מאמרים נוספים ברשת הידע:
בלוגים בשימוש ארגוני
מאת: צוות מרכז מידע PCאון , PCאון

בניגוד לאתרים בעיצוב רגיל, בנויים הבלוגים כאוסף מאמרים אישיים - רשימות העוסקות בנושאים שונים דרך עיני הכותב. בין יתרונותיהם הם ביכולת תגובה אינטראקטיבית של קוראי הבלוג ל-Post (מאמר) ספציפי ואף אפשרות למעקב וקבלת הודעה לתיבת המייל על Post או תגובה חדשים, המתווספים בבלוג. כל זאת מסתכם במבנה גמיש יחסית לפורמט המוכר של פורומים ובוודאי ביחס לאתר אינטרנט הכולל תוכן סטאטי. יישום הבלוגים נחשב פשוט במיוחד וזהו ללא ספק חלק חשוב מהצלחתם. הם קלים ביותר להקמה והפעלה  ותכניהם מאורכבים ומוכנים לסריקה באופן אוטומטי.

ההתייחסות ההתחלתית לבלוגים היתה פושרת למדי: הם היו פשוטים למראה והתמקדו בתוכן ופחות בעיצוב. גם בשנים שבאו לאחר מכן הבלוגים לא זכו לתשומת לב רבה, אולי מהיותם מעין בן כלאיים מוזר שבין פורום לאתר תוכן רגיל. באותו שלב בלטו בתחום זה בנות טיפש-עשרה שאימצו אותו אל מקלדתן בחדווה רבה, חולקות בו את הגיגיהן ב-Posts אישיים וורדרדים. כיום, נאמד מספר הבלוגים ברשת בכ- 2.5 מיליון ומחציתם לפחות כתובים בשפה האנגלית. מגירסה אינטרנטית של יומן אישי לעיני בודדים, הפכו הבלוגים בשנים האחרונות למפיקי תכנים איכותיים המושכים מאות ואלפי קוראים ביום. גם קהל כותבי הבלוגים התפתח. מבלוג אישי ועד בלוג עירוני (ראו MetroBlogs- www.pcon.co.il/v4/headlines_rej.asp?id=533). מבלוג פרטי לשעות הפנאי, ועד בלוג מקצועי עסקי, וכל מה ש"באמצע". למרות שעדיין רוב הכותבים הם אנשים פרטיים מתחת לגיל 30, עם כניסת חברות מובילות כ- Microsoft Nike,Sun ועוד רבות וטובות (שפתחו בלוגים ארגוניים, בצורה "רשמית"), לתחום ניהול הבלוגים הארגוניים, נראה כי מגמת "לעיניך בלבד" עומדת לעבור שינוי קיצוני. 

מנהלים נוספים מצטרפים מידי יום לנקודת הראיה החדשנית של ביל גייטס ואחרים, הגורסים כי הבלוגים יהיו ה"להיט" העסקי-ארגוני החם הבא. הבלוג הארגוני, כאמצעי קשר זול ונוח, עשוי לאפשר תקשורת פשוטה עם לקוחות ואף עשוי לשמש ככלי שיווק ובניית תדמית. במקרה כזה, תוכנו יוכל להתעדכן תכופות במסגרת אתר-תוכן בפני עצמו או כחלק מהפורטל הארגוני ובעלות זניחה. בניגוד לקהילות ידע שונות, המנוהלות ע"י הארגונים, הבלוג מנוהל מנקודת מבטו של המשתמש האישי ואינו כפוף לעריכת מנהל תוכן הקהילה. כל אלו הפכו את הבלוג הארגוני לכלי לגיטימי, המוכיח את יתרונותיו המרובים מידי יום ברשת.

 

בין היתרונות הפוטנציאליים של הבלוג:

במה להחלפת מידע מקצועי ול"סיעור מוחות", דרך להפצת חדשות מקצועיות, כלי לתקשורת בין הארגון ללקוחותיו, עזר שיווקי (חומר שיופיע בבלוג יוכל להרחיב לגבי מוצרי החברה החדשים ושרותיה. קישורים מחומר זה ישירות לתיאור המוצרים או למערכת מכירות מקוונת, אף יעודדו מכירות. בנוסף, מסיבות טכניות שונות הנוגעות למבנה הבלוג, בלוגים "בולטים" מאוד עבור מנועי חיפוש) ולבסוף - לוח מודעות פנים-ארגוני.

 

להלן כמה דוגמאות בולטות לבלוגים ארגוניים:

·        Dell- מערכת מטה-בלוגים המתמקדת במערכת ההפעלה לינוקס - linux.dell.com/blog

·        F-Secure- בלוג מחלקת המחקר של חברת האנטי וירוס הפינית - www.fsecure.com/weblog

·        IBM - מערכת בלוגים לפי נושאים שונים

-                                                                                                                                                               www-106.ibm.com/developerworks/blogs

·        Macromedia - קהילה המכילה בלוגים של רבים מעובדי החברה בדרגים השונים -

·        www.macromedia.com/community/?trackingid=usergroups_cwpromo_050304#blogs

·        Microsoft - בלוגים של מעל ל-700 עובדי החברה, המתמקדים במוצרי מיקרוסופט -

·        www.microsoft.com/communities/blogs/PortalHome.mspx

·        SAP - בלוגים של מובילי החברה - www8.sap.com/community/pub/blogs.aspx

·        בנוסף להם, ניתן לציין את הבלוגים הארגוניים הבולטים של HP (www.bloglines.com/public/HP) ושל עובדי חברת SUN (blogs.sun.com/roller).

