ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אוקטובר 2000 - מהדורה מס' 13
גיליון אוקטובר 2000 - מהדורה מס' 13
גיליון:

והפעם חדשות משלנו - פתיחת אתר 2Know שיאפשר צפיה בירחון הנוכחי ובגליונות קודמים.

 ארגונים רבים המבקשים לנהל ידע, מתלבטים בנקודת ההתחלה. כל מומחה ניהול ידע יכול לבצע את התהליך כולו בשיטה שונה מזו של רעהו, אך כולם מתחילים מאותה נקודת ההזנקה: מיפוי מוקדי ידע והצעה אסטרטגית לניהול הידע. לכאורה טריוויאלי, ובכל זאת לא.

ההתלבטות העיקרית הנה בגלל התוצאות. תהליך מיפוי ידע יסתיים במסמך. מסמך חשוב אמנם, המעלה תוכנית פעולה לנושאים בהם יש ידע, וידע כדאי לניהול; ועם זאת מסמך. אין תוצאה ממשית, בעזרתה ניתן לשכנע את ההנהלה והעובדים במוחשיות התהליך; בכדאיותו.

ניהול ידע אינו בן יחיד. בכל נושא אנו מתחילים ופותחים בכתיבת מסמכים. אלא, שההבדל כפול:

  1. תהליך המיפוי יכול להיות ארוך ויקר.

  2. ניהול ידע אינו נושא מושרש דיו כחלק מהתרבות הארגונית הקיימת. הוא עדיין בשלב בו נדרשות "הוכחות" לכדאיותו וחשיבותו.

מאידך, להתחיל לנהל ידע באופן אקראי, ללא סדר, גם אינו נראה כצעד מבטיח.

מה עושים?

התשובה (כמובן) תלויה באופי הארגון ובבשלותו להבנת ניהול ידע וחשיבות.

ובכל זאת..

להלן מספר נקודות הזנקה חלופיות:

  1. פתיחה בפיילוט בו נחיצות הידע ברורה וישימות ניהול הידע אינה מורכבת מידי. שימוש בפיילוט כאמצעי שיווקי להנהלה והעובדים. מיפוי כשלב המשך.

  2. מיפוי מוקדי ידע בתת קבוצה בארגון, בו ההנהלה הפנימית מבינה את נחיצות ניהול הידע; מימוש בקבוצה זו; הרחבת מעגל המיפוי והמימוש לקבוצות נוספות ולארגון כולו.

  3. בחירת מספר נושאים ה"מועמדים" לניהול ידע מתוך ההיכרות הארגונית של מספר גורמים מצטלבים; בחינת כדאיות ניהול הידע בהם (רמת ידע עלות תועלת הצלחה) ותעדוף של קבוצה חלקית זו; מימוש; שיווק; ולבסוף מיפוי נרחב.

כמובן, שישנם וריאנטים נוספים. לגבי אלו ניתן לומר, שהם נבחנו בשטח והוכחו כיעילים.

הערה: הרחבה על שיטת מיפוי ניתן למצוא בגיליון מאי 2000.

Knowledge Topology (טופולוגית הידע)

מסגרת המקטלגת את ניהול הידע לארבעה סגמנטים עיקריים:

Intermediation- תיווך הידע; שיתופו בקרב קהילות וקבוצות.

Externalization- החצנה של הידע (מהפרט לכלל);

Internalization- הפנמה של הידע (לשימוש בו);

Cognition- הכרה של הידע; הפיכתו למוגדר וגלוי.

הערה: טופולוגיה זו מייצגת, במידה מסוימת, את מחזור החיים של פריטי ידע מנוהלים.

 


Icasit – מרכז לניהול ידע

האתר מכיל קישורים לחברות העוסקות בניהול ידע בהיבטים שונים, מילון מונחים כולל קישור למילונים נוספים, מאמרים, ספרים, case studies, מידע על כלים לניהול ידע, אירועים ועוד נושאים עיקריים בניהול ידע כדוגמת קב' עניין, תרבות ועוד. מומלץ בחום!!

http://www.icasit.org/km/index.htm

 חוות ידע מרכזית- The Knowledge Warehouse.

לחוות ידע מרכזית, שמות נוספים. חלק מכירים אותה כ"פורטל" ארגוני (בגלל הממשק הקדמי שלה), אחרים, כ"תשתית ניהול הידע" והשמות רבים ומגוונים.

מה מהות חוות הידע? מעין ספריה גדולה, ממוחשבת, ממנה ניתן לשלוף ידע (גלוי, לא סמוי!) בטכנולוגיית Pull (בעיקר).

מדוע מקימים חוות ידע?

  1. כי יש הרבה ידע גלוי שלא קל לאחזר בשיטות בו מאוחסן כיום.

  2. כי רוצים להפיץ ידע גלוי בקרב ארגון מבוזר, שאינו נגיש לרשת הנתונים הסטנדרטית.

  3. כי יש נושאים, בהם בחשבון עלות/תועלת לא כדאי להשקיע בפתרון ידע ייעודי.

מהן הבעיות המרכזיות העולות בהקמת חוות ידע?

  1. כפל נתונים. הידע ה"מועמד" לאחסון בחוות הידע, מאוחסן כבר, על פי רוב, במקום אחר. העתקתו גם לחוות הידע, טומנת בחובה את הסכנות הסטנדרטיות של חוסר עקביות, בעיקר בעת עדכון תכנים קיימים.

  2. עדכון שוטף של המאגר. היות ולא מדובר בפתרון ידע ייעודי לנושא מסוים, אין, בדרך כלל, תהליך עבודה יחיד בו מתווספים תכנים ומתעדכנים. אי לכך, קשה להשתלב בתהליך העבודה השוטף דבר שהיה מאפשר הבטחת עדכניות ברמה מספקת, גם מעבר להקמה הראשונית.

  3. גישה לידע ושימוש בו. היות והידע נמצא בחווה, והגישה אליו, רובה ב- Pull, ישנה בעיה בהבטחת השימוש בידע הנצבר, בזמן בו הוא נדרש.

  4. אינפלציה בידע. עודף ידע, גורם לאי שימוש בידע בכלל. סינון הידע, מאידך, מחייב תקורה קבועה על העובדים. יש לפתח מנגנון שיאפשר סינון עם מינימום תקורה, כדי להבטיח את רצון העובדים לעשות שימוש בידע.

 

על העקרונות להקמת חוות ידע המתמודדות עם הבעיות שהועלו, ועל הכלים המוכרים בשוק לנושא- בגיליון הבא. קוראים הרוצים לתרום מניסיונם, מוזמנים לפנות לעורכי העיון: 2know@knowledgeware.co.il.

בעולם:

פרטים

נושא

מקום

תאריכים

http://www.skmi.com/main.htm

IKMS Canada 2000

The Canadian Knowledge Management Summit

Ontario, Canada

4/10/00 -1

http://news.excite.com/news/pr/000911/ks-arma2000-las-vegas

Explore the Future of Information Management at ARMA 2000 in Las Vegas

at the Las Vegas Hilton Hotel in Las Vegas, Nevada.

26/10/00 -23

http://www.resultsconference.com/

Knowledge & Document Management for RESULTS - Two Day conference

 

31/10/00-30

phone: 703-883-9000 ext. 105 
email:
mrhodes@okeeffeco.com 

Digital Crossroads 2000: Where KM, RM, and DM Meet the Web

Holiday Inn, Rosslyn at Key Bridge 1900 N. Fort Myer Drive Arlington, VA 22209

9/11/00-8

 

 בארץ:

 

פרטים

נושא

מקום

תאריכים

http://www.klab.com/html/athome.htm

K2K-2000 KM Conference

דן אכדיה הרצליה

9/11/00

לקבלת מידע על כנסים מאוחרים יותר (לאחר המועדים לעיל) ניתן לפנות לעורך העיתון

The open society, the unrestricted access to knowledge, the unplanned and uninhibited  association of men for its furtherance--these are what may make a vast, complex, ever growing, ever changing, ever more specialized and expert technological world, nevertheless a world of human community.
-- J. Robert Oppenheimer, Science and the Common Understanding, 1953

Business has only two functions--marketing and innovation.

--Peter Drucker

Always listen to the experts. They will tell you what can't be done, and why. Then do it.
--Robert A. Heinlein

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135