כיצד בוחרים מה ניתן יהיה למצוא במקום בו כולם מחפשים - חלק 2 מתוך 2
מאת: לירון דורפמן

אני משמש "עורך" בוויקיפדיה העברית מאז 2008. כחלק מפעילותי, אני מעביר הרצאות והדרכות בנושא הכתיבה בה. מפעם לפעם, מזדמן לי לפגוש במסגרת זאת בני נוער ואז, אני מתחיל את דבריי בשאלה לקהל "מהי ויקיפדיה?". התשובות שאני מקבל מגוונות, אולם מושג אחד נעדר מהן: אנציקלופדיה...

בימינו, תלמידים בגילאי חטיבת הביניים אינם מכירים את המונח "אנציקלופדיה", ואף אם שמעו אותו, נדיר למצוא כאלה שממש דפדפו בין דפי כרך, או אף זוכרים שראו אנציקלופדיה על אחד ממדפיה של ספרייה. ללא הכרות עם המונח, תפישתם את ויקיפדיה שונה מאוד מזו של מייסדיה, ושונה מהדרך בה רואים אותה מרבית עורכיה. עם זאת, בתקופת פעילותי למדתי שגם מבוגרים רואים את תפקידו של אותו מיזם, שתת-הכותרת שלו היא "האנציקלופדיה החופשית", באופן שאינו חופף לזה שאליו מכוונים האנשים העמלים מדי יום על בנייתו. עבור מרבית הציבור, ויקיפדיה היא מאגר חינמי בו יוכלו למצוא תשובה כמעט לכל שאלה, ומידע בנושאים הנעים בטווח שבין תחומים מהמחקר האקדמי לאנקדוטות וזוטות, כשאלה מעוגנים (לפי לשונם) ב"דפים" (לא "ערכים"), בהם ימצאו בנקל גם פרטים על ידוענים וכוכבים מתחומי הספורט והבידור. הציפייה הזאת, למצוא שם הכל, מחדדת בלב רבים את התהייה מדוע מפעם לפעם קורה שהם לא מצליחים למצוא בוויקיפדיה את מבוקשם. ב"וויקימדיה ישראל"[1] אנו גם נשאלים, לפחות מספר פעמים בשנה, מדוע העורכים החליטו שלא ניתן יהיה "לפרסם דף" על הפונה עצמו, או כזה שיעסוק במישהו מיקיריו.

על האוטונומיה הוויקיפדית

כידוע, ברגע שיש יותר מאדם אחד העוסק ביצירה בודדת, תהיינה, במוקדם או במאוחר, מחלוקות ביניהם, שיהיה צורך ליישב על מנת להמשיך את שיתוף הפעולה. בגיליון הקודם של ירחון זה עסקנו במה שהופך כותבים בוויקיפדיה ל"עורכות" ו"עורכים", אלה שמחליטים מה ניתן יהיה למצוא במקום בו כולם מחפשים. ודאי לא תופתעו לקרוא שהעורכות והעורכים בוויקיפדיה הם אנשים דעתניים מאוד, ולכן, תוך זמן לא רב צצו ביניהם מחלוקות.

מיזם ויקיפדיה הושק בינואר 2001, וכבר מראשית דרכו, הוחלט שמלבד המסגרת הכללית, תינתן לעורכים בכל ויקיפדיה (כלומר, בוויקיפדיה בכל שפה) אוטונומיה, כלומר הזכות לבחור באיזה אופן תתקבלנה בה ההחלטות. בנוסף, כל ויקיפדיה רשאית לקבוע, במסגרת ההסדרים שתקבע לעצמה, מה יהיו המנגנונים לבחירת התכנים שיופיעו באותה שפה (או במילים אחרות, מה לא יהיה בה), וכיצד הדברים ייכתבו (למשל, האם באנגלית בריטית או אמריקאית, בכתיב עברי מלא או בכתיב חסר ומה יהיו כללי התעתיק המקובלים בה). האוטונומיה הזאת כוללת גם נושאים הקשורים לתכנים הגרפיים שניתן או אסור להציג בתוך כל מיזם.