 

כבכל תחום ברשת, גם בחיפוש בלוגים זמינים מנועי חיפוש, המייעלים איתור מידע:

·        Bloogz -  מאפשר חיפוש תכני RSS של בלוגים - www.bloogz.com                              

·        Intelliseek's BlogPulse - מאפשר חיפוש משפטים, כותבים ועוד - www.blogpulse.com

·        Technorati - מנוע חיפוש המכיל אפשרות חיפוש באלפי בלוגים - technorati.com

·        Waypath - מנוע חיפוש המחולק על פי נושאים - www.waypath.com

 

 

התחושה הכללית הנוצרת מגלישה וחיפוש ברשת היא כי אין בנמצא בלוגים ארגוניים ישראלים. האמנם? פנינו אל המומחים ושאלנו:

כרמית שקד, יועצת לניהול ידע בחברת ROM Knowledgeware, מאששת את האבחנה. למיטב ידיעתה, רוב הבלוגים הארגוניים המשמעותיים שניתן למצוא ברשת, הם כאלו של חברות מחו"ל. למרות שבשנים האחרונות חלה עליה במספר החברות הישראליות המשתמשות בניהול ושיתוף ידע, עדיין ניתן להכליל ולומר כי הארגונים הישראליים עוד לא גילו את הפוטנציאל הטמון בבלוגים. לשאלה, האם ניתן לאפיין את הארגונים אשר יאמצו את השיטה לצורך שיתוף ידע, בעתיד הקרוב או הרחוק יותר, השיבה כרמית, כי הארגונים הראשונים העשויים למצוא בה שימוש הם חברות-בת וסניפים ישראליים של ארגונים מחו"ל, אשר בהם קיימת מודעות רבה יותר לנושא. אחריהם, יצטרפו למגמה ארגונים נוספים מתחום ההיי-טק. זה עשוי להתבטא גם בארגונים בעלי פורטל ארגוני או כאלה שנוצרות בהם קהילות ידע מתקדמות, המורגלים בהעברת דעות דרך פורמט Web. ארגונים קטנים וכאלו שאינם מחוברים לתחום ההיי-טק, יהיו האחרונים להצטרף - אם בכלל.

אחת ה"תעלומות" הגדולות שהעסיקה את גולשי הרשת המקומיים בשנת 2003 היתה זהות מוקדנית שירות 144 בחברת בזק, אשר כתבה על חויותיה המקצועיות. כך שמענו מלשכת דובר בזק: מאחר ועד כמה שידוע לנו, זהו הבלוג היחיד שעובדי בזק פירסמו, לא נדרשה בזק לעצב מדיניות מוגדרת העוסקת בסוגית גבולות המידע המותר לפרסום במסגרת כזו. אמנם לבזק ישנה מערכת פורומים ושיתוף ידע פנימית במסגרת הפורטל הארגוני, אבל יוזמת כתיבת בלוג חיצוני התקבלה בהערכה רבה על ידי החברה. לשמחתנו, הכותבת המוכשרת מעולם לא העמידה אותנו בדילמת התייחסות רשמית לחומר המפורסם וכך יכולנו להינות מהבלוג הנאה מלאה. בשורה התחתונה, למרות שכתיבת הבלוג לא היתה יזומה על ידינו, היא העניקה לעבודה ולבזק פן חדש ומרענן וקידמה את תדמית החברה בעיני הקהל הרחב.

כפי שתוכל בודאי לראות, למרות שהמודעות לבלוגים ארגוניים בישראל איננה גבוהה, הרי שנכון להיום, בהחלט ניתן לראות בכך אתגר ארגוני ולתעל זאת לאפיקי קידום תדמיתי בעיני הקהל הרחב ושיתוף מידע פנים-ארגוני.

 

אלו כמה בעיות, העלולות להתעורר עקב כתיבת עובדים בבלוג ארגוני או אישי:

·        חשיפת מידע רגיש - מידע המועלה לרשת במסגרת בלוג, עלול להיות חשוף לעיניים הלא-נכונות. להמחשה: לאחרונה נסגרו שני בלוגים של חיילים אמריקאים המשרתים בעירק  וכותב שלישי ננזף קשות בעוון הפרת סודיות בוטה -   www.npr.org/features/feature.php?wfId=3867981

·        פגיעה בתדמית הארגון - עובד ארגון ה"מכבס כביסה מלוכלכת בחוץ" במסגרת הבלוג הפרטי, יכול לגרום לנזקים תדמיתיים קשים. זאת גם אם טענותיו משוללות כל יסוד או מוגזמות. 

·        בזבוז זמן - כתיבת בלוג במסגרת שעות העבודה עלולה לגזול זמן רב, במידה ולא יוצבו גבולות המבהירים היטב את הרצוי והמותר. בזבוז זמן עלול להיגרם גם כתוצאה מקריאה בבלוגים וגלישה משם לקישורים אחרים. כמו כן, הבלוגים דורשים השקעה בהפצה בערוצים מיוחדים, דוגמת מנועי חיפוש לבלוגים.

·        אתגרי הפצה - לפחות בהתחלה, לא קל לבנות קהל לבלוג. המדיום ומנועי החיפוש עבורו לא מוכרים, ובדומה לפורום, זהו כלי שהפופולאריות שלו תיבנה בהדרגה ותהיה תלויה בהשקעה רצופה בתוכן חדש. 

 

מעבר לתחקיר PCאון (מס' 678) עליו מתבסס המאמר, זמינות הרחבות לנושא ייחודי זה באתר פיסיאון, בכתובת - www.pcon.co.il/v4/wls1.asp?debrief=678

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: