וורטל (פורטל לקהילה ורטיקאלית ((אנכית) - Vortal
מאת: עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware

את המונח פורטל אנו כבר מכירים. פורטל הוא "שער כניסה"  (ולא אתר בפני עצמו) לידע מידע ונתונים המיוצרים לרוב במקומות אחרים.

זוהי פלטפורמה/אפליקציה המאפשרת להוות שער משותף לחלקי מידע ויישומים ממערכות ואתרים שונים, לארגן אותם בצורה חכמה וליצור באמצעותם ערך מוסף שאינו קיים כשכל חלקי המידע אינם מאוחדים יחד.

בעולם האינטרנט החיצוני, הערך המוסף הוא כלכלי. הפורטל יוצר מרכזי התעניינות אליהם נמשכים הגולשים. ומפעילי הפורטל מתרגמים זאת לרווח ע"י גביית דמי חברות, פרסומות, פעילות שיווקית ועוד.

בעולם הארגוני, הערך המוסף הוא יכולת העובדים לנגישות, שיתוף, קבלת החלטות ונקיטת פעולות על סמך ידע ומידע רחב. כל זאת  ללא קשר לשיוכם הארגוני, למקום בו מיוצר המידע, או לפלטפורמה עליה הוא נשמר.

אז מה הוא Vortal?

ה- Vortal הנו קיצור של המונח Vertical Portal. לכן, כל קודם, מדובר בפורטל. וכל הגדרת פורטל מתאימה גם לו. כמו הפורטל, גם ה- Vortal משתמש בכלים כגון התאמה למשתמש, החצנת מידע, יכולות חיפוש מתקדמות, "דיבור" עם מערכות אחרות, שיתוף מסמכים וניהול תכנים כדי להעשיר את הידע והמומחיות של קהל היעד שלו. ההבדל בניהם הוא בקהל היעד והנושא.

בעוד שפורטל עשוי להיות פנים ארגוני או חוץ ארגוני ובד"כ הוא כולל מידע בתחומים רבים, ה Vortal הוא (לפחות כיום) חוץ ארגוני בלבד ומתמקד בתעשיות ותחומים ספציפיים.

עולם העסקים מתאפיין ב-2 סוגי קהילות:

o        קהילה רוחביתhorizontal industry) )- בעלת מכנה משותף רחב מאד. לדוגמא, כל דוברי הספרדית.

o        קהילה אנכית (vertical industry) - מתמקדת בתחום עיסוק ממוקד. לדוגמא, יצרני תרופות שהתמחותם הוא ביצירת תרופות לטיפול בלחץ דם.

ברור שההפרדה הנה יחסית ולא אבסולוטית. האם יצרני התרופות בכלל הנם קהילה אנכית או רוחבית? על פי ההגדרה היום מדובר בקהילה רוחבית, היות ויצרני התרופות הם תעשייה שיש בה תתי תעשיות והתמחויות.

 הפורטל עונה לצרכי כלל הקהילות, אך נוטה כיום יותר לקהילות רוחביות (בבחינת הכנסת יותר אנשים לאותו שער משותף), ה- Vortal מתאים יותר לקהילות ורטיקאליות.

ה-Vortal  מתאפיין בד"כ בתקשורת של עסק לעסק (B2B) והוא מספק לקהל היעד שלו חדשות, מאמרים, סטטיסטיקות, כלים, ניוזלטר ושירותים נוספים שמטרתם להעשיר את הידע והמומחיות בנושא הספציפי. זו דרכו של האינטרנט לעשות את מה שקהילות ידע וירטואליות פנים ארגוניות עשו לארגונים וליצור סביבות המותאמות לקהלי יעד/תחומי עניין ממוקדים.

דוגמא ל Vortal : KMworld המתמחה בנישה של ניהול הידע