מפורטל ארגוני לסביבת עבודה אישית אחידה ברמת היישומים
מאת: אייל לוין, IBM

כאשר נולדה מערכת המחשוב הארגונית השנייה – נולדה גם הבעיה: איך להבטיח לאורך זמן כי מערכות המחשוב הארגוניות והיישומים השונים יתאחדו זה עם זה וידברו זה עם זה בשפה אחת, תוך שהם שוכנים לבטח על גבי שולחן אחד. חברות תוכנה בעלות תפיסת עולם קניינית מציעות פתרון פשוט למי שמוכן להסתפק בכלים מתוצרת אחת. הפתרון האמיתי לבעיה הופיע עם זמינות הפורטל ככלי מרכזי בעולם המחשוב הארגוני. מאז, מהווה הפורטל את קו החזית הקדמי של ארכיטקטורת מחשוב כוללת. הוא מספק למשתמש הקצה גישה מרכזית לנתונים, תהליכים ויישומים הרצים במערכות שונות, והכול בממשק משתמש אחיד מבחינת התצוגה והטכנולוגיה – תוך אפשרות לשינוי ולהתאמה אישית על פי צורכי התפקיד וההעדפות האישיות של כל משתמש בארגון.

 

כדי להגשים את היעד הזה, מהווה הפורטל צומת שילוב המבצע אינטגרציה של נתונים, תהליכים ויישומים. מאחוריו, חייבים לפעול כלי ניהול הודעות, תנועות ושירותי אינטרנט. הוא צריך להציע סביבה ניתנת להרחבה, המבוססת על רכיבי מדף ומכסה את כל רוחב הארגון וכל פלטפורמות החומרה, ההפעלה והיישומים שלו. כדי לתמוך בקו החזית הקדמי של הפורטל – הוא חייב להיות מלווה בסביבת פיתוח אחידה, ניתנת להרחבה ופתוחה לשותפים וליישומים חיצוניים.

 

הפורטל עצמו יכול לשרת את עובדי הארגון (B2E), את הקשר עם עסקים אחרים (B2B) או עם לקוחות סופיים (B2C). הוא חייב להתמודד עם משימות ניהול תוכן, חיפוש, להתממשק ליישומים שונים ולמערכות ERP ו- CRM. הוא מהווה את התשתית למסחר ועסקים אלקטרוניים חיצוניים – ממש כשם שהוא משתלב בניהול זרימת העבודה בארגון עצמו. אין צורך לומר, כי הכול חייב גם להתנהל בסביבה מאובטחת, יעילה מבחינה טכנולוגית, אמינה בתפעול השוטף שלה – וחסכונית בהשקעה.

 

סטנדרטים פתוחים מאפשרים בראש ובראשונה את החופש לבחור – חומרה, מערכת הפעלה, תשתיות תוכנה, סביבות פיתוח וספקים. סטנדרטים פתוחים מעודדים במידה רבה את התחרות ומניעים את מרוץ החימוש הבלתי פוסק בין היצרנים השונים, מרוץ המשפר ומשכלל את המוצרים באופן תמידי. הטכנולוגיה אינה קופאת על שמריה והיצרנים נדרשים לעמול כדי לשמור על עמדתם בשוק – עליהם לשמור על תחרותיות. המשמעות העסקית ללקוח היא שירות טוב יותר ושיפור מתמיד של המוצרים.

 

הסטנדרטים הקיימים כיום בעולם הפורטל הינם JSR 168 ו- WSRP המאפשרים לארגונים לשמר את השקעתם בבחירת פורטלים התומכים בתשתיות אלו. חברות רבות, דוגמת יבמ – המתמקדת בתחום המחשוב הארגוני, מאמצות סטנדרטים אלו ושותפות להובלתן.

 

אלא שפורטל – עם כל מרכזיותו – הוא רק נדבך אחד במערכת המחשוב השולחני. יותר מכך: ככל שמגוון מערכות הקצה בארגון הולך וגדל, יש לתת למשתמשים כלים להריץ סביבת יישומים אחידה לא רק ברמת הפורטל, אלא גם ברמת היישומים העסקיים. וכך, כשם שתפיסת הפורטלים – אפלטים של ג'אווה המריצים חלקי פורטל – תרמה לזינוק בעולם הפורטלים, כך יש להמשיך ולפתח סביבת קצה חדשה כוללת, שתשלב בין עקרונות המחשוב מבוסס ה- Web ובין סביבות המחשוב האישי המסורתיות. תפיסת המחשוב החדשה מספקת דרך מאוחדת, גמישה ומאובטחת לגישה ליישומים עסקיים ולמידע, שיתופם וניהולם.

 

מודל התפעול החדש של יבמ, למשל, מבוסס על תחנת לקוח המנוהלת על ידי שרת, באורח המאפשר לשלוט ממוקד מרכזי על הניהול הכולל ועל הקצאת המשאבים. כך, אפשר לפרוס ולהפיץ מיידית יישומים עסקיים מרכזיים ונתונים הדרושים להם – אל מגוון רחב של מערכות קצה, החל ממחשבים שולחניים מסורתיים ומחשבים ניידים ועד למערכות ייעודיות דוגמת מסופי מידע הפרוסים ברחבי רצפת היצור, מחשבי כף יד או טלפונים סלולאריים. השימוש בטכנולוגיות רכיבי התוכנה החדשים, מאפשר ליבמ לשלב בין עלות בעלות נמוכה, ובין האיכויות והעוצמה של יישומים מבוססי Web, מבלי לוותר על הגמישות המוצעת על ידי מערכות מחשוב אישי. כתוצאה, לא יצטרכו הלקוחות להמשיך ולנהל יישומים שונים בסביבת האינטנרט ובמערכות השולחניות שלהם. השילוב המתאפשר בזכות תשתיות התוכנה החדשות של יבמ מאפשר ליהנות מכל היתרונות של מחשוב המבוסס על מודל לקוח אחד.

 

מודל המחשוב החדש של יבמ מאפשר ניהול מגוון רחב של מכשירי קצה ומערכות לקוח – החל ממחשבים אישיים שולחניים וניידים, מחשבי כף יד, טלפונים סלולאריים – ועד למערכות משובצות מחשב. כך, אפשר להרחיב את טווח הכיסוי של יישומים קיימים, ולפתוח את הגישה אליהם מכל מכשיר קצה כזה. כתוצאה, יכולים המשתמשים לבחור בכל מכשיר קצה, לרוחב מגוון רחב של מערכות הפעלה – על מנת לשתף דרכו פעולה עם אנשים אחרים בארגון, לגשת ליישומים ולנהל מידע עסקי, בכל זמן ומכל מקום בו הם זקוקים לו. תפיסה זאת תומכת בסביבת המחשוב ההולכת ונבנית, שבה יעדיפו אנשים להשתמש במגוון מכשירי קצה לאורך יום העבודה שלהם – כאשר המכשירים האלה עשויים להיות בכל רגע נתון במצב מקושר לרשת או בלתי מקושר.

 

כלי התוכנה החדשים מציעים דרך משופרת לפיתוח, אספקה וניהול מרכזי של יישומי משתמש, במודל מחשוב המבוסס על ניהול על ידי שרת - server-managed client model. תוכנת ההודעות המיידיות המיועדת למשתמשים בכל דפדפן רשת, מספקת חוויית משתמש עשירה שהייתה מוכרת עד כה למשתמשי מחשבים אישיים בלבד – יחד עם ניהול מרכזי ויתרונות המחיר של יישומים מבוססי Web. מערכות נוספות מאפשרות מעקב וניהול מרכזי של מסמכים מסוגים שונים ובאתרים שונים, עריכה ושמירה של מסמכים המשלבים מגוון פורמטים.

 

 

טכנולוגיות הלקוח החדשות, מרחיבות את טווח הכיסוי של יישומי מחשוב ארגוניים ופורטלים – אל מגוון רחב של מערכות קצה. זמינותן מפשטת את תהליכי הבנייה, הפריסה וההפעלה של יישומים בעלי פונקציונאליות רחבה – בפריסה כלל ארגונית, והכול בשליטה ממוקד מרכזי אחד.. כך, אפשר גם לנהל יישומים בסביבה דוגמת זו של אנשי מכירות ניידים, אשר מערכות המחשוב שלהם אינן קשורות כל הזמן לרשת: המערכת יודעת לנהל את המידע, לסנכרן אותו ולעדכן אותו כאשר המשתמש מתקשר לרשת.