ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אוקטובר 1999 - מהדורה מס' 1
גיליון אוקטובר 1999 - מהדורה מס' 1
גיליון:

חברת Vancouver online auction developer Demand Ventures Ltd.יצאה בספטמבר 99 לאוויר העולם עם אתר חדש http://www.Knexa.com. האתר מרכז מכירות פומביות לממכר ידע.

החברה מבססת  את הרעיון על כך שנתונים ומידע קיימים כיום בשפע, אך הפיכת אלו לידע קשה למדי. מאידך, ידע הנו בעל ערך רב, ולכן יהיה מי שמוכן לשלם על קניית הידע.

במילים אחרות  זהו אתר אינטרנט בעוסק במסחר בידע.

זהו כבר אתר שני בנושא. תחת האתר של חברת Skandia מתקיימות מכירות ידע כאלה כבר ממאי השנה.

בעבר היה קישור לאתר, אך האתר כבר לא קיים

                       

בשנים האחרונות שמענו הרבה על חששו של היחיד מניהול ידע. קיבלנו הסברים רבים מדוע כל יוקרתו המקצועית מקורה בידע שהוא צובר ומדוע יחשוש כל כך משיתוף הידע.

להלן מספר שיטות להקל / לעקוף ולהוריד מעצמת הבעיה:

 

1. לא להזכיר כמטרה של ניהול ידע את הקטנת התלות בעובד היחיד. טיעון שכזה, גם אם נכון, יכול להצעיד את הפרוייקט מספר צעדים...אחורה.

 

2. בעת בניית מאגרי ידע, או בכל פרסום שיתוף אחר של ידע, תמיד לציין את שמו של יוצר הידע. הקרדיט מגיע לו, ובכך יוקרתו גדלה, לא קטנה.

 

3. לא לשתף את כל עובדי הארגון, לפחות עד השלבים המתקדמים, במטרות הפרוייקט המדויקות. מלים גבוהות מפחידות ומושגים מעורפלים לא מסייעים לשיתוף הפעולה. ניתן לדבר על שיפור תהליכים, על שיטות וכלים לסיוע לעובדים לביצוע פעילויותיו וכד'.

 

4. היכן שלא יוצרים בעיה, לרוב היא לא נוצרת מאליה. העובדות מדברות על כך שבארה"ב ב- 1998 הארגונים ראו בחשש משיתוף ידע בעיה מינורית (מקום שביעי בסדר עדיפויות, מתוך שבע). אולי פשוט לא כדאי להציע לעובדים רעיונות לבעיות...

מדי חודש נסקור במדור זה תוכנה חדשה, שירות חדש או אוסף כלים הקשורים בניהול ידע. כיאה לגיליון ראשון, נקדיש את הסקירה החודש, למשפחות מוצרי התוכנה הנמכרות תחת הכותר של ניהול ידע.

נקדים ונאמר, שישנם מוצרי תוכנה רבים, החורטים על דגלם ניהול ידע,

למרות שמידת תמיכתם בניהול ידע שולית למדי. דוגמה מקורית נמצאה לפני כשנה בירחון ה- Buyers Guide לנושאי ניהול ידע. בין יתר המוצרים נמכר שם Scanner (בשפתנו - סורק) כמוצר לניהול ידע. ואכן, לא ניתן לומר שאין צדק בדבריהם: סריקת המסמך מאפשרת שיתוף הידע הקיים בו ברמת הארגון, ומכאן, שגם הוא מסייע לניהול הידע. לצורך הדיון שלנו נתעלם ממוצרים אלו, ונתעלם גם ממוצרי Data Warehouse המסייעים בהפיכת נתונים למידע, אולם אינם מטפלים בידע הטמון בראשם של האנשים.

מוצרי ניהול הידע ה"טהורים" נחלקים, נכון להיום, ל- 5 משפחות מוצרים:

  •                פלטפורמות לשיתוף והעברת ידע (דוגמת Outlook, Lotus Notes).

  •                 מוצרים לניהול מומחים (דפי זהב על גווניו).

  •                 מוצרים לניהול, מיפוי, סינון וקטלוג פריטי ידע.

  •                  Portals.

  •                מנועי חיפוש חכמים; מנועי דחיפה.

וכמובן...שילובים של כל הנ"ל.

בסך הכל, ניתן למנות עשרות מוצרים טובים, ואפילו מספר מוצרים תוצרת כחול לבן. שאלת המפתח היא מה מתאים לארגון. במקרה שהארגון הגיע לרמת בשלות במסגרתה הוא מבין את נחיצות ההשקעה ואת פרותיה, מה ירכוש? כיצד יבטיח לעצמו שהשקעתו היא בכיוון הנכון? איך ימנע מנפילה לאותו בור שנפלו ארגונים לא מעטים שקנו ויישמו פתרונות טכנולוגיים ונשארו עם פילים לבנים?

אין פתרונות קסם. עם זאת, זכירתם של מספר כללים יסייעו להשגת המטרה:

1. הטכנולוגיה אינה מטרה, רק אמצעי.

2. הטכנולוגיה אינה עומדת בפני עצמה, אלא צריכה להתאים לצורכי הידע של הארגון.

3. אנשים לא נוטים לשתף ידע. אנשים אפילו לא נוטים לחפש ידע ברוב המקרים בהם נדרש. יש לבנות פתרון טכנולוגי שבמרכזו עומדת ההטמעה והמוטיבציה של המשתמשים לעשות בה שימוש. ויש לזכור: האנשים הם אינטלגנטיים. הוספת רשימת ימי הולדת לאתר, או אפילו בונוס לנכנסים לא תגרום להם לעשות בו שימוש נרחב. רק אם הידע יהיה נגיש, מפתה, מועיל באמת בעבודה, זמין ונוח - יעשו בו שימוש.

בארץ:

 

6/10/99   כנס ניהול ידע בפעולה 4                     לפרטים 09-9551512 ד"ר עדנה פשר ושות'

28/10/99 פתיחת קורס "ניהול ידע" - תפנית  לפרטים 03-6460225 האוניברסיטה הפתוחה

28/10/99 פתיחת קורס "ניהול ידע ההלכה והמעשה" - לפרטים 03-6957204 המי"ל

 

בעולם:

 

תאריכים

מקום

נושא

פרטים

 19/10/99

J. D. Edwards, Denver, CO, USA

Knowledge base editing and publishing roundtable discussion

29/10/99

Middlesex University, UK

International Knowledge Management Master Class

 

 24/10/99

Coconut grove, FL, USA

Communities of Practice 1999

http://www.iir-ny.com

31/10/99

Los Angeles, CA, USA

Xplor - 20th Global Electronic Document Systems Conference


לקבלת מידע על כנסים מאוחרים יותר (לאחר המועדים לעיל) ניתן לפנות לעורך העיתון

והפעם:

Tacit Knowledge - ידע קיים שקשה להגדיר ולשתף. קיים עפ"י רוב ברמה אישית. כולל "Know Hows", מודלים חשיבתיים, אמונות ונקודות מבט והסתכלות.

דוגמא: "כשאני שומע את הצליל הזה, אני בודק את הקרבורטור".

מאד כדאי לבקר באתר הנקרא: The Collaboration Track. מבית CMP NET.

מרכז תחתיו נושאי ניהול ידע - Tech Tips for working together .

ניתן למצוא דרכו מגוון מאמרים ניהוליים וטכניים.

כתובת האתר:

  http://www.techweb.com/collaboration

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135