ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון ינואר 2000 - מהדורה מס' 4
גיליון ינואר 2000 - מהדורה מס' 4
גיליון:

אז הנה הגיעה שנת 2000, או לפחות כמעט (העיתון יוצא בשלהי דצמבר כדי להימנע מכל זורקי ההודעות האוטומטיים המפחדים מהמילניום על כל תקלותיו ווירוסיו).

לכאורה, רגיעה. אלא שאין הדברים כך. כולם, ובעיקר אנשי המחשוב, ריכזו מאמצים מספר שנים בטיפול ומניעת הבאג הידוע. מתוך שכך הוזנחו נושאים רבים שונים, המשוועים כולם לטיפול. תקציבים הופנו ברובם לנושא דנן, ועתה עם חלוף האלף, נדרשים אלו לשנס מותניים ולטפל בכל יתר הנושאים הארגוניים. אחד הנושאים שיתפוס תאוצה הנו Knowledge Management. כתבות רבות עוסקות בנושא, ובחרתי כאן לצרף גרף המציג את הפרוייקטים המועדפים:

לא תמיד ניתן ליישם כל טיפ שלמדנו, גם אם הוא לכאורה רלוונטי מאד לנושא.

לדוגמא: ידוע שבשלב התכנון מומלץ להיוועץ בלקוח ולשתף אותו בתהליך, אך הלקוח לא תמיד מוכן לכך. לעיתים הוא פשוט אינו משתף פעולה.

פעם שניה- רשימת הסיכונים הנה תשתית לפרוייקטים הבאים, ויכולה להוות רשימת סיכונים פוטנציאלים גם בהם.

 ואם נחזור ונחשוב על המשמעות הכוללת של ניהול ידע, הרי שיש לנו לא רק כללי עשה ואל תעשה, אלא גם כללי "שקול האם לעשות, ואם לא, נהל את אי העשיה כסיכון

והפעם על ההבדל בין ניהול מידע לניהול ידע.

לא נסתכן בהגדרה פורמלית של ניהול ידע. הגדרה שכזו יכולה להשתרע על מספר גיליונות, ואף כי אינטואיטיבית הנושא כה ברור, עדיין, ההגדרה כה קשה. נתקוף את הנושא תוך שימוש בדוגמא: נניח אדם מאפיין צרכים למערכת מחשוב חדשה; או לחילופין הוא מכין נהלי עבודה המתארים תהליכי עבודה. לצורך כך, מרואיינים / נצפים 10 אנשים העושים אותו תפקיד.

זה המחפש את המכנה המשותף ולפיו מתכנן את המערכת / נוהל / תיעוד, הרי הוא מנהל מידע.

עמיתו, המחפש את השוני, המבדיל בין האנשים וגורם לאחד לבצע את מלאכתו טוב מהאחרים, ולפי איש זה מתכנן את המערכת (או נוהל או תיעוד) הרי זה מנהל ידע.

בעצם מלאכתו, הוא לקח את המיומנויות והטיפים אותם איתר, והפך אותם לנחלת הכלל. ואם זה לא ניהול ידע, מה כן?

במסגרת היותם אחת החברות המובילות בעולם בנושא ניהול ידע, מציעים Arthur Andersen במסגרת אתר הידע שלהם KnowledgeSpace אפשרות לשיתוף ידע בנושאים העסקיים הקשורים אליכם. כל שעליכם לעשות הוא להצטרף לקהילה וירטואלית המתאימה לכם, לשיתוף ידע בין ארגונים.

כתובת האתר:  https://www.knowledgespace.com/common/aa_com.htm

סקירה: ראיון

והפעם- ראיון עם מנהל ידע.

 

ישנן מספר חברות בארץ העוסקות בניהול הידע ברמה המעשית. ברוב המקרים מדובר בתפקיד משני וחלקי, אך ישנם ארגונים שמינו בתוכם מנהלי ידע ממש. אחד הראשונים הנו ECI, שמנה מנהל ידע, רון דביר שמו, כבר לפני כשנתיים ומחצה.

 

רון, מהו אופי פעילות ניהול הידע בארגונכם?

אקדים ואומר, כי למרות שאנו פעילים בנושא כבר מעל שנתיים, הפעילות עוד רבה, ואנחנו בעיצומו של תהליך מתמשך למדי. לעצם השאלה; פעילות ניהול הידע  בארגוננו מבוצעת היום בשני רבדים: ברובד הראשון, ישנו צוות של כ- 10 איש ההוגים יחד רעיונות לפרוייקטים משותפים הנדרשים בנושא ניהול הידע. לצוות יש תקציב לביצוע המשימות, ואם כי רוב אנשי הצוות הנם אנשי מטה, מוצעים התוצרים לא רק לקבוצות המיוצגות בצוות, אלא גם לקבוצות בשטח, היכולים להשתלב, על פי מיטב הבנתנו. ברובד השני מבוצעים הפרוייקטים עצמם.

אילו יישומי ניהול ידע הקמתם בארגון?

יישומי ניהול הידע שהוקמו עד כה ב- ECI , הוקמו חלקן על ידינו, וחלקן, אני מדגיש, ע"י הקבוצות עצמן, בין אם קראו לפעילות באופן פורמלי "ניהול ידע" או לאו. היישומים כוללים מחד מיפויים שונים (ניהול מומחים, ניהול אתרי אינרא-נט, ניהול הנהלים ועוד); גדולתם באינטגרציה ובהאחדה של הפריטים השונים. מאידך ישנן מערכות ניהול ידע משלימות הכוללות לדוגמא את מערכת ההדרכות או את מערכת הדיווח על סמינרי ידע פנימיים ב- ECI. כאמור, המלאכה עוד ארוכה.

 

לסיכום, מה היית מציע למנהל ידע חדש, העושה צעדיו הראשונים בתפקיד?

זהירות וצניעות. רבים וטובים מנהלים ידע ללא התג הפורמלי. לא כדאי לתפוס בעלות על ניהול הידע. ככל שירבו השותפים, ככל שנרבה ללמוד גם מהאחרים, אלו המבינים בניהול ידע וגם מהאחרים, נשכיל להגיע לפתרון מיטבי.

לא היה כדבר הזה. פשוט אין כנסים החודש. מה יהיה?

קבלת מידע על כנסים מאוחרים יותר (לאחר המועדים לעיל) ניתן לפנות לעורך העיתון

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135