פינת תוספות אישיות בפורטל
מאת: עמית סטריקובסקי, ROM Knowledgeware

אין ספור ארגונים משקיעים מאמצים רבים בפיתוח כלי עבודה עבור עובדיהם כדי להגדיל את התפוקות מהם ולענות לצרכיהם. רובם אינם פועלים בחלל ריק ולפני יישום פתרונות, מבצעים תהליכי מיפוי צרכים מקדים, ומשתדלים להתאים בצורה המקסימאלית את הפתרונות לעובדים.

 

האתגר הגדול בתהליכים אלו, נעוץ במציאת פתרון הנותן מחד מענה למקסימום צרכים של מקסימום משתמשים, ומאידך גורם לכל עובד "להתחבר" לפיתרון ולחוש בו נוח. והרי כל אדם הוא שונה...

 

על החשיבות שבחיבור המשתמש לפורטל כבר דובר רבות, החיבור משמעותי מאוד מאחר ובסופו של דבר, הצלחתו של הפורטל תלויה בכמה משתמשי הקצה ירגישו איתו בנוח, ירגישו שהוא "שלהם" ומותאם לצרכיהם ועל כן יבחרו להשתמש בו.

 

ארגונים מעוניינים להפוך את הפורטל למקום עבודתו העיקרי של המשתמש (שולחן עבודה), ולכן מעוניינים "לשמור אותו" בתוך הפורטל, כלומר, לספק לו את כל מה שהוא צריך בתוך הפורטל, כדי שלא ייצא החוצה לרעות בשדות זרים. אם יצא, אולי לא יחזור... ולכן, מחשבה ומשאבים רבים מושקעים בסוגית הפיכת הפורטל לאישי יותר ומותאם יותר למשתמש וצרכיו.

 אחד הפתרונות הקלאסיים הנו ה- Personalize המאפשר למשתמש לבחור מתוך החלוניות שהוקצו לו, ואינן חובה, מה יוצג ומה לא, ולעיתים גם איפה ובאילו גוונים, אבל כיום מבינים שכלי זה הוא יותר גימיק צבועני מתועלת מעשית.

ברוב הארגונים נוהגים לשלב בתוך הפורטל קישורים חיצוניים בדמות "אתרים/קישורים שימושיים", מידע שלא ניתן מסיבות אילו ואחרות לשלב ישירות בפורטל, אך הוא בעל חשיבות למשתמשים – אם מבחינה פונקציונאלית ואם מבחינה אישית. מחשבה זו אכן מעידה על הרצון להסתכל על הפורטל ממבט עינו של המשתמש והיא גם קלה יחסית לזיהוי בתהליך מיפוי צרכים, אך כך גם נגלה את המכשול, משתמשים הם שונים וה"חשוב" עבור אחד הוא ה"מיותר" עבור אחר. לא משנה מה נעשה, תמיד נפספס ולא נוכל לעשות התאמה עבור כל משתמש.

לכן, אנו מציעים פתרון פשוט שאינו מצריך פיתוח ושמכוון לענות בדיוק על צורך לאפשר מקסימום התאמה אישית ולתת למשתמש להרגיש בבית. הדרישה היחידה היא שלמשתמשים יהיה חיבור שוטף לאינטרנט החיצוני.

במקום (או בנוסף) לשלב בפורטל ענף "קישורים/אתרים חשובים", אפשר לשלב ענף בשם "תוספות אישיות" בו תתאפשר הוספה של קישורים ליישומים פנימיים ולאתרים חיצוניים ע"י היפר-קישור, מעין מיני-מועדפים הקיימים בתוך הפורטל. למשתמש תינתן האפשרות להוסיף כמות קישורים, כפי שייקבע על ידי מנהלי הפורטל, והוא יוכל לשבץ שם אתרים חשובים ופונקציונאליים עבורו ולתת להם שם כאוות נפשו.

פיתרון זה מתאים במיוחד לארגונים בהם מבלים העובדים את רוב זמנם בפורטל ושעיקר עבודתם מתרכזת בו.

 באופן זה אנו מאפשרים להם גישה אל מחוץ לפורטל מבלי ממש לצאת החוצה, הגם שזה מקנה תחושה אישית וביתית של המשתמש בפורטל – ממש כשם שאדם השוכר דירה מרוהטת עדיין מעוניין לעצב את חדר השינה כטוב בעיניו.

 נסכם ונאמר כי פיתרון זה אינו כולל פיתוח ודרישות תוכנה מיוחדות, אינו מורכב ויקר ומאפשר לעובד להפיק את המקסימום משהותו הנדרשת בפורטל, ומספק לו בנוסף גם טאצ' אישי, שיכול לעשות את ההבדל.