סינדיקציה קלה ופשוטה - RSS - Really Simple Syndication
מאת: יובל מרקוביץ' ROM Knowledgeware
מהו ה – RSS?

 RSS הנו תקן להפצה ושיתוף תכנים ברשת האינטרנט. מדובר בפרוטוקול הפצת מידע, שפותח על ידי Netscape בשנת 1999, על מנת לספק לגולשים בפורטל שלה, MyNetscape - אסופת חדשות מותאמות אישית, שמקורן באתרים אינטרנט שונים. 

אתרי RSS מאפשרים למשתמש לרכז ולשלוט בכמות גדולה של תכנים שמגיעים ממספר אתרים. כך יכול המשתמש לבחור את התוכן אליו הוא מעוניין להיחשף. המשתמש נרשם באתר לקבלת המידע אודות התכנים המעניינים אותו, ואתר ה-RSS מייבא עבורו תכנים, ידיעות וקישורים לאתרים בנושאים שבחר. כך שבגישה לתוכנה הקוראת RSS יכול המשתמש לצפות בידיעות מכ - 300 אתרי אינטרנט שונים, ללא צורך בחיפוש. כל קובץ RSS הוא ערוץ תוכן שמורכב מפריטים הכוללים תקציר וקישור לתוכן המלא.

יתרונות מרכזיים ב – RSS

קלות השימוש - שפת RSS קלה יחסית לכתיבה. אין צורך באוריינות מחשובית יוצאת דופן על מנת לקרוא דף המגדיר את התכנים המופצים.

 

קלות היצירה - ניתן לכתוב את המידע בקובץ RSS באמצעות עורך טקסטים רגיל, מעבד תמלילים המפיק טקסט נקי או באמצעות תוכנה המאפשרת לכתוב מידע. אתרי תוכן שעובדים עם מערכת תוכן מבוססת בסיס נתונים, יכולים גם הם להפיק קובץ כזה משדות שכבר מוגדרים במערכת ניהול התוכן. 

 

קלות קריאה - מסמכי RSS הנם קבצי טקסט פשוטים הקלים לקריאה על ידי כל אדם בצורה סבירה. קובץ RSS מאפשר למשתמש לקרוא את הכותרות, התאריכים ותיאור המסמך, גם ללא תוכנת מיוחדת, אלא בעזרת דפדפן או תוכנה לעריכת טקסטים.

 

ניהול תוכן קל ופשוט - מסמכי RSS הם מסמכים המגדירים היטב את תבנית המסמך: כותרת, תאריך יצירה, שם הכותב, קישור אל המאמר ברשת ומידע נוסף. הגדרות אליו מאפשרות ניהול אישי של תוכן שאחרים כתבו, וגם ניהול של תוכן אישי שאדם כתב והפיץ. מכיוון שפורמט RSS הוא פורמט מוגדר היטב ונפוץ, ניתן להתחבר אל מערכות אחרות המפיצות תכנים או מחפשות תכנים.

מספר מושגי יסוד בעולם ה – RSS

 

 

Feed - פעולה בה מוסיפים רשומה לקובץ ה - RSS. הרשומה כוללת לפחות את כותרת המאמר והקישור אל המאמר. קובץ RSS שנמצא באתר אינטרנט, נקרא RSS Feed, מכיוון שהוא "מזין" תוכן אל תוכנות הקוראות קבצי RSS, הנמצאות על מחשב המשתמש.

 

Post - משלוח ידיעה, מאמר או כתבה לאתר תוכן כלשהו. כאשר משתמש קורא את אותה ידיעה או מאמר או כתבה, הוא בעצם קורא את ה"פוסט" של מחבר התוכן

 

Channel - ערוץ תוכן. בערוץ, שמוגדר בקובץ ה RSS תחת תג בשם channel, מוגדרים שם הערוץ, כתובת הערוץ באינטרנט, תיאור הערוץ והשפה בה כתובים תכני הערוץ. כמו כן מוגדרים כל התכנים שכרגע נמצאים בערוץ, תחת התג item. בפועל, "ערוץ" הוא למעשה "דף או אתר אינטרנט".

 

Item - פריט מידע. תחת תג item מפורטים התכנים המופצים. כל פריט מכיל כותרת וקישור. נתונים נוספים שיכולים להיכלל הם תאריך היצירה, שם המחבר ותיאור המאמר.

 

RSS Reader - תוכנה שתפקידה לקרוא ולנתח את קבצי ה - RSS ולהציג את התכנים החדשים.

 

RSS Server - המחשב שמספק את התכנים בפורמט RSS. למעשה, זה אתר האינטרנט שעליו נמצא קובץ ה RSS, והקישור אליו ניתן לתוכנה שתפקידה לקרוא ולנתח את ה RSS.

 

נסכם ונאמר כי במצב בו קיים עודף מידע הנובע מהצורך לסרוק הרבה מקורות מידע באינטרנט ולקרוא את תוכנם, נוצר מצב בו המשתמש אינו מעוניין לבזבז את זמנו בסיור באתרי אינטרנט. ה - RSS הוא כלי יעיל שבאפשרותו לאסוף עבור המשתמש את המקורות הרלוונטיים ולתת לו קישורים אל התכנים המעניינים אותו, בקלות רבה, בתועלת מקסימלית ובעלות נמוכה.

 

המאמר מתבסס על מאמר בנושא שפורסם באתר האינטרנט www.halemo.net.