פורטלים חינם
מאת: אדם חונן, ROM Knowledgeware

הקדמה: עיתון 2know עוסק בפן המתודולוגי של ניהול הידע. אולם, מעת לעת, בהתפתחויות טכנולוגיות מסוימות, אנו מפרסמים סקירות טכנולוגיות במהותן. הסקירות כתובות בשפה פשוטה ועשויות לעניין את כל העוסקים בניהול ידע.

מגוון הפתרונות הקיימים בפרויקטי קוד פתוח ליצירת פורטלים או לניהול תוכן נמצא בהתפתחות מתמדת. עם זאת, הפתרונות המוצלחים משתייכים ברובם לניהול תוכן ובתחום הפורטלים ההיצע מועט למדי. ובכל זאת, קיימים מספר פתרונות אשר עשויים להתאים, כגון:  Liferay, Magnolia, DotNetNuke, Metadot. שם נוסף, שבעיקר שגור בפי מפתחים הוא הפורטל JetSpeed השייך לארגון Apache (ארגון המפתח מוצרי קוד פתוח לשימוש חופשי ומוצריו השונים נמצאים בלמעלה מ-60% מהשרתים ברשת האינטרנט).

ארגון Apache החל מחבורה של מפתחים שחברו יחדיו במטרה לשפר שרת Web קיים. במסגרת עבודתם נוצרו שיפורים רבים (פאצ'ים בשפת העם) וכך גם נבחר, בבדיחות דעת מסוימת, שמו של הרשת החדש:  A Patchy Server, או כפי הוא מוכר היום Apache Web Server. מאז נוצר כבר ארגון שלם סביב אותה קבוצה מקורית של מפתחים, המפתח מספר רב של פרויקטי קוד פתוח. ב- 9 לדצמבר הכריז ארגון Apache על שחרור גרסה חדשה של JetSpeed שתיקרא (בהתחכמות מילולית מסובכת במיוחד) JetSpeed 2.

הגרסה הקודמת תמכה, כאמור, בבניית פורטלים, תוך שימוש בפורטלטים (רכיבי תוכן שניתנים להטמעה במקומות שונים בפורטל), ואפשרה לנהל באופן פשוט יחסית את מבנה הדפים ואת אופן הניווט ביניהם. הגרסה החדשה מתיימרת לשפר מספר היבטים, אך רובם טכניים ונוגעים בעיקר ליכולת של כלי הפורטל להתמודד עם השינויים הרבים שעשויים להתרחש בזירה הטכנולוגית.

עם זאת, לשינויים הארכיטקטוניים הפנימיים יש גם השלכות משמעותיות על שני היבטים חשובים: אינטגרציה ואבטחה.

בתחום האינטגרציה, בניית פורטל בעזרת JetSpeed2 אמורה להיות הרבה יותר דומה לבניית מגדל עם קוביות לגו, מאשר עם הגרסה הקודמת. כל אותם פורטלטים מהווים רכיבים סגורים שניתן לשלבם לרכיבים מורכבים יותר בהתאם לצרכים ועל ידי כך להגיע לרמה גבוהה מאד של שליטה. פירוש הדבר הוא גם ששיפורים שעשויים להיות במוצר, יהיו ברכיבים מסוימים, ויתבצעו ביתר קלות . במטרה להבטיח כי מטרות אלו אכן הושגו, הגרסה הנוכחית עברה את מבחני הקבלה של מפרט הפורטלטים של SUN וקיבלה אישור שהתמיכה שהיא מספקת היא אכן מלאה.

למשל, אפשרויות ניהול התוכן המשולבות בכלי הן כרגע לוקות בחסר. עם זאת, תחת אותה חסות של פרויקט Apache מתנהל פרויקט נוסף בשם Grafitto שאמור להוות מענה מלא למפרט הCMS (Content Management System) של SUNסטנדרט נוסף של החברה. כשהפרויקט ישוחרר, יהיה ניתן להטמיעו בתוך JetSpeed2 בקלות יחסית. מקלה אף יותר על תהליך האינטגרציה של רכיבים היא היכולת לשנות ולהוסיף פורטלטים חדשים בזמן ריצה (כלומר, ללא צורך בהשבתה של הפורטל).

בתחום האבטחה נוספה תמיכה ברכיבי אבטחה סטנדרטיים (שוב, כמו כל סטנדרט שניתקל בו במוצר זה מדובר בסטנדרטים שפותחו תחת פיקוחה של חברת SUN, כחלק התהליך הקהילתי של פיתוח מעל פלטפורמת Java ובשיתוף חברות גדולות כגון IBM, Oracle, BEA ועוד). בנוסף, על מנת להקל את ניהול המשתמשים בפורטל, ניתן בגרסה החדשה להזדהות מול פרוטוקול LDAP. המשמעות היא שארגונים שכבר מחזיקים במאגר משתמשים אחד התומך בפרוטוקול סטנדרטי זה (למשל מאגר המשתמשים בWindows) יוכלו לנצלו למטרות זיהוי משתמשי הפורטל.

למרות כל השיפורים, JetSpeed2 היה ונותר כלי שבעיקר מתאים למפתחים. למרות שבפירוט היכולות של המוצר טרחו יוצריו להתהדר בממשק ניהול דמוי כלי CMS, בפועל מדובר בממשק מסורבל שיקשה מאד על אנשים ללא ידע טכני מתאים להתמצא בנבכי הפורטל. כמו כן, תהליך ההתקנה (שלמרבה ההפתעה היה פשוט למדי) היה בזמן כתיבת סקירה זו רחוק ממושלם ומספר חלקים בפורטל לא תפקדו. כך עולה גם מתלונות שונות בפורומים מקצועיים. נושא כאוב נוסף הוא התיעוד, שמיועד למפתחים ולמעשה מתעלם מהאפשרות הסבירה שעל עיצוב הפורטל ובחירת תכניו יופקדו אנשים בעלי ידע מקצועי בנושאים אלו בלבד.

אם כן, המוצר הנוכחי, למרות מחירו האטרקטיבי (חינם) אינו בוגר דיו כדי להוות תחרות אמיתית למוצרים של חברות גדולות ומסחריות. הוא עשוי להיות פתרון טוב לחברה המחפשת פלטפורמה לפיתוח ושימוש בפורטלטים ויש בידיה את כוח האדם המתאים. לשאר הלקוחות הפוטנציאליים עדיף בשלב זה רק לפקוח עין ולשים לב להתפתחויות חדשות.