באתר, בפורטל, בקהילה, במערכת ניהול מסמכים, במערכת ניהול תוכן, בתבניות ובכל מה שקשור לתוכן באשר הוא הדבר המרכזי הוא נגישות למידע. מטרתם היא להביא את המידע הנכון במקום הנכון בזמן הנכון ו...במינימום זמן. עובד שנכנס לפורטל שואף למצוא את הנדרש לו במינימום קליקים והכי מהר שאפשר. לעובד שמכיר את המערכת ויודע היכן למצוא את המידע לוקח הרבה פחות זמן מאשר לזה שפחות מכיר ויודע היכן נמצא המידע הנחוץ לו ברגע נתון. למשל במסמכים – מי שמכיר ויודע היכן תויק דוח מסוים ימצא אותו במהרה, לעומתו למי שאין מושג היכן תויק הדוח יקח יותר זמן להגיע אליו.
כאשר אנו מאפיינים פורטל/אתר/קהילה/מערכת ניהול מסמכים, אנו מקדישים מאמצים לא מעטים בארגון התוכן כך שיהיה הגיוני ואינטואיטיבי למשתמש וייסיע לו בהתמצאות בים המידע. איך נדע אם אנו בכיוון? מה יכול לשמש מדד להתמצאות במידע? לשם כך הומצא המושג "מבחן אמצע הלילה" שמשמעותו היא היכולת של העובד להתמצא בקלות גם אם יעירו אותו באמצע שנת הלילה שלו וישאלו אותו איפה נמצא גרף המכירות של הרבעון האחרון. המושג הזה צריך ללוות אותנו לכל אורך האפיון של הפתרון ועלינו לשאול את עצמנו האם ארגון התוכן שקבענו עומד במבחן אמצע הלילה או לא.
כלים שהנם קריטיים לגישה (משוב, מנוע חיפוש) מקבלים מעמד מיוחד בהקשר זה.
אנו ממקמים אותם מראש בפינה השמאלית או בפינה הימנית העליונות של המסך, כדי להבטיח את קיומו המיטבי של העקרון. כך יהיה ניתן לגשת אליהם (to grab them) תוך כדי עבודה, אפילו ללא צורך להסתכל, שכן המיקום קבוע, מוכר ובלתי משתנה.
מומלץ להשתמש בזהירות ... בכל זאת לילה...