את הרשימות שמעלה ובחן את  תגובתך. אם היא "נשמע מלהיב" , "התפקיד הזה הוא בדיוק עבורי", אז החלטתך צריכה לנטות לטובת קריירה כמנהל ידע. במקרה כזה צא לדרך ובהצלחה.


 

נכתב ע"י גיא נירי, בגיר

מי שהיה לאחרונה בקולנוע בוודאי שם לב שהזמן המוקדש לפרסומות לפני תחילת הסרט נראה כמו נצח... אז זהו, שזה לא רק מרגיש הרבה, זה באמת הרבה. מדובר בד"כ על כ- 30 דקות!!!.

רובנו מתעצבנים על כך ואפילו פורסמו על זה לאחרונה מס' ביקורות. אבל זו מלחמה אבודה. המפרסמים לא יוותרו על ניצול ההזדמנות הזו מסיבה פשוטה, זה עובד!!

אם כך, עלה רעיון, למה לא להעתיק את השיטה הזו גם בכנסים ופגישות רבות משתתפים?

מי מאתנו, המקיים מפגשים אלו, נוטה לפספס את הזמן ה"מת" שנוצר בין הגעת המוזמנים הראשונים ועד תחילת הפגישה/כנס. אומנם לעיתים אנו משתמשים בו להגשת כיבוד או ל- small talk, אך איננו מתכננים זמן זה ומחכים עד שהוא יעבור כדי להתחיל ולנסות להשפיע על המוזמנים.

אולם, זמן זה אינו חייב להיות מבוזבז וניתן לנצלו ביעילות. אם עולם הקולנוע עושה זאת לצורך פרסומות, אנו יכולים לעשות זאת להעברת מסרים עסקיים ושיווקים התואמים את מטרת המפגש.

במקום שהמקרן "ימתין" לתחילת המפגש כשהוא סגור או מציג דף פתיחה סטאטי, ניתן לנצלו להעברת ידע; ניתן להריץ מסרים ממוקדים לקהל היעד בנושאים הקשורים למפגש, כגון: מבזקי חדשות עסקיות, עדכונים ליום האירוע, הצגת תוצרים חדשים, הודעות הנהלה, הצגת פרסומים ועוד...

בהתאם לחשיבות המפגש, מרכזיותו וכמות המשתתפים (לפחות 30) ניתן לבחור את רמת ההשקעה ולהחליט האם וכיצד לשלב בהעברת הידע הומור ארגוני, מוסיקה,סרטונים ואנימציות.

הזמן שלכאורה נתפס כ"מת" הופך לחי ותוסס ונותן מספר יתרונות:

1.      מאפשר להעביר יותר מסרים בפרק הזמן הנתון למפגש

2.      יוצר עניין במשתתפים ו"מעיר" אותם לקראת המפגש

3.      מהווה כלי להמעטה באיחורים (מי שמאחר מפספס)

4.      יוצר אפקט חיובי.

ומצדו השני של המטבע, לפני שמשתמשים בטיפ זה, חשוב לזכור שזהו ערוץ תקשורת חד כיווני ואין באמצעותו משוב על קבלת או הבנת הנמענים את המסר ולכן חשוב לא להסתמך עליו ככלי העיקרי להעברת מסרים. בנוסף, חשוב  להקפיד שהמסרים יהיו קלילים ולא ארוכים או מעיקים מדי, ראו מה עשו לנו הפרסומות הארוכות בקולנוע...

דרך אגב, אם חזרנו כבר לקולנוע, לאחרונה פורסם, שבחלק מבתי הקולנוע יש כוונה לשלב פרסומות גם בעת ההפסקה, לקראת חידוש הסרט.

גם בכנסים ופגישות יש הפסקה, לא?  המממ... רעיון.....

נכתב ע"י  נעמה הלוי, ROM Knowledgeware

במהלך עבודתי אני נדרשת מפעם לפעם לפתח סדנאות קבוצתיות העונות למטרות מגוונות, החל מבניית צוות ועד להתנעת פעילות בעלי תפקידים שונים. בעת שיטוטי במקורות השונים מצאתי את הנ"ל: הגדרה ל 3 סוגי קבוצות:

"קבוצת אלרגיה"-(1+1=1)- צירוף המשתמשים יחד, מפחית מערכו הסגולי של כל משתתף עקב בזבוז אנרגיה וזמן על אינטרסים, כבוד ומעמד.

"קבוצת אנרגיה-(1+1=2)- צירוף המשתמשים יחד, מימוש יכולתם כפרטים אך לא את יכולתם כצוות עבודה. קבוצה זו עסוקה בדיונים לא מעמיקים ונמנעת מקונפליקטים בכדי לשמור על מערכת יחסים תקינה.

"קבוצת סינרגיה"-(1+1=3)- קבוצה בה השלם גדול מסך חלקיו. קבוצה זו מאופיינת בקונפליקטים מפרים; סבלנות וסובלנות וקבלת החלטות המאפשרת רק בצוות.

המושגים, אלרגיה, אנרגיה וסינרגיה יכולים להיות נפלאים לתאר את ההבדלים שאנו רואים לא פעם בין קבוצות דיון הפעולות בקהילות וירטואליות. קבוצת דיון שתכונה 'אלרגיה' היא כזו שבה החברים חוששים להעלות דיון או שאלה שתפחית מכבודם, היות ובצד השני עומדת חבורה צינית של עובדים הנהנים לנתח את התכנים ולהמציא כינויים שונים על כל המשתתפים בה. לא פעם נתקלתי בכאלו שאמרו לי שכל מי שמשתתף בפורום הם אנשים שאין להם מה לעשות בחברה וסובלים מעודף זמן... מפורום כזה וודאי שלא נצפה לגדולות ולא לנצורות.

קבוצת דיון שתכונה 'אנרגיה'- היא כזו שלכל חבר המשתתף בפורום יש אינטרס- להראות את ידיעותיו ולפעול לפי ציפיות המנהלים אך וודאי שהחבר לא יסכן עצמו, הוא ידאג להשתתף בקבוצת הדיון רק כאשר תועלת אישית תצמח לו מכך, הוא עושה זאת כלאחר יד ולא באמת מאמין שניתן להשתמש בקבוצה ככלי עזר לעבודה השוטפת.

קבוצת הדיון שתכונה 'סינרגיה' היא זו שחבריה יעלו נושאים לדיון שהם אקוטיים לאותה קבוצה מקצועית, שמעסיקים את חבריה ברמה היומיומית. בקבוצה כזו נראה דיונים דינאמיים, עכשוויים ועדכניים ונקבל משוב חיובי ושביעות רצון החברים מהשימוש בה.

כיועצים  שאחראים על התנעה וליווי של תהליכים בתחום התוכן אם בעת שאנו פוגשים במומחי תוכן, אם כאשר אנו מבהירים לחברי הקהילה את ציפיות תפקידם כשותפים בתהליך, אם בתהליך שבו מגבשים באופן נקודתי צפיות לקבוצת הדיון. חשוב שנדע לכוון ליצירת קבוצות סינרגטיות שמעניקות תועלת משמעותית לחבר ולארגון ושימוש במושגים שלעיל וודאי יכול להועיל.

בכל חודש, אנו מביאים לכם מאמר בנוגע לניהול ידע. הפעם, בחרנו במאמר על חברת הרכב העולמית ford וכיצד היא משלבת פעילויות ניהול ידע לקידום יעדיה העסקיים.

קריאה מהנה!


בכל חודש אנו ממליצים לכם על אתר הכולל חומרים מגוונים בנושא ניהול הידע. החודש, בחרנו להחזיר אתכם לאתר שפרסמנו לפני 4 שנים: YAHOO GROUPS מחלוצי הקהילות והפורומים באינטרנט. אז מה חדש? קהילת ניהול ידע עם 860 משתתפים מכל העולם!



כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


ציטוט: ציטוט

"החוכמה היא לא בהכרח לדעת כיצד לעשות את הדברים נכון, אלא לדעת כיצד לעשות את הדברים הנכונים..."


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135