מאמרים נוספים ברשת הידע:
סיפור סיפורים
מאת: חן חג'ג' ROM Knowledgeware (תאריך פרסום: 01/03/2007)
מהו סיפור סיפורים?

מאז ומתמיד היה הסיפור דרך להעברת מידע וידע.

בימי אבותינו השתמשו בסיפור, המשל, כדי להעביר לקחים ותובנות. דרך המשל, התובנה הוצגה בצורה ברורה וחזקה. 

בימי הפלמ"ח השתמשו בסיפור, הנקרא  "צ'יזבט", כדרך של התנועות השונות להעביר את המסרים בצורה מעניינת שתמשוך את השומעים.

סיפור זו הדרך הטובה ביותר להביא לכך שהידע ייקלט אצל השומע, כיוון שבסיפור, בניגוד לעובדות יבשות, יש ממד רגשי, ולכן הוא מעניין ונתפס בזיכרון.

הסיפור הוא אמין, כיוון שיש אינטראקציה בין המספר לשומעים. ניתן לראות את ההבעות והתחושות של המספר, מה שיוצר אמינות ופתיחות. שומעים אותו בlive, המידע הכי עדכני, מה שמאפשר לשומעים לסמוך עליו.

מדוע השימוש בסיפור מצליח?

להמחשה, ניקח שתי דוגמאות:

קטע 1:

אתרי ניהול ידע מספקים ידע שימושי ועוזרים למציאת פתרונות מכל מקום בעולם.

קטע 2:

עובד בארגון רפואי התנדבותי נדרש למצוא פתרון למגפה קשה שפרצה בכפר נידח בזימבבווה. לאחר ניסיונות רבים שכשלו, התחבר משם לאתר ניהול הידע של הארגון ודרך הפורום, ששיתף רופאים מכל קצוות העולם, מצא פתרון ועזר להתגבר על המגפה.

שני הקטעים נועדו להעביר את אותו המסר- אתרי ידע עוזרים למצוא ידע שימושי שיכול לסייע בכל זמן ובכל מקום, אך איזה מהקטעים השפיע עליכם יותר? איזה מביניהם תזכרו? איזה קטע גרם לכם להאמין שהמסר הוא באמת אמיתי וגרם לו באמת להיקלט?

כאשר יש עלילה סביב מסר מסוים, הוא הופך לחי, אמיתי יותר, יש לו יותר השפעה. הקטע יכול היה אף להשפיע עוד יותר אם היינו מוסיפים לספר גם על המצב העגום בו חיו תושבי זימבבווה לפני שנמצא הפתרון, או על מקרה ספציפי של חולה שהבריא. 

סיפור סיפורים וניהול ידע

בשנים האחרונות הסיפור הפך להיות כלי חזק בניהול הידע בארגון, בדיוק מאותן הסיבות שהזכרנו: הסיפור הוא אמין, יש בו רגש, יש בו עניין. השומעים מרותקים ומעוניינים להגיב, מעוניינים לספר גם את הסיפור שלהם, מעוניינים לשתף בידע. 

אפשר לממש אותו דרך סיפורי מנהלים, בלוגים, דיונים וירטואליים עם מומחים. העובדים מקבלים מידע בו במקום ממקור מהימן.

דרך הסיפור ניתן להעביר מסרים, להעביר ידע, להעביר השקפה, להשפיע על הקהל ולהטמיע את הידע. אך סיפור סיפורים אינו מתאים לכל מקרה, כיוון שאי אפשר להשתמש בו לגבי כל פריט ידע. לפעמים צריך תמציתיות, פריטי ידע קלים ומהירים, לא ניתן לנהל את כל המידע דרך סיפורים.

וכאן מגיעה הדילמה- מתי להשתמש בו? מתי סיפור סיפורים הוא אכן שימושי ומתי הוא מיותר ומסרבל?
החכמה היא ללמוד כיצד יכול כל סיפור להשפיע, איזה סיפורים יכולים להועיל באיזה סיטואציות, ואיזה ידע כדאי להציג בעזרת הסיפור.

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: