פורטלים לאן? מגמות בהתפתחות פורטלים בשלוש השנים הקרובות
מאת: מוריה לוי, ROM Knowledgeware

כבר שנים מתנבאים האנליסטים שמוצרי הפורטל שנראה בעתיד על המדף יכללו רק את ענקיות התוכנה וכל היתר ייבלעו על ידיהן. מתנבאות, ולא כך היא. העתיד מגיע ופורטלים כ-Plumtree ממשיכים להיכלל בקבוצת הפורטלים המובילים; חוצפנים דוגמת Magic מעיזים להציע פורטל משלהם ולמכור אותו, ולא רק פה, למקומיים, אלא גם ברמה בינלאומית.

מאמר זה מנסה לשרטט מספר קווים ומגמות בהתפתחות הפורטלים. אין פה התנבאות, אלא ניתוח הקיים ומתוך זה, הצגת העתיד. המאמר נכתב בראייה של ניהול ידע, ועיקר המסקנות המשורטטות נובעות מכך. אילו סטנדרטים יובילו ואיך טכנולוגית ייראה שולחן העבודה העתידי, על כך במאמרים אחרים.

וכדי להגיע לעתיד, מעט עובדות על ההווה:

      ·          סקר שבוצע לאחרונה ע"י Line56 Research, בהשתתפות 522 ארגונים גדולים מאד שהטמיעו פורטלים, מלמד שהקושי הגדול ביותר בהטמעה נובע מחוסר פיתוח חזון לגבי מהותו של הפורטל. עוד מלמד הסקר על בעיה גדולה במימוש, קושי של המשתמש להגיע אל הידע, אל השירותים, ואל המומחים רלוונטיים כמענה לצרכי הידע שלו.

      ·          ארגונים רבים נספרים בסקרי הפופולריות השונים, כבעלי פורטל מסוג זה או אחר, מבלי שהם מודעים לכך (שהם אכן בעלי אותו פורטל) ובוודאי בלי שביצעו תהליך מסודר של בחינת אותו פורטל ובחירתו על ידם כפורטל הנכסף. בעת רכישת מוצר או רכיב תוכנה אחרים, הם מקבלים Built-In פורטל, המשרת את אותו הכלי שנרכש, ולעיתים, יכול גם לשרתם, למטרות "פורטליות" נוספות בלתי תלויות.

      ·          עלות פרוייקט פורטל בארגון גדול, של אלפי אנשים (לרבות רשיונות, כוח אדם פנימי וחיצוני לצורכי ניהול, פיתוח והטמעה ועוד), נע סביב מליון הדולר.

      ·          לא קשור, אך קשור מאד: ה- Utilization של פרוייקטי ERP נמוכה משמעותית מזו שציפו לה. דהיינו, המשתמשים נכנסים פחות ממה שחזינו ורצינו.

      ·          ואחרון חביב: יש ריח של יציאה מהמיתון באוויר. בחו"ל כבר מזמן, ואפילו אצלנו יש ניצנים חיוביים.

 

ומכאן, למגמות:

המלחמה בשוק הפורטלים תמשיך להיות אגרסיבית. SAP שקנתה לה נתח יפה בארגונים, במסגרת ה- ERP, תנסה לשחזר אותה הצלחה בשוק הפורטלים (הלוא אסור לקפוא על השמרים ויש להתרחב). לעומת הכניסה הקודמת, הפעם היא ביתרון. ראשית, היא גורם משמעותי ולא חברה קטנה ועקשנית. שנית, היא כבר קיימת בארגונים. ושלישית, יש לה בסיס לקוחות עוד לפני שהתחילה לשווק את עצמה. היא אמנם לא תסתפק בלקוחות ה- ERP הקיימים, אך אלו בהחלט נותנים לה נקודת כניסה גבוהה, שכן לכולם יש רמה זו או אחרת של פורטל ממטבחה.

IBM, אף היא הסתערה על השוק, ומידי שנה נראות הכרזותיה יותר ויותר אסטרטגיות. היא עוד לא ממנפת מספיק את הצלחתה בניהול ידע בעולם (פתרונות Notes ודומיהן) והפורטל נמכר יותר כסביבת פיתוח מתקדמת לצורכי WEB, אך ה- Roadmap שלה בהחלט מנסה להתמודד עם סוגיה זו ולהעלות אותה על המפה, גם בקרב המתעניינים בפורטלים ככלי לניהול ידע.

