אימות זהות בעידן טכנולוגי
מאת: שרה קארסנטי

איך מאמתים זהותו של אדם בישראל? די פשוט, באמצעות תעודת הזהות או דרכון. האומנם? האם אי אפשר היום לאמת זהותו של אדם באופן דיגיטלי, אונליין? מדוע עלינו להידרש למסמך פיזי חתום? על כך ארחיב במאמר זה.   

בקיץ האחרון חוו ישראלים רבים תסכול לאחר שתוקף הדרכונים שלהם פג, והיה עליהם למהר לחדש אותו לפני שטסו לחו"ל. אלפי אנשים חיכו בתורים ארוכים, חלקם נדרשו להגיע מספר פעמים לסניפי משרד הפנים כדי להשלים מסמכי זהות חסרים, ואילו אחרים עברו מסניף לסניף בארץ בחיפוש אחר תור פנוי, בתקווה שלא יפספסו את טיסתם הקרובה.      

השאלה המתבקשת היא מדוע לא דאגו אותם ישראלים לחדש את דרכונם כמה חודשים לפני שפג תוקפו?  ובכן, התשובה היא ש....הם פשוט שכחו. עם פרוץ מגפת הקורונה לפני כשנתיים חלו שיבושים רציניים בהסדרי התעופה, נמלי התעופה בעולם סגרו ופתחו את שעריהם לסירוגין, טיסות בוטלו או נדחו, ואי הוודאות חלשה בכל. במקום לעסוק בתכנון החופשה הנכספת, ראיתי את חבריי עסוקים ברדיפה אחר האפשרות לקבל זיכוי על טיסה וחופשה שהתבטלו.

רק לפני מספר חודשים הורגש השינוי בגישה, כשהתחילו לדבר בעולם על 'לחיות לצד הקורונה', ובמדינות רבות ברחבי העולם אפילו בוטל השימוש במסכות. גל של רכישות, חופשות ואירועים התפשט במהירות בעולם, מאות ישראלים יצאו לבלות, ותקופת הסגרים נשכחה כלא הייתה.
באופן אירוני היו אלה בדיוק החודשים האחרונים לפני שיפוג תוקפם של מאות דרכונים ישראלים, כך שישראלים רבים מצאו את עצמם רגע לפני הטיסה שכה חיכו לה מצוידים בדרכון שפג תוקפו (או שמתקרב לכך).
למזלם של אותם ישראלים, המדינה, שהייתה ערה למצב הרגיש, הודיעה על ביטול הדרישה לקבוע תור במשרד הפנים על מנת לחדש דרכון, וכך חסכה לאלפים את הטרחה שבהמתנה.

גם אני הייתי בין הישראלים 'שנתקעו' ללא דרכון בתוקף. לא נעים להודות, אבל שמתי לב שהדרכון שלי אינו בתוקף רק 24 שעות לפני הטיסה(!), ומאותו רגע, התחיל מרוץ נגד הזמן להשיג את החידוש הנדרש.

לצערי, התהליך לא היה פשוט. ניתן לחדש דרכון בזמן כה קצר רק בנמל התעופה. בנוסף, היה עליי לשלם סכום גבוה פי שניים מסכום החידוש בהליך רגיל. וגולת הכותרת – לצורך אימות הזהות שלי, נדרשתי להציג תעודת זהות בלבד (לא רישיון נהיגה), שאותה לא הצלחתי למצוא גם אחרי שהוצאתי את כל תכולת הארונות בבית...

איך הסיפור הסתיים? הגעתי לנמל התעופה, מצוידת בכל הוכחה חלופית לזהותי, יחד עם עוד עשרות כמוני שחיכו לחדש את הדרכון ברגע האחרון. למזלי, הפקידה שקיבלה אותי הסתפקה ברישיון נהיגה שהראיתי לה, ולא שאלה עוד שאלות. בתוך חצי שעה הייתי עם דרכון חדש, והטיסה יצאה לדרך ללא שיבושים נוספים.

 

אבל אחרי המקרה הזה המשכתי לחשוב על נושא אימות הזיהוי- איך קורה שאני תלויה במסמך אחד פיזי על מנת לאמת את זהותי?

בעולם של היום, הרעיון של זיהוי לפי מסמך יחיד הוא קצת מיושן, ואפילו מיותר. בעידן הנוכחי, זהות היא גרף של קשרים, ולשמחתנו עומדים לרשותנו אמצעים טכנולוגים/דיגיטליים רבים וחזקים כדי להוכיח זהותו של אדם, מאשר להידרש להוכחה של מסמך אחד ספציפי.

דמיינו לו ניתן היה שסריקה של טביעת האצבע שלי הייתה מעלה את כל הנתונים הקשורים אליי. לא רק את הפרטים האישיים שלי, אלא גם דוחות של קופות גמל וביטוחים, חשבונות מים וארנונה, מקומות בהם עבדתי בהם, שמות הילדים, וכולי.
אינני מתכוונת לפתרון של שימוש בדרכון הביומטרי, שכבר קיים היום בארץ, אלא למנגנון מתוחכם בהרבה, כזה שייתר את הצורך בתחזוקה של הנתונים באין ספור משרדים ממשלתיים, או לפחות ייתר את העבודה הבירוקרטית האינסופית שכרוכה בתחזוקת נתונים אלה ותיעודם.

כמובן שגם לפתרון כמו שהצעתי יש יתרונות ויש חסרונות. המעבר לתלות אינטרנטית בלבד עלול להיות רגיש לא פחות, בעיקר כשלוקחים בחשבון חשש מפריצות למאגרי המידע ע"י האקרים ומתקפות סייבר. אבל כמדומני שאם זהו הכיוון הכללי שאליו מתקדם העולם, יימצאו פתרונות כדי להתגבר על כך

בעידן טכנולוגי כמו זה שבו אנו חיים כיום, יש לשקול להשקיע בפתרון כזה, שיחסוך עלויות ואילוצים בירוקרטיים מיותרים.  

אימות דיגיטלי רלוונטי לנתונים, אך לא פחות מכך רלוונטי למידע – למסמכים שאנחנו רוצים לוודא את אמינותם וחתימתם, וכך אנו מתחילים לגלוש לשדה ניהול הידע.

מה עוד? האם אימות דיגיטלי יהפוך בעתיד גם לידע שנמצא בראשו של כל עובד? לא בטוחה. אך בוודאי, אותו גרף של מערכת קשרים חכמה בין הנתונים או פריטי המידע, ישמש, וכבר משמש כיום, גם לחילוץ ידע ממידע (ראו: knowledge graphs) ולא רק לצורך אימות דיגיטלי. אבל על כך, במאמר אחר...