כל ויקיפדיה מתפקדת בפועל באופן עצמאי, מלבד ב(חלק מ)ענייני תשתית התוכנה המפעילה את המיזם עצמו[2]. האוטונומיה לגבי בחירת התכנים יצרה מצב בו ערכים מסוימים יתקבלו ככאלה שניתן להציגם בשפות מסוימות, בעוד עורכיה של ויקיפדיה בשפה אחרת יבחרו שלא להציג ערך באותו נושא. גם פיתוח התכנים בכל ערך מתנהל בצורה פרטנית לאותה שפה, ללא השפעה מיידית על הערכים המקבילים בשפות אחרות. כך, קיימים ערכים בהם ישנו מידע בהיקף כזה שאם נדפיס אותו, נמצא שהתוכן יכול למלא חוברת, בעוד שבשפה אחרת, העיסוק באותו נושא מסתכם בשורות בודדות.

טוב שיש קווים מנחים

לאורך השנים גיבשנו בוויקיפדיה העברית סט של קווים מנחים לנושאים שייחשבו כאלה שהינם בעלי מה שאנו מגדירים "חשיבות אנציקלופדית". הכללים שנחקקו ב"פרלמנט" הוויקיפדי קובעים, למשל, מיהם משפטנים או כדורגלנים שניתן יהיה לכלול ערך אודותיהם באנציקלופדיה, מה הדין לגבי נבחרי ציבור, באלו ספרים וסרטים נעסוק ומהם המקרים בהם יובא בוויקיפדיה העברית מידע אודות חלל צה"ל.

אף שאנו מציינים שתמיד ייתכנו יוצאי דופן, הקווים המנחים הללו מסייעים לנו ביצירת מצב בו אנו מצמצמים את הטענות כנגדנו על הפליה-לכאורה, הטיה של קהילת העורכים לטובת צד פוליטי מסוים או העדפה לעסוק בנושאים הקשורים לאורח חיים מסוים. מעבר לזה, הכללים שגיבשנו לעצמנו תורמים לצמצום המחלוקות בינינו, ושומרים על האנציקלופדיה החופשית, הגדולה ביותר שנכתבה בהיסטוריה, הן מבחינת עומקה והן מבחינת רוחבה, כמקור מידע אמין ללא כפילויות וככזה שנעשית בו הקפדה על איכות התוצר הסופי.

 

 

 

אנו דוגלים בשקיפות מלאה. כל הדיונים שלנו זמינים תמיד לכל קורא. אנו תמיד משתדלים לתעד הכל בכתב, כך שניתן יהיה לערער אף על החלטות של עורכים שהקהילה בחרה לתת להם הרשאות מיוחדות. מעבר לכל, ניתן תמיד לפנות אלינו בשאלות.

זכרו שוויקיפדיה היא אנציקלופדיה הנכתבת בידי ההמונים, לטובת ההמונים. ההסברים בה אינם מיועדים לאנשי מקצוע בלבד, אלא פונים לקהל הרחב, בשפה פשוטה ככל הניתן. באופן זה, הדלת לתרום להרחבתה פתוחה תמיד בפני כולם. כל אדם ימצא הרי נושאים בהם הוא בקיא, בין אם מתחומי עיסוקו לפרנסתו או מתחומי עניין אחרים. לפיכך, נשמח לסייע לעוד ועוד, מכן ומכם, להצטרף אלינו, כך שתוכלו להוסיף עוד נדבך לפיתוחו של הידע האנושי.

על הקווים המנחים של ויקיפדיה העברית ניתן לקרוא בדף ההסבר "ויקיפדיה:עקרונות וקווים מנחים".

 

[1] "ויקימדיה ישראל" היא עמותה המהווה את הנציגות בישראל של קרן ויקימדיה, ארגון ללא כוונות רווח האחראי לתפעול השוטף של ויקיפדיה ומיזמי תוכן חופשי נוספים.

[2] התוכנה המפעילה את ויקיפדיה בכל השפות נקראת מדיה-ויקי, ועדכונים של מערכת ניהול התוכן הזאת מופצים על-ידי אנשי קרן ויקימדיה לכל השפות, אולם ישנם גם פיתוחים מקומיים הרלוונטיים רק לשפה אחת או מספר שפות.

 

לירון דורפמן

Liron@wikimedia.org.il / Liron@kmrom.co.il

הכותב משמש בתפקידים שונים בוויקיפדיה העברית ובוויקימדיה ישראל (ע"ר), ועובד כיום בחברת ROM Knowledgeware