Plumtree סבלה תקופה ארוכה מהתחזיות לגביה, אך היא נראית חזקה ומאוששת. לא ברור אם תצליח לגבור על הגדולות ברמת ההשקעה בפיתוחים עתידיים, אך נקודת היתרון הראשוני שלה לא פסה, ועצם זה ששרדה את השנתיים האחרונות, מלמד על חוסן שיאפשר לה אולי גם לפרוץ. גם במידה ואחד השחקנים הגדולים יחליט לרכוש אותה (תרחיש סביר לחלוטין), קשה יהיה לבצע תרגיל של רכישת השוק והעברתו למוצר אחר, עקב רמת ההשקעה של לקוחותיה במוצר. נראה שרכישה תחייב את אותו שחקן להמשיך למכור את אותה טכנולוגיה תחת שמו.

לא ברור עד כמה Microsoft  תנסה לשחק במגרש זה ולהפוך למובילה. אמנם יש לה הצלחות לא מבוטלות גם ברמת המוצרים הארגוניים (דוגמת Exchange), אך אין ספק שהיא לא נכנסה לשוק היישומים לארגונים הגדולים ואין היא מוכרת יישומים ארגוניים גדולים דוגמת ERP ו- CRM. מצבה עתה בפורטל אינו מיטבי ברמה הטכנולוגית (ברמת המכירות מצבה טוב מאד), אך ממנהלי Microsoft אפשר לצפות להכל, ולכן, לא נעיז כאן להסתכן ולהתנבא.

ולעניין זה, בל נשכח את ה- ORACLE, שניתן לכנותו "שחקן הדממה". כמעט מבלי משים, תופסת לה ORACLE מקום של כבוד בשוק זה. בסקר שבוצע לאחרונה, נתבקשו משתמשים לציין באיזה פורטל הם משתמשים בארגונם. מחברי הסקר, שאינם ינוקות בתחום הפורטלים, נתנו שבעה שמות (לא נציינם כאן, ואין צורך לנסות ולנחשם, שכן לא כולם מיוצגים בישראל). ORACLE לא נכלל ביניהם. אבל, וכאן נכנסת ORACLE לתמונה, היה שדה "אחר", ושם נתבקשו המשתמשים לציין מהו הפורטל המשמש אותם, במידה ואינו בין המובילים. ORACLE בהחלט תפס מקום של כבוד. פורטל ORACLE חזק מאד בהיבטים לא מעטים, ואם ישתפר בשניים שלושה היבטים נוספים (שהם בהחלט לא קשים מידי), יתפוס עוד שנתיים ושלוש מקום של כבוד בתחרויות הסקרים השונות (ולא רק בזנבות). כמו שב- ERP חזינו בהתעוררות מאוחרת מצד ה- ORACLE, כך גם כאן. אולי לא ראשון, אך בהחלט בין המובילים.

השורה התחתונה: רוב השחקנים הראשיים ימשיכו להיות כאן גם עוד שלוש שנים.

 

ומה יהיה אצלנו בארגון? ישנן שתי מגמות שונות המשפיעות באותו כיוון:

1.      אנו קונים פורטלים מבלי שנרגיש. מבצע "מוצר מביא מוצר". קנינו מערכת CRM, קיבלנו פורטל; קנינו מערכת לניהול חדר המחשב, יש לנו עוד פורטל. וחוזר חלילה..

2.      באופן מודע, נרכוש יותר ויותר פורטלים מחלקתיים. הפורטלים הגדולים, הכלל ארגוניים, כפי שכבר נאמר, מסתכמים בעלות גדולה. היות ויש להשקיע לאחר/בעת הרכישה ביישום מוגדר, והיות ואין הרבה יישומים כלל ארגוניים משותפים שניתן להקים באמצעות הפורטל ולקבל קפיצת מדרגה משמעותית (=החזר השקעה), הרי שיש מגמת מיקוד. מגמת המיקוד גורסת רכישה ופיתוח עבור מחלקות מוגדרות, שם יש הצדקה. בארגונים שאינם ריכוזיים דיים, נרה את השטח מדבר ואת המחלקות רוכשות כלים ופתרונות פורטליים בעצמן. השורה התחתונה- ריבוי פורטלים.

