Digital storytelling

ישנן דרכים רבות לניהול ידע ולשיתופו וכפי  שכבר הוזכר פעמים רבות יישום ניהול הידע הנו כפאזל המורכב ממס' אלמנטים שיחד מהווים פלטפורמה לאחסון, עדכון, הפצה ושיתוף הידע בארגון. האמנות בניהול ידע היא לספק את הסביבה הנכונה, את המדיה הנכונה וכאן המקום לספר על חלק נוסף מהפאזל : digital storytelling  . Storytelling   - הגדרה רחבה למושג היא דרך תיאורית המנוצלת ע"י אנשים לצורך העברת רעיונות, ניסיון, תיאוריות, רגשות, רצונות ואינטרפטציות. המדיה החדשה היא וידאו, טייפ, גרפיקה, אנימציה, ומצגות אשר ניתנים לצפייה באופן אקטיבי באתר או בשולחן העבודה.  

 Digital storytelling  למה?

לצורך העברת תוכן בצורה חיה –

i      השכלה ואורינטציה

i      ניהול מומחים

i      ניהול המשכיות

לצורך העברת אמצעיים לא מוחשיים של ידע –

i      חשיבות

i      התחייבות

i      אמינות

לצורך יצירת קהילות וקשרים.

סיפור סיפורים בארגון דרך DV digital video  : שימוש ב – DV ללכידת הסיפורים אשר מעבירים את הידע הארגוני אל הנדרשים לו:

i      אל העובדים

i      ללקוחות ולשוק

i      לקהילה ולציבור

i      למשקיעים ולחוקרים

i      לספקים, למפיצים ולשותפים אחרים.

 

שיתוף ידע דרך סיפורים:

i      לכידה לא רק של התוכן אלא גם של ההתמחות של מספר הסיפור.

i      צורת אומנות עתיקה שנולדה מחדש דרך התגלות הטכנולוגיה והתפשטות המדיה.

i      הסיפור מעביר:

 1.       סמלים, משמעות, רגשות.

2.       אמונות וערכים

3.       דוגמאות.

סיפורים הם הידע שלנו. אנו לרוב מספרים לא רק את התוכן אלא גם את משמעות הניסיון מאחד לשני. למעשה, לרוב איננו יכולים למצוא היגיון בנתונים סטטיסטיים מבלי היכולת להמציא סיפור מהמספרים.

סוגי סיפורים:

סיפורי הצלחה – סיפורים המתארים את ערכי הליבה, החוקים, הנורמות האמונות של הארגון.

לימוד לקחים – תחקור פרוייקטים על מה שנעשה, מה יכל להיעשות טוב יותר ומה הרווח של הלקוח ממה שנעשה. תחקורים אלו יכולים להיות מתועדים ע"י וידאו ולשמש לטובת פרוייקטים עתידיים ע"י הפקת לקחים שימוש בניסיון העבר.

סיורים אוריינטלים – סיורים בוידאו לטובת עובדים חדשים של אתרים מגוונים השייכים לארגון.

סיפורים ביציאה – כשעובד עוזב ניתן לתעד חלק מהחפיפה באמצעות וידאו.

 

אלו חלק ממה שניתן לתעד באמצעות המדיה. השימוש בוידאו אינו מצריך טכנולוגיה יקרה מדי ולרוב מצוי בהישג ידו של כל ארגון קטן או גדול. זה לבדו אינו יכול לשמש לניהול ידע אולם כחלק מהפאזל במקרים בהם קשה לתעד ולאחסן את הידע הסמוי בדרכים אחרות או לחיזוק יישומי ניהול ידע אחרים ניתן בקלות ובמחיר זול יחסית לקחת בחשבון אפשרות זו.