כולנו מוקפים כל הזמן במותגים.
מותג, Brand, הוא מונח מתחום השיווק, המתייחס לסממנים החיצוניים של ארגון, מוצר או שירות המבדילים אותם ממתחריהם. סממנים אלה עשויים להיות: שם ("יופלה"), סיסמה ("טעם החיים" של קוקה-קולה), סימן מסחרי (הכוכב של סלקום), צבע (צהוב של מקדונלד'ס) , או עיצוב (מחשבי iMac של אפל).
לעתים מתייחסים במונח מותג גם לעמדות ולרגשות שיש לצרכנים כלפי החברה או המוצר. עמדות ורגשות אלה מכונים לעתים גם "ערכי המותג". מטרתו של המשווק היא לייחס למותג ערכים חיוביים, כמו איכות, יוקרה, "כיפיות" או תמורה טובה לכסף. אך עם זאת ייתכן שעקב כשלון מסחרי, יהיו לצרכנים עמדות שליליות כלפי מותג מסוים.
בעולם שבו מוצרים נעשים דומים זה לזה, סביבת העבודה הופכת לתחרותית יותר וקצב השינויים הוא מהיר ומתמיד, מיתוג של מוצר או חברה, ובידולם משאר המתחרים בשוק מהווים תנאי הכרחי לשיפור מעמדן התחרותי של חברות ולהצלחתן העסקית..
לכן, זה רק טבעי שגם בפתרונות לניהול ידע, שהם בעצמם מוצרים שבשימוש הארגון, נעשה שימוש במיתוג. למשל, פורטל ארגוני הוא מוצר ללקוחות הארגון הפנימיים. כמו מוצרים אחרים, יש צורך "למכור" אותו למשתמשים ולכן מיתוגו עשוי להיות כלי מצוין לשיווקו. נושא המיתוג מקבל תאוצה בעולם ניהול הידע. להלן מספר דוגמאות:
ראשית, בחירת שם לפתרון ניהול הידע הופכת להיות בעלת מקום מרכזי, כמו בחירת שם של מוצר. למרות שלעתים רבות ארגונים המקימים פתרון אינטרנטי (פורטל, קהילה או אתר) מסתפקים בשמות גנריים כגון "הפורטל הארגוני", "מערכת ניהול הידע" או "מערכת המידע", ניתן לחזות במגמה עולה בה ארגונים מחפשים שמות יצירתיים לאתרים שלהם. דרך נפוצה אחת למציאת שם אטרקטיבי, מעניין ומושך הא באמצעות תחרות הצעת שמות בקרב העובדים. באמצעות תחרות זו ארגונים מצליחים להפעיל את היצירתיות של העובדים שלהם וגם מפרסמים ומייחצנים את האתר, הקהילה או הפורטל החדשים.
שנית, הסימנים ויזואליים (צבעים, סמלים, עיצוב) של פתרון ניהול הידע משחקים גם הם תפקיד מרכזי בתהליך המיתוג שלו. למשל, לפתרונות מסוימים מיוצרים לעתים אייקונים ייחודיים אשר עם הזמן הופכים לסמל של הפתרון ומזוהים לחלוטין עם פעילות ניהול הידע. לדוגמא, ביישום תהליך הפקת לקחים באחד הארגונים בארץ, החליטו להוסיף שדה של "במאגר התובנות כבר ביקרת?" בתוך תבנית טופס תכנון פרויקט. הוספת האייקון של מאגר התובנות ליד השדה, שייכה את השדה מיידית לפתרון ניהול הידע וגרמה לעובדים להבין שהמאגר הוא חלק בתי נפרד מתהליך העבודה השוטף. באותה צורה, כאשר אתר מסוים מקבל עיצוב מובחן (בין אם דרך אייקונים או צבעים ייחודיים) ניתן להפנות אנשים למידע חדש באתר בקלות רבה. למשל, כאשר שולחים הודעת מייל לכל העובדים על נוהל או הנחייה חדשה ומעצבים את המייל בצבעי האתר וגם חותמים את המייל עם אייקון האתר, העובדים מבינים כי המידע הזה מקושר למידע שמופיע באתר. באמצעות דרכים אלה הופך פתרון ניהול הידע לחלק יומיומי ושוטף מהעבודה היומיומית ומוטמע בקרב העובדים.
אנשי השיווק הבינו כבר די מזמן את החשיבות של מיתוג המוצר שלהם בהטמעת השימוש והצריכה שלו. תחרויות של "המותג הטוב ביותר" נערכות בארץ ובעולם כבר מספר שנים. לאחרונה, זכה המותג של חברת orange כמותג הטוב ביותר בתחום התקשורת מכיוון שאנשי השיווק של orange השכילו ליצור קמפיין פרסומי בעל צבעים, פונטים ו-Look & Feel ייחודיים אשר גרמו לצרכנים לזהות פרסומת של orange גם אם לא מופיע בה שם המותג כלל!
גם עולם ניהול הידע מרוויח לאחרונה מתובנה חשובה זו והמגמה העולה בקרב ארגונים רבים היא להשקיע מאמצים רבים במיתוג פתרונות ניהול הידע שלהם.