אם כך, קל לומר בוודאות שעוד שלוש שנים יניו לנו מספר פורטלים בכל ארגון. כבר כיון יש לנו ניצנים לכך. מספר אנליסטים פתרו את התופעה בהוספת המושג "פורטל הפורטלים". יש הרבה פורטלים בארגון? לא נורא. יש פורטל אחד משותף דרכו ניתן להגיע לכל האחרים.

נכון יותר, לטעמי, לראות את התופעה באור מעט שונה. לא פורטל הפורטלים; אין שום מנצח, או פורטל שחשוב ממשנהו. תהיה רשת פורטלים ארגונית. וכל אחד יפעיל פורטלים אחרים, לפי ההקשר והצורך. יתכן ובארגונים מסויימים יהיה רק פורטל המשמש לתקשורת הארגונית המשותפת, אך אין זה הופך אותו לחשוב יותר. כל אחד ונקודת הכניסה שלו; כל אחד והשער שלו.

 

מגמת המיקוד, כפי שתוארה, תביא עמה תשומת לב גבוהה יותר להטמעה. ראשית, כי מה שאפשרי בקבוצה ממוקדת, לא היה אפשרי לארגון כולו. ושנית, כי ההצלחות בהטמעת פורטלים והפיכתם לכלי שימושי, לא גבוהות דיין. חברות התוכנה מקדישות נתח לא מבוטל בתכנון ההכנסות לרכיב ה"שירותים". הרבה יותר ממה שהכרנו. ורכיב זה כולל פיתוח והטמעה.

 

ואיך כל זה מתקשר לכך שפרוייקטי ERP לא בשימוש מספק, לעומת התכנון? פשוט מאד. פרוייקטי ERP היו עתירי תקציבים (בלשון המעטה). הבעיה ב- Utilization, מתרכזת, כך אומרים, הרבה יותר בקרב משתמשים שאינם כבדים. דהיינו, בקרב המשתמשים המפעילים מספר רב של מערכות מידע שונות, ובין היתר נדרשים גם ל- ERP. אצל המשתמשים שעיקר עבודתם  מסכי ה- ERP, רמת ה- Utilization בארה"ב (וניתן לשער שגם ביתר העולם) גבוהה. תוספת קטנה, של פורטל, כך משכנעים, תאפשר הגדלת ה- Utilization גם בקרב הקבוצות ה"בעייתיות". סנוניות ראשונות של פורטלים בעקבות ERP-ים כבר נצפים בארה"ב, ומשערים שמגמה זו תלך ותגבר. אגב, קשר אחר, פשוט הרבה יותר, מתרחש אף הוא. ארגונים רבים שעבדו נתחי תקציב מכובדים ל- ERP ובכך שיתקו התפתחות ורכישת מוצרים אחרים, כולל הפורטל. שחרור צוואר הבקבוק יביא עמו את ההשקעות, ולא מעט, בפורטל. אם נוסיף לכל אלו את ניצני היציאה מהמיתון, נקבל בשלוש השנים הקרובות, boost גדול מאד של רכישת פורטלים ארגוניים.

 

ולקראת סיום, אין לשכוח את נושא החזון. כפי שנאמר בראשית הדברים, אחת הסיבות לאי הצלחתם של פורטלים ארגוניים, הנו היעדר חזון לגבי מהותו ומטרותיו של הפורטל. לא תהיה ברירה, אנשים יצטרכו להתחיל לחשוב לפני מעשה; ולא על הטכנולוגיה. לא להקים פורטל כברור מאליו, אלא להשקיע מחשבה ולתכנן מספר צעדים קדימה. מול צרכים בארגון, מול יעדים עסקיים. אולי מימוש ספיראלי הדרגתי, אך בהחלט תכנון מקדים אסטרטגי.

ועל כך, בוודאי תבוא הברכה.